Nowa mroczna gra dla fanów Lovecrafta zachwyca klimatem już od zapowiedzi. Cthulhu: The Cosmic Abyss postawi na „fil...
Pewnie kolejny symulator chodzenia, ale jeśli historia będzie dobra to czemu nie? W zeszłym roku np. takie Still Wakes the Deep okazało się być całkiem fajną niespodzianką.
Póki co, jeszcze nikomu nie udało się dobrze przenieść klimatu Lovecrafta do filmu czy gry. Będę śledził z nadzieją, ale bez przesadnej ekscytacji.
Zależy. Jak dla mnie gry The Shore, Dreams in the Witch House, czy początek Mrocznych Zakątków Świata dobrze odzwierciedlały atmosferę z opowiadań.
Jak dla mnie to the sinking city ładnie przeniosło, a przynajmniej klimat ma rewelacyjny a gra sama w sobie bardzo dobra i teraz ukazał się trailer 2 części i wygląda to jeszcze lepiej.
Film? Proszę bardzo. https://www.filmweb.pl/film/Zew+Cthulhu-2005-259396
Na chwilę obecną nie ma lepszego.
IMO nie da się przenieśc klimatu kosmicznego horroru 1:1 na film/grę, ponieważ to zupełnie inne media rządzące się innymi prawami. Kilka produkcji jednak zrobiło naprawdę dobrą robotę.
Z filmów:
- The Thing: absolutny klasyk.
- Event Horizon: trochę bardziej klimat WH 40K.
- Glorious: ciekawe bo w formie komedii.
- In the Mouth of Madness: aspekty psychologiczne.
- Annihilation: scena z niedźwiedziem.
- The Void: jeden z moich ulubionych, choć niskobudżetowych filmów w klimacie.
Pozostałe filmy w temacie które mogę polecić: The Endless, Spring, Underwater, The Banshee Chapter, The Empty Man i Black Mountain Side.
Od siebie, już lekko poza gatunkiem, dodam Jacob's Ladder z 1990. Doskonały film, no i warto poznać inspirację dla serii Silent Hill.
Wbrew powszechnej opinii nie podobały mi się The Lighthouse, Stalker(1979), Cabin in the Woods i Under the Skin. Każdy natomiast ma inny gust, więc zostawiam bo może komuś podejdą.
Z gier:
- Bloodborne: tutaj dużo nie trzeba tłumaczyć.
- Cyberpunk 2077: wątki związane z Blackwall i Cynosure, czyli w dużej mierze dodatek Phantom Liberty.
- Dead Space 1: nacisk na akcję, ale klimat jest gęsty.
- Alan Wake i Control: w pewnym sensie zawierają sporo nawiązań do kosmicznych nadnaturalnych sił.
- Seria Dark Souls: nie dosłownie, ale lore zawsze kojarzył mi się z kosmicznym horrorem im głębiej.
- Call of Cthulu z 2018: IMO gra dobrze rozbudowuje uniwersum, ale często jest zbyt dosłowna w worldbuildingu i storytellingu, co jest zaprzeczeniem idei kosmicznego horroru.
Wygląda jak miks gry Returnal z filmem Głębia strachu.
Co do oddania klimatu Lovecrafta to całkiem sobie w pewnych aspektach radzi "Zew Cthulhu" z 2018 czy któregoś i początek "Mrocznych zakątków" do ucieczki z miasta.