Recenzja gry Bannerlord - lepsza piaskownica niż RPG
"Co ciekawe, znacznie lepsze, bardziej przemyślane systemy dyplomacji oferują mody. Pytanie zatem brzmi: czemu twórcy Mount & Blade 2 nie mogą się nimi zainspirować..."
Może uznali że niebawem i tak większość graczy przeniesie się do zmodowanych wersji gry :) W związku z tym, następnym razem będziemy musieli porozmawiać o Modding Kit. Czy jest to narzędzie jak Creation Kit do Skyrim, proste i przystępne również dla amatorów?
Ps. Właśnie zobaczyłem, że przynajmniej pod jednym względem narzędzie do Bannerlorda różni się calkowicie - 26GB!
Jest wiele gier, gdzie mody znacznie usprawniają rozrywkę, a mimo to twórcy ich nie implementują, nawet w kolejnej części produkcji.
Hej. Właśnie zamierzam rozpocząć swoją przygodę z M&B i korzystając z okazji chciałbym poznać opinię weteranów serii. Mianowicie, czy jest sens zaczynać od "jedynki", czy może lepiej od razu przejść do Warbanda ? Czy pomijając wersję z 2008 coś stracę ?
Nic nie stracisz, ale i nie zyskasz.
spoiler start
That's a nice head you have on your shoulders ;)
spoiler stop
Nic nie tracisz zaczynając od warbanda, warband to dosłownie jedynka ale lepsza pod każdym względem
Mimo wszystko obie gry chodzą po chyba 10 zł na steam więc w ramach ciekawostki możesz obie gry odpalić by zobaczyć różnice
A jak nie chcesz osobiście ich doświadczać to moge ci tu wypisać wszystkie różnice między warbandem a jedynką
A lepiej zagrać w Warband, czy od razu w Banerlord?
Powiem tak, warto zagrać w obie gry, i samemu ocenić która ci sie bardziej podoba
Warband jest prostrzy i w budowie i rozgrywce, ai jest głupsze a mechaniki mniej zaawansowane ale za to ma ciekawsze postacie (zwłaszcza towarzyszy) bo te nie są generowane losowo w porównaniu do bannerlorda oraz ma dużo mniejsze wymagania
Natomiast bannerlord dzieje sie 200 lat wcześniej niż warband, jest większy, ładniejszy i nowocześniejszy.
Jeszcze warto spojrzeć na mody bo dzięki przede wszystkim modom te gry żyją i żyć będą
Warband ma ich więcej ale bannerlord pewnie szybko to nadrobi i zrobi nawet ambitniejsze mody, ale pewnie nie wszystkie zostaną do bannerlorda przeportowane.
Moim zdaniem o jedynce możesz nie myśleć, bo to gorszy warband, a warbanda możesz teoretycznie też pominąć i zacząć bannerlorda, bo to lepszy warband. Ale jak pisałem teoretycznie możesz pominąć, bo nawet jak pograsz w czystego bannerlorda to i tak warto wrócić do warbanda ze względu na większe zaplecze moderskie. Więc jeśli chodzi o podstawową wersję to bannerlorda, mody to póki co warband.
dodatkowo masłem możesz rozwalić łatwo ekonomie jak handlujesz w swadi ci grali warbanda wiedzą o co chodzi.
Z tego co pamiętam, to Warband od "jedynki" różni się przede wszystkim dodatkową frakcją i kilkoma dodatkowymi opcjami dyplomatycznymi. Dodano również multiplayer. To po prostu wersja z tak jakby wbudowanym DLC.
"Ośla ławka", to jest tak fajne określenie na pierwszy post na GoL, że teraz już nie chcę żeby to zmieniali :D To jest zajebiste!
Czy ktoś ma problem, że gra crashuje (wersja na GOG) zaraz po włączeniu (komunikat: "The application faced a problem. We need to collect the necessary files to fix this problem. Would you like to upload these files now?)?
Sam chciałem zapytać o ten problem bo w internetach nie ma rozwiązania. Ale odkryłem że trzeba wyłączyć internet podczas włączania gry. Innej opcji na razie nie widzę.
Dowiedziałem się o tym z forum TaleWords. Zresztą już potwierdzono, że wiedzą o tym problemie i mają coś z nim zrobić.
"Dlatego też twórcy, przychylając się do „sugestii” niezadowolonych fanów, wyrzucili z gry kierunkowe blokowanie ciosów – Bannerlord utracił przez to nieco autentyzmu, ale zyskał na grywalności."
Że co? Co to za bzdura? Przecież dalej mamy kierunkowe blokowanie ciosów, co więcej, nawet tarczą możemy blokować w ten sposób by ograniczyć jej zużycie.
Więc nie tyle co usunęli, co dodali nowe możliwości.
Moja ocena po kilkuset godzinach gry:
Dla tych co grali w Warbanda - 6/10.
Dla tych co zaczynają - 8/10.
No tak, mój błąd - z rozpędu napisałem, że zastąpili jedną opcję drugą, choć, oczywiście, można pomiędzy nimi wybierać. Pewnie wzięło mi się to stąd, że odkąd dodano możliwość automatycznego blokowania, korzystam tylko z niej - jak wspomniałem w recenzji, jest to znacznie przyjemniejsze. :P
Dla tych co nie wiedzą czy Warband czy Bannerlord - to dalej gram jeszcze w Warbanda. Pomimo, że są dostępne mody to nie są często nawet w połowie ukończone. Przeszkadzać może to, że za jakieś 2 lata wyjdą nowe nacje/rasy i nie bardzo mod nawet może być kompatybilny ze starym sejwem. Warband wygląda staro, zwłaszcza mapa, interfejs. Tylko niektóre mody upiększają mapę, ale jakość bitew jest bardziej zbliżona do poziomu Bannerlorda.
Lepszy technicznie jest Bannrelord - choć czasem może balans rozgrywki może budzić mieszane odczucia. Podstawka Bannerlorda jest dużo lepsza niż Warbanda.
Odnośnie niektórych zmian:
Perki są nienaturalne/niesportowe tak to ujmę - robią się borderlandsy zamiast immersji. Fajne albo nie - nie wiem. Focus jest całkiem ok, ale można by go przesuwać, dostawać punkty zwrotów co np miesiąc, albo nazwać to talentami (które są bardziej genetyczne niż do zdobycia) Wtedy miałoby sens tworzenie wielu postaci klas, czy kiku sejwów.
Denerwuje mnie nieco HnS podejście gdy przy wysokim poziomie postaci nauczenie się wiązania sznurówek wymaga wymordowania legionów przeciwników, ale i tak się by postać nie nauczyła bo wszystko trzeba wrzucać w magię jak się jest magiem. Tu jest tego mniej, ale i tak da radę coś więcej zrobić.