Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Deweloper twierdzi, że jego ogromny sukces na Steam to po prostu łut szczęścia. Wie jednak, dlaczego inne gry zawodzą

08.03.2025 11:12
1
Bezmozgiezombie
51
Centurion

Sa jakies konkretne przyklady, gdy jakas gra zaczyna sie sprzedawac a ktos szybko robi klona i przejmuje caly rozped? Z tego co obserwuje to efekt kuli snieznej wchodzi szybko i nikt nie bedzie w stanie w tym czasie skopiowac od podstaw calej gry, nawet takiej prostej jak vampire survivors.

08.03.2025 11:15
2
odpowiedz
A_wildwolf_A
224
Senator

to samo jest z horrarami z pierwszej osoby, najlepiej w jakimś mieszkaniu/domu, mnóstwo klonów i wszystkie mają praktycznie te same elementy, podejrzewam, że poszło to wtedy jak kojima wydał demo silent hills

08.03.2025 13:33
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
lee32147
72
Konsul

Bezmozgiezombie Fortnite: Battle Royale. Pierwsza wersja to zrzynka 1:1 z PUBG, stworzona w 3 miesiące przez przerobienie Fortnite: Save the World.

08.03.2025 21:26
3.1
PawloxXx
58
Centurion

Ale tutaj mówimy o grach niezależnych, a nie takich robionych przez wielkie studia :P Bo wiadomo, że takie studia mają dużą kasę i duże zespoły na szybkie kopiowane.

09.03.2025 12:12
3.2
xan11pl
84
Generał

lee32147
Fortnajt mial całą bazę. Przecież oni klepali survivalową wersję na długo długo przed PUBGiem. Tam bylo prawie wszystko gotowe, mechaniki strzelania, animacje, modele postaci już byly, w momencie sukcesu PUBG wystarczyło tylko zrobić mapę, dodać mechaniki stricte BRoyale, i tyle, tym bardziej dla takiego studia wielkiego jak Epic, to pewnie była chwila moment, i wersja BRoyale była gotowa.

08.03.2025 14:10
4
odpowiedz
Brain_
11
Legionista

Temat jest pewnie bardzie złożony, ale widzę 2 elementy które miały duży wpływ w ten sukces.

1. Gra była stosunkowo prosta i relatywnie skończona. Czasem jest tak że jakieś niezależny twórca wymyśla jakiś pomysł i wtedy większe studia kopiują go, rzucają mniejszy lub większy worek pieniędzy co umożliwia im szybsze dokończenie gry - pomimo późniejszego startu.
2. Niska cena gry. VS kosztował grosze, więc nie było problemu z kupnem. Klony często kuszą tym że są tańsze i nawet jeżeli nie oferują takiego samego rozgrywki, jeżeli różnica w cenie jest wystarczająca to część osób kupi te klony.

Łącząc oba te czynniki sprawia że powstające klony i nie były zagrożeniem dla VS, bo wydaje mi się że chętni na ten gatunek najpierw kupowali oryginał, a dopiero potem zwracali uwagę na klony.

08.03.2025 20:26
5
odpowiedz
sky0045
7
Pretorianin

Tylko że Vampire Survivors jest kopią mobilnej gry Magic Survival, oczywiście VS było na PC pierwszą grą tego typu i dobrze zrobioną, choć już powstały lepsze np Brotato, więc niech autor nie będzie hipokrytą że ktoś mu ukradł pomysł

09.03.2025 11:04
6
odpowiedz
dbq
18
Chorąży

Piecze d*pa bo konkurencja. Standard - chytrus powąchał kasę i dąży do monopolu. bo mu uciekają udziały a mógłby mieć więcej i więcej. Wyobrazcie sobie Blizzarda ze zablokowal mozliwosc kopiowania przez patent na h/s arpg i przez to nie powstało POE.

post wyedytowany przez dbq 2025-03-09 11:06:28
09.03.2025 11:54
7
odpowiedz
captain_omega
30
Chorąży

"Są firmy, których jedynym celem jest obserwowanie, które gry odnoszą sukces [...]. A potem bardzo szybkie stworzenie klona."

Można dyskutować na temat tego, że istnieją pewne gatunki gier, które są do siebie podobne, ale w tym przypadku zgadzam się z nim. Zauważałem to już parę lat temu, że jeśli jakaś gra małego wydawcy zyskuje na popularności, to w parę miesięcy powstają klony, które mogą różnić się grafiką, ale mechanikę mają praktycznie identyczną. Najbardziej widoczne jest to w grach mobilnych, chociaż trend przebił się też na PC.

Jak widać po komentarzach powyżej, do sprawy można mieć różne podejście. Osobiście uważam, że takie podejście zabija kreatywność, jaką wyróżniały się często gry indie. Nikt nie tworzy też gier wyłącznie dla zaspokojenia własnej ambicji, oczywiście że twórca chce też na tym zarobić, a jeśli kreatywny twórca nie zarobi na swoim pomyśle, to zmieni branżę, tylko później nie narzekajmy, że co roku gramy w nowe Call of Duty i nic ciekawego nie powstaje, bo wyrobnicy klonów raczej nic nowego i ciekawego sami nie stworzą.

09.03.2025 12:11
8
odpowiedz
1 odpowiedź
xan11pl
84
Generał

Ten komentarz pojawił się tutaj z powodu wspaniałej mechaniki ifinite scroll, wprowadzonej jakiś czas temu na stronie. Dziękuję ugułem w jakiś sposób za tą wiadomość.

post wyedytowany przez xan11pl 2025-03-09 12:13:49
09.03.2025 13:00
8.1
lee32147
72
Konsul

xan11pl Pobierz dodatek uBlock Origin i wklej poniższą linijkę w zakładce "Moje filtry", blokuje infinity scroll na gry-online.

||www.gry-online.pl/ajax/S013.asp$xhr,domain=www.gry-online.pl

09.03.2025 12:25
Link
9
odpowiedz
Link
21
Generał

Drugi powód jest to, że twórca od czasu do czasu dodaje nowe zawartości do Vampire Survivors, co sprawi, że gra jest coraz bogatsza. Ostatnio ta gra jest wzbogacona o nowe postaci i mapki prosto z serii Castlevania (serio!). Gracze lubią to.

Wielu klony Vampire Survivors z pewnością nie robili to.

Może są mnóstwo klony Vampire z tania metoda "kopiuj i wklej", ale zdarzają się perełki, gdzie twórcy coś od siebie dodali.

post wyedytowany przez Link 2025-03-09 12:27:09
Wiadomość Deweloper twierdzi, że jego ogromny sukces na Steam to po prostu łut szczęścia. Wie jednak, dlaczego inne gry zawodzą