Returnal na PC ma okazałe wymagania sprzętowe, 32 GB RAM w zalecanych
czyli dalej stoimy w miejscu z grafiką ale wymagania jakbyśmy mieli co najmniej 2025 rok
32gb ramu? 12 vramu? wtf chyba optymalizacja lezy i kwiczy, ta gra jest dosc prosta wizualnie i spokojnie moglaby wyjsc na ps4 z moze lekko mniejsza iloscia kosmetycznych czasteczek ktorych jest nawalone za duzo i tak. a graficznie nic niesamowitego tam nie ma, levele sa dosc scisniete z masa powtarzalnych elementow, nie sa tez jakies strasznie wielkie - 32gb ramu to jakas pomylka tutaj :D
okazale?
32gb ramu? 12 vramu? wtf chyba optymalizacja lezy i kwiczy, ta gra jest dosc prosta wizualnie i spokojnie moglaby wyjsc na ps4 z moze lekko mniejsza iloscia kosmetycznych czasteczek ktorych jest nawalone za duzo i tak. a graficznie nic niesamowitego tam nie ma, levele sa dosc scisniete z masa powtarzalnych elementow, nie sa tez jakies strasznie wielkie - 32gb ramu to jakas pomylka tutaj :D
Ja się nie znam na dokładnych sposobach tworzenia grafiki w grach, ale chyba niektóre sposoby opierają się na umieszczaniu dużych paczek w pamięci podręcznej, celem szybkiego dostępu. Przynajmniej tak kiedyś było z mega teksturami do DOOMa.
To chyba miało zapewnić krótsze loadingi i mniejszy wysiłek karty, bo rzeczy które zostały wygenerowane, były przechowywane, nie trzeba było ich tworzyć od nowa.
Szkoda że nie pokusili się o dodanie opcjonalnego trybu z chackpointami albo chociaż tak jak jest w Deathloopie.
Via Tenor
Sporo... Ale jak na ironii, akurat mam 32 GB RAM i 12 GB VRAM, czyli tyle potrzeba. Czyżby przynoszę komuś pecha?
Tylko się zastanawiam, po co aż tyle pamięci RAM i do czego to wykorzystują. Nie przypominam sobie, by żaden z gry AAA, a nawet gry Indie typu roguelike potrzebuje aż tyle pamięci.
Może chodzi o specjalny dysku SSD przeznaczony tylko dla konsoli Sony, który słynie z wysoki szybkość? A także konsola PS5 ma "coś", co służy do szybsze rozpakowanie plików gry i skraca czas ładowanie i zajmuje mniej miejsca na dysku (nie pamiętam, jak to się nazywa)? W końcu Returnal został napisany w taki sposób jako początkowo "gra exclusive", który wykorzystuje unikalne właściwości Sony. Pewnie na PC wykorzystują szybkie pamięci RAM i VRAM, co zastępują specjalny dysku SSD i inne elementy tylko dla Sony? Więc to tańszy port PC robiony na łatwiznę, czy co?
link bo tak bo umowa z firmami produkującymi sprzęt byś poszedł wydał te 3k do 5k złotych na nową kartę bo chcą starych modeli pozbyć jak wyjdzie rtx 4090 modle wyzej.
Tak, w konsolach jest 16 i to współdzielone a na PC miej panie kutwa 40gb ramu/vramu. Pewnie gra nawet do 10gb nie dobije chyba ze juz widzą ze nie chce im sie optymalizować
Dobre 32 Ramu DR4 to 600 zl. Nie zaskakuje. Jest to standard już obecnego kompa z cpu 6/8 core i RTX
Nawet mniej 3200 mhz można nabyć za 450 zł
Pamięć ram to najmniejszy problem i tak długo gry siedziały na tej pamięci max 16GB chyba z 6-7 lat
Ale ta gra jest graficznie taka sobie jak na te wymagania i tyle.
czyli dalej stoimy w miejscu z grafiką ale wymagania jakbyśmy mieli co najmniej 2025 rok
Ja w którymś poscie z tga pisałem że returnal na pc będzie miał specialną optymalizacje by się stare karty sprzedały oraz wszyskie z generacji 3090.
UE5 na pewno będzie miał 32GB w wymaganiach a Returnal niestety 32 gb ram to nieporozumienie.
Ciekawi mnie jak będzie z VRAM kart w U5 czy dalej będzie wszystko stało na minimum 6GB czy poleci 8 - 12
E tam tylko straszą. Akurat w Retunal nie zagram bo zobaczyłem co to za gra na powyższym filmiku i odpadam. Nie moje klimaty ładowania do jakiś kropek i światełek na chama.
Albo wymóg z tyłka albo próba obejścia znacznie mniejszych prędkości dysków w PCtach w porównaniu do PS5?
Może ładują więcej danych do RAMu bo dysk nie nadążyłby ich na bieżąco doładowywać jak w PS5?
Strzelam bo nie orientuje się czy Returnal korzysta tak intensywnie z SSD w PS5
A jak ktoś ma dysk o podobnych parametrach co z PS5, to też musi mieć to 32 GB? Poza tym dysk SSD można mieć na Sata, tańszy Nvme na Pcie 3.0 i te szybsze Pcie 4.0, kompatybilne z PS5. Na testach wszystko wyjdzie.
Choćbyś wsadził do peceta dysk szybszy od tego w PS5 to nic ci to nie da bo obecne windowsowe API i brak dekompresji GPU i tak nie pozwoli Ci zyskać żadnej przewagi. Zobacz sobie porównania szybkości wvzytwania gier na SSD sata i nvme. Praktycznie bez różnicy.
Direct Storage to zmieni ale nie wydaje mi się żeby Returnal z niego korzystał.
A na testach wyjdzie, że na 16GB działa dobrze. Rekomendowane CPU i GPU można zrozumieć, bo są bardzo podobne do innych produkcji na obecne konsole ale wymagany RAM to nieporozumienie. Poza tym pamięć Ram może być taktowana 3000Mhz, 3200 czy 3600. A pewnie niektórzy dalej mają i po 2133 16GB a różnica wydajności w grach między takim 2666 a 3200 16GB jest już widoczna, jak pokazują testy na YT i stronach komputerowych. Pamięć ram i tak jest raczej tania do reszty podzespołów ale wydaj 300 zł za dobre kości 16GB i wydaj 600 zł na dobre 32GB, to jednak jest różnica. A przecież każda inna gra wymaga tych 16 GB. Czekać na testy, gry Sony są dobrze optymalizowane na PC, wiec wątpię aby odwalili fuszerkę i zrobili bubla.
Nie chce mi się ale mógł by pokazać nawet kości 32 za 2k zł https://www.amazon.pl/Corsair-Vengeance-PC4-25600-pamięć-stacjonarna/dp/B083JVKKRY/ref=asc_df_B083JVKKRY/?tag=plshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=504580202093&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6531707012017734689&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9051298&hvtargid=pla-888249846361&psc=1
Dwa x więcej niż jest w konsoli?
Tam chyba małpy pracują przy portowaniu.
I kolejny eks na PS nie jest już eksem. Po co więc komu konsola Sony?
Co do samej gry to grałem i wygląda znakomicie. Widać że była już robiona pod PS5. Działa równie bezbłędnie. Stałe 60fps bez względu na poziom zadymy na ekranie. Duże wymagania dla PC pewnie tradycyjnie wynikają z braku optymalizacji. Poziom trudności raczej skutecznie zniechęci 90% graczy.
Jest 60 fps gdyż renderuje się w 1080p.
Na tyle starcza pary PS5 i nie jest to przytyk tylko fakt.
Do 4K@60 fps to trzeba co najmniej x2 więcej mocy niż ma XSX, a ten jest o 30% wydajniejszy od PS5.
Podejrzewam, że PS5 pro nawet nie da rady 4K i 60 fps w grach tripleA
Bo na konsoli gra się wygodnoej,często płynniej i szybciej ogrywasz dane gry.
Sam mam mocnego PC, ale od czasu zakupu PS5 nie używam do gier
Gra jedyna w swoim rodzaju. Chyba najtrudniejsza gra w jaka grałem. Oczywiście ukończona cała
No bez przesady. Trzeba się liczyć z tym, że gry w końcu zaczną zjadać więcej ramu niż 16 giga.
O ostatecznych wymaganiach gier głównie decyduje Nvidia, a nie wydawca lub producent gry.
Tu chodzi bardziej o sam silnik pewnie na którym siedzi gra niż o potrzeby samej gry.
Mało to ostatnio gier z gorszą grafika i o dużych wymaganiach.
Nie wiem, dlaczego prawie wszyscy są tak zafiksowani na wymaganiach rekomendowanych? Te minimalne są przecież całkiem ok, więc każdy znajdzie coś dla siebie, naprawdę nie trzeba wszystkich suwaków dawać na maxa w prawo, nikomu korona z głowy nie spadnie, jak zjedzie trochę z detalami.
IMO w ogóle jakiegoś dramatu nie ma, biorąc pod uwagę, że to tytuł robiony stricte pod PS5, z pominięciem starszej konsoli Sony.
Ludzie tu rozważają, a to są kompletne bzdury, nie ma takiej opcji, konsola nie ma połowy tego nawet, tylko przy całkowicie żałosnej optymalizacji będzie jakakolwiek różnica między 16, a 32 gb.
Studia sony uważane są za mistrzów gamedevów/optymalizacji, a jak przychodzi co do czego, żeby zoptymalizować grę pod więcej niż jedną konfigurację sprzętową to wychodzi wszystko na wierzch.
A czemuż to Radeon potrzebuje nagle 12 GB VRAM, a RTX-owi wystarczy 8? Tak w ogóle, to 2070S w zalecanych nie wygląda zbyt okazale, podobnie jak Ryzen 7 sprzed trzech generacji. No ale za to jest 32 GB RAM, gdzie PS5 ma 16 GB i to do podziału między CPU i GPU. Aż tak się nie popisali, jeśli chodzi o pamięć operacyjną?
Tutaj jeszcze, co to właściwie ta "optymalizacja" na konsolach.
Na bazowym poziome Returnal działa w stosunkowo niskiej rozdzielczości i korzysta z kilku rozwiązań, by poprawić jakość. Twórcy zaczęli od temporalnej rekonstrukcji do 1440p, co następnie jest skalowanie szachownicowo do 2160p.
https://www.eurogamer.pl/digitalfoundry-returnal-doswiadczeni-tworcy-sprawdzaja-mozliwosci-ps5-analiza-digital-foundry
Zaczynają od jakiegoś 1080p, później skalują do 1440p, a później jeszcze do 4K, tylko że z prawdziwym 4K, to nie ma nic wspólnego. Skoro PS5 ledwie dyszy, to nie ma powodu, żeby gra działała nagle na słabych pecetach, chociaż RTX 2070S, to jakieś cudo również nie jest. To po prostu solidna karta i tego gry nowej generacji powinny wymagać.
Ale wiesz, że PS5 ma te 16GB tylko dla gry, a te 32GB w komputerze, to na start Windows z aplikacjami w tle pożera z 6-8GB? :V
I jakie "ledwie dyszy" skoro gra ma właściwie stałe 60 klatek? A fakt, że cała gra nie jest renderowana w 4K...no konsole mają swój DLSS, nic nowego.
Tak, tak, 6-8 GB. U mnie w tej chwili Windows, z otwartą przeglądarką i Steamem, "pożera" aż 3. To po pierwsze. Po drugie, konsola ma 16 gigabajtów do podziału między CPU i GPU. No i oprogramowanie też swoje tam zabiera, chociaż oczywiście nie aż tyle. Ja mam w kompie 16 GB RAM-u systemowego plus 8 GB pamięci na karcie graficznej. Jeśli rzeczywiście Returnal na PC, w wyższych ustawieniach, będzie wymagać aż 32 gigabajtów, to jest to skopana optymalizacja. Tym bardziej ciekawe, bo wymagania co do CPU i GPU są znośne. Chociaż wciąż nie rozumiem, czemu Radeon potrzebuje aż 12 GB, podczas gdy RTX-owi wystarczy 8. Przecież w PS5 siedzi układ graficzny AMD. Pewnie babol, jak i te 32 gigabajty RAM-u.
Stwierdzam w szem i wobec że nie ma sensu dalej inwestować w peceta. Niedawno wystarczyło 16GB ramu, a tu się okazuje że trzeba mieć 32. Do tego trzeba pamiętać żeby mieć jeszcze więcej bo część z tego ramu zawsze zjada sam system oraz podstawowe oprogramowanie i może nie wystarczyć (chyba że to jest wliczone w to). O karcie graficznej już nie wspomnę.
ps. te wymagania nie są czasem podane do 4k i tej dodatkowej opcji? (zapomniałem jak się nazywa).
To niedawno, to było jakieś 8 lat temu, jeśli mówimy o rekomendowanych w nowych grach.
Pewnie ze nie ma. Ja od roku PC nie używam do gier. Po zakupie PS5 tylko na niej gram
Po to, żeby leniwym programistom nie chciało się dopracowywać produkt. Jak wystarczy wszystko zwalić na to, że za biedny jesteś i masz za słaby komp.
W tej grze najmniejsze przycięcie = zgon. Płynność musi być stała bez najmniejszej ścinki. Szczerze...wątpię by było to osiągalne na PC patrząc na ostatnie premiery :)
12 gb vramu to tylko jak maly Radeony. W przypadku NVidii tylko 8. Lajcik
Dlatego już dawno porzuciłem PC. Czekać na konwersję na PC a potem się wqurwiac jak to slabo działa. Nie dzięki. Nawet karta za 10tyś nie pomoże. Współczuję tym co ładują srogi hajs w upgrade, a i tak płynność gorsza niż na konsoli. Czemu gorsza bo jest po prostu lepiej zoptymalizowane na konsolach. Spoko PC masterrace :)
Ludzie uzywajacy PC do grania graja w gry komputerowe a nie konsolowe gnioty. Porty sa tworzone dla specjalnych osob. Na przyklad takich, ktorym rodzice kupili komputer do nauki a na konsole juz sie nie zgodzili.
Byle gierka komputerowa (na przyklad Cosmoteer) to okolo czterystu kombinacji skrotow klawiszowych do pelnej obslugi. Wspolczuje tym, ktorzy postanowia je przypisac do pada. Spoko klocek slaverace ;?
Ale to nie wina PC tylko twórców gry i ich optymalizacji !
na konsoli specyfikacje masz takie same i niestety twórcy gier na konsole nie mają wyboru by tak zrobić grę by można było bez ścin grać na konsoli!
ale za to konsolowe tytuły nigdy nie przebija obrazem gier na PC!
sorry ale PC ma moc której konsoli Brakuje i nic z tym nie może zrobić!
porównajcie sobie Horizone z wersji konsolowej do wersji PC !
PC jes o wiele ładniejsza!
Tu jes problem na Konsoli MUSZĄ!
A na PC NIEMUSZĄ!
Praktycznie wypisz wymaluj mój PC też mam 2070 super, 32gb ramu i troche inny cpu bo lepszy od 2700x czyli ryzen 3600
Tez mam 2070 super i 32 GB ramu...ale od roku nie używam do gier. Po tym jak kupiłem PS5 nie spotkałem się z gra która lepiej by działała na tym PC...granie na konsoli meeega wygodne,płynne i bezproblemowe.
No nie wiem, mi Village zdaje się lepiej chodził niz na PS5 (po patchu ale jednak), Plague Tale 2 ogrywalem na PC, na konsoli jest tylko 30fps, a ja tam mialem 40-50
MW2, The Quarry, Dying Light 2, The Callisto Protocol i siłą rzeczy Horizon FW, God of War Ragnarok ogrywalem na PS5, wiec jezeli chodzi o tegoroczne produkcje to 6 ograłem na PS5, a 4 na PC
Ja nie wierzę w te oburzone komentarze, że jak ta gra może w zalecanych mieć 32 GB RAM, gdzie przecież PS5 ma tylko 16GB. :D Ludzie...wiecie, że na waszych wspaniałych komputerach działa też niesamowicie zasobożerny WINDOWS? Przecież Win 10/11 na dzień dobry zjada z 3-4GB, jeżeli może. A każdy w tle ma działające jakieś aplikacje, choćby nawet Steam, czyli już z 6-8GB nie ma. Także z tych 32GB zostaje ok. 20-25GB dla gry.
Druga kwestia - tak, optymalizacja. Ale ta na PS5...bo znów, jak można porównywać PC do konsoli, skoro logicznym jest, że gra będzie lepiej skrojona pod JEDEN sprzęt-konsolę?
Niesamowite, tylko że 32GB w dzisiejszych czasach to norma, wiec raczej nikogo nie zaskoczyli bo 90% z nas ma tyle lub więcej.
Kilku prezesow z pewnoscia ma, ale calej reszty nawet nie stac na prad by zasilic tyle pamieci i maja z 8.
Przyzwyczajajcie się do takich wymagań.
Prawdziwi programiści, którzy pisali optymalizowany kod oraz własne silniki i frameworki już są na emeryturach lub mają własne firmy.
Gry ostatnich lat pisane są przez pokolenie "programistów", którzy przygodę zaczynali od "wyklikania" projektu gry w Unreal Engine i Unity nie wiedząc co jest wąskim gardłem i jak wszystko działa.
Druga sprawa, to wydawcy dla których liczy się tylko kasa i naciskają na zespoły aby dotrzymali terminu wydania. Dopracowanie gier schodzi na dalszy plan.
Siedziałem w branży gamedevu ponad 10 lat jako programista i grafik 3D i takich pięknych czasów jakie były w do ~2010 roku już nie będzie.