S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci [PC]
Kto pierwszy ten lepszy hihihih
must have! faktycznie, takiego klimatu czesto sie nie spotyka. Oby byla tak dluga jak SOC, bo to ze bedzie swietna nie mam najmniejszych watpliwosci.
Ja wściekły na to, że gra będzie dopiero w marcu 2010 kupiłem grę na Ukrainie. Przeszedłem ją w języku rosyjskim, a tu taka niespodzianką gra będzie jeszcze w listopadzie tego roku. Super Extra. Gierka ma rewelacyjny klimat a do tego w polskiej wersji będzie rewelacyjny lektor. Tą grę trzeba mieć.
dla posiadaczy kart ATI HD 5xx0 jest już benchmark S.T.A.L.K.E.R. Call o Pripyat na DX11:
http://cop.stalker-game.com/?page=news&item=150
jako, że domyślny serwer jest zapchany, dla wszystkich chętnych mirror:
http://www.techpowerup.com/downloads/1692/S.T.A.L.K.E.R.:_Call_of_Pripyat_Benchmark_.html
Nie wiem, jak duża jest różnica w tej grze, jesli chodzi o róznicę grafiki DirectX 9/10, bo gram na maksymalnych ustawieniach DirectX 10, nie wiem też na ile widoczne bedą zmiany na Dx 11, pewnie jeszcze ładniejsze soft-cienie i może większa ogólna szczegółowość tekstur dzięki tesselacji, ale jak dla mnie ta strona gry nadal trzyma poziom.
Mam na myśli bardzo efektowne wschody i zachody Słońca, ogólnie cienie w słonecznej porze dnia. W nocy i przy zachmurzeniu gra wygląda już słabiej, szkoda że niebo i chmury są statyczne.
Grałem zarówno w Cień Czarnobyla i Czyste niebo i obie gry były słabe i czytając tą zapowiedz również jestem pewien ,że ten będzie słaby IMO co wy widzicie w tej grze ?! kwadratowa grafika,beznadziejna fabuła i klimat też (jak dla mnie) do tego masa nie doróbek i beznadziejny system strzelania tak 70% bym dał z każdej części zresztą recenzje w sieci też stoją na poziomie 78% (metacritic) czyli grę oceniają trochę lepiej niż ja.To co mnie najbardziej dziwi to to ,że jest to beta test podczas gdy na torrentach jest już pełna wersja gry no i na zachodzie zresztą też.
Marsellus Wallace->
Tak na marginesie: tesselacja to nie jest zwiększenie szczegółowości tekstur.
Teselacja to nie jest przypadkiem zwiększenie ilości trójkątów, które są dzielone na mniejsze trójkąty, co daje zwiększoną szczegółowość danego przedmiotu?
Grafika się nie liczy, tragiczna nie jest, piksele się nie narzucają, nie ma co narzekać, jeśli ktoś do niej tylko przywiązuje uwagę to tak naprawdę nie zna się na grach.
Nie zgodzę się trochę z autorem wątku, gdyż dla mnie ten S.T.A.L.K.E.R. jest całkiem inny niż dwa poprzednie.
SplinterFisher16
70% to słaba gra? W szkolnej 6-stopniowej skali 70% to 4.2
Faktycznie słabizna.
Co my widzimy w tej grze? To, czego ty najwyraźniej nie. Swojskość świata, jedyny w swoim rodzaju feeling, spory realizm, ciągłe poczucie zagrożenia, swobodę itd..
Marsellus Wallace->
Tak, to jest dodawanie trójkątów, i poprawia kształt obiektów, koło będzie bardziej podobne do koła;) Nie zmienia natomiast jakości tekstur.
Łohooo zajeb...ista gra. Pre Order już zaklepany. Fajnie, że w końcu jakaś "recenzja" :).
Ale czemu się czepiac grafiki? Najważniejszy jest kliiiimaaaaaaat! Mimo wszystko niezły artykuł :).
Jedyna rzecz która mnie trzymała przy tej grze to właśnie klimat i dzięki niemu ją uwielbiam, fakt grafika jest nędzna ale jak dla mnie ma ona akurat najmniejsze znaczenie w grach (nawet muzyka jest dla mnie ważniejsza niż grafika). Niestety czuje że ta część mnie nie zachwyci jak to było już z czystym niebem, na ogół nie przeszkadzają mi odgrzewane kotlety ale w Czyste Niebo nie grałem już z taką chęcią jak w Cień Czarnobyla więc obawiam się że tu będzie podobnie, chociaż mam nadzieje że się mylę.
Jest na razie tylko jedna rzecz która mnie cieszy najbardziej – nie trzeba czekać pół roku na naprawę wszystkich bugów ^_^
/\ Grafika nędzna? o.0
Stalker ma jedną z najlepszych grafik wśród FPS. I udźwiękowienie zresztą też....
Betatest zapowiada już główny wątek recenzji pełnej wersji. "Grafika mogła być lepsza":P
No.... Ja myślę że raczej w to nie zagram ... nie przekonuje mnie ta gra
Klimatu Stalkerowi mogła by pozazdrościć nie jedna gra z o wiele lepszą grafiką (a według mnie z tych lepszych graficznie gier tylko Bioshock mu pod tym względem dorównuje), więc nie wiem po co się czepiać grafiki jak i tak graficznie branża zatrzymała się na 2006-2007 r.
Graficznie odstaje mocno od innych fps'ów, jest po prostu tragiczny, ale jeśli chodzi o klimat, to ta seria jest naprawdę mocna. Mam nadzieję, że obędzie się bez tylu błędów, które czasem wręcz uniemożliwiały grę. Czekam :)
Zgadzam sie ze ten nowy Stalker nie wyglada juz tak dobrze jak ten pierwszy. Czasy sie zmienily, czlowiek przyzwyczail sie ze grafa idzie do przodu a tu nic... Bardzo slaba animacja potworow, niski draw distance na max detalach... przebiegnijcie sie po planszy i zobaczcie jak rysowana jest trawa. tragedia to jeszcze nie jest no ale ludzie, podniecac to sie nie ma czym... nawet dziecko to zauwazy.
Dobrze, że gra u nas wychodzi wcześniej, niż na zachodzie, bo jak widać nie robi się coraz młodsza ;)
Ale w STALKERZE zawsze liczył się klimat w dodatku polskie wydanie zapowiada się fajnie, więc na pewno sobie nie odpuszczę...
@SplinterFisher16 - czyżby kolejny troll się przypałętał?
Grafika, może rzeczywiście, do najładniejszych nie należy. Ale przynajmniej u mnie jest tak, że jak po sesji Stalkera wyjdę na dwór, to czuję się, jakbym nie wychodził, taki swojski klimat twórcy stworzyli ;) I dobrze. No i nigdy nie zapomnę swojego pierwszego spotkania z Prypecią w ShoC, szczyna opada, pałętanie się po pustych korytarzach w hotelu też miało swój urok (jedyny WTF miałem, jak zobaczyłem, że tylko w tym pokoju co tam miałem dojść były meble, nigdzie indziej ich nie było).
System strzelania, fakt, może się komuś nie spodobać. Ale jak się już przyzwyczaisz, to stwierdzisz, że nie wymaga zbyt wielu poprawek (IMHO w trybie ironsight bronie strzelały niewiele celniej niż podczas strzelania z biodra)...
Udźwiękowienie jest genialne. Nie jest przesadzone (np. wszędzie muzyka, jak to się w niektórych FPSach zdarzało), co wychodzi grze na dobre.
No i to co sprawia, że gra może być jeszcze lepsza - mody. Bez nich nie wyobrażam sobie sceny Stalkera.
A w FPSy gram już całkiem długo. I jeśli mi się spodobał, a co dopiero jeśli go przeszedłem, to musi być naprawdę dobry.
Ja sam zamówiłem już wcześniej pre-ordera, już nie mogę się doczekać, aż pudełko z ZP będzie stało obok tego z Czystym Niebem i Cieniem Czarnobyla :3
Mnie mniej dziwi to, że w STALKERZE grafika się zatrzymała, ale że mimo to wymagania ciągle rosną. Oficjalna zalecana karta do Call of Prypiat to... GTX 260! To już lekka przesada.
Chociaż może to być spowodowane wolumetrycznym oświetleniem (promienie słońca, wschody i zachody) które wygląda genialnie i w sumie nie widziałem lepiej zrobionego oświetlenia niż w stalkerze (no, może tylko Killzone 2). Jednak ten efekt jest tak sprzętożerny, że zazwyczaj ilość fps'ów spada o połowe.
Co do klimatu... po prostu Zona. Kto kiedykolwiek chodził sam po opuszczonych fabrykach, bunkrach czy zabudowaniach wie o co chodzi. W grę trzeba jednak pograć trochę dłużej niż godzinkę i dopiero wtedy można się naprawdę wciągnąć.
A ja osobiście mam nadzieję, że wreszcie będzie można swobodnie pospacerować po elektrowni. Bo pięknie ją zrobili, ale co z tego, jak w dwóch poprzednich częściach można było po niej chodzić tylko przez jakieś 10 minut :/
Molzey - najwidoczniej w mało Fps-ów grałeś grafika w STALKERZE przy takim Crysisi'e czy niedawno wydanym Resident Evil 5 wygląda jak by miała z 5 lat zresztą co tu się dziwić skoro silnik gry był tworzony przez tyle lat i to widać ,a do tego engine ma fatalną optymalizacje
zompi - to co wyżej mało widziałeś zobacz jak wygląda oświetlenie w RE5 albo Crysis'ie jest o niebo lepsze
Spaqin - sam jesteś troll !! Że gra mi się nie podoba to nic dziwnego wiele osób nie lubi tej gry (wystarczy poczytać fora o tej grze) więc nie wiem co cie dziwi co do stwierdzenia genialne udźwiękowienie to radzę koledze zagrać w Arkham Asylum,Bioshocka czy Hitmana tam można mówić dopiero o genialnym udźwiękowieniu...
SplinterFisher16 --> jak ci się nie podoba to idź sobie graj w crysisa dzieciaku. Gówno mnie to obchodzi czy ci się to podoba czy nie, ale jak widzę: "obie gry były słabe i czytając tą zapowiedz również jestem pewien ,że ten będzie słaby IMO co wy widzicie w tej grze ?! kwadratowa grafika,beznadziejna fabuła i klimat też (jak dla mnie) do tego masa nie doróbek i beznadziejny system strzelania" to krew człowieka zalewa. Idiota do potęgi entej.
EDIT: Zdania nie zaczyna się od "że" smarkaczu.
Jak możecie taką grę oceniać przez pryzmat grafiki? Wbrew pozorom to nie jest zwykły FPS, pokroju Call of Duty gdzie efekciarstwo jest najważniejsze. Tutaj najbardziej liczy się klimat - mroczny, ciężki, przytłaczający. Gracz jest w ciągłym napięciu, w poczuciu zagrożenia, w każdej chwili jakieś monstrum może go dopaść i wykończyć, można dostać kulkę od przypadkowego stalkera, lub grupki bandytów która skłonna jest rozłupać graczowi czerep za kilka rubli czy flaszkę wódki. Wystarczy szmer przerywający grobową ciszę, wystaczy jeden ruch, błyśnięcie, podmuch wiatru w ciemności by w gracz oczekiwał już najgorszego... IMO tak straszyć potrafi niewielu (np. Japończycy) i trzeba to docenić. Fabuła (w pierwszej części) może niezbyt porywająca, ale mimo wszystko wciągająca, gracz chciał wiedzieć co będzie dalej, choć odczuwał ciągły niepokój to parł do przodu, explorował, odkrywał, badał - z ciekawości, dla zysku, dla skarbów, dla dreszczyka emocji... Moim zdaniem właśnie za to, ta gra zasługuje na miano kultowej i można stawiać ją obok takich jak Diablo, Fallout, Gothic czy StarCraft (które też graficznie nie powalają, ale do dziś się w nie gra).
A co do grafiki w Stalkerze, OK nie jest jakaś super, wymagania ma zbyt wysokie jak na to co oferuje, ale tragedii też nie ma... Ośmielę się stwierdzić że na wysokich ustawieniach (dziś już chyba każdy będzie mógł sobie na takie pozwolić) gra wygląda bardzo dobrze. Może jest nieco "uboga", brakuje jakiegoś przepychu (znanego choćby z Call of Duty 4 i 6), ale IMO to wynika też trochę z takiej surowej stylistyki, twórcy nie szafowali tak obiektami czy niepotrzebnymi pierdułkami, przez co wszystko wygląda dość skromnie, ale kilka lokacji (tych podziemnych) to prawdziwe perełki (graficznie i stylistycznie).
PS. Piszę o pierwszym Stalkerze, drugi niezbyt mi przypadł do gustu, choć mam zamiar dać mu jeszcze szansę czy dwie :P Czuję że ten nowy będzie tak dobry jak pierwszy.
Zobaczcie to, czy aby napewno jest tak źle?
http://www.youtube.com/watch?v=OtE8lNHDccE
Może troszkę przemawia przez was fanboystwo? :P Na zasadzie nie grałem (bo na konsole nie wyszło), ale ponarzekać trzeba, a jedyny element jaki można w takiej sytuacji krytykować to grafika...
Jak można w ogóle porównywać grafikę Residenta Evil 5, albo Crysisa w ogóle do S.T.A.L.K.ER.'a? :|
W Resident Evil 5 mamy ciasne i małe pomieszczenia, albo bardzo zamknięte lokacje, które są co jakiś czas doładowywane, natomiast w S.T.A.L.K.E.R.'ze są one ogromne... do tego jest coś takiego, jak A-Life, którego ani Crysis, ani Resident Evil 5 nie ma.
Poza tym Call of Pripyat na maksymalnych ustawieniach IMO wygląda świetnie, do tego generuje ogromne mapy, dodatkowo obfite w "życie" - stąd te wymagania.
'wiele osób nie lubi tej gry(..)' - ciekawe, o ile to 'wiele' przekracza liczbę tych, którym się podoba ? Aż dziwne, że nielubiana gra się sprzedała w 2 mln kopii (samo SoC, stan na wrzesień 2008). Wredna plotka głosi: nie lubią w większości ci, którzy mając konsolę, nie mieli już środków na odpowiedni upgrade PC do wygodnej gry... ale plotki tak mają, czasami po prostu są wredne ;).
'(..)wystarczy poczytać fora o tej grze' - z ciekawością poczytam takie 'anty' forum, poproszę linki. Ja 'pechowo' trafiam na takie fora, gdzie gracze darzą tą grę 'nieuzasadnioną przyjaźnią' ;), nawet mody do dziś robią. Nawet świetne mody, np. 'Priboy Story'.
'Czyste niebo i obie gry były słabe' - SoC był b.dobry, CS 'zaledwie' dobry.
'kwadratowa grafika' - grafika b.dobra, z texture MODpackami - wręcz świetna,
'beznadziejna fabuła' - interesujący świat gry, a umieszcona w nim fabuła ciekawa i oryginalna. Ale zawsze możesz spróbować mnie przekonywać, że taki 'Crysis' czy 'Gears of War', które masz w ulubionych - mają ją lepszą niż Stalker. Powodzenia.
'i klimat też' - klimat, ups KLIMAT zabójczy.
To 'pojechałeś' z tymi zarzutami. Wymieniłeś trzy najmocniejsze cechy gry: KLIMAT, fabułę i grafikę. Zapomniałeś jeszcze tylko skrytykować udźwiękowienie i modowalność. Byłby komplet.
'co wy widzicie w tej grze?' - pewnie to, co akurat ci się nie podoba, czyli rzeczy wymienione wyżej. Z KLIMATEM na pierwszym miejscu.
ps. @fani gry: aż trudno uwierzyć, że to nie czyjaś prowokacja w przerwach 'Stalkera' :). Jeśli istotnie nie, to kolo wciąż ma szansę na swoje chwile zachwytu grą, np. w trakcie wietrznej nocnej burzy, przy rozświetlanej błyskawicami i ogniskiem polance, z gitarowymi balladami w tle. Tu polecam rosyjkie modki, np. z muzyką Bułata Okudżawy - KLIMAT miażdzy.
Srutu tutu ja tez gram wlasnie w wersie po rusku i jest tam 1 wielki bug o którym sami się przekonacie no chyba ze tylko ruska wersia jest niedopracowana nie napisze gdzie go można spotkać bo bym wam tylko zepsuł zabawę xD
Dobra, może byłem gołosłowny, więc od razu rzucę filmikiem:
http://www.youtube.com/watch?v=TBI0NQUnQzY
I od razu o co mi chodziło z oświetleniem (któremu nie dorównuje nawet RE5):
1. Całe oświetlenie jest dynamiczne i nie przydzielone do konkretnej lokacji, dlatego musi działać efektownie zawsze i wszędzie.
2. Zwróćcie uwagę na "fizykę światła", przebijanie się przez mgłę, tworzenie jakby takiej małej mgiełki kiedy gracz skieruje się w stronę słońca, czy nawet załamania światła na krawędziach budynków.
3. Dodatkowo HDR działa znakomicie nawet w dynamicznie generowanych cieniach, np. kiedy kamera ustawiła się za budynkiem, który rzucał cień obszar poza tym budynkiem stał się bardzo jasny.
Dlatego obrażam miłośników nowoczesnych, next-genowych grafik, tym że stalker dzięki teksturom (które w zasadzie w większości są zdjęciami zrobionymi w Strefie), oświetleniu, miękkim cieniom, które w wielu nowych grach są poszarpane i nie zawsze zachowują się tak jak trzeba no i muzyce i niepokojących dźwiękach (mam nadzieję, że w CoP powróci miauczenie nocnych kotków z SoC ;) ) może konkurować z takimi perełkami technicznymi jak Crysis, albo RE5. Swoją drogą, uczucia niemal fotorealizmu (magicznej doliny) doznałem tylko w stalkerze, Far Cry 2 i GRID. A stalker zwycięża klimatem :)
A czy się kłócę? Po to jest forum ;)
Specjalnie odpaliłem grę u siebie (na full), popatrzyłem na filmikach jak chodzi innym, i sądzę że nijak nie można oprawy graficznej tej gry, nazwać "paskudną", "koszmarną" czy "brzydką"... Dobra może nie jest to Crysis czy FarCry2 ale efekt końcowy i tak jest w pełni zadawalający. Uderzenia pioruna, deszcz, gra światła i cienia, wyładowania elektryczne, ogień, drganie powietrza - czyli efekty cząstkowe, naprawdę wyglądają doskonale i pięknie wkomponowują się w obraz całości. Może wybuchy są trochę słabsze, ale to się jakoś nie rzuca w oczy (to nie jest efekciarska strzelaneczka, gdzie ciągle coś eksploduje :P).
Mnie nie martwi grafika.
Oprawa graficzna stalkerów jest spójna i przekonująca. Realistyczne zapadanie zmroku, efekty świetlne itp są zdecydowanie istotniejsze od wyższej rozdzielczości tekstur.
Martwi mnie tylko czy przypadkiem nie będziemy zmuszeni zwiedzać znowu i znowu i znowu tych samych lokacji.
Emil1818 --> tobie nie ma co tłumaczyć jesteś po prostu pierdolnięty i nie rozumiesz ,że komuś dana gra może się nie podobać tylko błagam nie odpisuj bo poziom twoich postów jest wręcz zerowy
RedCrow --> tu nie chodzi o to ,że grafika słaba po prostu cała gra ma dla mnie te wewnętrzne "fuj" co nie zmienia jednak faktu ,że grafika wygląda gorzej od Half-life'a 2 na max detalach ,a przy tym ma 3x większe wymagania choć i tak można uznać grafikę za "znośną"... Nawet czytając komentarze redaktorów CDA (w numerze w którym była recenzja gry) można zwrócić uwagę na ogromną rozbieżność po prostu ta gra dla jednych może być nawet najlepszą na świecie ,a dla innych być wprost beznadziejną
Do mnie nowy Stalker przemawia.
Przede wszystkim zapowiada się jak zwykle mocarny klimat. Dla kogoś kto był gówniarzem jak podawali płyn lugola w 86' zrozumie o co chodzi ;)
Jak się ma 14 lat to się oczywiście bardziej patrzy na grafę..i w sumie to normalne.
Dla mnie zajebistym smaczkiem jest za to okładka wersji PL - klimatyczna i "ciężka". Do tego widać, że nawet te bonusy z wydania są pokazane na froncie w klimacie gry (a nie chamską naklejką w stylu Media Markt). Dla mnie z takich smaczków składają się gry.
Zakup obowiązkowy.
Bez tego testu wiedziałem, że to będzie bardzo dobra gra. GSC to gwarancja wysokiej grywalności, w przeciwieństwie do "najcośtam serii FPS" CoD i ich tfurców - IW.
Do mnie właśnie dotarł nowy Stalker i zaraz go sobie odpalę!!! Nie mogłem się doczekać na tę grę, dobrze że premiera poszła tak sprawnie
Dam małe sprostowanie do kilku wypowiediz:
1) Wersja PL miała wyjść w marcu, ale jednak wyjdzie 18 listopada
2) Ma się różnić kolosalnie od wersji, która wyszła w październiku. Ma być poprawione mnóstwo bugów, troszq zmieniony interface, dodana obsługa DX11 no i trochę poprawiona grafika
3) Ma być lektor Mirosław Utta :)
Utta rządzi :)
Przed tą zapowiedzią to dopiero było wyczekiwanie, miałem duże nadzieję, wobec tej gry i nie zawiodłem się, gra mnie nie zawiodła a wręcz urzekła...