W odczuwalnie grubszym numerze megarelacja z ogrywania Might & Magic: Heroes VI, zapowiedzi Far Cry 3 i Dead Island oraz raport o mitach na temat gier. A na DVD Painkiller: Resurrection, Runes of Magic: Chapter IV i Super Motocross Deluxe.
Wakacje rozkręciły się na dobre, więc czasu na granie i czytanie jest znacznie więcej niż zwykle. Doskonale się składa, bo począwszy od sierpniowego numeru PLAY mocno się rozrasta! Mamy teraz aż 108 stron pełnych wnikliwych recenzji, ekskluzywnych zapowiedzi z materiałami, których próżno szukać w sieci i więcej publicystyki spod klawiatury autorów z wieloletnim doświadczeniem w branży. By zapewnić jeszcze wyższą jakość tekstów przechodzimy na dwumiesięczny cykl wydawniczy. Nie oznacza to jednak, że między kolejnymi numerami nie będzie czego poczytać – równolegle do pisma pojawią się wydania PLAYA Extra poświęcone najciekawszym zagadnieniom związanym z graniem. Ale o tym szerzej piszemy wewnątrz numeru.
http://www.playpc.pl/wp-content/uploads/2011/07/play20118h6.jpg
Zakapturzony anioł z okładki zwiastuje solidną dawkę wrażeń wszystkim, którzy uwielbiają starcia wielkich armii. Premiera Might & Magic: Heroes VI zbliża się wielkimi krokami, a my jako pierwsi na świecie mieliśmy okazję zagrać w jej przedpremierową wersję, która długością i dostępną zawartością wielokrotnie przerasta krążącą w Internecie betę. W numerze publikujemy więc epickich rozmiarów raport z ogrywania i nowe informacje o "szóstce", których nie ma w sieci. Na kolejnych stronach przypominamy też wieloletnią historię cyklu, więc zarówno wieloletni fani Heroesów, jak i wszyscy, którzy dopiero chcą zacząć z nią przygodę mogą liczyć na emocjonującą lekturę. A to dopiero początek!
http://www.playpc.pl/wp-content/uploads/2011/07/play20118skyrim.jpg
Dział Rzut okiem opanowały tytuły największego kalibru. Jest ich tak wiele, że gdyby nie zwiększona objętość pisma – nie dalibyśmy rady pomieścić ich wszystkich! Piszemy między innymi o tak głośnych grach jak Far Cry3, The Elder Scrolls V: Skyrim, Dead Island, Saints Row: The Third, Aliens: Colonial Marines, Prey 2 i Darksiders 2. Jest też wiele innych - razem aż 19 gier, z czego większość to potencjalne hity. Grać, nie umierać!
http://www.playpc.pl/wp-content/uploads/2011/07/play20118duke.jpg
Równie bogaty jest sierpniowy dział testów. Po czternastu latach mniej lub bardziej złośliwych żartów doczekaliśmy się premiery Duke Nukem Forever. Czy Książe stanął na wysokości zadania i dostarczył nam nieziemskiej frajdy, czy też chcemy o nim jak najszybciej zapomnieć? Odpowiedź w naszej recenzji. W ramach ciekawostki piszemy też o konsekwencjach pewnej obietnicy złożonej wiele lat temu na łamach PLAYA przez jednego z byłych redaktorów. Następnie bierzemy pod lupę trzecią część strzelanki będącej postrachem wyszukiwarek – F.3.A.R., sprawdzamy czy w Dungeon Siege III zostało coś z tego, za co gracze pokochali serię i patrzymy czy warto dać upust niszczycielskim popędom w Red Faction: Armageddon. Dalej próbujemy oszaleć z Alice: Madness Returns, staramy się nie osiwieć przy Hunted: Kuźnia Demona, rozdajemy karty w Magic: The Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012 i chłodzimy się na Grenlandii w ramach Alpha Polaris: Thriller przygodowy. Wierzcie lub nie, ale to dopiero część tytułów jakie w tym miesiącu przetestowaliśmy.
http://www.playpc.pl/wp-content/uploads/2011/07/play20118mity.jpg
Jak zwykle nie zabrakło też artykułów dla wszystkich lubiących grową publicystykę. W dziale Intro przedstawiamy serie gier znienawidzone przez naszych Czytelników i bez skrupułów wygarniamy im brzydkie zagrywki, o których inni milczą. Z kolei dział Raport w całości poświęcamy obalaniu i potwierdzaniu mitów, jakie przez lata wytworzyły się wokół gier. Dajemy sobie spokój z ogranym do bólu rzekomym wpływem grania na agresję czy "krowim levelem" w Diablo – zamiast tego obnażamy kilkanaście innych, solidnie zakorzenionych w świadomości graczy półprawd i kompletnych bzdur. Można się mocno zdziwić!
Na tym nie koniec publicystyki. W dziale PLAY do kwadratu Cubituss zastanawia się dlaczego gry różnią się jedynie "szczegółami", a na dłuższą metę są wciąż takie same, pisze też o kilkunastu tytułach, które nie mogą się doczekać sequeli i przygląda się kontrolerom tak idiotycznie zaprojektowanym, że aż śmiesznym. Do tego jak co miesiąc dochodzi prześmiewcze screenstory, , oraz kącik z listami, nowinkami z życia redakcji i recenzjami czytelników.
http://www.playpc.pl/wp-content/uploads/2011/07/play2011825lat.jpg
W dziale Retro czeka masa wspomnień. Tomasz Mazur z IQ Publishing przedstawia 5 tytułów, które zmieniły jego życie, a my podsumowujemy 25 lat polskich gier – przypominamy interesujące produkcje, piszemy o perypetiach twórców i pokazujemy jak kręta była droga od prostych gierek na ZX Spectrum do hitów pokroju Wiedźmina 2 czy Bulletstorma. Gdyby takiej historii uczono w szkołach, żaden gracz nie cieszyłby się z nadejścia wakacji. Nie zabrakło też Reedycji – w tym miesiącu wybieramy się na misję do Afganistanu w Medal of Honor i bijemy rekordy prędkości w F1 2010.
W tym miesiącu na DVD czekają trzy zróżnicowane pełne wersje gier. Miłośników strzelania ucieszy Painkiller: Resurrection, fani sieciowych przygód w magicznych krainach poznają najnowszy rozdział Runes of Magic: Chaper IV - Lands of Despair, a kierowcy lubiący ryzyko wyżyją się w Super Motocross Deluxe.
Pełny spis treści poniżej. PLAY 8/2011 w kioskach od 21 lipca w cenie 14,90 zł. Więcej informacji na http://www.playpc.pl
NA DVD:
PEŁNE WERSJE:
PAINKILLER: RESURRECTION
Painkiller, czyli gra z karabinem, ktory strzela shurikenami i piorunami, znany jest na całym świecie. W ciągu lat od premiery zebrał wkoło siebie potężne grono oddanych fanow, zajmujących się tak szlifowaniem swych umiejętności w e-sportowych zmaganach, jak i szlifowaniem rozgrywki dla jednego gracza. Studio Homegrown Games tworząc Painkiller: Resurection wsłuchało się w głosy fanow, starając się dać im dokładnie to, czego pragnęli. W grze pojawia się nowy głowny bohater, William Sherman. Kiedyś był zawodowym zabojcą, ktory nie okazywał litości swoim ofiarom. Sumienie ruszyło go dopiero, gdy w trakcie jednej z misji zauważył autobus pełen ludzi zbliżający się do bomby, która za chwilę miała wybuchnąć. Bill próbował powstrzymać pojazd, ale zginął w wybuchu, dzięki swemu uczynkowi trafiając prosto do Czyśćca. Tu spotkał tajemniczego ducha, który prowadzi go przez piekielne otchłanie, pomagając w walce z demonami. Intryga jest oczywiście bardziej skomplikowana, a sytuacja w której znalazł się Bill nie jest wcale dziełem przypadku, o czym dowiemy się oglądając komiks przypominający ten z Maxa Payne’a.
Painkiller to nadal doskonała, pełna dynamiki strzelanina, z genialnym wręcz zestawem broni. Jeśli ktoś nie miał jeszcze do czynienia z tym tytułem, to zdecydowanie powinien się z tą klasyczną strzelaniną zapoznać.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: procesor 2,8 GHz • 1,5 GB RAM • krata graficzna 256 MB • 4,6 GB miejsca na dysku
RUNES OF MAGIC: CHAPTER IV - LANDS OF DESPAIR
Rzadko zdarza się, żeby bezabonamentowa gra była niemal tak dobra jak tytuł, za który trzeba płacić kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Runes of Magic zrzyna dość bezczelnie z World of Warcraft, ale ponieważ robi to sprawnie, możemy przymknąć oko na brak oryginalnych rozwiązań. W końcu - jak ściągać, to od najlepszych. Zresztą w grze studia Runewalker Entertainment znalazło się miejsce dla kilku świeżych pomysłów, jak na przykład system podwójnych klas, pozwalający na mieszanie rożnych umiejętności. Klas podstawowych jest osiem, a ich możliwych kombinacji aż 24 (wchodzą bowiem pewne ograniczenia związane z rasami). Do podbicia mamy olbrzymi świat, zamieszkały przez liczne magiczne stworzenia. Zrobimy to w skórze jednej z dwóch ras – elfów albo ludzi.
Jak na mmo przystało można walczyć nie tylko z potworami komputerowymi, ale także z innymi graczami – Runes of Magic wspiera PVP, pozwalając walczyć w pojedynkach, albo na specjalnie przygotowanych polach bitew. Zawarta na naszej płycie wersja klienta zawiera najświeższą wersję gry, wraz z rozdziałem czwartym, opatrzonym podtytułem Lands of Despair.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: procesor 2 GHz • 512 MB RAM • krata graficzna 128 MB • 4,9 GB miejsca na dysku
SUPER MOTOCROSS DELUXE
Jazda na motocyklu jest trudna do oddania na komputerze. Jednym z popularnych pomysłów na oddanie specyfiki motocrossu w grze jest pokazywanie całej akcji z boku. Tak właśnie robi Super Motocross Deluxe, gra wzorowana na popularnym tytule Trials HD, ktory po podbiciu pecetow zawojował także konsole. Super Motocross Deluxe to jednak nie wyścigi typu trial, ale jak nazwa wskazuje, motocross, czyli walka w błocie i na bardzo pofałdowanym terenie.
Sterowanie jest banalnie proste, bo można tu przyspieszyć, zwolnić i przechylić maszynę do przodu albo do tyłu. Jeśli w trakcie przejazdu zrobimy salto w tył, to dodatkowo naładujemy nitro-dopalacz, który w kilku miejscach jest niezbędny do pokonania przeszkody. Prosta, zabawna i wciągająca gra, dobra na krótkie, kilkunastominutowe posiadówki.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE: procesor 2 GHz • 1 GB RAM • krata graficzna 128 MB • 150 MB miejsca na dysku
PEŁNY SPIS TREŚCI PLAYA 8/2011
>>INTRO
5 kontynuacji, których nie chcemy
BioShock: Infi nite oknem na światy
Co nowego w... (poł)darmowych grach
Distorted będzie za darmo
Hity sprzętowe
King Arthur II wymiesza gatunki
L.A. Noire na PC ma wyglądać lepiej
LAN Party z Torchlight II
Nowy stary Jagged Alliance
Payday: gra, w której pokrzyczymy
Siki na dywanie w The Sims 3: Zwierzaki
Subiektywnie: Nagroda dla Dead Island
Tintin na maksa filmowy
XCOM wraca z dużą obstawą
Zbroja dla konia do Two Worlds II
>> EXTRA
Might & Magic: Heroes VI
Heroiczna epopeja trwa: historia cyklu
>> RZUT OKIEM
Aliens: Colonial Marines
Brothers in Arms: Furious 4
Darksiders II
Dead Island
Dungeons & Dragons: Neverwinter
Far Cry 3
Ghost of Moscow: Death to Spies
Men of War: Wietnam
Men of War: Wyklęci bohaterowie
Off-Road Drive: Rajdy bezdroży
Prey 2
Real Warfare II: Northern Crusades
Red Orchestra 2: Bohaterowie Stalingradu
Risen 2: Dark Waters
Royal Quest
Saints Row: The Third
Star Wolves 3: Ashes of Victory
The Elder Scrolls V: Skyrim
Uprising 44
>> RAPORT
11 mitów o grach - sprawdzamy, które są prawdziwe
>> TEST
Alice: Madness Returns
Alpha Polaris: Thriller przygodowy
Duke Nukem Forever
Dungeon Siege III
Family Farm
F.3.A.R.
Frozen Synapse
Hamilton’s Great Adventure
Hunted: Kuźnia demona
Il-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
Magic: the Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012
Red Faction: Armageddon
Trucks & Trailers
>> RETRO
5 gier, które zmieniły życie Tomasza Mazura
Ćwierć wieku polskich gier
Reedycje: Medal of Honor
Reedycje: F1 2010
>> PLAY2
Felieton Cubitussa: Pod ścianą
KontLOLery
Na DVD PLAYA: Painkiller Resurrection, Runes of Magic, Super Motocross Deluxe
Screenstory: Branżowe pogaduchy
Społeczność PLAYA: listy, recenzje czytelników, z naszej strony, czytelnia
Zahibernowani: gry, które nie mogą doczekać się kontynuacji
Za publicystykę, szczególnie "Ćwierć wieku polskich gier", macie moje pieniążki. Więcej tego typu tekstów, więcej sentymentów. To jest dla mnie jedyny argument do kupowania prasy o grach komputerowych. Przydałaby się też jakaś pełna wersja gry sprzed 2001 roku :-).
Obszerny artykuł o HoMM? :D Macie moją kasę :]
Jest ok, ale dawajcie więcej oldskulowych gier. Lepiej dać pełniaka dobrego sprzed 2000 roku i nie patrzeć na jęczenie dzieci, niż 3 gówna sprzed miesiąca.
J/w :). Ufajcie starszemu pokoleniu graczy, które moim zdaniem czeka na jakieś czasopismo skierowane dla nich, a które dawno temu wymarły.
dwumiesięcznik ? chyba relaunch się nie udał...
Nie wiem... Kupiłbym, być może, dla Runes of Magic... ale.... Poczekam na zawarotść CD-Action.
Kupiłem najnowszy numer "Play" i pozwolę sobie wyrazić o nim opinię. Jako, że dosyć rzadko kupuję czasopisma o grach komputerowych - taka przypadłość po upadku ŚGK* - z dużą rezerwą podchodzę do tego typu wydawnictw. Tym niemniej jestem naprawdę miło rozczarowany, bo miałem nieco inne skojarzenia z tytułem "Play". Dla mnie najistotniejsze są artykuły poświęcone klasyce, a Cubitussa "ćwierć wieku polskich gier" nie dość, że jest naprawdę fajnie i ciekawie napisany to również odpowiednio zilustrowany. Można rzeczywiście poczuć się "retro". Tym bardziej, że ta sama osoba w następnym artykule pt. "Zahibernowani" też trochę nawiązuje do klasyki. Nie chcę za bardzo uderzać w patos, że czuję się nawrócony czy jak Darth Vader po katharsis, ale coś w tym "Playu" jest... klimatycznego. Z nowszych gier moją uwagę - jako fana gier przygodowych - zwróciła uwagę "Alpha Polaris" także i w tej materii jest postęp. Na razie bez podsumowania, bo muszę sprawdzić kolejny numer, ale jest pysznie.
No i ciekawa historia. Czasopisma oczywiście nie kupiłem "normalnie", jak to u mnie bywa. W supermarkecie miła pani zapomniała policzyć mi kuponu rabatowego za butelki z piwa. Zwróciłem na to uwagę za późno i powiedziała, że muszę teraz coś zwrócić aby móc ten kupon uwzględnić. Jako, że alkoholu nie można, a w koszyku miałem tylko "Play" wybór padł na czasopismo, które oddałem... po czym znowu je zakupiłem, ale w innym egzemplarzu, bo stary trafił na półkę "zwroty". Nowy egzemplarz kosztował mnie tylko złotówkę ;-).
* - a propos ŚGK, od kiedy z wami pracuje ManJak? Już za samo nazwisko macie u mnie kredyt zaufania, ale jeden artykuł to ciut za mało. Więcej ManJaka.
Sorry za tę wazelinę :), ale Cubitussa naprawdę przyjemnie się czyta. Wreszcie też zauważyłem, że w piśmie udziela się również forumowy Backside. Może by stworzyć jakiś bastion fanów Play?
Ko ---> ManJAk jest redaktorem prowadzącym od wiosny 2010. A moje "udzielanie się"... ja bym powiedział, że pracuję tam od 5 lat ;).
"Bastion" fajnie brzmi, zachęcam :) (ja się na forum stale udzielam, Cubituss też czasem).
Backside ==> Sorry, ale nie jestem na bieżąco :). Tym bardziej godne uznania jest, że tworzysz ten magazyn :).
Ufajcie starszemu pokoleniu graczy, które moim zdaniem czeka na jakieś czasopismo skierowane dla nich, a które dawno temu wymarły.
Ja naprawdę liczę na to że sprzedaż wam się zwiększy i będziecie dobrą konkurencją dla CDA...Rzadko zaglądam na ich oficjalne forum, ale wczoraj wszedłem i krew mnie zalała...W wątku o najlepszych pełnych wersjach w historii CDA dominują głosy 12 - 16 latków, którzy piszą o Dark Messiah of M&M i Torchlight; wygląda na to że już mało kto pamięta że dali Fallouta, Homeworld, DN3D czy Soldier of Fortune. CDA pełnymi wersjami i tekstami dostosowuje się do czytelników - dzieci. Szkoda, bo czytam ich od 1997 roku. Mam nadzieję że będziecie dobrą alternatywą dla starszych, bardziej wymagających graczy.