Witam, mam pytanie. Jeżeli zamówię coś na allegro za pobraniem to czy jak przyjdzie kurier to mam prawo przy nim otworzyć przesyłkę sprawdzić czy wszystko jest ok, a jak coś nie będzie się zgadzać to czy mogę nie przyjąć przesyłki bez płacenia? z góry dzięki za pomoc.
teoretycznie masz prawo, w praktyce żaden kurier się na to nie godzi (bo ma dużo pracy itp. itd.)
Zawsze sprawdzam paczkę przy kurierze, nigdy nie miałem problemu, aby ten tej minuty nie zaczekał.
Masz, ale właściwie jedynie co do stanu paczki - czy kurier nie zniszczył. Bo co jest w środku to nie jego sprawa.
Nie wiem co na to prawo. Jak będzie uszkodzony towar to kurier może sporządzić protokół uszkodzenia ale nie musi bo jeżeli opakowanie jest nienaruszone to może twierdzić, że to już takie było, zależy na jakiego kuriera trafisz. Ja zwykle trafiałem na takich co: mówili zapłać a potem możesz otworzyć i ewentualnie oni czekali aż sprawdzę zawartość.
Tak na prawdę to niewiele zmienia czy otworzysz przy kurierze czy nie. Dlatego, że ewentualną reklamację i tak musisz składać do sklepu/sprzedawcy. Jeżeli sprzedawca/sklep odmawia uznania reklamacji bez protokołu szkody/uszkodzenia to robi to bezprawnie bo już od dawna takie zapisy w regulaminach są wpisane w "rejestr klauzul niedozwolonych", więc "takie klauzule nie wiążą nas z mocy prawa". Link do aktualnej wersji: http://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php
link bezpośrednio do pdf: http://www.uokik.gov.pl/download.php?id=835
Jeżeli przesylka za pobraniem, to najpierw kurier kasuje pieniądze, a potem masz prawo przy nim otworzyć paczkę. Jeśli coś sioe nie zgadza kurier spisze protokół i jest poidstawa do reklamacji.
Oczywiście, że nie.
Żeby otworzyć paczkę, musisz potwierdzić odbiór podpisem, co wiąże się również z zapłatą. Dopiero po tym możesz otworzyć paczkę, i możesz zażądać by kurier przy tym był, by nie musiał się wracać spisać protokół szkody, jeśli coś będzie nie tak.
@he-he Zgodnie z tym co napisałem wyżej protokół nie jest podstawą do reklamacji. Podstawą jest niezgodność towaru z umową czyli na przykład uszkodzenie. I nikt nie ma prawa żądać protokołu.
Nie ma sensu kazać kurierowi czekać i dyskutować o sprawdzaniu paczki, bo z prawnego punktu widzenia NIC to nie zmienia.
Chyba że mamy zastrzeżenia do samej usługi kurierskiej.
Nie ma takiego obowiazku.