Steam Deck daje radę; Valve nie znalazło gry, z którą konsola by sobie nie poradziła
W sumie na najniższych detalach w 720p to faktycznie mogą nie kłamać, imo konsolka do starszych gier i indyków lub faktycznie starszych gier AAA. Ja akurat odpadam jako target bo nie gram mobilnie ani w podróżach (bo takich nie mam).
Tski marketing jest potrzebny.
Ludzie (w tym ja) zastanawiaja sie po co im (i wogole) to urządzenie i Valve niech jak najwięcej informuje co to potrafi, jak dziala i cos wiecej o sofcie napisze.
Niech sie wprost odniesie, czy na Steam OS bedzie dzialal GOG , Origin,Uplay, MS gamepass xcloud.
Jak z aplikacjami win32.
Chcialbym wiedzieć jakie to bedzie oferować możliwości i czy trzeba tego windowsa wgrywac, zeby wykorzystac pełnię potencjalu urzadzenia, czy Valve zadba o zgodność z aplikacjami Windows, albo da kase na napisanie portow ww. laucherow na Steam OS.
Nie mam nic przeciwko Linuxowi, ale po co mi konsola, ktora gier nie jest w stanie odpalic, tylko jakis tam marny procent portów na Linuxa.
Proton? A jaki to ma narzut? Kiedys probowalem grac przez WINE i byla ogromna strata na emulacji. Na tyle duza, ze dalem sobie spokój.
Zawsze możesz sobie na tym zainstalować Window$a. To jest po prostu komputer. Z wyświetlaczem i padami.
Chip jest wykonywany na zlecenie czyli sterowniki są pisane bezpośrednio pod to urządzenie przy mocnej współpracy producenta. Emulacja ma bezpośredni dostęp do grafiki (gpu passthrough) można założyć że straty na emulacji są na poziomie 1-2%.
po co mi konsola, ktora gier nie jest w stanie odpalic, tylko jakis tam marny procent portów na Linuxa.
Z tego co słyszałem SteamOS używa ProtonDB do odpalania gier, a tam ich liczba już nie jest taka mała, wg oficjalnej strony (www protondb com) jest to 15,350 tytułów w tym AAA jak CP2077 czy GTAV.
Osobiście odpaliłem przy pomocy ProtonDB tylko jedną grę, Wiesia 3 i żadnej różnicy z wersją na Win nie odczułem, ale maszyna na której odpalałem to potwór więc ciężko wyrokować w sumie. Można też popatrzeć na opinie na oficjalnej stronie, użytkownicy nie odczuwają znaczącej różnicy, nawet przy CP2077.
Launchery, które wymieniłeś nie obsługują Protona więc teoretycznie bez zainstalowanego Windowsa raczej nie pogra w gry z Epica czy Uplaya, a na pewno nie odpalisz nic od M$ i GP.
PS. Po zalogowaniu na stronie Proton pokazuje mi, że 285 gier z mojej biblioteki jest obsługiwanych, w tym duże gry jak Wiedźmin 3, Cyberpunk 2077 czy Red Dead Redemption 2.
Gry na steam odpalasz przez protona(Ustawienia -> Steam Play i zaznaczasz czy chcesz tylko dla oficjalnie przetestowanych czy dla wszystkich gier ze steama), pozostałe sklepy/gry możesz zainstalować i odpalić przy pomocy programu Lutris (lutris .net, w którym też możesz ustawić żeby korzystało z protona przy uruchamianiu gier). Największy problem jest z grami, które mają anticheat - ten z racji swojej budowy działa na poziomie jądra systemu i po prostu się nie uruchamia albo wykrywa że coś jest nie tak i można wyłapać bana (chociaż to zależy jeszcze od producenta bo, niektórzy nie banują za granie na Linuxie). Jeżeli gra na protondb albo lutris net ma status gold/platinum to bardzo często jest niewielka różnica w fps, a w kilku nawet przypadkach na linuxie jest więcej fpsów(mniejszy narzut systemu). Cały bajer protona polega na tłumaczeniu w locie poleceń directx na vulkan więcej lepiej jest mieć trochę mocniejszy procesor :)
A kupuję go tylko dla czystej wygody. Po pracy nie mam często siły na granie i siadanie do kompa, a ten sprzęt mogę zabrać ze sobą do łóżka i zawsze w coś popykać przed snem.
Miałem taki pomysł na Switch,
Nie sprawdził się, być może przez małą ilość gier, które miałem do dyspozycji. Dłużej pograłem tylko w Zelde, skyrim, nba i Diablo 3.
Jak się zorientowałem, że switch leży w szufladzie to go sprzedałem z niewielką stratą.
Ciekawe jak ci pójdzie z SD.
Też nad tym myślę jak przewijam listę gier na swoim koncie. Może dzięki SD bym nawet niektóre wypróbował, bo na PC zawsze coś pilniejszego, nowszego itp.
Ale koszt zakupu jest dla mnie za wysoki by kupić sprzęt "na próbę".
Napisz po kilku tygodniach od zakupu jak się sprawdza cacko
Ja sobie poczekam, aż będzie normalnie w sprzedaży, a nie jakieś wyścigi "kto pierwszy, ten lepszy". Do tego czasu wyjdzie w praniu czy SD faktycznie daje radę ze wszystkim.
Najbardziej sceptycznie podchodziłem do mocy tej konsoli/pc ale wygląda, że jest dość mocna jak na takie gabaryty. Fajnie gdyby ktoś nagrał materiał z testów tego produktu, inny niż ign, i oby ktoś miał do tego dostęp przed premierą.
Racja, dzięki za poprawkę. Wraz z CPU 5nm wejdzie pewnie RDNA3, więc takim zestawem jestem zainteresowany w przyszłości i z chęcią przeczekam pierwszą iterację.
Aha, jak już wyjdzie takowy, to będziesz czekał na refresh 4nm i inne RDNA4, bo na pewno takie cuś zapowiedzą. To jest technologia i tego nie prześcigniemy, tu się wszystko zmienia z roku na rok.
Ja zarezerwowałem wersję 64 GB bo jest tania i mam już na oku dość szybką kartę SD 512 GB także na spokojnie starczy mi miejsca na gry, zwłaszcza, że raczej będę grał w starsze tytuły, a z nowszych to raczej multiplatformowe które powinny być dobrze zoptymalizowane. Jestem właśnie ciekaw jak to będzie z innymi launcherami, czy można bez problemu instalować, czy jednak trzeba wgrać windowsa. W końcu by mógł człowiek na wyjeździe ograć te darmówki z Epica. Moc ma być na poziomie PS4/XOne, a Digital Foundry nawet twierdzi, że dość zbliżona do Xbox Series S. Fajnie by było jakby pokazali gameplay'e z wymagających gier i PCtowych exlusivów pokroju RTS i izometrycznych RPG. Chciałbym zobaczyć jak na tych chodzi i wygląda RDR2, Horizon Zero Dawn, Total War Warhammer 2, Pillars of Eternity 2, CSGO, Dota 2 itp.
Ale ign z partnerami ze steamu nie znaleźli. Niech dadzą to innym dziennikarzom.
Te gry nie działają nie dlatego, że sprzęt nie daje rady, tylko dlatego, że na razie na Linuxie jest problem z softami antycheaterskimi. Z czasem pewnie ta bariera zniknie.
No taka, że były obawy o to czy Steam Deck podoła nowym grom od strony wydajności i do tego nawiązuje Valve mówiąc, że wszystko działa. Sam soft przeciw cheaterom to zwykła kwestia czasu i implementacji. Nie ograniczenie czysto sprzętowe.
Jeśli chodzi o antycheaty, to Valve pracuje z kilkoma dostawcami AC już od dłuższego czasu, ale wyników tej współpracy jeszcze oficjalnie nie znamy.
Jeszcze valhalli nie odpali :D
Powiem szczerze, że przy PC już nie chce mi się grać jak kiedyś. Jakoś tak nie ma tej wygody. Obecnie w użyciu Switch, ale Steam Deck na pewno kupię, żeby nadrobić dużo kupkę wstydu z platformy Valve.
Taa, tylko jak sobie poradziła? Na low 30 fps? Co z błędami w grach?
To będzie konsola dla kombinatorów, o ile nie będziesz miał na protonie statusu PLATINUM, to mogą zdarzyć się dowolne problemy, które będzie trzeba samemu rozwiązać.
Wystarczy wejść i samemu poczytać na protonie, jak to gry niby grywalne, mają tonę losowych problemów, jednym się pojawiają innym nie, to są fakty.
Już nawet wiem jak konsolowcy będą atakować konsolkę, że oni po prostu instalują i grają bez problemu i nie muszą kombinować, tak samo jak mają problem już nawet, że na pececie sterownik trzeba aktualizować...
Paradoksalnie, najlepszą opcją dla tej konsoli może się okazać od razu instalacja windowsa, ale ciekawe co ze sterownikami i jak to będzie wyglądać.
W innym wypadku w wielu grach, zawsze jest jakieś ALE, i tylko od danego użytkownika będzie zależeć jak bardzo mu to przeszkadza i czy będzie kombinował by to poprawić.
Z drugiej strony to może być czarny koń z wielu innych powodów, poczekamy zobaczymy.
Dodając obsługę FSR - ponoć praktycznie w każdej grze na api Vulkan można to uruchomić + do tego Proton więc praktycznie wszystkie gry na steam pod linuxem daje całkiem ładne pole do popisu ;) ciekawe jak gog w vine będzie się zachowywać i inne platformy :)
Jakbym gdzieś jeździł i to nie własnym samochodem chętnie takie coś bym kupił noo i jakby tańsze było bo zawsze mogę laptopa starego zabrać ze sobą i sporo gier i tak odpalę
Kęsik nie lubi konsol, więc chyba nie. Woli grać na starusieńkiej RX 480.
No właśnie pctowcy nie lubią konsol. Więc dla kogo jest ten produkt?
Valve chce przyciągnąć ludzi ze Switcha i ps4. Bo chyba nie chce wmówić pctowcom że warto przechodzić gry na tej popierdolce gdy mają kompa na którego sporo wydali żeby grać na ultra i w fpsach na których im zależy na dużym ekranie.
Jak ich chcę przeciągnąć jak to do kupienia będzie tylko na steamie? Będą jakieś reklamy w tv by dotrzeć do gracze konsolowego?
Gdzie? Zapodaj jakąś.
Na IGN jest filmik z prezentacji konsoli i panowie/pani z Valve opowiadaja z szczegolami o sprzecie. No, ale byl urywek, gdzie byl odpalony Control i bylo widac, ze gra tnie. Reszta gier jakie pokazywali to Hades, Disco Alysum, Rimword i jakas fps. Czyli gry nie wymagajace jakiegos super sprzetu. Sercem konsoli jest jakis nowy chip AMD.
Każda gra działa, nawet zakładając że używają Windowsa to taki MFS to raczej 30 FPS nie osiąga.
Tak pozatym jak każda gra działa, grałem na Linuxie i wiem jak to tam wygląda, dużo gier się nawet nie uruchamia albo się crashuje zaraz po uruchomieniu, jak ktoś twierdzi że jestem ekspert z internetu i gadam o czymś o czym gnwo wiem to zapraszam na protondb.com.
Gry ze statusem Bronze albo Silver są prawie niegrywalne a gry ze statusem Borked nie działają.
To ciekawe jak będą działać po wgraniu Windowsa. Niestety ten posiada wiele niepotrzebnych procesów w tle które mogą obciążać konsolę. Możliwe że pojawią się specjalne, nieoficjalne wersje windowsa (np. od xda developers) zoptymalizowane pod tę konsolę
Jestem ultra zainteresowany, przenośna konsola na której można ograć wszystkie tytuły z pc. Do tego możliwość modowania gier WOW. Jestem ciekawy jak będą dawać sobie radę emulatory. To może być bomba. Ale no właśnie, jak to będzie faktycznie działać, jak będzie z awaryjnością. Warto poczekać na premierę, testy wydajności, porównania i recenzje. Nigdy nie kupię kota w worku, tym bardziej drogiego sprzętu przed premierą.
Jestem wstępnie zainteresowany tym sprzętem ale na pewno nie kupiłbym tego od razu ale po jakimś czasie. Pół roku po premierze lub ciut więcej, niech wszystkie bolączki systemu i sprzętu wyjadą na jaw i wtedy się zobaczy. A co do mocy urządzenia, to w 720p na pewno to daje sobie radę w obecnych grach na średnio wysokich. Pytanie, jak będzie w tych nowych grach pisanych tylko pod nowe konsole? Nowe gierki pisane tylko pod SSD, mogą już nie działać wcale na kartach pamięci SD włożonych do SteamDecka. Ewentualnie będzie potrzebna dodatkowa optymalizacja pod ten konkretny sprzęt, co znowu zmusi twórców do dodatkowej pracy i okiełznania w sumie nowego urządzenia.
1,6TF w architekturze RDNA2 to jakiś ekwiwalent 2,4TF w starej architekturze GCN. To daje konsolce moc o jakieś 30% wyższą od PS4. Dodają do tego rozdzielczość HD mamy totalny kombajn. Inna sprawa że ten tryb najwyższej wydajności (15W) będzie żarł baterie jak wściekły. Chłodno i cicho raczej też nie będzie.
Nic w tym interesującego dla mnie nie ma. Switch ma to do siebie, że gry tworzone na niego są do niego dostosowane (nie grywam praktycznie w żadne konwersje jak Doom czy Wiedźmak) i gra się w nie bardzo dobrze. Nie wyobrażam sobie grać w topowe hity z PCta czy "dużej" konsoli na handheldzie w jakichś parszywych detalach - nie jestem uzależniony od gier aby koniecznie mieć je zawsze przy sobie. Jak nie mam czasu to nie gram - albo biorę switcha i odpalam kolejną kolorową gierkę na kilka minut. Zawsze w przenośnych konsolach ceniłem tylko exclusive'y.