Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Futurebeat Koniec problemów z VRAM? Technologia Nvidii na ratunek

10.05.2023 17:53
Rumcykcyk
1
15
Rumcykcyk
120
Głębinowiec

Znając Nvidie będzie to technologia zarezerwowana głównie dla serii 50xx lub 60xx, a do tego DLSS 4.0.

10.05.2023 18:16
Link
😒
2
odpowiedz
Link
18
Generał

^ Nie mylisz się. NVIDIA na pewno tak zrobi.

10.05.2023 18:39
👍
3
odpowiedz
Kępes
102
Konsul
10.05.2023 18:48
mirko81
4
4
odpowiedz
1 odpowiedź
mirko81
70
Slow Gaming

Skoro producenci kart wymyślają wspomaganie fps i vram to wychodzi, że twórcy gier nie mają zewnętrznego nacisku by ich gry działały fatalnie na dobrych gpu.

post wyedytowany przez mirko81 2023-05-10 18:49:52
10.05.2023 20:12
LORDEK
4.1
LORDEK
15
Legionista

Równie dobrze twórcy mogą być naciskani by gry działały coraz gorzej by pewien producent podzespołów mógł sprzedawać nowe technologie jako swoiste błogosławieństwo dla stabilnych klatek.

"Ej graczu popatrz. Gry są coraz bardziej wymagające, a z optymalizacja bywa różnie. Nasza nowa technologia pozwoli Ci się cieszyć podwójna ilością klatek, a limit pamięci VRAM zostanie podwojony dzięki naszej genialnej kompresji!*

*technologia dostępna wyłącznie na najnowszej generacji."

Od dawna to jest jakiś cyrk. Jakim cudem producenci GPU dali się wrobić w wypuszczanie sterowników pod konkretne gry? Niech to deweloper zadba o to by jego gra działał przyzwoicie, a nie liczył na to, że ktoś to za nich zrobi.

10.05.2023 18:56
5
odpowiedz
zanonimizowany1376576
5
Generał

Znając Nvidie będzie to technologia zarezerwowana głównie dla serii 50xx lub 60xx, a do tego DLSS 4.0.

I to przy oprawie graficznej na poziomie 2017-2020 roku.

10.05.2023 19:17
Persecuted
6
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Persecuted
148
Adeptus Mechanicus

A nie dałoby się walczyć z niedostatkiem VRAM'u poprzez, bo ja wiem, wsadzenie większej jego ilości do najnowszych GPU, które i tak kosztują przecież po kilka tysięcy złotych? Zwłaszcza, że sam VRAM jakiś potwornie drogi nie jest.

11.05.2023 05:11
6.1
Bonaducci
24
Chorąży

Przecież wsadzili do karty za $1600 :)
GDDR6X kosztuje teraz coś koło $20 za GB. To znaczy, że 24GB w 4090 kosztują tak z $500. To blisko 1/3 wartości samej karty. 4070 ma 12GB za $600. No to dodając dodatkowe 12GB karta by kosztowała z $850. To więcej niż kosztuje 4070 Ti. Nieco mniejsza różnica jest przy GDDR6, ale nadal trzeba liczyć z $10-15/GB. Dodanie $80-$120 do karty kosztującej $300 to nie jest mało. Nawet jeśli przyjmiemy, że NVIDIA i AMD mają rabaty rzędu 50% na zakup pamięci (a pewnie nie mają biorąc pod uwagę niedobory i dużą konkurencję), nadal mowa o podbiciu cen kart o jakieś $50 dla dodatkowych 8GB, a to by się przekładało na jakieś 250-300zł. O ile jest to usprawiedliwione kupując mocniejsze modele (i mają po 16-24GB), o tyle średnio usprawiedliwione przy kartach za 2-3k. Pytanie proste, czy dodanie tych 10-20% do ceny dla dodatkowych 8GB się przyjmie? Jakoś AMD dużo rynku nie przejmuje pomimo stawiania na VRAM.

19.05.2023 01:45
6.2
Mar3k
57
Pretorianin

Persecuted nie wiem skąd masz te ceny ale koszt GDDR6X za GB to obecnie coś około 15$ w detalu. Nvidia kupuje te kości w milionach sztuk i cena GB w takim przypadku jest znacznie niższa

10.05.2023 19:35
7
4
odpowiedz
zanonimizowany1349061
16
Generał

Via Tenor

Tymczasem twórcy gier gdy ktoś pyta o optymalizacje:

10.05.2023 19:38
👎
8
2
odpowiedz
Legalizex
75
Generał

Jakieś kombinacje z upscalowaniem gry przez AI, kompresją tekstur przez AI, generowaniem klatek przez AI zamiast po prostu dać graczom dobrze wyceniony mocny sprzęt jak dawniej, który sobie będzie radził ze wszystkim bez żadnych sztuczek.
Obecne czasy to prawdziwy smród

10.05.2023 20:50
quark
9
odpowiedz
1 odpowiedź
quark
66
Generał

Jak zwykle GOLowi eksperci wszystko wiedzą najlepiej. Po co to chciwa Nvidia wymyśla jakieś algorytmy, które przy tym samym użyciu pamięci dają tekstury o 4x albo i większej rozdzielczości. Przecież to oczywiste że zamiast tego powinni oferować wszystkie, nawet budżetowe GPU z co najmniej 32 GB pamięci xD

BTW nikomu nie przyszło do głowy, że lepsze algorytmy kompresji tekstur to i mniejsze rozmiary gier? Rozumiem, że ten problem też najlepiej rozwiązać dokupując większy dysk?

10.05.2023 21:32
Link
9.1
3
Link
18
Generał

quark
lepsze algorytmy kompresji tekstur to i mniejsze rozmiary gier?
Bardzo zależy mi na to. Problem polega na tym, że piszemy o NVIDIA, a jest szansa, że ta technologia będzie dostępna tylko dla wyłącznie karty NVIDIA od 5xxx lub 6xxx w przeciwieństwie do AMD i FSR (otwarty dla wszystkich). Pamiętasz, jak było z PhysX i DLSS 2.0.

Jeśli ta technologia będzie kolejny "exclusive" NVIDIA, to twórcy gier nie będą robić gry z mniejsze rozmiary, które będą działać tylko na karty NVIDIA. To mija się z celem, bo gry muszą trafić do jak najwięcej odbiorców. Po prostu karty NVIDIA nie będą potrzebowali większe ilości VRAM do działanie gier i tyle.

Żeby twórcy gier zaczną robić gry z mniejsze rozmiary, ta technologia musi być otwarty dla wszystkich, nawet dla posiadacze karty AMD i Intel, a przede wszystkim musi być kompatybilny z STARSZE karty graficzne.

Mylę się? Pożyjemy i zobaczymy.

post wyedytowany przez Link 2023-05-10 21:38:49
10.05.2023 22:08
bmwbmw2
10
odpowiedz
bmwbmw2
68
PAPIEŻ GIER IV

nvidia robi 4070 z 12 gb ram. ALE PROBLEM . też nvidia z 16 gb ram w 4060 ti ... No panie to specjalna karta

11.05.2023 05:54
keeper_4chan
12
1
odpowiedz
keeper_4chan
104
Generał

A jak by tak zrobić kartę graficzną z opcją rozszerzenia VRAM.
Chyba nie zabiło by to branży, prawda? XD

11.05.2023 07:35
13
1
odpowiedz
noobmer
48
Generał

Problem leży u wydawców bo sie nie chce optymalizować, poza tekstury do 4k wcalenie nie muszą ważyć nie wiadomo ile jak sie je dobrze skompresuje czy tam podzieli

Futurebeat Koniec problemów z VRAM? Technologia Nvidii na ratunek