FIFA 23 na długim gameplayu; zobacz „rewolucyjne” animacje w akcji
A mnie bardziej niż unikatowość animacji interesuje, kiedy ogarnąć nowy system fizyczny swojej gry. Od 3 lat praktycznie nie stosuje się żadnych taktyk defensywnych, bo są skrajnie nieskuteczne przy standardowym pressingu kilkoma zawodnikami i fizyczne odbieranie piłki w sposób, który w realnym świecie za każdym razem kończyłby się faulem na pograniczu żółtej kartki.
To jest dla mnie kluczem do dobrej zabawy - żeby w obronie trzeba było używać mózgu a nie tylko zręczności, żeby boty nie działały jak typowe boty ale, żeby i nie był tak pasywno głupie jak są od kilku części, bo nic bardziej nie frustruje niż bot który łamie linie spalonego ale nie podejdzie do przeciwnika z piłką.
Przecież już bodajże od fify 20 pracowali nad poprawą botów w obronie, w fifie 22 jest to dobrze zrobione. Boty za Ciebie nie będą bronić, ustawić się ustawią, ale resztę trzeba samemu zrobić. Nie są idealne, ale dobrze się ustawiają, a od łapania na spalonym masz coś takiego jak pułapka ofsajdowa więc nie pisz bzdur :)
Chyba, że mówimy tu o Ultimate team, tam jak nie masz zgrania i zawodników na odpowiednim poziomie to będą biegać jak amatorzy.
W Fifie 22 gra obrony jest niby dobrze zrobiona? Ty widziałeś kiedyś jakiś mecz w telewizji? To jest tragedia. PES (nie ten najnowszy tylko ten poprzedni) jest w tym elemencie lepszy o kilka klas, w PES ustawienie drużynie taktyki działa i jest zdecydowanie widoczne, gdzie w Fifie można ustawić dwie skrajnie różne taktyki i nie widać różnicy. FIFA pod względem gry w obronie wygląda tragicznie, w ofensywie też nie lepiej.
Kto tu bzdury pisze :D Nie, nie działa to dobrze. Przed Fifą 2020 boty same grały i odbierały piłkę ale ludzie tego nadużywali w multiku grą na bota, to zmienili że musisz sterować sam, ale AI obrony jest tak głupie, że ta obrona w ogóle nie przypomina działania linii defensywnych w rzeczywistości.
Pułapka ofsajdowa to jest zupełnie coś innego niż utrzymanie linii spalonego, mówisz jakbyś w ogóle o piłce nie miał pojęcia.
Linia obrony ma sama się pilnować i w każdej chwili nie łamać linii, a tego w Fifie nie robią, bo jak jeden napastnik zacznie wybiegać, to najczęściej jeden z obrońców go goni, łamiąc linię. I miałoby to jakiś sens, gdyby bot nie był pasywny, ale jest i najczęściej wygląda to tak, że linie spalonego łamie obrońca oddalony o kilkanaście metrów od napastnika. Pułapka ofsajdowa to po prostu wybieg, zagranie obronne i jest bardzo ryzykowne, nie można go stosować cały czas i nie służy do ustalania linii spalonego tylko do gwałtownego przesuwania jej.
W grze nie możesz praktycznie nic z obroną zrobić, musisz przełączać się między zawodnikami, ale nie ustalasz im pozycji bo jak przeskoczysz na innego obrońcę to poprzedni wróci na swoją pozycję choćby była zła przez co nie możesz kryć stref.
Więc praktycznie gra defensywna w tej grze nie istnieje a całość jest sprowadzona do tego, że biegasz za zawodnikami z piłką, wpieprzając się w nich na chama z pressingiem. W prawdziwej piłce nożnej pierwszy obrońca służy jako spowalniacz a za odbiór odpowiedzialny jest drugi, w Fifie tego nie ma.
Z tego co napisałeś wynika tylko jedno, chciałbyś żeby boty broniły za Ciebie.....
Tak, napisałem o pułapce ofsajdowej bo jeśli widzisz, że jakiś zawodnik łamie linie obrony i przez to może pójść groźna akcja to po prostu zmieniasz się na niego i ustawiasz tam gdzie trzeba lub używasz pułapki ofsajdowej.
Piszesz jak jakiś casual który dopiero zaczął grać w Fifę, w każdej fifie chodzilo o to aby samemu dobrze ustawiać zawodników, co to by była za gra gdyby boty idealnie kryły strefy? Czy w prawdziwym życiu obrońcy zawsze biegają idealnie? No nie.
Naucz się grać, a nie szukasz problemu tam gdzie go nie ma choć nie powiem trochę racji masz bo czasem obrońcy potrafią się źle ustawić przy bardzo prostej akcji, ale to nie jest jakieś częste. Gdyby było tak, że wybiegając jednym obrońca do napastnika, reszta obrony idealnie podążała by za nim i kryła wszystkie strefy to byłoby zbyt proste. Na tym polega fifa, trzeba często zmieniać zawodników w obronie i odpowiednio ich ustawiać, sory, ale sami nie będą grać za Ciebie. W fifie 22 nie mam żadnych zastrzeżeń do gry obrońców, zmień ustawienia taktyczne jak Ci biegają jak patałachy.
Dalej nie rozumiesz prostej rzeczy: pasywne boty nawet w najlepszych drużynach robią rzeczy, za które w drugiej lidze grzałbyś ławę.
Typowe zagranie: podajesz z wybiegnięciem na pozycje, bot kontroluje twojego zawodnika który będzie biegł w stronę bramki gdy ty z piłką jesteś gdzieś indziej. I tu najczęstszym błędem botów obronnych jest to, że zaczynają same biec za wychodzącym napastnikiem, nawet gdy nie od niego bardzo daleko, łamiąc przy tym szyk obronny, łamiąc linie spalonego i robiąc dziurę w obronie. Racjonalnie zachowujące się AI w tym momencie nie powinno nawet się ruszyć.
I nie zarzucaj mi braku umiejętności gry, bo to jest najbardziej żenujący zarzut, gdy nie posiadasz żadnych ciekawych argumentów a przy okazji sam wykazujesz się brakiem umiejętności czytania albo rozumowania.
To, że się da z tym radzić to fajnie, tylko Fifa jest symulatorem piłki nożnej, wiec powinna wyglądać jak prawdziwa piłka nożna a nie wygląda.
Boty robią co chcą a najczęściej nic nie robią zachowując się ultra pasywnie. Tak, można przełączyć i ich samemu ruszać, tylko jakbyś widział choć jeden mecz w życiu, to byś zauważył, że w piłkę to nie szachy, że porusza się tylko jeden pionek na raz, w realnej piłce gra bez piłki to ogromny rozdział w którym KAŻDY zawodnik na boisku ma zadania do wykonania jednocześnie, a nie że jednym zawodnikiem kryjesz wolnego napastnika a reszta obrony stoi i się patrzy. Nie, każdy ma na boisku zadania i coś czego oczekuje od symulatora piłkarskiego to to, że będzie symulował to jak wygląda piłka a nie meta gaming, po co taktyka defensywna jak po prostu się z pressingiem wbijasz na faul po odbiór piłki którego gra nie zalicza jako przewinienie choć realnie za każde jedno byłaby żółta kartka.
tu najczęstszym błędem botów obronnych jest to, że zaczynają same biec za wychodzącym napastnikiem, nawet gdy nie od niego bardzo daleko, łamiąc przy tym szyk obronny, łamiąc linie spalonego i robiąc dziurę w obronie.
Nie kumam trochę tego zdania. Chodzi Ci o sytuację gdy linia obrony jest dobrze ustawiona i nagle zaczyna wbiegać napastnik, a boty zaczynają za nim biec?
No przecież to jest normalny odruch, gdy w linie obrony wbiega napastnik to obrońca który kryje daną strefę zaczyna za nim biec. Jak wiadomo nawet z dobrze ustawioną linią obrony, jedno dobre podanie prostopadłe wykonane dobrze timingowo może doprowadzić do sytuacji sam na sam. Druga rzecz to przecież widzisz jak są ustawieni obrońcy i jeśli któryś biegnie za napastnikiem, a nie powinien to masz czas aby się na niego zmienić i wycofać co spowoduje spalonego.
Nie wiem, nie chcę się tutaj kłócić, może faktycznie czegoś nie zrozumialem.
Jeszcze co do botów to tak jak napisałem wcześniej, gdyby idealnie reagowały na każdą sytuację to wyobraź sobie jak ciężko by było strzelić bramkę co już z fify na fife jest coraz trudniejsze. Oczywiście cały czas mówię tu o normalnym trybie sezonow nie ultimate team bo to jest całkowicie inna gra. W 22 jeśli grasz w 1 lidze i spotkasz przeciwnika który naprawdę ogarnia grę no to to są szachy, zero funu z gry.
No przecież to jest normalny odruch, gdy w linie obrony wbiega napastnik to obrońca który kryje daną strefę zaczyna za nim biec.
Problem w tym, że obrońca który to robi, robi to bez żadnego sensu. To by miało sens gdyby pilnował uciekającego napastnika, przecinał linie podania, krył go w bliskim kontakcie czy cokolwiek, a problemem jest to, że często obrońca jest oddalony od napastnika o kilka metrów czy ustawiony ze złej strony i takie zagranie nie robi niczego poza łamaniem linii spalonego (jak na obrazku).
Za takie coś byś dostał ławkę w dowolnej klasie rozgrywek bo to po prostu kardynalny błąd, pilnujesz napastnika który jest koło ciebie i poluje na spalonego, ale nie takiego, który wbiegł ileś metrów za linię obrony.
W praktycznie dowolnym meczu napastnik spędza większość czasu na spalonym, czekając aż obrona zacznie się cofać i nikt przy nim nie stoi bo nie ma po co a w Fifie boty na to reagują źle bo tu masz prosty schemat AI.
Robisz podanie z wbiegnięciem za obrońców, bot obronny odpowiedzialny za danego napastnika to wykrywa i automatycznie zaczyna biec licząc, że będzie podanie za linię obrońców i to ma sens, ale nie w wykonaniu Fify, gdzie AI bierze to za bezwzględny warunek, nie uwzględniając tego gdzie jest piłka, gdzie jest napastnik, jak daleko wybiegł z szyku obronnego itd.
Argument, że zawsze mogę się przełączyć nie jest żadną odpowiedzią, bo tego wbiegnięcia nie robi gracz tylko bot a gracz z piłką jest w innym miejscu i to jego musisz pilnować, bo jak się przełączysz to w innym miejscu pojawia się pasywny bot który nie zareaguje na poczynania napastnika sterowanego przez gracza.
Bo źródłem problemu jest to, że w grze ofensywnej masz szerszy zakres elementów do sterowania niż w grze obronnej.
W obronie możesz sterować jednym zawodnikiem i ewentualnie wezwać drugiego ale on będzie biegł tylko i wyłącznie w stronę piłki gdy w grze ofensywnej (szczególnie od Fify 2021) możesz sterować zawodnikiem bez piłki, samemu robiąc coś innego z piłką.
No ok, teraz rozumiem o co Ci chodzi. Fakt, jest to trochę denerwujące jak obrońca biegnie za napastniekiem bez celu. Tylko pomyśl teraz jak ciężko by się atakowało gdyby boty potrafiły odpowiednio się ustawiac, przecinać podania czy łapać na spalone. Jest to raczej zrobione umyślnie aby gracz czytał grę i sam reagował na daną sytuację. Nie wiem jak Ty, ale ja np widzę kiedy idzie groźna akcja i zawczasu zmieniam się na danego obrońcę i sam nim odpowiednio biegnę tym samym unikając sytuacji opisanej powyżej. Wystarczy szybko zmieniać się na odpowiednich zawodników i takie babole praktycznie się nie zdarzają, ale nie jest to łatwe, mozna nie zdążyć lub przełączyć przypadkowo na innego obrońcę i już jest kupa.
Jeśli dobrze pamietam to kiedyś w którejś części EA musiało wypuścić patch bo obrona była zbyt mocna. To było w karierze albo multi także jak na moje nie mogą zrobić aż tak "inteligentnych" botów bo fun z gry byłby zerowy :)
Teoria gry obronnej w rzeczywistości wygląda tak, że pierwszy obrońca odpowiada za blokowanie drogi i spowalnianie a dopiero drugi obrońca odpowiada za odbiór i Fifa jako symulator powinna to oddawać.
A że trudniej będzie o bramki? A czemu miałoby być łatwiej? Jeżeli działa to w dwie strony i każdy gra na takich samych zasadach to nie widzę w tym problemu, nie chodzi o to, żeby boty za nas grały tylko robiły to co powinni robić obrońcy a skoro w prawdziwej piłce da się strzelić gole to czemu w Fifie by się miało nie dać, tylko wymagałoby to więcej wysiłku niż szukanie błędów AI.
Ostatni raz w fifę grałem chyba w 2009 roku i grafika wyglądała tak samo. Czemu ta seria stoi w miejscu?
Ludzie to są jednak szury. Nienudząca się bzdura. Nawet jak by Messi z Ronaldo napieprzali ba dronach a Buffon bronił w egzoszkielecie to by powiedział, że gra się nie zmienia xD
Btw według mnie Fify od 2004 do 2009 były mega słabe a hajp jest na nie u niektórych że nie wiem. Wy wgl pamiętacie w co graliście?
Autor tematu się postarał i dał słowo „rewolucyjne” w cudzysłowiu to już wiadomo że takie nie są.
A ja dalej widzę ślizganie się po murawie, i tak jakby rwane animacji, nie naturalność zawodników i piłki.
No niestety te animacje, mimo że przeszły długą drogą i są lepsze niż kiedyś, to tak naprawdę od FIFY 15 takie są. Zawodnicy ślizgają się po murawie jak piszesz, animacje mają widoczne przejścia pomiędzy jedną a drugą, wciąż nie jest to naturalne i płynne. Najbardziej w tym gameplayu widoczne jest to przy tym nowym dryblingu gdzie zawodnik w ułamku sekundy zmienia kierunek biegu, to nie wygląda naturalnie i realistycznie.
zapowiada sie o dziwo ciekawie ostatnią fife wprawdzie która ogrywałem była 2018 i widać już konkretne zmiany po tylu latach : D
Chyba nie doczekam się możliwości stworzenia własnego klubu i własnych piłkarzy jak to było kiedyś... Do tego tryb menedżerski ahhh... to były czasy :)
Już w FIFA 22 można stworzyć własny klub i zastąpić nim istniejący w dowolnej lidze. ;) Do tego nawet tworzysz własny stadion (oczywiście z presetów), co mają spiewać kibice itd. Naprawdę fajny tryb i EA w końcu właśnie od ostatniej edycji zaczęło coś robić konkretnego z trybem kariery.
na pc będzie w końcu ten sam silnik co na konsolach czy znów inna gra?
Poczytałem komentarze i mam podobnie. Gra w obronie jest do d__y. Wszystko przez AI obrońców. Gram w FIFĘ jako niedzielny gracz, ale regularnie i widzę jak się obrońcy rozbiegają, puszczają napastników, robią jakieś głupie błędy. Do tego, moim zdaniem, nie jest adekwatny drybling do obrony. W FIFIE 22 miałem wrażenie, że piłkarz z piłką dostawał turbo, a piłkarz który się broni, mimo dobrych statystyk dryblingu, jakby TIREM zakręcał. Ok. Fajnie rozwijają grę i atak. Ale obrona jest nerfiona albo nie rozwijana. W 23 chwalą się że dodali mocniejszy wślizg :))))) i nogę dalej wyciągnie obrońca.... hahahaha boki zrywać z takiej zmiany. Prośba do EA... PRZESTAŃCIE ROBIĆ GRY DLA DZIECI. Zróbcie coś dla graczy, bo każde dziecko kiedyś wyrośnie i dojdzie do tych samych wniosków... :O
BTW... i jeszcze żeby handicap usunęli. Ja z roku na rok gram coraz mniej w FIFĘ bo: handicap, obrońcy to d_ile, karty "toczącej się opony" w UT, brak motywacji do rozwoju dalszego drużyny itp. Pozdrawiam.
No właśnie, jesteś niedzielnym graczem i nie potrafisz grać w obronie. To nie wina gry tylko Twoja, ja jakoś nie mam z tym problemu, jak odpowiednio biegasz zawodnikami to boty też będą w miarę dobrze podążać za formacją, ale nie idealnie bo to Ty masz grać, a nie boty za Ciebie.
Ergo... może i tak, nie wiem ;) Wiem za to, że skoro ulepszają i urealniają atak, to samo powinni robić z obroną. W prawdziwych meczach obrońcy nie biegną wzdłuż linni boiska, jak napastnik zbiega do środka. Moim zdaniem powinni poprawić AI w obronie. I też trafnie opisałeś "w miarę dobrze podążać za formacją", problem w tym że ta miara jakaś nierówna w stosunku do ataku, bo gra jest nastawiona na atak i bramki i fun. Jeśli grasz dużo w FIFĘ to powinieneś to wszystko zauważać. I wiem, że łatwo napisać, że to ktoś powinien grać lepiej w obronie. Może i powinien, ale to nie zmienia faktu, że moim zdaniem AI obrońców powinno być lepsze. Obejrzyj powtórkę akcji bramkowej powoli i zobacz jak sie zachowuje napastnik, a co robią obrońcy.
To zmień sobie ustawienia taktyki. Jeśli nie chcesz żeby prawy czy lewy obrońca biegał wzdłuż linii kiedy mu się podoba to zaznacz w opcjach taktyki żeby zostawał z tyłu i po problemie. To jest standardowe ustawienie już od paru części :)
Ergo, chodzi mi o sytuację, gdzie napastnik wbiega do środka, a obrońca zamiast do niego, biegnie wzdłuż (równolegle), nie mając nikogo do krycia. Typowe błędy AI. Za dużo tego jest, żeby rozkminiać na forum. Pozdrawiam.
BTW Opcje zmieniam zawsze ;)