Jeśli ktoś nie wie to Cyberpunk 2077 jako jedna z gier wspiera Dolby Atmos jeśli chcecie skorzystać z tego i macie sprzęt aby tego użyć np. porządne słuchawki (np. ja mam Arcticsy Pro lub inne w systemie dźwięku przestrzennego wspierające Dolby Atmos) lub cały system dźwięku oparty o głośniki zewnętrzne wspierające ten system to musicie kupić w Windows Store za 79.99 licencje Dolby Access.
https://www.microsoft.com/pl-pl/p/dolby-access/9n0866fs04w8?activetab=pivot:overviewtab
Możecie wypróbować za darmo przez 7 dni, różnica jest niebo a ziemia w grach w których to włączycie np. GoW 5 czy Forza, Tomb Raider, AC: Origins doznania dźwiękowe to przysłowiowy kosmos. Porównałbym to jak w grafice przejście z 1080p na 4K.
Możecie też poza wymienionymi grami, czy próbkami w Dolby Access sprawdzić sobie dźwięk DA np. tutaj z włączonym trybem i wyłączonym.
https://spidersweb.pl/2020/02/cyberpunk-2077-dolby-atmos.html
Warto chyba się przygotować bo Cyberpunk 2077 to nie będzie tylko uczta dla oczu co dla ucha też :)
Wg mnie takie standardy odnoszą sie do kina domowego. Na czym szczególnym polega symulowanie 5ciu czy 7miu głośników w słuchawkach...poza napisem na pudelku :)
Też tu fajnie słyszę pozycjonowanie dźwięku piłki.
Ważniejsze w obecnych grach single to zakres i jakość audio. Zadowolony też jestem z efektu (środkowego) Dolby Headphone z karty dźwiękowej.
Zrób na swoich słuchawkach test w tym filmiku czy pięknie je słychać od 2:55 do 3:40 - moje nie mają problemu.
Przekłada sie to na genialne odwzorowanie np burzy, broni, muzyki, silników itd
https://m.youtube.com/watch?v=J0a2Prc_MQo
Z całym szacunkiem Dolby Atmos na słuchawkach?????
Przecież żeby to miało ręce i nogi to amplituner musi uruchomić kodek....
Hola Hola, Dolbuy Atoms podobno jest w Iphonach 11,12
Moim zdaniem lepszy do gier darmowy Razer Surround https://razer-surround.softonic.pl/. Testowalem wszystkie na rynku i nie uzywam zadnego. Pomimo, ze mam AIM SC 808 z opampami 2x LME49720 + MUSES8820 .Do tego Bayerdynamic DT 990 Pro 600 Ohm . Kazdy z tych pseudo dzwiekow przestrzennych kaleczy niesamowicie dzwiek. No, ale przyznam, ze w grach takich jak CS, Fornite,Pubg, Arma niesamowicie ulatwia namierzanie przeciwnika na sluch. Tesknie za EAX i DirectSound 3d, no ale windowsy w imie wprowadzenia DRM zabily te technologie. Na moim retro komputerze mam wlozone sb audigy 2 zs i jak odpalam stare gry z EAX. Jak pieknie to brzmi. Niby jest Creative Alchemy (proteza umozliwiajaca dzialanie eax w windows 7,8,10), ale to nie to samo.
Ciekawi mnie ten reklamowany nowy HRTF w PS5. No, ale juz podali, ze narazie nie bedzie dzialac :-(. Moze w koncu dotrze do ludzi, ze dzwiek tez jest waznym elementem imersji w grach i jego jakosc ma znaczenie. Bo wiekszosc ludzi wydaje setki zlotych na monitory, podzespoly, konsole,tv i kupuje najbardziej szajsowe sluchawki, glosniki albo soundbary. Wiekszosc jeszcze twierdzi, ze po co zewnetrzna karta na pc skoro ma na plycie i jemu to wystarcza. Do tego sluchawki a4tech/manta, albo inne pseudo gamingowe tanie truchlo.
https://www.youtube.com/watch?v=l7Fni7GzQaI
https://www.youtube.com/watch?v=fUNzn6PfkFQ - eax .
Ważne by mieć podstswowe pojęcie o dźwięku.
Mi osobiście wystarczyła by integra 192khz o ile by miała Dolby Headphone + sluchawki do 500 zl 3-30(40)khz
Ja nie twierdze, ze trzeba wydac 1k zlotych aby miec dobry dzwiek.
https://www.audiofanatyk.pl/recenzja-daca-fx-audio-dac-x3/ - 200 zl
+
AKG K240 MKII - 269 zl
I to zagra lepiej niz ta twoja super integra + sluchawki za 500 zl.
ps. Te twoje Dolby Headphone to programowy HRTF https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function . Nigdy nie zastapi posiadania wielu glosnikow. https://www.whathifi.com/advice/dolby-atmos-what-it-how-can-you-get-it .
Z chęcią bym sprawdził taki zestaw. Nie mialem kontaktu z zewn. sprzetem i wzmacniaczami sluchawek.
Szczególnie porównał dolne pasmo tych AKG 15 hz z moimi 3 hz. Bez odsluchu można gdybac.
Wiem że sluchawki nie dorównaja prawdziwemu 5.1
Kino 5.1 DTS HD masters i Dolby HD mam do filmów i seriali (dolby dugital,dolby +, itp)
Ale nie potrafił bym grać teraz na kinie. Jakoś gier dobrze nie odbieram tu.
Kiedyś jedynie grałem na Logitech Z5500
"Ważne by mieć podstswowe pojęcie o dźwięku. "
Pisze pan co nie ma pojecia o ludzkim sluchu.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10924/
Humans can detect sounds in a frequency range from about 20 Hz to 20 kHz. (Human infants can actually hear frequencies slightly higher than 20 kHz, but lose some high-frequency sensitivity as they mature; the upper limit in average adults is often closer to 15–17 kHz.)
Pogrubilem te wazne informacje.
"Szczególnie porównał dolne pasmo tych AKG 15 hz z moimi 3 hz." - poplakalem sie.
Jak uslyszysz roznice to swiatowa slawa jako czlowiek o sluchu nietoperza. Naprawde stary lubie cie, ale nie pisz o rzeczach o ktorych nie masz pojecia.
Nie wiem jak mam zmierzyć te hz.
Mam jeszcze słuchawki Shure 20-20k hz
Nie mają kompletnie bassu przy tych obecnych 3-28khz.
A może to 20 hz jest abstrakcja dla sluchawek od 20 hz. Wiem że czlowiek słyszy od 20 do 20 khz i widzi 50 klatek na sekunde....no właśnie tylko czemu gramy od 60 do 300 fps
Na filmiku wyżej co dałem slyszysz moment 10 hz ?
Stary. Ludzie slysza w przedziale 20 Hz to 20 kHz . Wraz z wiekiem nasz sluch sie pogarsza. Wiec przyjmuje sie, ze wiekszosc ludzi slyszy w przedziale 15 Hz-17KHz. Wkleilem ci to.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hearing_range - tu masz jakie zwierzeta jak slysza.
Parametry
W specyfikacjach słuchawek podawane jest zwykle pasmo przenoszenia. W praktyce nie ma to dla nas istotnego znaczenia. Na podstawie pasma przenoszenia nie będziemy w stanie przewidzieć ani charakteru, ani jakości brzmienia słuchawek - tak więc można spokojnie zignorować te liczby.
Umiarkowaną przydatość ma też podawany nieraz poziom zniekształceń (THD). Tam, gdzie różnica jest wyraźna, faktycznie można oczekiwać, że model z mniejszymi zniekształceniami zapewni wyższą jakość brzmienia. No ale parametr ten nie jest zawsze publikowany. Poza tym samo porównanie cen zazwyczaj da nam pewne wskazówki dotyczące jakości słuchawek zanim dojdziemy do analizy poziomu zniekształceń.
Bardzo ważnym parametrem jest impedancja. Typowe impedancje słuchawek zaczynają się od kilkunastu omów, a kończą na kilkuset omach. Często spotykana jest impedancja 32?. Wielkość impedancji jest przede wszystkim wskazówką do właściwego dopasowania słuchawek i wzmacniacza. Z jednej strony mniejsza impedancja jest o tyle korzystniejsza, że ułatwi nam uzyskanie maksymalnej głośności jaką rzeczywiście jest w stanie zapewnić podłączony wzmacniacz słuchawkowy. Z drugiej strony wzmacniacz słuchawkowy nie powinien pracować z impedancją mniejszą niż został do tego zaprojektowany.
Maksymalny SPL podawany w dB powinien dać dobrą orientację jak głośno mogą zagrać nasze słuchawki. Pamiętajmy jednak, że zbyt głośne słuchanie z czasem prowadzi do ubytków słuchu. A jeśli zależy nam na wysokim poziomie maksymalnego SPL to pamiętajmy by sprawdzić nie tylko same słuchawki, ale też możliwości wzmacniacza słuchawkowego.
Nie mniej istotna jest też czułość podawana w dB/mW. Jest to parametr pokrewny efektywności kolumn, ale mierzony inaczej i podawany w innych jednostkach (w obu przypadkach mamy decybele, ale jednak nie te same). Wysoka czułość oznacza, że słuchawki sprawnie przetwarzają energię elektryczną na dźwięk, czyli innymi słowy potrzebują mniej mocy ze wzmacniacza by zapewnić określoną głośność.
Wreszcie moc podawana w mW. Nadwyżka mocy oczywiście niczemu nie szkodzi, choć tak jak przy maksymalnym SPL jeszcze raz przypominamy o zagrożeniach związanych ze zbyt głośnym słuchaniem. Natomiast kiedy będziemy dopasowywać moc słuchawek do mocy wzmacniacza słuchawkowego to koniecznie trzeba też brać pod uwagę wspomnianą wcześniej impedancję. Moc dostępna ze wzmacniacza słuchawkowego nie jest wartością stałą w każdych warunkach, ale jest w dużej mierze zależna od impedancji podłączonych słuchawek.
Naprawde poczytaj troche o audio i nie opowiadaj bzdur.
Ja tylko podałem specyfikację. Te AKG też są smieszne ? 5-40khz
https://www.x-kom.pl/p/567468-sluchawki-bezprzewodowe-akg-k371bt.html#Specyfikacja
Myślę że ma to jakieś przełożenie na zakres dźwięku, moje schodzą piekielnie nisko, dosłownie drżą że kolana się uginają
Nie chce wchodzić w wiedzę audiofilska (tu brawa dla Ciebie) mnie interesuje odbiór, tanio i prosto.
maciell -> Nie masz za wiele pojęcia o elektronice :P
Każdy sprzęt elektroniczny/elektryczny ma słabą jakość parametrów wyjściowych gdy pracuje w granicznych wartościach. Dlatego to jaki zakres dokładnie słyszymy, bo to od człowieka zależy, nie ma znaczenia po prostu słuchawki 20 - 20 kHz będą produkować gorszy dźwięk im bliżej wartości min-max jakie wyciągają. Analogicznie z zasilaczami masz bebechy co wyciągają max 390 W, a wszyscy zalecaja zasilacz 600+ W, co co z tego jak wystarczyła by ci 450-tka ale jakoś prądów byłaby gówniana i niestabilna. Dlatego sprzęt dobrej jakości ma parametry grubo wychodzące poza to co słyszymy, po prostu jakość sygnału w zakresie ludzkich możliwości będzie miała mniejsze zakłócenia i lepszą jakość.
Stary ja jestem po 5 letnim technikum Elektro-elektronicznym i po polibudzie.
Pasmo przenoszenia nie jest wyznacznikiem jakosci sluchawek i nigdy nie byla.
Oczywiscie roznie ludzie maja rozny sluch. No, ale 3 hz to uslyszy nietoperz , a nie czlowiek. Chyba, ze Mirko chodzilo o 3 Hz . No, ale to jest zupelnie inna wielkosc.
Odpalaj sprzęt, ogień w sluchawki i potwierdź czy napierdzielaja od 40tej sekundy do 10 hz
Jeśli nie to dla mnie lipa nie granie
https://m.youtube.com/watch?v=J0a2Prc_MQo
Przyjacielu. Odpailem i slysze. Ba, podlaczylem moje inne sluchawki.
https://www.audiofanatyk.pl/recenzja-sluchawek-somic-v2/ - somic v2
https://www.x-kom.pl/p/190028-sluchawki-przewodowe-hyperx-cloud-headset-czarne.html
https://www.youtube.com/watch?v=QjG0kM_5H08 - Koss UR42 biale do sluchania muzyki z smartfonu. Tak dla jaj.
https://www.audiofanatyk.pl/recenzja-beyerdynamic-dt990-edition-600-ohm/ - sluchawki produkowane od 1970 roku.
I na wszystkich nich slysze.
No, ale to nie jest dziwne skoro mam topowa karte audio w swoim PC. Aim Sc808 dodatkowo wymienilem w niej opampy za 200 zl.
https://www.njr.com/MUSES/series/MUSES8820.html
Sluch mam co roku badany przy badaniach okresowych. Nadal mam dobry sluch.
Napisze to jeszcze raz. Pasmo przenoszenia nie jest zadnym wyznacznikiem jakosci dzwieku .
maciell - oczywiście że nie jest, bo to same numerki, do tego często można sobie je w buty wsadzić, bo producenci po prostu nie podają jej uczciwie. Pamiętam testy jednych Logitechów w których słuchawki w podanym przez producenta zakresie 20-20 kHz nie reprodukowały dźwięków powyżej 15 kHz. Dlatego najlepiej odszukać w necie wykres pasma przenoszenia dla danych słuchawek, bo umożliwia on w miarę trafną ogólną ocenę ich brzmienia w całym reprodukowanym paśmie.
btw. co to jest hz, bo Hz to znam, ale tego drugiego nawet gogle nie pokazuje :P
Panowie. Musicie zrozumiec, ze nie mozecie mieszac pasma przenoszenia sluchawek i glosnikow/kolumn. Sa one w zupelnie inny sposob mierzone.
Pora wytłumaczyć, jak dokonuje się pomiaru pasma przenoszenia. Podstawowa i najczęściej stosowana metoda pomiaru wykorzystuje sygnał sinusoidalny. Polega to na generowaniu sygnału o określonej częstotliwości, który jest następnie przetwarzany przez urządzenie, na którym dokonywany jest pomiar. Podczas badania przyrząd, w zależności od producenta wybiera określoną ilość punktów pomiarowych. Tradycyjne urządzenia pomiarowe dokonują pomiaru wybierając kilka punktów o różnych częstotliwościach. Już określonych kilka tonów potrafi oddać informację o pasmie przenoszenia. Uzyskane wartości nie są jednak dokładne. Jak nietrudno się domyślić, im większa ilość takich próbek, tym dokładniejszy pomiar. W pasmie przenoszenia pomiędzy 20 a 20.000 Hz jest 10 oktaw, więc przy 3 punktach na oktawę otrzymamy 30 próbek. Analogicznie, przy 6 punktach na oktawę otrzymamy 60 próbek. Nowoczesne urządzenia pomiarowe wykorzystują pomiar ciągły. Umożliwia to pobranie w krótkim czasie nawet kilku tysięcy próbek. Pomiaru dokonuje się najczęściej przy napięciu 1V. Niższe napięcie spowoduje możliwość przedostania się do sygnału szumów. Wyższe może natomiast skutkować przesterowaniem wzmacniacza, co również będzie miało wpływ na wynik pomiaru.
Zmierzone napięcie sygnału w V przeliczane jest następnie na dB. Efekt pomiaru pasma przenoszenia prezentowany jest na wykresie. Na osi pionowej zapisywany jest poziom natężenia dźwięku w dB, zaś na osi poziomej częstotliwość w Hz. Należy dodać, że poziom może być wyrażany w jednostkach względnych (dBr) w stosunku do poziomu zmierzonego dla 1 kHz.
W przypadku kolumn głośnikowych wydobywający się dźwięk odbijany jest od przedmiotów i ścian znajdujących się w pomieszczeniu, dlatego pomiar powinien być dokonywany w komorze bezechowej. Tylko takie warunki zapewniają uzyskanie wiarygodnych wyników.
Obserwując wykresy przedstawiające charakterystykę pasma przenoszenia kolumn zwykle widzimy na nich szereg pofalowań. Zastanawiamy się zatem, czy jest to pożądany wynik. Płaska charakterystyka cechuje bardzo niewielką ilość kolumn i są to wyłącznie Hi-endowe konstrukcje. Natomiast pofalowania w charakterystyce mają swoje uzasadnienie. Po pierwsze słuch człowieka poniżej 100Hz słabnie, dlatego producenci decydują się wzmocnić charakterystykę w tym zakresie. Stąd często widzimy wyraźnie podniesioną linię w tym przedziale. W przypadku wielu kolumn w zakresie kilku kHz widoczne jest obniżenie. Nie można jednak wskazać jednej przyczyny tego stanu rzeczy. Wpływ może mieć na to zestrojenie bas-refleksu, rozmieszczenia przetworników oraz ich kierunkowości.
Nieco inaczej wygląda pomiar pasma przenoszenia słuchawek. Renomowana firma Head Acoustics stworzyła wyspecjalizowany model ludzkiej głowy z wbudowanym mikrofonem i dołączonym oprogramowaniem. Po nałożeniu na nią słuchawek generowany jest sygnał o tym samym napięciu i rosnącej częstotliwości. Następnie dla każdej częstotliwości mierzona jest moc wyjściowa. Uzyskane dane przeliczne są przez program i na tej podstawie tworzona jest charakterystyka częstotliwościowa.
Duzo producentow faktycznie oszukuje klientow przy podowaniu pasma przenoszenia i poziom natezenia dzwieku dB przy glosnikach/kolumnach. Zwlaszcza w pierdziawkach mamy kwiatki. 100 W przy glosniku wielkosci 5 cm.
No, ale sluchawki to inna para kaloszy.
https://rms.pl/baza-wiedzy/2828-najwazniejsze-parametry-sprzetu-audio-pasmo-przenoszenia
Gdzie niby ja pisałem o kolumnach?
Tak to jest ten artykul z ktorego wkleilem. Nigdy nie twierdzilem, ze samemu to napisalem.
No, ale gdybys to przeczytal to bys wiedzial. Ze w przypadku glosnikow/kolumn glosnikowych pasmo przenoszenia jest mega waznym parametrem. Pogrubilem te wazne informacje.
W wczesniejszym wkleilem na jakie parametry zwraca uwage przy zakupie sluchawek.
Faktycznie mirko pisal o Logitech Z5500. Wiec jak napisales logitech to z automatu pomyslalem o glosnikach. No, ale sluchawki Logitech to nic specjalnego. Ot kolejne sluchawki "gaming" o zawyzonej cenie i nie powalajacych jakoscia dzwieku.
Same parametry można sobie w buty wsadzić, po pierwsze rzadko kiedy parametry podane przez producentów odpowiadają rzeczywistości, a po drugie nic nie mówią o charakterystyce słuchawek. O wiele więcej przydatnych informacji dadzą nam wykresy pasma przenoszenia robione przez ludzi testujących słuchawki i które można w necie znaleźć, ofc najlepiej porównać wyniki z kilku źródeł, niżej masz przykłady.
https://www.rtings.com/headphones/tests/sound-quality/raw-frequency-response
https://crinacle.com/graphs/headphones/
Każdy jest inny, innej muzyki słucha, po wykresie widać czy słuchawki maja np mocny bass, wycofany środek etc. łatwiej dobrać słuchawki pod siebie, oczywiście nic nie przebije odsłuchu, ale można sporo modeli w przedbiegach wyeliminować.
btw. Nawet w recenzji twoich somic v2 istnieje taki wykres
Powiem tak sam podeszłem do tego sceptycznie bo DA używam tylko w grach czy filmach przy połaczeniu cyfrowym czy optyczntym na zewnętrznych 7.1. Niemniej postanowiłem sprawdzić na słuchawkach i różnica jest kolosalna tam gdzie dana gra wspiera DA. Wydaje mi się że tu nawet nie chodzi o same słuchawki co o cyfrowy opis znaczników dźwięku w przestrzeni. Program przez 7 dni jest darmowy możecie przecież sprawdzić i sami ocenić.
Różnica na słuchawkach jest ogromna. Mam douszne, jedne AKG i JBL normalnie na jacka. Na Xboxie DA można włączyć w ustawieniach i teoretycznie każda gra to wpiera. Odpalając Forzę Horizon 4 czy COD MW można momentalnie usłyszeć zmiany. Przede wszystkim dźwięk jest znacznie bardziej szczegółowy, słychać znacznie więcej dzięków które normalnie są niesłyszalne. Łatwiej ocenić kierunek, odległość i w ogóle różnica dzień do nocy. Na telefonie też mam DA i podczas oglądania netflixa na filmach które mają DA dźwięk też jest dużo bardziej szczegółowy/prawdziwy. Na początku nie raz zrywałem słuchawki z uszu, bo słyszałem skrzypnięcie drzwi gdzieś w oddali, czyjeś kroki itp. A sceny nagrywane np. w zatłoczonej restauracji to miód na uszy. Słychać wszystko wyraźnie, rozmowy innych ludzi, ogólnie hałas otoczenia. Można odnieść wrażenie że faktycznie tam jesteśmy.
Dziwne że temat jeszcze niezbyt popularny skoro na konsolach Atmos jest dostępny od dawna.
Caly czas to jest biedny HRTF. Fajnie, ze Tobie sie podoba. No i spoko. No, ale chyba przyznasz, ze Dolby Atmos. Dajmy na to w kinie Helios to inny poziom doznan. Tak samo jak ktos ma w domu DA 5.1 albo 7.1. Na 2 glosnikach na uszach nie uzyskasz takiej jakosci jak posiadajac poprawnie zamontowane glosniki na przodzie, suficie,tyle,bokach . Ja po prostu to slysze. Wynika to z sposobu w jaki uzyskuje sie programowy HRTF na sluchawkach.
DA to też sposób przetwarzania dźwięku. W panelu atmos wybierasz z jakiej konfiguracji korzystasz. Wiadomo, im lepszy sprzęt tym lepszy dźwięk. Ale uszy masz w "stereo", że tak uproszczę i jak pokazuje przykład DA można przetworzyć dźwięk dla słuchawek tak, że różnica jest znaczna i to na korzyść DA.
Dla wyraźnej poprawy wystarczy włączyć Windows Sonic, ma zaletę, jest darmowy.
https://www.youtube.com/watch?v=-UZH9e1FjPQ&ab_channel=AudiophileMusic
Od kilku lat bawie sie kinem, wpierw 5.0 potem doszedł sub i mam potężne 5.1.
Mase filmów różnych gatunków przeoralem od Dolby Digital/DTS/DTS HD/DOLBY HD.
Pewnie że im lepszy standard tym lepiej ale nie oszukujmy sie. Większość nawet tego nie zna. Za 10 lat bedzie się smiano z DA.
Jak dla mnie konkretne głośniki i podstawowy DTS 5.1/7.1 to jazda bez trzymanki przy 70% mocy wzmaka
bisfhcrew - mam dokładnie takie samo zdanie, gdy które wspierają DA i się to włączy / dosłownie doznania dźwiękowe urywają głowę
Dla wszystkich innych polecam pobrać program i sprawdzić bo jest jak na samym początku napisałem darmowy W10.
Lista gier wspierających DA na PC :
https://www.dolby.com/experience/games/
Mam dolby atmos na 4 letnim telefonie Razer Phone, na którym to ogrywałem właśnie Cyberpunka przez GeForce now i faktycznie spoko efekt.