Heroes of Might & Magic IV
No cóż czekaliśmy dłuuugo - premiera była ciągle przesuwana, ale w końcu jest!!!!
Jeśli chodzi o recenzję - z wszystkim się zgadzam w 100% ale jest jeszcze kilka spraw, które chciałbym poruszyć.
Przede wszystkim rzeczy, które mnie szczególnie rażą:
1.Grafika:
Niby ładna, w dużej rozdzielczości, ale coś z nią jest nie tak. W poprzednich częściach Heroes grafika miała swój określony klimat: była rysunkowa, bajkowa, ręcznie rysowana, kolorowa i CZYTELNA. W czwórce grafika jest ładna ale stylizowana na realizm trochę taka nijaka, mało kolorowa (w jednolitej tonacji), dużo elementów na mapie powoduje przesycenie i małą czytelność. Ogólnie (ocena subiektywna) w trójce grafika była lepsza (ładniejsza)
2.Dżwięk:
Muzyka taka sobie, niczym się nie wyróżnia, odłosy również, poza tym (przynajmniej u mnie )
zacina się . I znowu trójka miała bardziej klimatyczną i ładniejszą oprawę.
3.Wymagania:
Mam Cel.400 128ram Geforce WIN2000 - gra strasznie się przetyka (nawet w 800*600), a nie ma tam żadnych fajerwerków technicznych. Wiem, że mój sprzęt nie jest super młody ale gra nie ma nic co by usprawiedliwiało tak wysokie wymagania sprzętowe.
4.Interfejs
Może jest i ładny ale co z tego, jeśli nie jest ergonomiczny - często bezsensowne rozmieszczenie ikon,
obrazków i informacji w znaczącym stopniu unieprzyjemnia granie - interfejs jest po prostu nieintuictyjny i nieczytelny. Rozumiem, że chciano zmieniać wszystko, ale po co zmieniać coś dobrego na siłę, jeśli nie ma się pomysły jak to zrobić??????
5.Zmiany w zasadach gry:
Tutaj jest różnie - niektóre są logiczne i dobre np. zamki są bardziej zbalansowane, rzut izometryczny też jest ok, jednostki podczas walki atakują równocześnie, genialne karawany, fog of war, nowy sposób rozwijania bohaterów i ich udział w bitwie. Ale np. rezygnacja z hex'ów podczas walki to bezsens. Nie można ustalić w jakiej pozycji nasza jednostka zablokuje przeciwnika, a w jakiej własne jednostki - ciężko ustalić z której pozycji kursora zaatakuje z miejsca a z której dodatkowo się przemieści odsłaniając np. własnych łuczników, księga zaklęć jest również żle zorganizowana. Przeszkody terenowe przeszkadzają wyłącznie graczowi bo jak ma ustalić co z którego miejsca widzi ? Grafika podczas walki również jest niespecjalna.
6.Bugi:
zacinający się dżwięk, brak multiplay'a , interfejs (czasem niektóre, przeważnie te najbardziej potrzebne przyciski są nieaktywne np. przejście do zaklęć bojowych z opisu czaru), wysokie wymagania (Przynajmniej Win2000)
PODSUMOWANIE:
Jeśli chodzi o nowe pomysły to intencje są dobre, ale ich wykonanie już gorsze. Gra jest (w porównaniu z wcześniejszymi częściami) po prostu niedopracowana - najgorszy jest moim zdaniem interfejs gry. Jestem jednak przekonany, że każdy maniak Heroes (taki jak ja) będzie mimo to zarywał noce i niedojadał, żeby tylko trochę dłużej pograć :)
P.S.
ALE, ALE panowie z 3DO nie spoczywajcie na laurach - wierni gracze wybaczą wszystko, ale ja osobiście już czekam na pierwsze patch'e, łatki i dodatki, które poprawią największe buraki w tej
świetnej, mimo wielu niedoróbek, gierce.
Mi sie nawet podoba system atakowania miasta. Czy autor atakowal silne miasto z mocnymi jednostkami na wiezach? Ich sie nie da prawie zniszczyc! (upraszczajac nieco) ... Poza tym wcale nie tak latwo wejsc do miasta... Brama wcale tak szybko sie nie rozpada... wlasciwie to wiekszosc walk dzieje sie przed zamkiem - to o czyms swiadczy...
PS: czy naprawde jest jednostka Geniusz???
Aż przykro to przyznać, ale gierka znudziła mi się... po tygodniu... Nie mam ochoty przechodzić banalnych kampanii, scenariuszów mało i brak losowych... (3DO i New World Computing chyba sie cofają w rozwoju), jedyne co fajne w grze to muzyka i lepszy rozwój bohaterów...
Jednym słowem - załamka, lepiej grać w HoMM3...
Niestety słabo, słabo. Wszystko mozna by tej grze wybaczyć (pamieciożerność, zdobywanie miast) ale nie brak klimatu. Niestety gra nudzi sie niesamowicie szybko . Po prostu grasz kilkanaście minut a ogladasz nowe elementy i potem juz nic w IV nie wciąga. Gdzie te czasy kiedy w III grało się godzinami bez opamietania.
Ja z kolei nudę czułem przy Heroes 3. Właściwie dlatego, że tyle grałem w poprzednie części, a ta nie oferowała prawie niczego nowego. W HoMM4? Pograłem kilka godzin i pewnie wkrótce też mi się znudzi (chociaż jak na razie zmiany bardzo mi się podobają).
Zgadzam sie z Sailentbobem w 100% co do grafiki. Mam identyczne odczucia. Dodalbym jeszcze, ze IMO duzym plusem jest mozliwosc oddzielania jednostek od bohaterow (latwiej sie penetruje teren) a takze to ze nie trzeba co tydzien gnac do mlyna po pieniadze. Nie wiem jak wam ale mnie brakuje wyniku punktowego po zakonczeniu walki.
Moim zdaniem gra jest mocno niedopracowana. Pomijam problem pamięci, ale czy ktoś policzył ile trzeba poziomów żeby całkowicie rozwinąć bohatera??.....odpowiedź 100 bez żadnych zakupów skili. Jak na mój gust to trochę dużo, szczególnie jak sie chodzi 2 bohaterami w armii (wtedy ex zdobywany dzielony na 2). przypomnę że w III wystarczył 22 poziom. Można co prawda umieścić sporo lokacji gdzie można dokupić skile, to ciągle za mało. W tym względzie poczyniono duży postęp i zmniejszono element losowy, teraz zawsze wiesz jakiego skila możesz sie spodziewać.
Ograniczenie mobilności bohaterów jest chyba troche za duże. Obskoczenie XL nawet trzema armiami graniczy z cudem.
Nie grałem jeszce w kampanie, bo single mnie dostatecznie zniechęciły. cała walka sprowadzała sie do pokoonania jednostek neutralnych. Przeciwnik komputera nie stanowił jeszcze ani razu trudności, z reguły pakował słabe armie na silne jednoski i jak nie zdążyła zwiać to leżała kupa trupów w okolicy kopalni.
Powinni jednak nad tą grą jeszcze popracować przynajmniej kilka miesięcy. Spodziewam sie że niedługo wyjdzie nakładka znacznie zmieniająca grę. (mam taką nadzieję)
moja ocena jest przeciętna. Na pewno nie spędzę tyle czasu co przy III
Każda gra występująca w kilku odsłonach jest nieco wtórną. Jednak od 3 części sagi 3DO odeszło w kierunku komercji - pewne detale zastępują miodność, grywalność. Co do muzyki to bezapelacyjnie 4 jest najlepsza - pomijając problem zawieszania się podczas walk (oryginał gierki - ver. polska) ale to chyba wina zbyt dużego upakowania plików mp3 w pliku muzy. Poza tym w 4 brakuje generatora misji - a poza tym samych misji jest zbyt mało. Razem ze szwagrew uwielbiamy gorące krzesła (hot seat) a misji dla takich jak my niewiele. Ogólnie jednak gierka potrafi zauroczyć .... jak inne z tej serii
fantastyczna odsfona trylogji juz herosow niejestem zadny wielkim graczem ale ta gra podoba sie nawet mojej babci
Pozdro dla babci ;)