Ostre cięcia w Bethesdzie. Microsoft zamknął studia, które dały nam Hi-Fi Rush i Redfall
W tej branży generalnie dzieje się coraz większe g*wno i szczerze, przykro się na to wszystko patrzy.
To już ten moment, w którym cały segment AAA powinien wywalić się na zbity ryj, bo w momencie, gdy zamyka się takie studia w pogoni za słupkami w excelu nie ma już czego ratować...
Zamknęli jeden z oddziałów Arkane? I twórców jednej z ciekawszych gier ostanich lat?
WTF?
To już prędzej w Bethesdzie powinny polecieć głowy za "Starfielda".
No to Hi-Fi Rush 2, The Evil Within 3, PREY 2 jeśli były w planach to poszły do piachu...
Oj źle się dzieje... Phil kłamczuszek jak zawsze, a MS idzie coraz bardziej w ślady EA :/
Stała korpo zagrywka, rozwiązali kiepski zespół i świetny zespół, żeby nikt nie czuł się pewnie.
Wystarczy Howard i Spencer. Ryba psuje się od głowy.
Jakby był taki świetny zespól to by ich gierki się lepiej sprzedawały. Było kupować ich gierki a nie teraz płakać nad rozlanym mlekiem. Microsoft to nie agencja charytatywna.
Jak dawali w abo za 4zl to kto przy zdrowych zmysłach by kupował? Ograsz i zapominasz
Za 4zł to może abo było kilka lat temu teraz ciężko januszować. No i taki Manor Lords też jest w gamepassie a robi furorę na steamie. Jak gra jest dobra i nie niszowa to sprzedaż będzie dobra.
Via Tenor
Zbawca MS!
Pamiętacie jeszcze premierę HI FI i wielki nieoczekiwany sukces?
A tutaj mam nawet skrinka i link potwierdzający sukces tej gry!
https://twitter.com/aarongreenberg/status/1649431572137779203
Przecież zamknęli ich za słabą sprzedaż Ghostwire: Tokyo, a nie za sukces HiFi. Zresztą sukces HiFi wynikał głównie z dostępności w GamePassie, a na tym pewnie M$ dużo nie zarobił.
Chwila, chwila - czy przypadkiem Microsoft nie miał dawać grom usługom "życie wieczne"? Albo u Microsoftu kasa się nie zgadza albo coś innego musiało się stać.
Swoją drogą i tak nie żałuję zamknięcia RedFalla. Chociaż zamknięcie Tango trochę boli.
I gdzie Ci wszyscy znawcy, co piali z zachwytu, że MS ich kupował, bo dzięki ich kasie, będą mieli większe budżety na kolejne gry?! I co? Wydymali was bez mydła.
Jeszcze bym się wstrzymał z oceną. Większość obecnych projektów Microsoftu wystartowała dopiero po premierze nowego Xboxa więc nic dziwnego, że jeszcze nic nie ma. Takie chore czasy, że teraz na stworzenie dużej gry potrzeba minimum 5 lat.
Chciwosc ludzi nie zna granic, obawiam się o Avowed ;(
Nie mogę zrozumieć czemu microsoft podejmuje takie decyzję, wytłumaczy ktoś?
Bo wszystkie stworzone przez te studia w ciągu ostatnich paru lat gry sprzedawały się średnio lub wręcz słabo. Wiem, że to niepopularna opinia ale szczerze mówiąc to nie trudno się dziwić Microsoftowi. Po co trzymać studia które ledwo sobie radzą jak mają inne studia, które zarabiają kokosy.
Za serię Dishonored odpowiadało Arkane Lyon, a oni obecnie robią grę Marvel's Blade. Zamknięte zostało Arkane Austin odpowiadzialne za Prey i Redfalla.
Dishonored zrobiło Arkane Lyon, które na ten moment zamknięte nie jest i nie będzie, w końcu dłubią przy Marvel's Blade.
Ale domyślam się, że DIshonored 3 i tak nie powstanie :(
Dobrze że Microsoft™ kupuje developerów i wydawców, dzięki tak dużej firmie będą mieli kreatywną wolność a dzięki Xbox™ GamePass™ Microsoft™ nie musi patrzeć na wyniki finansowe poszczególnych gier, developerzy dzięki temu nie będą się musieli martwić o przyszłość. Welcome to the Family™
Zamknęli jeden z oddziałów Arkane? I twórców jednej z ciekawszych gier ostanich lat?
WTF?
To już prędzej w Bethesdzie powinny polecieć głowy za "Starfielda".
Ale Starfield się sprzedał. Redfall i Hi-Fi Rush oraz Ghostwire Tokyo - nie. Poza tym Shinji Mikami i tak odszedł.
M$ tak się jarał, że ma studio z Japonii, że aż postanowił je zamknąć, super logika, nie ma co i to po takim hicie, jak HiFi Rush.
To na pewno nie zobaczę Evil Within 3 kurna, a dwójka dawała szansę na kolejną część.
Ciekawe, co myślą teraz Ci, co uważali, że to przejecie jest super rzeczą.
A pamiętacie jak Redfall miał być wielce wspierany po premierze?
A teraz będą zwracać za przepustki, bo nie byli w stanie nawet nic z tej treści zrobić lol...
Komedia, to nie śmiech, ja się duszę xDDD
Ja pamiętam jak jechano po grze, a teraz w sieci pisze się że ich szkoda, podwójne standardy.
Tango to było mega obiecujące studio, które bez problemu żonglowało gatunkami i bardzo dobrze się w nich odnajdywało. The Evil Within, Ghostwire, moje ukochane Hi-Fi Rush... Eeeehh... Na tym etapie to niech ta branża już umrze i zacznie na nowo bo już nic dobrego z tego nie wyjdzie... Chociaż przecież obecne pokolenie i tak ma w sumie wywalone na fabularne gry dla pojedynczego gracza więc z biznesowego punktu widzenia korpo to i tak taka decyzja o uśmiercaniu kolejnych studiów wyjdzie na plus.
A, że Microszoft jak zwykle se głupi rozwalił to już nawet mnie nie dziwi. Xbox bardzo, ale to bardzo chce być drugą Segą.
Ale jakie sukcesy ma TANGO ?? czy ich gry jakoś odmieniły cokolwiek ?? no dobra Hi-FI Rush to była jedna z lepszych rytmicznych gier, tyle i aż tyle. TEW 1 i 2 to były porażki sprzedażowe, w dodatku miały swoje problemy.
Żonglowali gatunkami, 100% zgody ale miałeś tego efekt że pierwszy TEW na idTech 5 zjadł swój własny ogon, bo nie ogarnęli silnika. Gost to był totalny niewypał i tyle.
W tej branży generalnie dzieje się coraz większe g*wno i szczerze, przykro się na to wszystko patrzy.
Arkane Austin mi nie żal, ale Tango Gameworks... DAMN SON! No to nie doczekam się The Evil Within 3 czy HiFi Rush 2
O wreszcie jakiś standardzik w wykonaniu Microsoftu, czyli zamykanie wykupionych wcześniej studiów gier. Ciekawe które to już takie studio, za które zapłacili grubą kasę, by je zamknąć...
Twórcy AOE, kto tam jeszcze był ?
Tego można było się spodziewać.
Nie jest mi ich szkoda, ani jednych ani drugich. Arkane to partacze, wydali tak kijowe REDFAL że szkoda gadać. PREY tez najlepszy nie był, ogólnie całe studio miało bardzo problem zrobić dobry feeling strzelania.
TANGO no cóż, The Evil Within 1 i 2 nie było absolutnie żadnym wyznacznikiem czegokolwiek kiedy debiutował, w dodatku nieogarnięty silnik idTech 5 przez developera no cóż. Obie odsłony tez nie pobijały rekordów sprzedaży, GOSTWIRE też było mega specyficzne tak jak i Hi-Fi Rush.
Źle by było jakby w Playground Games kogoś pozwalniali, albo w The Coalition.
To że twórcy Redfalla padli, to nawet nie jestem zaskoczony. Za mniejsze wpadki różni wydawcy posyłali do piachu przeróżne studia. No ale Tango? :/
Evil Within były niezłe, Ghostwire przeciętny (chociaż klimacik miał), a Hi- Fi Rush wręcz wybitny na tle tego co prezentują typowe gry od Microsoftu od paru lat. A i tak postawiono na nich krzyżyk :(
NIe takiego newsa się człowiek spodziewał. Chociaż powinien. Nowy miesiąc, nowe zwolnienia. Szkoda Tango. Ich gry są bardzo udane.
A tak liczyłem na The Evil Within 3, jedynka i dwójka to świetne survival horrory.
To już ten moment, w którym cały segment AAA powinien wywalić się na zbity ryj, bo w momencie, gdy zamyka się takie studia w pogoni za słupkami w excelu nie ma już czego ratować...
Brawo microsoft. Świetna robota. Ciekawe jakie kolejne studio kupią i naprawią.
Nope. Winny jest tylko jeden pan. Inicjały T.H.
Kupować studia żeby je zamykać i zwalniać ludzi nie tak miało to wszystko wyglądać .
Niedługo w game pass będzie
Cień wojownika- praca na umowe- zlecenie 2
Oraz Panowie co upadli na głowę 2023
Czyli klepiemy remaster Skyrima bo się lepiej sprzeda niż nowy tytuł od Tango.
Należało sie za to ze pracodawca kazał zrobić gówniana gre? Sami tworcy byli przeciwni tworzeniu tej gry, szczegolnie jako GaaS, do tego niski budżet i deadline za deadline to tak sie to konczy.
To nie wina studia, że MS kazał im wydać takie gówno. Przypominam tylko, że to studio stworzyło m.in Preya z 2017 roku, więc potrafili robić bardzo dobre gry.
nie MS im kazał tylko Bethesda, jedyna wina MSu była taka, że gry nie skasował albo nie kazał jej robić od nowa.
Mieli dużo czasu, żeby anulować tego crapa i dać im sensowny projekt do zrobienia. Nie ma co ich rozgrzeszać. Skoro ludzie ze studia sami alarmowali o tragicznym stanie tej gry, to tym bardziej nie rozumiem, dlaczego zdecydowali się to wydać.
nie zmienia to faktu, że nie masz racji, kiedy mówisz
To nie wina studia, że MS kazał im wydać takie gówno.
bo tak jak napisane w artykule, to Bethesda kazała im to wydać, a MS po przejęciu przyjął strategię wolności twórczej i zrobił coś zupełnie przeciwnego niż "kazał im to wydać" - jak się okazało niesłusznie.
To, że bethesda kiedyś kazała im to wydać nie znaczy, że MS nie mógł tej gry anulować. Przecież od 2021 roku MS zarządza tymi studiami, a nie bethesda.
Nie ma to też nic wspólnego z wolnością twórczą. Gdfyby taka była, to Arkane na pewno by tej gry nie skończyło.
jest dość duża różnica miedzy
"MS kazał im to wydać"
a
"MS mógł kazać im to anulować"
tak jak jest napisane w artykule - MS postanowił oddać im całkowitą wolność i okazało się, że popełnili błąd, ale to wciąż dalekie od Twojego stwierdzenia z pierwszego posta, że komukolwiek coś kazali.
Skoro im nie kazali wydać redfalla, to w takim razie dlaczego ta gra wyszła? Przecież Arkane nie chciało tej gry kończyć. Ja nie widzę innej możliwości, niż nakaz ze strony MS.
masz to napisane w artykule i ja napisałem to już dwa razy.
MS pozwolił ZeniMaxowi robić co chcą.
Arkane to studio należące do ZeniMax Media, firmy matki Bethesdy.
ZeniMax/Bethesda kazała Arkane wydać tę grę.
chyba nie da się jaśniej.
"jedyny" błąd MSu to brak interwencji, ale to wciąż co innego niż "MS kazał wydać tę grę".
Arkane nalezało do ZeniMax przed przejęciem przez MS. Nie chcesz mi chyba powiedzieć, że zamknięcie tego studia oraz Tango Gameworks to decyzja Bethesdy?
o czym Ty teraz mówisz? przecież to dwie inny sprawy, ja odnoszę się konkretnie do Twoich słów, że to MS kazał Arkane wydać Redfalla - i to nie jest prawda.
tak, Arkane należało do ZeniMax przed przejęciem przez MS, dokładnie to samo wyżej napisałem, i to ZeniMax kazał Arkane stworzyć i wydać Redfall, a MS się do tego nie wtrącał. powtarzam trzeci raz, masz to napisane w artykule, który zalinkowalem.
EDIT: w oryginalnym artykule jest jeszcze wspomniane, że to szeregowi pracownicy Arkane Austin mieli problem z tym jaką grą jest/będzie Redfall, a Ci wysoko postawieni, między innymi co-director, przekonywali ich, że gra będzie super:
Piszę o tym dlatego, że w w obu przypadkach było już po wykupie Bethesdy i formalnie ZeniMax nie miało już władzy nad Arkane i innymi studiami. To jest niemożliwe, żeby po tym fakcie takie decyzje zapadałym w podłegłej firmie, która tak naprawdę nie pełni już żadnej sensownej funkcji.
EDIT: w oryginalnym artykule jest jeszcze wspomniane, że to szeregowi pracownicy Arkane Austin mieli problem z tym jaką grą jest/będzie Redfall, a Ci wysoko postawieni, między innymi co-director, przekonywali ich, że gra będzie super:
Obstawiam, że był to przykaz z góry. Skoro studio miało nakaz stworzenia tej gry, to jego szefostwo raczej nie mogło się sprzeciwić właścicielowi.
Piszę o tym dlatego, że w w obu przypadkach było już po wykupie Bethesdy i formalnie ZeniMax nie miało już władzy nad Arkane i innymi studiami. To jest niemożliwe, żeby po tym fakcie takie decyzje zapadałym w podłegłej firmie, która tak naprawdę nie pełni już żadnej sensownej funkcji.
okej, czyli widocznie wiesz lepiej niż ludzie z Arkane, którzy opisywali sytuację Schreierowi i wprost mówili, że Microsoft przyjął strategię "hands-off", dając ZeniMaxowi całkowitą autonomię w podejmowaniu decyzji dotyczących ich gier. dopiero po premierze Redfall Phil przyznał, że to był błąd.
czytałeś w ogóle te artykuły?
i oczywiście, że podległe firmy pełnią "sensowne funkcje", inaczej nie opłacałoby się płacić każdemu CEO osobno. tylko, że to od właściciela zależy ile da im swobody w podejmowaniu decyzji - w tym przypadku MS dał ZeniMaxowi za dużo.
Czytałem pierwszy, a drugiego nie mogłem, bo nie mam tam konta.
No i zdania swojego nie zmienię. Skoro MS wiedział, co ZeniMax wymagało od Arkane i jak irracjonalne to było, to powinni momentalnie skasować ten projekt. Wina leży po obu stronach, bo nie tylko ZeniMax tutaj zawiniło.
i oczywiście, że podległe firmy pełnią "sensowne funkcje", inaczej nie opłacałoby się płacić każdemu CEO osobno. tylko, że to od właściciela zależy ile da im swobody w podejmowaniu decyzji - w tym przypadku MS dał ZeniMaxowi za dużo.
No i ostatecznie MS zabrał władzę ZeniMaxowi. Szkoda tylko, ze potwierdził to w taki sposób.
Może niech od razu zamkną cały dział xboxa, skoro i tak nie potrafią wydać choćby jednej dobrej dużej gry, a jedyne studio, które pod ich rządami zrobiło coś ciekawego właśnie zostało zamknięte.
Nie dość, że te pajace z MS od kilkunastu lat kompletnie nie ograniają rynku gier, to na dodatek jeszcze go psują.
Ciekawe czy Ci ludzie, którzy zostali wyrzuceni z tych wszystkich firm nie zrobią jakiegoś swojego studia. Przecież dziś to idealny czas na stworzenie małego niezależnego studia, które postawi na jakość. Przecież nie mszą od razu robić gier AAA. Ci ludzie mają coś, czego nie da się kupić ot, tak, czyli doświadczenie.
Na mniejszych grach można naprawdę dobrze zarobić i nie być zależnym od jakiegoś widzimisię ludzi, których nawet na oczy się nie widziało. Zrobili, by tak jak ludzie z Gry-Online z działu grytv - Hed i cała reszta i trzepaliby kasę lepszą niż u MS.
Hed i reszta, którzy odeszli z ich wyświetleniami i współpracami na YT, spokojnie bańkę jak nie lepiej, rocznie wyciągają. A w gry-online pewnie za jakiś psi grosz robili.
W pierwszej kolejności zwolnienia powinny dotknąć tych, którzy zmusili tak utalentowane studio jak Arkane do produkcji gry multi Redfalla. Jak zwykle za błędy na górze płacą szeregowi pracownicy.
Hi-Fi świetne recenzje i ponoć niezła sprzedaż -> MS likwiduje.
Starfield ukoronowaniem problemów Bethesdy z ostatnich 15 lat -> 'ależ żaden problem, panie Todd, czy kolejne 10 lat na nowego, drewnianego TES starczy?'
Szkoda obu studiów, ale wszystko wskazuje na to, że to nie są ostatnie likwidacje w katalogu MS. Aż strach myśleć - co następne?