Jak w tytule. W internecie jest coraz więcej doniesień o problemach ze stabilnością procesorów Intela 13 i 14 generacji (z serii Raptor Lake). Gry zgłaszają komunikaty o niewystarczającej ilości wolnej pamięci. Problem jest na tyle poważny że Intel łaskawie przyznał że zna problem i go analizuje. Chwilowym rozwiązaniem jest undevolting procesorów. Problemy wystepują w grach UE4 i UE5. Najczęściej w The Finals, Remnant 2, Lords of the Fallen, Fortnite, Hogwarts Legacy, Overtwatch 2 oraz Lies of P ale nie tylko w tych. Trochę późno...
Ja miałem dokładnie ten problem (na i7-13700K). Pojawia się zwłaszcza przy kompilacji shaderów w grach na UE, która wywołuje restart programu albo systemu. Np. LotF nie działało u mnie ze względu na procesor (do momentu ostatniej aktualizacji gry).
Rozwiązaniem jest na razie ostre grzebanie w BIOS-ie (np. undervolting procesora do ustawień zalecanych przez producenta chipów, a nie przez producenta płyty głównej). Albo łatki do gier, które ograniczają wykorzystanie procesora.
Problem jest dobrze opisany tutaj:
https://www.radgametools.com/oodleintel.htm
Po prostu Intel żyłuje (podkręca) procesory "fabrycznie" (podobnie jak producenci płyt głownych) i kiedy Unreal Engine chce wykorzystać w pełni ich moc, system pada na pysk. Procesory działają przez to niestabilnie i grzeją się niemiłosiernie. Niestety, "zwykły" undervolting (zmniejszenie tylko wartości napięcia) nie do końca rozwiązuje problem. Potrzebna jest kompleksowa konfiguracja ustawień procesora (całego systemu napięcia) w BIOS-ie.
Mam wrażenie, że - jeśli to prawda - to jakoś strasznie późno zaczęło być o tym głośno. 13 gen. jest już chyba na ryku od ponad roku?
Wiesz tu sporo zależy od płyty głównej, te najdroższe mają dobre sekcje zasilania, te tańsze nie zawsze i wtedy w specyficznych warunkach może pojawić się niestabilność, a nawet zwiechy kompa. Tak że procek może chodzić full stabilnie do momentu aż zaistnieją warunki np super duże obciążenie procka w krótkim okresie czasu i cyk zwiecha gry, a nawet windowsa. Czasem gierka może mieć skopany kod w paru miejscach i jeśli engine na to pozwala, zbyt wiele wymaga od sprzętu, coś takiego było przy New World, jak debile nie dali limitu fps w menu i niektóre grafy wymiękały, aż do spalenia :P
13 generacja licho się sprzedaje bo po miedzy 12 serią ( odpowiedniki) jest 5-8% różnicy w wydajnosci.
Bo prawda jest taka, ze Intel obecnie ma spore problemy zeby przescignac AMD, wiec wyzyłował swoje CPU do granic mozliwosci
Ja bym tych cudaków nigdy nie kupił