Zintegrowany układ graficzny chipów Intel Meteor Lake może przebić wydajnością Radeona 780M
Niestety te wszystkie rozwiązania mają jedną wadę i to raczej nierozwiązywalną tanio :) Ilość, dostęp do pamięci i przepustowość to zawsze będzie piętą achilesową takich rozwiązań, dlatego APU zawsze będzą w okolicach low endu dedykowanych grafik. Jak mocny będzie procesor graficzny nie ma znaczenia, jesli tranfery z i do pamieci będą zbyt wolne.
Technicznie od czasow AMD mamy technologie pozwalajace CPU i GPU kozystac z tej samej pamieci jednoczesnie co znacznieogranicza ilosc potrzebnych transferow. Intel znowu rozwija technologie majace zwiekszyc generalnie efektywnosc transferow z/do pamieci graficznej, do tego wypuscil troche chipow z 4 kanalowym kontrolerem pamieci.
Realistycznie bardzo duzo zalezy od sposobu w jaki gra jest optymalizowana - a jesli ceny integr nie beda sztucznie windowane przez kolejne bańki, to taka optymalizacja bedzie miala sens i wielu developerow sie zdecyduje - zwlaszcza ze duzo bezpieczniej zalozyc ze ktos bedzie mial duzo RAMu niz duzo VRAMu, czyli mozna trzymac w pamieci wiecej rzeczy (wlaczajac w to naprzyklad przeskalowane w dol elementy sceny).
TL;DR:
Integry maja wiele wad, jedna gigantyczna zalete i jedna zaledwie dobra:
- Gigantyczna jest to ze generalnie nie nadaja sie do kopania, AI czy innych masowych zadan z racji swojej heterogenicznej budowy - czyli wyprodukowane pojawia sie w sklepach i nie trzeba bedzie sprzedac nerek zeby jakas dostac.
- Dobra sa sporo opcji jesli idzie o miniaturyzacje i chlodzenie, bo te w przypadku kartach discreete to zawsze zart.