Szturm aliantów i Sama Fishera na mafię w Morrowind - 10 najlepszych gier 2002 roku
Ubi mogłoby wypuścić nowego Splinter Cell. Ale takie w stylu części 1-3, a nie badziewnych pozostałych. Nawet remake bym przyjął bez narzekania :)
Via Tenor
A gry podane przez redakcję wychodziły na wszystkie platformy w 2002?
Nie chodzi o datę, a raczej niezbyt bliskie maksowi oceny rzędu 7,5/10 i fakt, że nikt z redakcji nie wymienił jej jako swój top z tego roku. Przy tak doborowym tłumie się nie zmieściła, ale po to są komentarze i Wasze wspomnienia, żeby takie gry tu dodawać.
W sumie to Bloodrayne jest dużo bardziej warte wspomnienia chociażby w liście honorowych niż 10 innych pozycji tam będących. Zwłaszcza że jest pamiętana do dziś jako jedna z najlepszych gier o wampirach z szczególnie interesującą protagonistką.
W samym tytule artykulu jest więcej przełomów, zaskoczeń i innowacji niż w całym tym soulsowo-rogalowo-surviwalowo-tęczowo-flopowym g... z ostatnich kilku lat :) Nawet jeśli weźmie się pod uwagę, że bez kodów Mafia czy MoH były niegrywalne (jak większość gier bez autoregeneracji :P).
Via Tenor
Za to w twoim poscie jak zwykle nie ma ani zaskoczenia, ani przelomu ani innowacji.
Via Tenor
Jeszcze nie dodałeś mnie do ignora? To musi być jakieś guilty pleasure... Krytykuję coś - źle, chwalę - jeszcze gorzej :D
"W samym tytule artykulu jest więcej przełomów, zaskoczeń i innowacji niż w całym tym soulsowo-rogalowo-surviwalowo-tęczowo-flopowym g... z ostatnich kilku lat"
Święta racja.
"Nawet jeśli weźmie się pod uwagę, że bez kodów Mafia czy MoH były niegrywalne (jak większość gier bez autoregeneracji :P). "
A tu już bzdura. Co ci te apteczki ze starszych gier za krzywdę uczyniły? Jedyne, co w takim MoHAA wkurzało, to snajperzy koszący cię zza krzaków, w których nie miałeś szans ich wypatrzeć i ich natężenie w "alei snajperów". Na to autoregeneracja zdrowia zamiast korzystania z apteczek w żaden sposób by nie zaradziła. I tak byś ginął co krok od kul nie wiadomo skąd wystrzelonych i tak.
Super tytuł :).
Ale minus za brak jakikolwiek wzmianki o Twierdzy Krzyżowiec. Ale w tym roku wyszło dobrych/znanych gier.
To już są tak dobre lata, że nawet honorowe wzmianki często nie mieszczą wszystkich dobrych tytułów.
Dla mnie zawsze wyjątkowym przedstawicielem tego roku był czeski Hard Truck, który był fundamentem pod przyszłe symulatory ciężarówek i monopol SCS Software na ten gatunek. Nadal mnie boli, że w Euro Trucku nie ma tak przyjemnie intuicyjnego zarządzania firmą, może nadal czerpałbym przyjemność z jeżdżenia po Europie. Zresztą niektóre dźwięki są żywcem wzięte z ich pierwszej produkcji, więc trudno nie stwierdzić jak ważny w tym gatunku był ich Hard Truck.
A potem moje serce skradła Mafia i od tego czasu naszego południowego sąsiada zacząłem darzyć szczególnym uznaniem.
Via Tenor
Nadal mnie boli, że w Euro Trucku nie ma tak przyjemnie intuicyjnego zarządzania firmą, może nadal czerpałbym przyjemność z jeżdżenia po Europie
A potem moje serce skradła Mafia i od tego czasu naszego południowego sąsiada zacząłem darzyć szczególnym uznaniem
I teraz wiadome czemu obrałeś kierunek Watykan, najpierw rozczarowało Ciebie życie truckera natomiast potem miałeś okazję poznać sycylijskie oraz włoskie obyczaje dołączając do rodzinnej firmy. Dalszy rozwój kariery już doskonale znamy.
Moje "honorowe wzmianki", których brakuje na liście (od najlepszej do najgorszej) to:
Soldier of Fortune II: DH
Divine Divinity
Conflict Desert Storm
Harry Potter i Komnata Tajemnic
Unreal Tournament 2003
Iron Storm (przeciętna, zabugowana gra, ale klimat IWŚ świetny)
no i były też świetne dodatki jak Resistance do OFP czy Wakacje i Zwierzaki do Simsów :D
Jestem graczem od 2002 roku.
Przez to, że do 2008-09 roku, rok w rok od początków mojego grania, na rynek wychodziły hity, które do dziś miło wspomina każdy, moim hobby aż do teraz jest giercowanie.
Pięknie jest oglądać rozwój gier wideo od początku millenium. Szkoda, że obecnie większość firm nastawia się na zyski, a nie na stworzenie czegoś od fanów dla fanów. Rozumiem też to, cicho łkam pobierając na dysk kolejną odtwórczą grę i cieszę się z każdej chwili przy kompie jakbym znów był w 2002 roku.
Via Tenor
To był wspaniały rok, tyle świetnego grania z każdego gatunku. I naprawdę miło że pamiętaliście o Metroid Prime, bo to naprawdę wspaniała gra którą po dziś dzień się cieszę że została ponownie wydana na Switchu.
Majstersztyk to naprawdę idealne określenie opisujące ten tytuł, ale wielu nie miało okazji nigdy nawet go zobaczyć przez to że GameCube sprzedał się bardzo słabo.
Fajnie, że Syberia i NOLF 2 załapały się choć na honorowe wzmianki.
Nie chce mi się dokładnie sprawdzać wszystkich dat, ale o ile pamięć mnie gdzieś nie myli, to trzeba dodać Disciples 2, THPS 3-4, SoF 2, Gothic 2 i pewnie jeszcze sporo innych świetnych gier, o których w tym momencie nie pamiętam.
Disciples 2, THPS 3-4, SoF 2, Gothic 2, Syberia - jak się to wszytko zbierze, to można odnieść wrażenie, że 2002 to był najlepszy rok w historii gamingu :)
Pewnie sporo w tym nostalgii, ale kolejny taki rok to pewnie okolice 2012-2015?
Vice City i Mafia - zdecydowanie najlepsze z tego zestawienia
Nie rozumiem fenomenu sprinter cella, zawsze mnie fabularnie te gry strasznie nudziły, a mgs jednak ma sztos historię
W medal of honor AA też sporo grałem i się jarałem mega, jeszcze Hitman 2 mi się bardzo podobał, ale nie pamiętam czy skończyłem
To był mocarny rok, jeden z najlepszych w historii branży. Lista mogłaby być spokojnie 3 razy dłuższa.
Ja jeszcze bym na niej umieścił:
Icewind Dale II
Super Mario Sunshine
Conflict: Desert Storm
American Conquest
Hearts of Iron - które zapoczątkowało całą serię
Gothic II - choć u nas premiera była już w 2003, co nie zmienia faktu, że gra w Niemczech wyszła w 2002.
The Thing
BloodRayne
Iron Storm
Ratchet & Clank
Warlords Battlecry II
Hard Truck: 18 Wheels of Steel
SOS: The Final Escape - które zapoczątkowało całkiem fajną, ale nieznaną bardziej w Europie serię Disaster Reaport
Age of Wonders II
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Prisoner of War
Harry Potter and the Chamber of Secrets - wersja na GBC w szczególności
Colin McRae Rally 3
Another War
Tony Hawk’s Pro Skater 4
Divine Divinity - pierwszy RPG Lariana
Celtic Kings: Rage of War
Golden Sun: The Lost Age
Lost Kingdoms
Metroid Fusion
Burnout 2: Point of Impact
The Getaway
Industry Giant II
Combat Flight Simulator 3
Sudden Strike 2
TOCA Race Driver
Medal of Honor: Frontline
Auto Modellista
WWE SmackDown! Shut Your Mouth
oraz dwa świetne dodatki do Operation Flashpoint - Resistance i Red Hammer
Kocham Neverwinter Nights jak i Morrowinda. Niestety, moja Antologia Age of Mythology z Kolekcji Klasyki niezbyt chce się odpalić na win 10 :(
Neverwinter Nights był mocno krytykowany, gdy wyszedł i uznawany za groszego od gier na Infinity Engine, głównie przez gorszą fabułę i grafikę.
Sam zagrałem w niego dopiero niedawno i zachwyciłem się nim, stawiam go wyżej niż inne gry oparte na D&D z tamtego okresu.
To co jest największą siłą Neverwinter Nights to system rozwoju postaci. Zniesienie niepotrzebnych ograniczeń wcześniejszych edycji D&D pozwoliły na swobodę tworzenia kreatywnych połączeń klas postaci. Neverwintera można przechodzić wielokrotnie, za każdym razem tworząc niepowtarzalne buildy i ciesząc się, gdy starannie zaplanowana postać stopniowo materializuje się wraz z kolejnymi godzinami gry. Szczerze mówiąc, nawet ten osławiony edytor poziomów i masa przygód nie byłby taką siła Neverwintera, gdyby system rozwoju postaci nie zapewniał tyle pola do eksperymentowania. Skrajnie ubogie i toporne D&D 2 by tutaj się po prostu nie sprawdziło.
Żeby coś ode mnie napisać na ten dobry materiał. Gra jak na lata 2002
- to diablo 1 i 2
- oraz delta force task danger
- oraz return to castle wolfenstein
- no i age of empires 2
tyle starczy gdyż jak na tamte czasy miałem mały umysł no i małe doświadczenie z gier . Dodam że w tamtych czasach byłem graczem gazeciarzem. A te gry wyżej napisane szczerze posiadałem pożyczone od kolegów bo wtedy chodziłem do LO.
Najlepsze gry z 2002 roku:
Resident Evil remake - Fenomenalna gra survival horror. Żelazny pretendent do miana najlepszego remake'u w historii gier. Przez kilkanaście lat najlepszy ex GameCube i największy magnes do kupna tej stylowej konsoli. Idealne odświeżenie pierwszej części cyklu z 1996. Boski klimat i grywalność oryginału zachowana. Grafika rewelacyjnie odświeżona. Capcom udoskonalił sztukę łączenia wstępnie renderowanej scenerii z animacjami otoczenia i obiektami wielokątnymi czego efektem jest najbardziej imponująca wizualnie gra wideo z redenderowanymi tłami jaką kiedykolwiek wydano. Dbałość o szczegóły jest wyjątkowa. To triumf jako samodzielna przygoda i wielkie osiągnięcie jako remake. RE1 remake to dla mnie najlepsza gra serii razem z RE2 (1998), a RE4 (2005) na najniższym stopniu podium.
Mafia: The City of Lost Heaven - Kultowa gra TPP z klimatem gangsterskim przypominającym wybitne dzieło filmowe Godfather (1972). Angażująca fabuła pełna świetnie napisanych postaci, zapadających w pamięć dialogów i niezapomnianych zwrotów akcji. Świetna grafika, imponujący projekt miasta, gęsta atmosfera, klimatyczna muzyka i wiele wymagających misji, które mocno zapadają w pamięć na czele z hardcorowym wyścigiem. Gra praktycznie kompletna pod każdym względem na równi z Tomb Raider (1996). Jedna z gier wszech czasów. Mafia: The City of Lost Heaven to klasyka godna ekranizacji przez jakiegoś wybitnego reżysera.
Grand Theft Auto: Vice City - Niesamowicie dopieszczona formuła GTA III z złotą prezentacją i klimatem żywcem wyjętym z filmu Scarface (1983). Spektakularna przejażdżka, okrutnie zabawna i elegancko stylizowana. Jest przeszklona bogatą powłoką lat 80', która przybiera formę strojów, muzyki, samochodów i przede wszystkim atmosfery. Kolorowa gra pasująca do kolorowej dekady. Miodność wylewająca się z ekranu niczym w grach Amigowych. Posiada najlepszy soundtrack z całej serii. Arcydzieło estetyki lat 80'. Moja ulubiona odsłona wraz z San Andreas.
The Elder Scrolls III: Morrowind - Najlepsza część TES. Niesamowicie rozbudowane i klimatyczne arcydzieło RPG. Gra unikalna i niepowtarzalna z akcją, która rozgrywa na klimatycznej wyspie Vvardenfell, którą zamieszkują Mroczne Elfy. Świat wydaje się ogromny ze względu na bogate warstwy szczegółów, oryginalną florę i faunę oraz szerokość dostępnych zadań, ale w rzeczywistości jest znacznie mniejszy niż poprzednie części - Arena i Daggerfall co wyszło na dobre. Chociaż Morrowind trochę zmniejsza rozmiar świata to okolice są bogate w szczegóły z różnorodnym terenem, miastami, które są wyjątkowe pod względem układu i architektury, fantastycznymi efektami środowiskowymi takimi jak burze piaskowe i opady deszczu oraz nocnym niebem pełnym gwiazd. Gra opiera się na systemie rozwoju postaci opartym na umiejętnościach. Zaczynamy z zestawem różnych umiejętności od radzenia sobie z bronią po sztukę konwersacji i handel. Każda z nich poprawia się tylko podczas używania. Najlepszą zaletą gry jest to, że jest to niemal całkowicie otwarta przygoda. Możemy grać dowolnym typem postaci od kogoś w typie cnotliwego krzyżowca po nikczemnego złoczyńcę. Istnieje wiele gildii i zadań, które odpowiadają indywidualnemu poczuciu sprawiedliwości. Mamy konkurujące frakcje i prawo, którego należy przestrzegać więc decyzje mogą nie pozostać bez konsekwencji. Istnieje też wiele nielegalnych interesów w które możemy się zaangażować jak handel niewolnikami, narkotykami, morderstwa na zlecenie i oczywiście kradzież. Mamy też wiele intryg politycznych w które możemy się wplątać. To sprawia, że rozgrywka jest bardzo interesująca, a poznawanie pobocznych historii jest równie ciekawe co główny wątek. Kolejne części zostały spłycone względem Morrowinda.
Gothic II - Sequel jednej z najlepszych gier action RPG. Ponownie największą siłą jest cykl dnia i nocy dla NPC, który sprawia, że czujemy, że ten świat żyje. Tym razem akcja nie dzieje się w zamkniętej kolonii karnej pod magiczną barierą, a w całym Khorinis i mamy smoki. Niby gorszy klimat niż w jedynce i znacznie mniej ciekawa fabuła, bo oklepane ratowanie świata przed smokami, gdzie cały zarys zdradza nam Xardas w prologu, ale całościowo gra jest rewelacyjna. Dopieszczono wiele rzeczy jak podnoszenie przedmiotów, system walki, handel, ekonomię gry i udostępniono znacznie więcej contentu. Później podstawka została uszlachetniona świetnym dodatkiem Noc kruka, który rozbudował grę, a później modderzy z Rosji poszli tą samą drogą. Optymalnie zmodowany G2NK z ogromnymi modami Returning 2.0 + Aternative Balance/New Balance + Dx11, które wprowadzają setki ulepszeń i dodają ogrom contentu to jedna z najbardziej epickich przygód w świecie gier w jakie miałem przyjemność zagrać. Kocham to na zabój :)
Divine Divinity - Jedna z najlepszych gier RPG od Lariana. Imponuje fabułą, muzyką, zadaniami, rozwojem postaci, przeciwnikami, światem, klimatem. Udany mix Ultima z Diablo, który potrafi wessać na długie godziny. Jedna z najlepszych gier w swoim gatunku. Larian zaczął z przytupem i długo im zajęło zanim przebił tę produkcję w swoim portfolio.
Icewind Dale II - Miodna gra RPG legendarnego studia Black Isle. Dwójka jest bardziej rozbudowana w stosunku do części pierwszej. Niesamowita przygoda w świecie Zapomnianych krain z ogromną ilością walk po drodze. Epickie walki ze smokami. Wir przygody i akcja bez silenia się twórców na epicką fabułę, genialne dialogi i złożonych bohaterów jak w Planescape Torment i Baldur's Gate 2. Świetny klimat i przyjemna muzyka.
Warcraft III - Kultowa gra RTS od Blizzard. Prześliczna grafika, fantastyczna rozgrywka, niewiarygodna grywalność, angażująca fabuła, kultowy polski dubbing i mnóstwo humoru. Najlepsza część serii i jedna z najlepszych gier RTS w ogóle. Opus magnum Blizzarda będzie świecić wiecznie.
Disciples II - Niesamowicie miodna i klimatyczna strategia w klimatach fantasy. Nastrojowa oprawa graficzna, interesująca fabuła, świetna muzyka i mroczny klimat. Zdecydowanie najlepsza część serii. Godny konkurent dla HoM&M III :)
Robin Hood: The Legend of Sherwood - Świetna strategia taktyczna w klimatach średniowiecznej Anglii. W grze mamy okazję wcielić się w słynnych członków bandy Robin Hooda. Przyjemna grafika, wspaniały klimat, niezły polski dubbing i angażujące misje. Godna konkurencja dla Commandos 1 i 2 oraz Desperados.
Age of Mythology - Kapitalna gra strategiczna czasu rzeczywistego z rewelacyjnym gameplayem. Fajna konkurencja dla innej wybitnej strategii w tym stylu Age of Empires II (1999). Gra dostała w 2024 roku porządne odświeżenie Retold. Warto powrócić do niej, a kto nie zna zapoznać się dzięki temu odświeżeniu, bo to kawał świetnego kodu.
Stronghold: Crusader - Świetna gra strategiczna z rewelacyjną grywalnością, płynną animacją, piękną muzyką, klimatycznym polskim dubbingiem i wspaniałą atmosferą. Podobnie jak poprzednia część Stronghold (2001) kultowa produkcja na polskim rynku.
Medieval: Total War - Epicka gra strategiczna, która wciaga jak bagno. Co zadziwiające sztuczna inteligencja robi tutaj nawet lepsze wrażenie niż w Rome (2004) oraz Medieval II (2006), które wyszły po niej. Najlepsza gra z serii Total War.
Medal of Honor: Allied Assault - Klimatyczna gra FPS inspirowana II wojną światową. Gra zapewnia szereg interesujących i różnorodnych misji przedstawionych w profesjonalnie wyglądającym pakiecie z wystarczającą atmosferą, aby patrzeć na nie z podziwem. Przyzwoita sztuczna inteligencja, świetna grafika na swoje czasy wyciskająca ostatnie soki z silnika Quake 3, znakomita ścieżka muzyczna, realistyczne uzbrojenie i mnóstwo doskonale dopracowanych szczegółów. Poziom, który odtwarza scenę szturmu na plażę w Normandii z filmu Szeregowiec Ryan jest jednym z najbardziej intensywnych w historii strzelanek. Moja ulubiona misja to ta ze zrujnowanego miasta, gdzie strzelają do nas świetnie zamaskowani snajperzy.
Soldier of Fortune II - Bardzo solidna gra FPS. Zaimponowała grafiką, fizyką obrażeń, dość wymagającym AI, realizmem, zadziwiającą przyjemnością strzelania i dość niespotykanym wyzwaniem. Misja zimowa na Kamczatce to mistrzostwo świata. Uważam, że to najlepsza misja z wszystkich gier FPS przebijająca nawet słynną misję snajperską z CoD 4: Modern Warfare (2007).
No One Lives Forever 2 - Gra FPS z klimatem szpiegowskim kryjąca się za błyskiem lat 60'. Sprytnie napisana, imponująca graficznie i świetna gameplayowo, ale w cieniu genialnego pierwowzoru. Mimo wszystko drugie przygody Cate Archer to również miód na moje serce.
Jedi Knight II: Jedi Outcast - Klimatyczny mix FPS/TPP w świecie Gwiezdnych wojen. Gra prawie tak rewelacyjna jak poprzednik Jedi Knight: Dark Forces II (1997). Słabszy jedynie prolog, ale gdy zaczyna się rozkręcać nie puszcza już do końca. Muzyka i klimat wgniatają w fotel.
Serious Sam: The Second Encounter - Niezwykle kolorowa, dynamiczna i zabawna gra FPS. Przy tej części bawiłem się znakomicie, a nie jestem wielkim fanem tej serii. Zdecydowanie najlepsza część.
Hitman 2: Silent Assassin - To angażująca i trzymająca w napięciu gra skradankowa, która jest zauważalnie łatwiejsza i bardziej dopieszczona od poprzednika Hitman: Codename 47 (2000). Różnorodna estetyka kulturowa, niezły projekt poziomów, tragiczna i wzruszająca historia, świetna atmosfera i fenomenalna ścieżka dźwiękowa. Druga najlepsza część serii za Hitman: Blood Money (2006).
Splinter Cell - Taktyczna gra skradankowa. Świetna rozgrywka połączona z dość ciekawą historią. Bardzo solidna produkcja, ale nie jest to tak wybitne dzieło skradankowe jak najlepsze części z serii Metal Gear Solid, które mocniej ocierają się o geniusz.
Syberia - Klimatyczna gra przygodowa point & click z mocnym przesłaniem. Opowieść o przemijaniu, niespełnionych marzeniach i nadziei na ich spełnienie. Protagonistka Kate Walker to jedna z najbardziej wyrazistych i lubianych żeńskich postaci z wszystkich gier video. Klimat gry jest urzekający, a grafika jest niezwykle malownicza, bo została zaprojektowana przez utalentowanego twórcę komiksów Benoita Sokala. Gra posiada też wspaniały dubbing polski, który przewyższa angielski, dlatego podobnie do The Longest Journey (1999) to kultowa gra przygodowa w naszym kraju.
Super Mario Sunshine - Najbardziej niedoceniana odsłona Mariana w 3d będąca w dużym cieniu Super Mario 64 (1996), a później przyćmione przez Super Mario Galaxy (2007). Mimo tego jest to kawał świetnej platformówki 3d z oszałamiającą, kolorową grafiką, wciągającą rozgrywką i wspaniałą muzyką. Egzotyczna wyspa z słońcem i dużą ilością wody z miejsca kojarzy się z wakacjami i beztroską. Pomysł na gameplay z pryskaniem wrogów i otoczenia wodą niezwykle oryginalny. Naszym głównym wrogiem jest Shadow Mario przypominający T-1000 z T2.
Ratchet & Clank - Zabawna, pełna akcji gra zręcznościowa w której musimy uratować galaktykę. W tej grze wideo jest mnóstwo wyobraźni i dopracowanej rozgrywki. Współczynnik zabawy na wysokim poziomie. Cudowna kosmiczna przygoda. Flagowy hicior z Ps2 często pojawiający się w zestawieniach najlepszych gier na tę konsole.
Jeśli miałbym wybrać najlepszą grę z 2002 roku to postawiłbym na Morrowind bądź Mafia. Najmocniej zmiażdżyły system.
"Niestety, odkąd nie mam w PC napędu, robię to rzadziej" - serio nikt nie dokupuje zewnętrznego napędu? Mam "nowoczesny" komputer, oczywiście bez napędu, ale za 50 zł dokupiłem zewnętrzny model i tyle. Pytanie tylko czy te stare gry będą działać na nowych systemach (oczywiście jedne tak, inne nie), ale samo rozwiązanie problemu braku napędu to kwestia...dwóch sześciopaków.