Twórcy Returnal dołączyli do rodziny PlayStation Studios
Znakomita informacja. Studio, które tworzyło wcześniej niszowe tytuły i od lat współpracuje z sony zaowocowało świetną grą jaką jest returnal. Takie przejęcia szanuje. Nowe studio/małe studio, które pod skrzydłami sony rośnie latami, by potem tworzyć fenomenalne, wysokobudżetowe produkcje. I już odpowiadam tym, którzy będą przyrównywać to do ms i przejęcia zenimaxu. To jest zupełnie inna sytuacja. Sony współpracowało z małym studiem od wielu wielu lat, tworzyli bardzo małe produkcje. Dopiero pod ich skrzydłami urośli by tworzyć takie gry jak Returnal.
Gdyby nie ta gra to tak naprawdę niewielu wiedziałoby, że takie studio istnieje. Natomiast, zenimax (studia należące do nich) to gigant, który od lat tworzył gry na wszystkich platformach. Gdyby sony przejęło np. ubisoft i z każdej serii jak far cry, assassins creed, zrobił eksy to wtedy byłaby analogia i można byłoby to przejęcia przyrównać do przejęcia ms. Byłoby tak samo szkodliwe. W zasadzie Bluepoint games i Housemarque były dość oczywistymi studiami, które zostaną w ps studios.
Znakomita informacja. Studio, które tworzyło wcześniej niszowe tytuły i od lat współpracuje z sony zaowocowało świetną grą jaką jest returnal. Takie przejęcia szanuje.
Hehe, a to już nie jest patologiczne i wrogie przejęcie studia które produkowało gry między innymi na PC i Xboxa?
Nie jest, a czemu miałoby być? Widziałeś jakie gry tworzyli a jak wygląda Returnal? Jestem pewny, że gdy kiedyś sony przejmie Deviation Games, haven czy firewalk studios to też będziesz to przyrównywał to do takiego przejęcia jakim było przejęcie zenimaxu. Gdyby nie Returnal to byś nawet nie wiedział, że takie studio istnieje.
A co to ma do rzeczy? Może ja byłem wielkim fanem tych indyków które robili na Xboxa a teraz Sony w bandycki sposób pozbawiło mnie nadziei na kolejne odsłony.
Wstrętni monopoliści!!!
Akurat jeśli chodzi o skalę wykupywanych studiów to różnica w podejściu wynika jedynie z zasobów jakimi dysponuję obie firmy. Sony po prostu nie stać na takie kolosy jak Bethesda. MS ma kasę więc nadrabia zaległości. Zawsze, w każdym jednym przypadku gdy któryś z producentów studiów przejmuje jakieś studio, wiąże się to jednocześnie ze stratami jak i zyskami dla graczy.
Kiedy "normalne" studio tworzy grę, robi ją tak aby jak najwięcej zarobić na samej grze tzn. idzie na pewne kompromisy w kwestiach technicznych aby wydać ją na jak największej liczbie urządzeń, celuje w aktualne trendy. W przypadku exów dochodzi element promocyjny, dlatego gry mogą być bardziej dopracowane i oryginalne ponieważ ich celem nie jest jak najlepiej się sprzedać, ale wywrzeć jak najlepsze wrażenie na konkretnej grupie odbiorców.
Dlatego kiedy gra wychodzi jako ex, gracze niejako płacą mniejszą dostępnością za lepszą jakość. I nie ma czegoś takiego jak "słuszne" i "niesłuszne" przejmowanie. Są tylko różne proporcje zysków do strat. I tu przyznaję, że z reguły wypadają one korzystniej przy okazji SONY, kiedy przejmowane jest studio na etapie, w którym jego multiplatformami nikt i tak się specjalnie nie interesuje. Z drugiej strony MS wypuszcza też gry na PC i w chmurze więc jest to duży plus dla nich.
A w przypadku takiej Bethesdy też nie ma co przesadzać z tą wielkością studia. Zespół tworzący TESy to jakieś 100 osób, ekipy od DOOMa, Wolfa, Dishonored etc. to też nie jakieś molochy pokroju Ubi czy CDP. Tam również jest bardzo duże pole do poprawy, zwłaszcza kiedy studiu będzie raczej zależało na dobrych grach promujących konsolę niż na maksymalizacji zysków na każdym tytule. Poza tym MS poza tym jednym przypadkiem raczej skupia się na małych ambitnych studiach jak Obsidian, Ninja Theory, InXile, Asobo Studio (nie należy do nich ale blisko współpracuje).
Dlatego polecałbym raczej chłodną ocenę każdego przejęcia i rozpatrzenie jakie się z nim wiążą zyski i straty niż ciągłe przekrzykiwanie się, która to firma chcąca Waszych pieniędzy postępuje bardziej etycznie. Jak za kilka lat okaże się, że gry Bethesdy zaliczyły gigantyczny skok jakościowy to będzie można przejęcie Zenimaxu oceniać pozytywnie. A jak będzie przeciętnie to nie będzie w sumie czego żałować.
Nie wydaje mi się, że Sony nie stać na studio pokroju zenimax. Oni wydali w ostatnich 3-4 latach ponad 7.5 miliada dolarów na studia (tyle, że z gier Insomniac, a reszta rynek anime). Koszt zakupu Zenimax to z tego co pamiętam około 4.5mld. Zwyczajnie inwestowali kasę w inną dziedzinę rozrywki.
A wy nadal bedziecie udawac, ze nie ma roznicy pomiedzy grami na jedna konsole vs grami na PC, Xbox i chmure o nizutkim progu wejscia ?
Ten ostatni podpunkt jest szczegolnie wazny,
Nie, to Ty patrzysz na całą sytuację okiem dziecka który nie ma kompletnie pojęcia jak działa świat.
Gdyby Sony miało budżet i możliwość kupna większego studia to też by to zrobiło, ale tego nie robi, a Wy ładnie sobie tłumaczycie w głowach jacy to oni nie są fajni, normalnie rycerz na białym koniu, kupuje biedne studia i pomaga im wyjść na prostą, prawie jak jakaś organizacja charytatywna....... Zaskoczę Cię, ale światem rządzą pieniądze, czy to czasem nie Sony jest tak chciwe i pobiera opłaty za opcję crossplay od innych studiów? No popatrz, kto by się spodziewał po rycerzu na białym koniu.
Proponuję być neutralnym jeśli chodzi o wielkie korporacje bo oni liczą tylko na zyski. Sony wyrobiło sobię markę, ma studia które tworzą świetne gry, więc nie musi kupować jakichś gigantów. MS w tym aspekcie jest trochę na straconej pozycji, więc inwestuje w studia, a że doszło do porozumienia i kupna całej Bethesdy, to jest biznes, nic więcej.
Microsoft zapłacił za ZeniMax 7,5 miliarda dolarów, a Sony z pewnością nie byłoby stać na taki jednorazowy wydatek (na przestrzeni lat to co innego).
1. ZeniMax Media to nie jest studio.
2. Microsoft zapłacił za cały holding $7.5 miliard w GOTÓWCE.
1. Wiem, że to nie studio. Chyba każdy zrozumiał ten skrót myślowy.
Ad2. Fakt, mój błąd. Coś mi zła kwota utkwiła w głowie.
To czego nie mogę zrozumieć to ciągłe porównywanie polityki Xboxa do Playstation. Już gdzieś co najmniej 3 lata Microsoft podąża swoją wyznaczoną drogą. Jednym z takich aspektów jest nabywanie niezależnych studiów. Przecież nikt nie zmusza takich studiów do przyjęcia oferty Microsoftu.
Kolejną rzeczą jest ta, że większość fanów Sony myśli, że Microsoft powinien podążać dokładnie taką samą drogą jak Sony w przypadku nabywania studiów, mimo, że widzą, że od dawna prowadzą inną politykę.
Microsoft nie dąży już do tego, aby sprzedać jak największą ilość konsol, bo konsola stała się dla nich jedną z form użytkowania. Ich przyszłość nie zależy od ilości jak w przypadku Sony. Microsoft zaczął szukać użytkowników poza sprzętem przeznaczonym tylko do grania. Sony w pewnym sensie postanowiło ograniczyć się tylko do ich sprzętu, ale to jest ich decyzja i nikt ich za to nie krytykuje.
Oczekiwanie, że Microsoft będzie postępował dokładnie tak samo jest po prostu zwyczajnie głupie i ograniczające taką firmę jak Microsoft. Sony nie jest wyznacznikiem idealnej etycznej drogi postępowania tak długi dopóki konkurencja mieści się w granicach prawa.
Microsoft ze swoim zapleczem finansowym nawet by nie spojrzał na takie studio bez większych sukcesów.
??
Bluepoint- świetny remaster Uncharted i genialne remake'i DS oraz SotC.
A Housemarque to Returnal, Resogun, Next Machina.
Nie nazwałbym ich studiami "bez sukcesów"
Returnal był w mojej opinii rewelacyjną grą.
Jak na ten moment, moja gra roku.
Do tego zapewnienie że wciąż "tight" gameplay jest ich priorytetem ;) nic tylko czekać na ich kolejne gry.
Bluepoint to również strzał w 10. Mam nadzieję że plotki na temat remake'u MGS są prawdziwe.
A potem może nowe IP?
Świetna generacja się szykuje. Cała wielka trójka ma plan i jak na razie egzekwuje go naprawdę fajnie.
Roznica miedzy MS, a Sony jest taka, ze MS przejmuje studia, robiac to niemal w ciemno.
Sony daje sie wykazac developerom, wczesniej dajac im kase na gry, ktorej wczesniej nie dostali od nikogo innego, jak wspolpraca bedzie udana, to wtedy takie studio jest przejmowane
Nikt nie slyszal o Naughty Dog i wszystkich innych studiach Sony, dopoki te studia nie zaczely robic gier dla Sony
MS kupuje studia myslac inaczej, ot widza, ze studio jest 'tanio' wycenione, a ma jakas tam historie to cyk leci przelew
Ech, aż przyjemnie popatrzeć jak wszyscy którzy marudzili na przejęcia firm przez Microsoft teraz kombinują jak koń pod górę żeby udowodnić że "to nie to samo" :).
Powodzenia panowie, piszcie te farmazony aż sami w nie uwierzycie :).
Bo to nie jest to samo, jakie gry Housmarque wydalo ostatnio na PC?
Ile kontynuacji gier cie ominie z tego tytułu>?
I tak to jest swietna wiadomosc, bo teraz to studio, bedzie dostawac duzo $ na gry, na co wczesniej nie mogli liczyc
Za to gry Bethesdy.. No coz poza tym, ze nie beda wychodzic na PS to nie zyskaja niczego
Gdyby MS inwestowal w male studia i zwiekzszal ich mozliwosci to tez byloby super
Bo oczywiście, że to nie jest taka sama sytuacja. Gdyby sony przejęło ubisoft i z każdej ich marki zrobili eksy pc/ps czyli tak jak zrobił to ms, to mógłbyś wtedy przyrównać te przejęcia. Serio będziesz robił analogie z firmy, która robiła porty gier głównie na konsole sony, współpracowała od lat z sony do przejęcia giganta jakim jest zeniemax?
Trzynaście;
Urumod
Marnujecie na niego swoją klawiaturę. Gość jest tak zapatrzony w gamepassa, że nawet gdyby MS przejął EA, Ubisoft i Activision w jednym momencie, to dla niego to i tak byłoby to samo, co przejęcie takiego malutkiego Housemarque xD
Ejjj, ale co wy gadacie. Ja jestem wielkim fanem tego studia (jakkolwiek ono się tam nazywa) i gier jakie robili na Xboxa. Sony pozbawiło mnie nadziei na kolejne części gier które wydawali na PC i Xboxa.
Wstrętni, okropni monopoliści bez honoru.
JohnDoe666
No tak wiemy, dokładnie to samo było z Guerillą i Naughty Dog. Okrutne Sony okradło cię z wielu wspaniałych gier tych studiów. Biedactwo z ciebie. Szkoda tylko, że bez spojrzenia w wikipedię nawet nie jesteś w stanie podać tytułów tych hiciorów xD
No ale może wszedłem na Wikipedię i kiedy zobaczyłem te gry to poczułem że to mogły być najważniejsze tytuły w moim życiu a Sony mnie ich pozbawiło, wstrętny monopolistyczny moloch.
Czego innego Cię sony pozbawiło ;)
Jeśli ich gry nie będą wychodzić również na pc, to jest to kolejna smutna wiadomość dla tych, co chcą mieć wybór. RIP wolność platformowa.
To nie jest zadna strata, bo i tak robili gry dla Sony
To było wiadome, że Sony nie będzie się wyłącznie przyglądać poczynaniom MS i samo również zacznie się zbroić. Oczywiście skala jest dużo mniejsza, ale jak zrobią jeszcze kilka takich przejęć, to moim zdaniem w zupełności wystarczy. Następne w kolejce pewnie będzie Bluepoint. Skoro mają już gotową grafikę, to ogłoszenie przejęcia jest najpewniej kwestią czasu.
Dobrze dla nich, returnal i tak był tylko na PS, teraz mają tylko z tego przywileje.
Dziwny jest ten cytat współzałożyciela... Gościu jak rozumiem sprzedał swoje udziały w firmie a gada tak jakby nadal piastował posade właściciela. No no teraz będziemy mogli się rozwijać. Można mieć swoje wzdechy do naszych rodzimych deweloperów szczególnie mówię tu o CD Projekt ale jednak są przykładem że ten współzałożyciel cytowany w tym newsie to porażka. No bo to od głowy zależy czy ciało będzie się rozwijać no nie? Wystarczy spojrzeć na Techland żeby zrozumieć o co mi chodzi. To idealny przykład studia niezależnego które nie potrzebowało Sony ani Microsoftu żeby przeznaczyć duży budżet na gre wideo. A jednak kiedyś niewątpliwie byli na poziomie i etapie tego współzałożyciela. Tym bardziej jak to takie stare studio to housqmare czy jak to się zwie.
Żeby tylko Piranhi Bytes nikt nie kupił bo zaraz też będą tak gadać a oni to przecież uparcie stoją w miejscu.
Akurat PB zostało już dość dawno kupione przez THQ, ale patrząc jak prezentuje się nowy ELEX to dużo to nie zmieniło.
Gothica 3 chyba robiło 50 osób? A kolejne produkcje mniej więcej 30? Coś takiego kiedyś słyszałem. Cóż, wywalili noge i doszli do wniosku że lepiej się nie ruszać pewnie dobrze pracownikom płacą ale nas graczy powinny interesować gry. A prawda jest taka że ten Gothic Remake pewnie będzie dużo, dużo lepszy od Elexa 2 mimo że robią go jakieś randomy.
To że PB kiedyś już kupiono to wiedziałem w sumie jakoś tak się nie rozwijają i o tym zapomniałem ;)
Jakby nie liczyć zewnętrznych firm (o ile w ogóle z takimi współpracowali), to przy grach PB nigdy nie pracowało więcej niż 30-40 osób. Samo studio od zawsze mieści się w niewielkim budynku i nigdy nie pracowało w nim więcej niż 30-40 osób. Bjorn Pankratz był wielokrotnie pytany o to, czy nie chcieliby się rozrosnąć i za każdym razem mówił, że nie ponieważ dzięki tak małej ilości pracowników panuje tam specyficzna rodzinna atmosfera, która by się ulotniła, gdyby studio było większe.
Jak dla mnie to dobrze, że nie poszli drogą typowego korpo. Może i robią przez to mniej dopracowane technicznie gry i pod tym względem praktycznie się nie rozwijają, ale przynajmniej ich gry mają swoją duszę.
Mógłby microsoft kogoś przejąć tzn. kogoś kto ma już coś gotowego do wydania, bo na chwilę obecną żałuje, że dałem się nabrać na marketingową gadkę ceo microsoftu odnośnie zalewu gier od kupionych firm przez nich. Szkoda, że soniacze nie mają czegoś takiego jak xcloud ze swoimi premierowymi grami, bo chociaż byłoby w co pograć. A tak xbox leży i sie kurzy. Już tyle czasu minęło, a ograłem tylko Medium, bo nic więcej nie ma. Xcloud wyszedł na PC, to już nawet nie muszę go odpalać, by sobie pograć w gierki z gempasa.
MS wmaeia graczom praktycznie od konca X360,ze juz zaraz, juz za chwileczke bedzie wysyp nowych, swietnych gier, a ty sie dales nabrac ;).
Starfield to koniec 2022, Forza chyba niedlugo, a tak to... Coz, typowy MS xD
Liczyłem bardziej na Supermassive lub Bluepoint, ale może coś w nich dostrzegli, czego nie widziałem po Returnal.
Supermassive mogliby przejąć, bo jedynie dla Sony zrobili świetną grę, reszta to przecietniaki
Tutaj nie wiem..... zawsze mi czegoś brakuje w grach Remedy. W przypadku Alana Wake gra była nierówna, początek genialny potem widać było że muszą kończyć bo deadline , technicznie na X360 było kiepsko.
Quantum Break w ogóle pominąłem. Control jest ok , ale generalnie mam wrażenie, że oni nie produkują gier na miarę swoich wizji - brakuje albo budżetu albo warsztatu.
Gry od Housemarque , wszystkie z którymi się zetknąłem, 'dowożą' na wszystkich frontach w miarę oczekiwań. Oczywiście to mniejsze gry były, ale to co założyli realizowali zawsze perfekcyjnie.
O, widzę że już kupowanie studiów jest znowu spoko... no to czekamy na ruch MSu, żeby znowu wszystko do normy wróciło...
Nie porównuj zakupu ZeniMaxu do tego. Tu masz małe studio które i tak robiło indyki dla Sony i teraz dopiero zrobiło grę AAA, a MS kupił wydawcę który ma już kilka gier AAA i to muliplatformowych
Adopcja uzasadniona. Mam nadzieje ze dostana dzieki temu kupe hajsu na nastepna gre w klimacie Returnal. Zostawilem sobie ta gre na sezon ogorkowy a tu takie zaskoczenie.
Przyda im się. To zdolne studio ale raczej małe i nie mające póki co sporego doświadczenia w grach AAA. Ale Returnal się całkiem dobrze im udał, sprzedaż też pewnie nienajgorsza, skoro Sony ich przyjęło. Po ostatnich wypowiedziach Jima Ryana miałem obawy, co do Finów. Ciekawe, że jeszcze BluePoint nie zgarnęli. Od długiego już czasu i tak robią gry tylko dla PS.
No i co, gdzie te głosy że przejmowanie studiów jest złe bo odcina graczy na innych platformach od gier?
Nie ma, bo to studio i tak od dawna współpracowało wyłącznie z Sony. Poza tym przed Returnalem robili wyłącznie jakieś malutkie gierki, o których wcześniej mało kto słyszał. Jak widzisz nie tylko fanboje Sony widza różnicę między przejęciem takiego malutkiego studia, a giganta pokroju ZeniMax.
Wiem, że nie lubisz sony
Raczej uroiło się to tobie, i nie tylko tobie.
W sumie nie wiem po co robisz te fikołki. Przecież doskonale widzisz, że to nie są takie same sytuacje.
I tu i tu duże korpo kupuje studio, żeby całkowicie odciąć od jego gier pewną grupę graczy. No ale wiadomo, sony może więcej, im wolno tak robić. No i widać kto robi fikołki, forumowi obrońcy sony.
Nie ma, bo to studio i tak od dawna współpracowało wyłącznie z Sony.
No nie do końca tak jest.
No nie do końca tak jest.
Jest i to już od bardzo dawna. Od 2007 roku Housemarque stworzyło 13 gier (nie liczę tutaj konwersji na PSP, Vitę, czy VR, same nowe tytuły), z czego aż 9 z nich jest exami Sony, 3 to multiplatformy, a 1 to ex X360, ale już bardzo dawno temu, bo w 2008 roku. Gadanie, że Housemarque przed wykupieniem przez Sony było również powiązane z innymi platformami to zwyczajne zaklinanie rzeczywistości.
Jak nie wierzysz, to sobie poczytaj:
https://www.gry-online.pl/firmy/housemarque/zc66
Gadanie, że Housemarque przed wykupieniem przez Sony było również powiązane z innymi platformami to zwyczajne zaklinanie rzeczywistości.
Wydawali gry poza konsolami sony? Wydawali. Teraz nie będą. Tak więc nie ma co zaklinać rzeczywistości, sony chce odciąć od gier tego studia osoby które nie mają ich konsol.
Tak, tak, zupełnie jak w przypadku Guerilli i Naughty Dog. Szkoda tylko, że nikt wcześniej o ich grach praktycznie nie słyszał. Zagrałeś ty chociaż w ktorąkolwiek z ich gier przed Returnalem, że tak teraz narzekasz? (nie musisz odpowiadać, wiem, że nie xd) Ten twój hejt na Sony staje się coraz bardziej żałosny.
Ten twój hejt na Sony staje się coraz bardziej żałosny.
Ty, ale jak masz jakieś urojenia to się lecz a nie pisz o nich na forum. Generalnie to ta hipokryzja i głupota forumowych obrońców sony jest śmieszna. Sony = super firma która jest nieskazitelna i może wszystko. Ktokolwiek inny = do dupy. Może poza epic games, bo oni też mogą wszystko i są super firmą.
strasznie przeciętny ten Returnal więc dużo po tym studiu bym się nie spodziewał
Twoje rozumowanie jest takie:
Firma która zarabia miliony, nie powinna inwestować pieniędzy w ludzi, ekspertów branży, tylko przyjmować nowicjuszy i szkolić ich od podstaw.
Wiem, że Twoim głównym argumentem jest "zabranie" przez MS gier multiplatformowych z innych platform. Przepraszam bardzo, zabranie gier z PlayStation, a nie z platform w liczbie mnogiej :) Teraz zastanów się czy tak naprawdę MS zabrał Ci jakieś gry? W te które wypuściła Bethesda nadal możesz grać, nie zagrasz w nowe gry które jeszcze nie powstały, których nawet nie widziałeś na oczy, tak samo jak ludzie na xboxie nigdy nie zagrali w Uncharted czy God of Wara.
Nigdy tych gier nie było na Xboxie tak samo jak nigdy nie było na PlayStation gier które są aktualnie tworzone przez Bethesde. Tak wiem, zaraz powiesz, że to są serie gier, no, ale np takiego Morrowinda już nie było na PlayStation, argument obalony. I na koniec, ekskluzywność jest wszechobecna, na każdym kroku wielkie korporacje podpisują takie umowy. Czy Twoim zdaniem ekskluzywność dodatkowych trybów dla PlayStation w Call of Duty jest ok? Bo moim nie, dlaczego ludzie z xboxa płacą taką samą cenę za grę, a dostają mniej? Wracając do MS, jak już tutaj ktoś dobrze napisał, Microsoft nie przejął Bethesdy siłą, doszli do porozumienia, podpisali umowe i tyle. Gdy hejtujesz MS o przejęcie ZeniMaxu, powinieneś także hejtowac ZeniMax bo to oni zdecydowali, że przejdą pod skrzydła MS.
I tak, tutaj chodzi o pieniądze, ale to w jaki sposób dane korpo będzie powiększać swój majątek to już ich decyzja, mają dużo kasy więc inwestują, kupują gotowy "produkt" zamiast tracić czas na tworzenie własnego od podstaw. Sony ma swoje studia które tworzą świetne gry więc nie ma potrzeby przejmować RockStara czy Ubi, inna polityka.
Podsumowując, jakie exy by nie były, są rakiem branży, nieważne czy to Sony czy MS. W pewnym stopniu zmuszają nas do kupna danej platformy. Patrząc zaś z drugiej strony, ludzie to lubią, chcą czuć się wyróżnieni, wyjątkowi, tak działa marketing, tak działa świat i tego nie zmienisz.
Temat przewija się już na forum ładnych kilka dni, proponuję zaprzestać jakichkolwiek kłótni tego typu bo jedynym wygranym w tym przypadku jest tutaj Sony i MS ;)
Oczywiście że to co robi Sony i MS to nie jest to samo, to co robi Sony jest dużo gorsze, dużo bardziej antykonsumenckie, bardziej ograniczające graczom dostęp do gier.
Zanim będziesz gadał te swoje bzdury, jak to Sony ograniczyło ci dostęp do gier tego studia poczytaj sobie najpierw ile z ich ostatnich gier w ogóle wyszło na PC. Będę nawet taki dobry, że podrzucę ci link, żebyś nie musiał długo szukać xD
https://www.gry-online.pl/firmy/housemarque/zc66