Jak manipulować ludźmi, lekcja sponsorowana przez BRE :)
Jadąc dziś samochodem usłyszałem w radiu taki tekst:
"Dwie trzecie firm spodziewa sie takiego samego lub lepszego roku, szczególnie optymistyczne sa małe firmy" - wspaniała wiadomość prawda? Ale zacząłem się zastanawiać... takiego samego lub lepszego... takiego samego spodziewa się pewnie większość firm, ile było tych co spodziewa się lepszego? Na pewno mniej niż 1/3... A skoro mowa jest o 2/3 to znaczy że więcej firm musi spodziewać się gorszego niż lepszego :)
Dojechawszy do domu postanowiłem poszukać źródła tego optymistycznego newsa. Jest to cytat z Prezentacji wyników badania zrealizowanego na zlecenie BRE Banku przez Instytut Homo Homini (styczen 2013 r.), oto wyniki:
Zdecydowanie lepszy niż 2012 (10%)
Raczej lepszy niż 2012 (19%)
Taki sam jak 2012 (30%)
Raczej gorszy niż 2012 (21%)
Zdecydowanie gorszy niż 2012 (11%)
Czyli o tym że obecny rok będzie taki sam lub lepszy powiedziało 59% ankietowanych. No do dwie trzecie trochę brakuje, ale niech będzie.
Jednocześnie, na to samo pytanie odpowiedziało że rok będzie taki sam lub gorszy odpowiedziało... 62% ankietowanych :)
Czyli jaka jest prawda? Jak powinien brzmieć przekaz?
Jak już to Dwie trzecie polskich firm ocenia, że rok 2013 będzie dla nich taki sam lub gorszy, jak rok ubiegły.
I tak na podstawie tego samego badania, tych samych wyników, można podać wiadomość optymistyczną i pesymistyczną. Ot zależy co potrzeba! :)
Genialne!
Możecie zapytać jaki cel ma bank aby tak a nie inaczej przedstawiać wyniki?
Otóż bank żyje z kredytów, optymistyczni przedsiębiorcy to więcej kredytów, lepsze wyniki banku, akcje w górę, premie do kieszeni, wszyscy happy. W przeciwieństwie do pesymistycznych przedsiębiorców :)
Dalej jest mowa o tym co ci optymistyczni przedsiebiorcy maja zamiar robic :)
Patrzac na wyniki badan - dla jednego szklanka jest w polowie pusta, dla drugiego w polowie pelna. ;)
Jak się zsumuje udziały procentowe poszczególnych odpowiedzi w przedstawionych wynikach ankiety to wychodzi 91 p.p.
White: O ile w przypadku szklanki to jest w miarę oczywiste iż jeśli jest w połowie pełna, to jest też w połowie pusta, to w przypadku tego wyniku podanie wiadomości że 2/3 przedsiębiorców jest optymistyczna, niekoniecznie nasuwa wniosek że jednocześnie 2/3 przedsiębiorców jest pesymistyczna :)
@up Bo nie ma. Dla bankow negatywne nastroje na rynku to jak juz wspominales tez zla wiadomosc. Wiec nic dziwnego, ze majac do wyboru oglosic, ze 2/3 respondentow uwaza, ze rok 2013 bedzie taki sam lub lepszy albo 2/3 respodentow uwaza, ze rok 2013 bedzie taki sam lub gorszy wybieraja pierwsza opcje. ;)
procenty i ulamki to pieta achillesowa polskiego spoleczenstwa .
Stad dowolne manipulacje procentami ,wykresami slupkowymi ulamkami.
Zabawne jest to ze ludzie sa przy tym bezradni :))
Coz nie chcialo sie uczyc w szkole , to tak juz jest.
Dlatego nie podaje sie wynikow szczegolowych a troche "ponaciagane " wykresy kolowe lub slupkowe .Albo jak w tym wypadku belkot ktorego i tak nikt nie chce sprawdzac.
ricopl18: dzięki ;)
Belert: Nie zrzucalbym tak winy na konkretnie polskie spoleczenstwo. Mysle ze ludzie w kazdym kraju sluchaja wiadomosci po to aby sie czegos dowiedziec, jednoczesnie niemozliwym jest sprawdzenie kazdej wiadomosci osobiscie. Niestety zyjemy w zaklamanych czasach, a media ktore kiedys probowaly przedstawiac fakty, teraz przedstawiaja opinie. I to jest najgorsze...
A ludzie... sluchaja tych opinii ktore sa zgodne z ich swiatopogladem, dzieki mediom poglebiaja te opinie, betonuja sie po swojej stronie i tak zaczyna sie koncert nienawisci do wszystkich tych co nie maja racji. Jedni betonuja sie tvnem, drudzy radiem maryja...
Szkoda ze tak malo ludzi watpi, szuka i zadaje pytania. A moze jest ich wielu, tylko sa po prostu z koniecznosci mniej krzykliwi, a wiec i mniej medialni...