Crusader Kings 3 przyczyniło się do wielkiego sukcesu finansowego Paradox Interactive
Pewnie duży wpływ na dobrą sprzedaż CK3 miało to, że w sporym stopniu ułatwiono rozgrywkę względem 2, dlatego przyciągnęło to graczy, którzy chcieli spróbować gier od Paradoxu, ale bali sie, że sobie nie poradzą.
Olekrek
Na początku CK2 też było łatwiejsze. Dopiero wraz z kolejnymi aktualizacjami i licznymi DLC gra stawała się co raz bardziej rozbudowana i wymagająca.
CK3 w obecnej formie wiadomo, że jest o wiele mniej rozbudowana od CK2 z wieloma DLC, ale nie jest też słabsza niż CK2 blisko premiery.
Plus dodałbym fakt, że gra ma lepszy interfejs i lepiej wyjaśnia swoje mechaniki. To, że można sobie podświetlić keyword i przeczytać jego znaczenie oraz zastosowanie w mechanice gry też jest mega pomocne.
Trudność? Kwestia wyboru początku, niektóre lokacje są mega ciężkie. Późniejsza faza gry gdy mamy ogromne imperium zazwyczaj zawsze jest mega łatwa, ale tak samo było przy CK2.
Nasze studio miało szczególne trudności z utrzymaniem zwykłego tempa produkcji. Dlatego zdecydowaliśmy się odłożyć w czasie kilka zaplanowanych, ale nieogłoszonych tytułów, aby zapewnić im odpowiednią jakość, co przełożyło się na przesunięcia dat premier w trakcie 2021 roku.
Kluczowe jest dla nas to, aby nasze gry były dobrze odbierane przez graczy, dlatego zawsze chcemy, jeśli to możliwe, dać naszym studiom deweloperskim czas wymagany do osiągnięcia pożądanego poziomu jakościowego.
To była bardzo dobra decyzja i dlatego gracze to sowicie wynagrodzili. Inne wydawcy gier poszli na łatwiznę i robią gry dla masówki.
Jakość > ilość.
Oby więcej takich gier!
Nie dziwie się.
Nie jestem fanem strategii, a w CK3 spedzilem kilkadziesiąt godzin świetnie się bawiąc - w końcu Sławia zajęła należne jej miejsce na mapie europy :P
Odstawilem grę z powodu wdzierającej się nudy...
Nie mniej próg wejścia był zaskakująco niski!
W warsztacie Steam jest też fanowskie porządne spolszczenie do Europa Universalis IV.
Natomiast CK2 zostało porzucone przez Cenega od bodaj 1.11, ale istnieje też dobre fanowskie spolszczenie do wersji od 2.2.x do 3.30. Aktualizacja do grudnia 2019. Ale niektóre DLC nie są jeszcze spolszczone.
Bo to dobra gra jest :P
A tak na poważnie, Paradox może ma swoja politykę DLC, ale jest to jedno z nielicznych studiów, które nie tylko nie boi się złożoności i niszowości w tworzonych poprzez siebie grach, ale też wydawanych jak Cities Skylines, Pilarsy, Tyrrany, Age of Wonders III i PF itd. Czuć, ze zostawiają twórcą wolną rękę.
Przy EU 1-3 oraz CK1 polska lokalizacja była.
Przy CK2 tylko z początku był język PL, a potem fani robili tłumaczenie.
Przy EU4 oraz CK3 całkowicie olali język PL i od początku tylko na fanowskie spolszczenie mogli liczyć ludzie w naszym kraju.
Zdecydowała statystyka, bo okazało się, że nawet spora część graczy w Polsce gra po angielsku. Kiedyś podawali te statystyki dla Stellarisa, gdzie niby jest język Polski ale mało kto z niego korzysta.
Powody są dwa:
1) tutoriale, instrukcje w necie, opis mety itd. są tylko po angielsku
2) kompatybilność z modami
By się zgadzało. Początkowo grałem w HOI 4 po polsku. Potem przestawiłem na angielski z uwagi na multi i mody i tak już zostało.
Bardzo dobre info. Jeśli musiałbym wybrać gry jednego wydawcy, w które tylko mógłbym grać, to byłyby to właśnie gry Paradoxu. Po cichu liczę, że od dawna pracują już nad EU V:)
Pewnie nad tym pracują, chociaż raczej nie od dawna, EU 4 trochę już żyje, ale wychodziło do niego sporo DLC, a maja też dużo roboty przy innych tytułach. Teraz jak wypuscili Imperatora i CK3, to pewnie mają sporo czasu i pracują nad kolejnymi grami. Najbardziej by mi odpowiadała Viktoria 3. A skoro zrobili grę SF, to może pokusiliby się też o jakieś fantasy?
Też liczę na V3. W dwójkę nigdy się nie wciągnąłem, wydaje mi się, że próg wejścia był zbyt wysoki i za dużo skomplikowanych rzeczy było rzucanych w gracza od samego początku. Mam nadzieję, że uda im się to trochę uprościć i lepiej przedstawić, tak jak zrobili to w CK3. Bo idea gry i nacisk na gospodarkę / zarządzanie surowcami bardzo mi się podoba
Black Isle/Obsidian oraz Paradox stawiają na jakość.
Black Isle/Obsidian - Fallout 1 i 2, Planescape Torment, Icewind Dale 1 i 2, KOTOR 2, NN2+Maska zdrajcy, Fallout-New Vegas, Pillars of Eternity 1 i 2, Tyranny itd.
Paradox - Victoria: Empire Under the Sun, Victoria II, Europa Universalis 1-4, Crusader Kings 1-3
Zarówno CK2 2012 oraz EU4 2013 żyją, bo były bardzo długo rozwijane przez 7 lat o liczne aktualizacje i DLC.
O ile w przypadku CK2 teraz to może skończyć się, bo skupią się na CK3 to póki nie będzie UE5 to czwórka nadal będzie miała duże grono fanów.