Hej,
w ogólnej historii forum wiele osób pytało, co powinni wymienić w PC, na co itd.
Bez czytania dziesiątek testów, ciężko samemu ocenić, co powinniśmy wymienić, a przy tym wziąć pod uwagę naszą rozdzielczość.
Dlatego też opiszę tu drobną procedurę testową, przy pomocy której każdy może sprawdzić, który z podzespołów może wymagać wymiany. Zdaje sobie sprawę, że nie jest to idealna procedura, ale użyte narzędzie faktycznie pozwala oszacować, co jest bottleneckiem w naszym sprzęcie.
Czego potrzebujemy:
- Steam i tam pobieramy demo lub pełną wersję, jeżeli mamy, gry Shadow of the Tomb Raider.
Ustawienia wysokie, rozdzielczość Fullhd. Alternatywnie rozdzielczość naszego wyświetlacza i/lub włączony ray tracing (takie ustawienia bardziej dociążą GPU – zwiększą % ograniczenia GPU). Możemy też włączyć DLSS w ultra jakość/jakość, co nie ma dużego wpływu na wynik (w miejscach procesorowych to CPU nadal powinien być bottlleckiem), ale nieznacznie może dociążyć CPU (zmniejszyć % ograniczenia GPU).
W grze, z poziomu ustawień graficznych, rozpoczynamy test graficzny.
Wynik testu będzie wyglądał jak ten na obrazu po lewej.
Przykład nie pochodzi z mojego PC, lecz z maszynki, w której siedzi R5 3600 @ 3850mhz w teście (2x8gb DDR4 3600mhz, CL 16-19-19-19-58-630) z RTX 3060.
Teraz co nas interesuje:
- % ograniczenia GPU (na obrazku 47%);
- niższy z wykresów - ten z podpisem CPU GPU
Interpretacja wyników.
Test graficzny w SotTR składa się z 3 części:
a) święto w wiosce, która testuje CPU oraz GPU;
b) dżungla, która testuje GPU;
c) miasto i targ, które testują CPU.
Jest to świetnie widoczne na poniższym z wykresów (obrazek obok), gdzie pomarańczową linią jest zaznaczone opóźnienie GPU, a zieloną opóźnienie CPU. Gdy pomarańczowa linia (GPU) przebiega nad zieloną (CPU), oznacza to, że mamy wyższe opóźnienie GPU niż CPU = GPU jest ograniczeniem dla klatek.
I odwrotnie - gdy zielona linia (CPU) przebiega nad pomarańczową (GPU), oznacza to, że mamy wyższe opóźnienie CPU niż GPU = CPU jest ograniczeniem dla klatek. Test w SotTR jest zaprojektowany tak, by w idealnej sytuacji, dobraniu podzespołów w 50% obciążać GPU oraz w 50% CPU.
Jak to odczytywać?
Jeżeli parametr „ograniczenie GPU” jest w przedziale:
- 60-100%, oznacza to, że nasze GPU ogranicza mocno klatki, a im bliżej 100%, tym bardziej powinniśmy myśleć o wymianie GPU;
- 40-60%, oznacza to, że CPU oraz GPU są dobrze dobrane, a jeżeli chcemy w coś zmieniać w PC, bo brakuje nam wydajności, to tylko razem;
- 0-40% oznacza to, że nasz CPU ogranicza mocno GPU i powinniśmy tym mocniej myśleć o jego wymianie, im bliżej 0%.
Dla bardziej wnikliwych, im bardziej zbliżone do siebie wnyki z tabelki „średnia/CPU w grze” do „średnia/GPU” oraz „95%/ CPU w grze” do „95%/GPU”, tym lepiej współpracują podzespoły.
W podanym przykładzie, Ryzen 5 3600 + RTX 3060, mamy:
- 47% ograniczenia GPU;
- CPU w grze średnia – 153 fps; 95% - 112 fps;
- GPU średnia- 154 fps ; 95% - 126fps.
Mamy więc prawie idealne dopasowanie podzespołów.
Jasne jest, że to jedna gra, na konkretnym silniku, ale sięgając do bazy testów, ten test można spokojnie w 80 lub więcej % przełożyć na dowolną inną grę, a może go wykonać każdy, za darmo, w domu.
Zachęcam do publikowania swoich wyników :)
Poniżej jeszcze przykład, gdzie CPU mocno góruje nad GPU mocą.
Oraz, ciekawostka, Apple M1 max
Po prawej (obrazek), Ryzen 5 3600@ 4,2ghz (ram b-die) z GTX 980ti (1400mhz).
W podanym przykładzie, Ryzen 5 3600 + GTX 980ti , mamy:
- 99% ograniczenia GPU;
- CPU w grze średnia – 163 fps; 95% - 122 fps;
- GPU średnia- 97 fps ; 95% - 81 fps.
Mamy więc całkowite ograniczenie klatek od strony GPU = karta graficzna do wymiany.
Po prawej (obrazek),M1 max
W podanym przykładzie, M1 max, mamy:
- 53% ograniczenia GPU;
- CPU w grze średnia – 116 fps; 95% - 82 fps;
- GPU średnia- 110 fps ; 95% - 83 fps.
Mamy więc prawie idealne dopasowanie podzespołów, co nie powinno dziwić, to w końcu SoC Apple
Czy to GPU i ten CPU to dobra para? Mini test dla waszych PC
Tytuł powinien brzmieć: Czy to GPU i ten CPU to dobra para w tej konkretnej grze, rozdzielczości i ustawieniach? Mini test dla waszych PC
Jasne jest, że to jedna gra, na konkretnym silniku, ale sięgając do bazy testów, ten test można spokojnie w 80 lub więcej % przełożyć na dowolną inną grę, a może go wykonać każdy, za darmo, w domu.
No właśnie nie za bardzo.
Cały temat jest dużo bardziej złożony niż ja go liznę tutaj, ale SOTTR nie jest żadnym wyznacznikiem zbalansowanego peceta. To jedna gra, która wykorzystuje zasoby w taki, a nie inny sposób. Zmniejszając/zwiększając rozdzielczość i detale przesuwamy ten balans z jednego komponentu na drugi. Druga sprawa, że różne gry różnie te zasoby balansują i symiulatory mogą bardzo mocno obciążać procesor, podczas gdy liniowe gry akcji stawiają większy nacisk na grafikę, w ogromnym uproszczeniu.
Do tego dochodzą różne api, kompresja, etc. Niuansów jest masa. Jeżeli chcesz grać z większym framerate'm, powiedzmy 240, czy nawet 360 fps mocny procesor to podstawa.
Zwiększając rozdzielczość zwiększasz nacisk na GPU i VRAM.
Po prostu najlepiej kupić najmocniejsze GPU i CPU na jakie nas stać, w tej kolejności.
Tak, 100% racja w tym co piszesz (o API i innych czynnikach), ale jednak SotTR jest w testach każdej szanowanej redakcji, a pozycjonowanie CPU i GPU w tych testach bardzo mocno odpowiada wielu innym mainstreamowym grom. Do tego świetnie się skaluje. Dobrze sprawdza wydajność pojedynczego wątku, wielowątkowości, a sam test graficzny wewnątrz gry, jak pisałem, jest genialnie zaprojektowany.
Nie ma opcji, żeby stworzyć test mówiący coś o wszystkich aplikacjach, ale uważam, że to, co może wskazać powyższy test, jest faktycznie wartościową informacją (gdy mowa o współczesnych grach - na gry Paradoxu nie stworzono jeszcze CPU... a może to ich silnik i DX9 :).
Uhuhu, wg twoich założeń słabiutko mi wyszło, ale braku mocy nie czuje w grach. W sumie w cokolwiek w co nie zagram to jest w okolicach 100fps. Nie jestem pewien czy zauważyłbym znaczną różnicę między powiedzmy 100 a 144 fps. Jakby nie było, jakby trafiła się dobra promka na 3080ti to pewnie bym się skusił na upgrade.
Para 10700KF z RTX3070, ustawienia najwyższe, 1440p
Jakby połączenie masz całkiem całkiem. Jeżeli chodzi o same gry, to stare porzekadło mówi, mniej więcej to, co napisał też
Test nie pokazuje braku mocy, bardziej może wskazać, co pierw wymienić, jeżeli jej brakuje, albo myślimy o wymianie.
Bardziej wyszedłem z założenia że CPU powoli się starzeją, a GPU szybko. Kartę mam już ponad rok, więc jak dobije do 2 lat to myślę będzie najwyższy czas na wymianę, a CPU pewnie dalej będzie w pełni wystarczające
Założenie bardzo dobre, jeżeli faktycznie wiemy, że wymienimy GPU.
Nie ma co szaleć za cyferkami z CPU. Wynik Hardware Unboxed - R5 3600 da nam średnio 140fps (średnia z 12 mainstrewmowych gier w 1080p w parze z RTX 4090). R7 7700x da nam średnio 240fps (12 gier, 1080p, RTX 4090).
W testach wybierano miejsca procesorowe (bardziej obciążające CPU niż GPU).
Jak wielu graczy ma sprzęt i potrzebę przesiadki z 140fps na 240fps? W wyższych rozdzielczościach i tak GPU będzie coraz mocniej dostawało.
Oczywiście, gdy kupujemy kartę za 10 tysięcy nie chcemy, by w jakimkolwiek momencie była ograniczana, ale nadal to pytanie jest ciekawe.
Rozumiem jeszcze e-sport.
No i zupełnie inną kwestią jest to, że PC to nie tylko gry.
Jako kolejną ciekawostkę (bo przejrzałem masę tych testów w sieci), testy R9 5900 + RX 6900XT vs I9 12900k + RTX 3090 w parach topowymi b-die, 1440p, ustawienia ultra, RT on oraz RT off.
https://youtu.be/LySWmKWRPRk
Swoją drogą ciekawe, że Ray tracing daje tak duży narzut na CPU w przypadku kart AMD (pomijając to, jak na nich działa).