Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przegląd prasy 2 lipca 2012, 12:27

PSX Extreme zawartość Numeru 179

adres: ul. Cedrowa 34, 04-533 Warszawa
email: [email protected]
wydawca: AD Music S.A.

Nadeszła pora uzupełnić słowniki gracza o nowe hasło: padlet. Tak od dziś określać będziemy na łamach PE nowy kontroler dla konsoli Wii U, będący swoistym połączeniem pada i tabletu. Mieliśmy Czarnulę, Chlebak, wiilota, gruchę, różdżki – przyjmie się i padlet. Powoli się oswajajcie, bo Nintendo uderzyło w Los Angeles z grubej rury, prezentując swoje nowe dziecko w pełnej krasie (no dobra, wydatnie pomógł im w tym Ubisoft, ale przymknijmy na to oko).

Zastanawia mnie natomiast kilka innych rzeczy. O ile mogę zrozumieć, dlaczego koncern nie zapowiedział nowej kieszonsolki – 3DS XL – podczas targów E3 (np. aby nie odwracać uwagi mediów od Wii U), o tyle nie mogę pojąć, dlaczego dokonał tego kilkanaście dni później za pośrednictwem Nintendo Direct. Smutnych czasów dożyliśmy – gdy nową platformę przedstawia się nam podczas internetowego wystąpienia. 3DS XL nie ma też drugiego analoga – być może z obawy przed fragmentacją rynku. Czeka nas kolejna „proteza”? Czy może zostawiono konsumentów z dylematem?

Premiera 3DS XL byłaby idealną okazją do integracji handhelda z nadchodzącym Wii U. Podczas gdy Microsoft łączy swoje sprzęty pod banderą Windows 8 i Xbox Live (X360, Windows Phone, tablet Surface), a Sony czyni to samo z PS Vitą i PlayStation 3 (cross-play), Nintendo... jak zwykle wie lepiej. Jasne – wydają nową konsolę z własnym padletem. Sęk w tym, że jak donoszą specjaliści, pierwszeństwo w tym przypadku nie gwarantuje sukcesu podobnego do Wii. Primo – jak wyżej: konkurencja nie śpi i już paruje swoje mobilne gadżety z konsolami. Strach pomyśleć, co nas czeka (E3 dało do myślenia). Secundo – za rok oczekujemy następnej generacji sprzętu. Jeśli Nintendo chce zbudować swój sukces z pomocą obcych deweloperów (a na to wygląda), za rok-dwa Wii U może zostać w tyle pod względem mocy. Dokładnie tak, jak było z poprzednikiem. Skończy się sen o multiplatformowych hitach i sytuacja się powtórzy. Czy sama magia padleta wystarczy, aby znowu podbić rynek?

Los Angeles rozczarowało brakiem niespodzianek (choć nie wypasionych gier), tymczasem z nadchodzącego gamescomu wycofały się Microsoft, Nintendo, Sega i THQ (na razie, bo to zapewne jeszcze nie wszyscy dezerterzy). Czy to oznacza, że w najbliższych latach pożegnamy swoje europejskie show? Wstrzymałbym się jeszcze z tak pesymistyczną wizją, ale faktem jest, że nawet najwięksi tej branży oglądają każdego dolara z trzech stron, zanim go wydadzą. Przez wielu targi w Kolonii uznawane są za popłuczyny po E3 (i całkiem słusznie), skierowane przede wszystkim do lokalnych konsumentów (przez weekend do Koelnmesse ciągną całe rodziny z dziećmi i stada nerdów spragnionych gadżetów). To zapewne świetny zarobek dla organizatorów, ale opłacenie przelotu ekipom deweloperskim, hoteli, żarcia i samych miejsc targowych, 2,5 miesiąca po podobnej imprezie w USA, jawi się wielu firmom w tych czasach jako nieopłacalne. A gracz? A gracz i tak kupi swoje najbardziej oczekiwane hity. Zadba o to hype nakręcany kolejnymi zdjęciami, trailerami oraz media takie jak my, które mają faktyczny dostęp do nadchodzących gier i przekażą komu trzeba swoje wrażenia. Nie pozostaje mi więc nic innego, jak zaprosić na 41 stron naszej naocznej relacji z E3 2012. [Grzegorz 'Butcher' Drabik]

TEMAT NUMERU - E3 2012

E3 Intro

Konferencje

Zaginione w akcji

Aliens: Colonial Marines

Assassin’s Creed III

Assassin’s Creed III: Liberation

Beyond: Two Souls

Borderlands 2

Dead Space 3

Dishonored

Forza Horizon

Gears of War: Judgment

God of War: Wstąpienie

Hitman: Rozgrzeszenie

Metal Gear Rising: Revengeance

Metro Last Light

Neef For Speed: Most Wanted

Pikmin 3

PlayStation All-Stars Battle Royale

Rayman Legends

Resident Evil 6

Sleeping Dogs

Splinter Cell: Blacklist

Star Wars 1313

The Last of Us

Tomb Raider

Watch Dogs

Wonderbook: Księga Czarów

ZombiU

CO NOWEGO

Cyberpunk

New Super Mario Bros. U

Yakuza 5

PLAYTESTY

LittleBigPlanet (beta) PS Vita

RECENZJE

Game of Thrones

Inversion

LEGO Batman 2: DC Super Heores

Lollipop Chainsaw

SBK Generations

Spec Ops: The Line

Steel Battalion: Heavy Armor

NETWORK

Babel Rising

Bang Bang Racing

Battlefield 3 Premium – Walka w zwarciu

Sonic the Hedgehog 4 Episode II

The Splatters

Virtua Fighter 5 Final Showdown

POCKET

Art of Balance TOUCH!

Bird Mania 3D

Cogs

Disgaea 3: Absence of Detention

Gunman Clive

Pac-Chomp!

Pro Zombie Soccer

Velocity

HARDKOR

KinematoGRAfia – „Tomb Raider”

Powrót do przeszłości – MSX

Przez pryzmat serii – LEGO

To było grane – Crash Bandicoot

Graczpospolita

Kącik sportowy

Kącik RPG

Kącik wyścigowy

Kącik bijatyk

FELIETONY

Z dziennika gracza

Od gracza dla graczy

Babskie sprawy

Okiem maniaka

STAŁE RUBRYKI

Co nowego (w newsach m.in. tekst Rogera pt. "Prężenie muskułów - słów kilka o nowych silnikach" i test TV Sony PlayStation 3D Display)

Ohayo Nippon

Hyde Park

Region Filmowy

Listy

Finish Him!