Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Coraz więcej doniesień o problemach ze stabilnością procesorów Intela 13 i 14 generacji (z serii Raptor Lake)

10.04.2024 17:21
1
bolek2018
79
Generał

Coraz więcej doniesień o problemach ze stabilnością procesorów Intela 13 i 14 generacji (z serii Raptor Lake)

Jak w tytule. W internecie jest coraz więcej doniesień o problemach ze stabilnością procesorów Intela 13 i 14 generacji (z serii Raptor Lake). Gry zgłaszają komunikaty o niewystarczającej ilości wolnej pamięci. Problem jest na tyle poważny że Intel łaskawie przyznał że zna problem i go analizuje. Chwilowym rozwiązaniem jest undevolting procesorów. Problemy wystepują w grach UE4 i UE5. Najczęściej w The Finals, Remnant 2, Lords of the Fallen, Fortnite, Hogwarts Legacy, Overtwatch 2 oraz Lies of P ale nie tylko w tych. Trochę późno...

https://wccftech.com/intel-13th-14th-gen-cpu-gaming-stability-investigated-chips-being-returned-in-korea/

https://twitter.com/Sebasti66855537/status/1760034497045623121?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1760246908927246634%7Ctwgr%5Ee03a60feb1ff65fbc2a9c84f0a024696837166b0%7Ctwcon%5Es3_&ref_url=https%3A%2F%2Fwccftech.com%2Fintel-13th-14th-gen-cpu-gaming-stability-investigated-chips-being-returned-in-korea%2F

A.l.e.X miałeś z tym problem ?

post wyedytowany przez bolek2018 2024-04-10 17:25:24
10.04.2024 17:43
Bukary
2
3
odpowiedz
1 odpowiedź
Bukary
229
Legend

Ja miałem dokładnie ten problem (na i7-13700K). Pojawia się zwłaszcza przy kompilacji shaderów w grach na UE, która wywołuje restart programu albo systemu. Np. LotF nie działało u mnie ze względu na procesor (do momentu ostatniej aktualizacji gry).

Rozwiązaniem jest na razie ostre grzebanie w BIOS-ie (np. undervolting procesora do ustawień zalecanych przez producenta chipów, a nie przez producenta płyty głównej). Albo łatki do gier, które ograniczają wykorzystanie procesora.

Problem jest dobrze opisany tutaj:
https://www.radgametools.com/oodleintel.htm

Po prostu Intel żyłuje (podkręca) procesory "fabrycznie" (podobnie jak producenci płyt głownych) i kiedy Unreal Engine chce wykorzystać w pełni ich moc, system pada na pysk. Procesory działają przez to niestabilnie i grzeją się niemiłosiernie. Niestety, "zwykły" undervolting (zmniejszenie tylko wartości napięcia) nie do końca rozwiązuje problem. Potrzebna jest kompleksowa konfiguracja ustawień procesora (całego systemu napięcia) w BIOS-ie.

post wyedytowany przez Bukary 2024-04-10 17:50:48
10.04.2024 19:18
👍
2.1
bolek2018
79
Generał

Dzięki za info.

10.04.2024 21:55
Herr Pietrus
3
odpowiedz
2 odpowiedzi
Herr Pietrus
230
Ficyt

Mam wrażenie, że - jeśli to prawda - to jakoś strasznie późno zaczęło być o tym głośno. 13 gen. jest już chyba na ryku od ponad roku?

11.04.2024 00:08
Persecutor
3.1
2
Persecutor
44
Tosho Daimosu

Wiesz tu sporo zależy od płyty głównej, te najdroższe mają dobre sekcje zasilania, te tańsze nie zawsze i wtedy w specyficznych warunkach może pojawić się niestabilność, a nawet zwiechy kompa. Tak że procek może chodzić full stabilnie do momentu aż zaistnieją warunki np super duże obciążenie procka w krótkim okresie czasu i cyk zwiecha gry, a nawet windowsa. Czasem gierka może mieć skopany kod w paru miejscach i jeśli engine na to pozwala, zbyt wiele wymaga od sprzętu, coś takiego było przy New World, jak debile nie dali limitu fps w menu i niektóre grafy wymiękały, aż do spalenia :P

post wyedytowany przez Persecutor 2024-04-11 00:13:30
15.04.2024 18:57
3.2
zanonimizowany1310097
33
Senator

13 generacja licho się sprzedaje bo po miedzy 12 serią ( odpowiedniki) jest 5-8% różnicy w wydajnosci.

15.04.2024 19:05
Last_Redemption
4
odpowiedz
Last_Redemption
47
Senator

Bo prawda jest taka, ze Intel obecnie ma spore problemy zeby przescignac AMD, wiec wyzyłował swoje CPU do granic mozliwosci

Ja bym tych cudaków nigdy nie kupił

Forum: Coraz więcej doniesień o problemach ze stabilnością procesorów Intela 13 i 14 generacji (z serii Raptor Lake)