Zmarł Benoit Sokal, twórca Syberii
:(
Dziękuję za Syberia i inne gry przygodówki.
Szacun za Syberia 1 i 2. Top 25 najlepszych przygodówek i stawiam je obok najlepszych gier tego gatunku od Sierra, LucasArts czy Revolution Software.
U nas w Polsce Syberia 1 i 2 oraz The Longest Journey od FunCom miały tego bonusa, bo były po polsku, a wcześniej przeważnie przygodówki point & click były po angielsku, a po wielu latach dopiero dostały fanowskie spolszczenia. Na dodatek te trzy gry miały polski dubbing i to jeden z najlepszych, bo przewyższający angielski.
Kate Walker z Syberia 1 i 2 oraz April Ryan z The Longest Journey to jedne z najlepiej wykreowanych postaci kobiecych w grach komputerowych obok Lary Croft (Tomb raider 1-4), Claire Redfield (Resident evil 2 i Resident evil Code Veronica) i Cate Archer (No One Lives Forever 1 i 2) itp.
Szkoda, że Syberia 3 była duża słabsza od 1 i 2 części, ale powstała dopiero po kilkunastu latach przerwy. Natomiast 4 część jeszcze mniej mi podoba się po demie. Odcina się mocniej klimatami od tego jaki był kształt wszystkich części i nawet bohaterka nie przypomina dawnej Kate Walker.
:(
Dziękuję za Syberia i inne gry przygodówki.
Benoît Sokal pięknie narysował lokacje w Syberia 1 i 2. Potrafiło to działać na wyobraźnię. On nauczył się tego przy komiksach. Miał talent.
Benoît Sokal pięknie narysował lokacje w Syberia 1 i 2
Nie tylko to. Syberia ma też genialny scenariusz, który łapie moje serce. Np. wątek o przemijanie czy dążenie do marzenie.
To racja, że gra ma wiele atutów, ale pisałem o samej kresce :)
Potrafiły te gry mocno wyróżnić się i do tego postać Kate Walker i Oskar oraz dubbing polski, który dodawał kolorytu.
Zagadka na końcu Syberia 2 troszkę zajęła mi czasu za pierwszym razem. Robiłem zapiski w zeszycie :)
Ciekawe co teraz z powstającą 4 częścią Syberii bez niego
Gra jest raczej blisko ukończenia skoro w październiku 2020 był dostępny prolog gry jak demo do sprawdzenia, a przygodówki nie są przeważnie zbyt długimi grami. Syberia 1-3 to w przybliżeniu gry na 9-10 godzin bez korzystania solucji klikając na wszystko badając każdą możliwość. Premiera pełnej wersji ma być jeszcze w tym roku i będzie po polsku choć zrezygnowano z polskiego dubbingu, który był w Syberia 1-3 i tak znakomicie wypadł w jedynce i dwójce.
Pora raz pierwszy będziemy kierować nie tylko Kate Walker w akcji umieszczonej w 2004 roku, ale też drugą postacią Daną Roze w 1937. Spora zmiana.
Liczę że 4 część nie będzie takim samym technologicznym gniotem jak Cyberpunk 2077. W 3 też były ostre cyrki ale redzi nadal wygrywają.
Cholera, az lza sie w oku zakrecila. Ogralem jego wszystkie gry. Facet mial niesamowity kunszt i gust artystyczny. Duza strata dla mnie jako milosnika przygodowek.
W prawdzie nie grałem w jego gry, ale po komentarzach widzę, że dla osób, które wychowały się na grach od niego jest to niezwykle smutna wiadomość. Dla takich graczy mam jedynie nadzieję, że ostatnia gra Sokala okaże się najlepszą odsłoną serii a co do samego Benoita Sokala to mam nadzieję, że będzie spoczywał w spokoju, spoglądając jednocześnie z nieba na graczy, którym jego dzieła sprawiły sporo radości a ostatnie z nich, jest przez graczy wyczekiwane ze zniecierpliwieniem. Niełatwo jest pożegnać ludzi, którzy są dla wielu osób bardzo bliscy, albo potrafili wnieść w swoje otoczenie dużo radości, ciepła i wiele różnorodnych barw, jednak jak pisałem (chyba) w innym pożegnalnym komentarzu - warto mieć nadzieję, że tam, gdzie teraz się znajdują, są szczęśliwi i spoglądają z tego miejsca na bliskie im osoby wyczekując ich tam, ale też pozostając zawsze blisko nich, chociaż nie sposób ich dostrzec.
Nie ma szans. Syberia 1 i 2 to elita i wysoko podniesiona poprzeczka. Przechodząc ok 300 point & click to widać.
Syberia 3 średniak 6/10 i wielkie rozczarowanie. Syberia 4 po demie widać, że będzie co najwyżej na poziomie Syberia 3, a i to nie jest pewne choć może po prologu się rozkręci. Najlepsze przygodówki to klasyki za czasów dominacji Sierra i LucasArts, gdy gatunek był bardzo popularny.
Elita:
Sierra - King's Quest 1-6, Quest for Glory 1-4, Gabriel Knight 1-3, Larry 7 oraz wiele innych niewymienionych
LucasArts - Maniac Mansion, Secret of Monkey island, Monkey island 2, Curse of Monkey island, Indiana Jones & Fate of Atlantis, Day of The Tentacle, Sam & Max, Full Throttle, Grim Fandango
Horrorsoft - Elvira 1 i 2, WaxWorks
Coktel Vision - Gobliiins 1-3
Cyan Inc.- Myst, Riven: The Sequel to Myst
Revolution - Beneath a Steel Sky, Broken Sword 1 i 2
FunCom - The Longest Journey, Dreamfall: The Longest Journey
Microids - Syberia 1 i 2, Still Life
Detalion - Schizm
Future Games - Black Mirror
To są wszystko starsze gry
Z nowszych z elity mamy:
Quantic Dream - Heavy Rain, Beyond: Two Souls
Wizarbox - Gray Matter
Daedalic - Deponia 1-3, które naśladują Monkey Island
Telltale - TWD Season One, Wolf Among us
DONTNOD - Life is Strange
Choć wiekszośc z tych nowszych to bardziej interaktywne filmy, a nie klasyczne point & click
Bardzo smutna wiadomość dla fanów przygodówek. Nigdy nie zapomnę Amerzone, Syberii, Paradise czy Sinking Island.
Pomysleć, że mógłby nam dać jeszcze wiele pięknych gier. W dodatku wcale nie umarł staro, więc tym większa strata.
Paradoksalnie ja uwazam Amerzone za najlepsza gra Sokala.
https://www.gry-online.pl/gry/amerzone-the-explorers-legacy/z9c3c
W tej grze podrozujemy pojazdem, ktory lata, plywa, nurkuje. Gra ma klimat smutku dla swiata, ktory odszedl. Ciezko to opisac. W tej grze najbardziej tez widac to co uczynilo Syberie wielka gra. Styl grafiki/projekt pojazdu i przedmiotow/swiat/postacie. W Syberi tez byl tez ten hold i smutek, za tym swiatem, ktory odszedl. Do dzisiaj pamietam w Syberii
spoiler start
pogrzeb Anny
spoiler stop
.
Syberia zawsze wyróżniała się dla mnie melancholijnym, nostalgicznym klimatem. Składało się na to wszystko, od samej fabuły, przez grafikę a na muzyce kończąc. Jeśli kiedykolwiek miałbym wskazać najlepszy przykład tego, że gry komputerowe mogą być sztuką to bez wahania wskazałbym właśnie dwie pierwsze części Syberii. Szkoda, że tak rzadko mamy okazję poznawać takie historie. Śmierć Sokala to bez wątpienia ogromna strata nie tylko dla fanów przygodówek ale dla całej branży.
Dziękuję za info. Wielka szkoda, na każdego przyjdzie pora ale jak odchodzi ktoś kto robi coś z pasją to pozostaje jakaś pustka . Gra jest wg mnie niesamowita i dała mi naprawdę dużo radości.
Ogromny ból przyniosła mi ta wiadomość.
Pierwsze dwie części Syberii to najprawdziwsze gry mojego dzieciństwa... Ukończyłem je wtedy w 100% z poradnikami i wcale nie przeszkadzało mi to w docenianiu całości.
Niech spoczywa w pokoju.
Bardzo smutne, dobrze że nadchodząca Syberia zapowiada się kapitalnie, więc wierzę, że będzie godnym wpisem w jego dorobku artystycznym.
Spoczywaj w pokoju, dzięki Syberii zapisałeś się na stałe na kartach historii gier wideo. Nie jestem w stanie opisać ile fascynujących chwil spędziłem przy Syberii.
Płacze mocno za nim.
Popłakałem mocno.
66 lat tylko miał jak zmarł.
Jeszcze mógł wiele pięknych gier zrobić.
Zawsze uważałem, że jego gry to dzieła sztuki.
Spoczywaj w spokoju.
Nie zapomnimy o Tobie.
Smutna wiadomość. Przeczytana dziś przeze mnie wzbudziła tyle emocji co pierwsza odsłona cyklu Syberii ok 20 lat temu. Chyba pierwsza gra , która mnie mocno urzekła przed tylu laty... Spoczywaj w pokoju Benoit. Wpisałeś się na stałe w moją gamingową historię.. (*)