Dalsze opóźnienie polskiego RPG Farathan; nie będzie wczesnego dostępu
Może materiał na newsa?:)
Fajna walka z Bossem ala Dark Souls trochę
https://www.youtube.com/watch?v=Ur5LxWDSfWA
Po co im przejście ue5, jak tu nawet ue2 wydaje się aż nadto.
Powinni przejść na Zengin, na którym hulały pierwsze dwa Gothiki... Gorzej by nie wyglądał ale przynajmniej porównania do Gothika nabrały by jakiegoś sensu...
To jest niestety problem wielu współczesnych gier niskobudżetowych. Wyglądają gorzej niż produkcje AAA sprzed lat a wymagania mają znacznie wyższe.
No ale to wszystko bierze się stąd, że nad grą AAA pracuje rzesza specjalistów, która może sobie pozwolić na siedzenie godzinami nad każdym assetem, teksturą czy odpowiednim dopasowywaniem źródeł światła. Nie mówiąc już o szeregu programistów odpowiedzialnych za wyciśnięcie ostatnich soków z silnika i z aktualnego sprzętu.
Natomiast nad takim Farathanem pracują dwie osoby, więc mogą co najwyżej sklejać poziomy z gotowych assetów w zewnętrznym silniku. Oczywiście wrzucą wszystkie najnowsze i najbardziej zasobożerne technologie oferowane przez silnik (bo to nie wymaga pracy z ich strony) ale nijak nie będzie to mogło konkurować z grami, w których każda linijka kodu, każdy asset, każde źródło światła etc. zostało przygotowane przez utalentowanych specjalistów i wielokrotnie przetestowane tak aby wyciągnąć jak najlepszy efekt. Dlatego np. RDR1 z 2010 wygląda lepiej niż ELEX 2 z 2022. Postęp technologiczny może pozwolić do pewnego stopnia nadrobić dystans wynikający z różnic budżetu, ale cudów nie uczyni.
MilornDister, XKoweKx
"No ale to wszystko bierze się stąd, że nad grą AAA pracuje rzesza specjalistów, która może sobie pozwolić na siedzenie godzinami nad każdym assetem, teksturą czy odpowiednim dopasowywaniem źródeł światła. Nie mówiąc już o szeregu programistów odpowiedzialnych za wyciśnięcie ostatnich soków z silnika i z aktualnego sprzętu."
No to tak nie jest do konca, a przynajmniej nie powinno byc. I male studio czy budzet nie jest tu wytlumaczeniem. Dla przykladu: Unreal udostepnia mase, doslownie setki jesli nie tysiace assetow za darmo, wiem o tym bo ich subskrybuje. I oprocz masy ich wlasnych modeli 3d, co miesiac wybieraja kilka projektow innych studio i udostepniaja je dla spolecznosci.
Wsrod nich spokojnie mozna znalezc takie rozwiazania, ktore sa gotowe by dzialac na komorkach, a jakosciowo naprawde wciaz daja rade na pc-tach.
Takze mozna znalezc juz od razu swietnie zoptymalizowane 'assety'.
Druga kwestia, ze bardzo rzadko 'asset' jest dokladnie tym, czego sie szuka. Nawet jezeli dajmy na to jest gotowa postac, i jest juz polaczona ze szkieletem do animacji pod unreala, to i tak za kazdym razem trzeba przepuscic 'assta' przez np. Blendera bo trzeba poprawic 'wage' dla animacji, przemodelowac miesnie, zeby pasowaly do innych elelementow w grze itd. I przy tym przesunac suwaczek ilosci vertow w Blenderze, to naprawde nie filozofia, (zeby zoptymalizowac 'asseta').
Oczywiscie, sa takze na rynku dostepne - i to tez niektore za darmo - bardzo, ale to bardzo wymagajace rozwiazania zwiazane czy to z teksturami w 8K czy mega skomplikowanymi animacjami itd. ale zazwyczaj ludzie sie przed tym ostrzegaja w komentarzach, czy zwyczajnie mozna doczytac w opisie. Tekstury oczywiscie takze mozna 'downgradowac' na wiele sposobow, a Unreal daje mase narzedzi do kontroli optymalizacji.
Natomiast tym co zaskakuje jest decyzja studio zeby przeskoczyc na UE5... Nie wiem, na czym oni pracowali wczesniej, ale... Nikt na razie bardzo glosno tego nie mowi, ale ue5 ma na razie bardzo ograniczone wsparcie w assetach, jest potwornie wymagajace sprzetowo i jest bardzo niestabilne. Mowiac wprost ue4 to nie jest jakis demon stabilnosci, a 5-tke to na razie mozna traktowac jako playtest. Taki techland to se moze isc spokojnie w 5-tke jesli oni planuja wydanie gry za 4-5 lat, bo jasne, do tego czasu i silnik bedzie wygladzony, a i normalni ludzie - prawdopodobnie - beda mieli juz kompy, ktore to beda mogly uciagnac.
Podsumowujac, jezeli oni wczesniej pracowali na UE4 - to z calym szacunkiem - to 5 im raczej nie pomoze. Jesli przesiadaja sie z czegos w stylu unity, to UE 4-ka jest znacznie lepszym rozwiazaniem. (Jak ktos ma watpliwosci, niech sobie zajrzy na forum unreala, jest mnostwo zapytan 'jak zrobic xyz bo to nie dziala w ue5, albo dziala inaczej itd.").
Innymi slowy zamiast zrobic graczom Early Access, postanowili zafundowac go sobie samym.
(przepraszam nie mam polskich znakow)