Znamy rozmiary gier na PS5; będzie ciasno na SSD
Dla mnie to nie problem.W gry multi grać nie będę. A tak, to będą dwie gry na dysku. Jedna do przechodzenia, druga w kolejce,żeby nie czekać :) Praktyczny człowiek ze mnie :D Na PSP też specjalnie pamięć kupiłem, i grałem wszystko z płytki. Zapisy zeżarły może 200 mb z wszystkich gier razem.
Czy ja wiem czy dużo. Dla mnie Standardowo. Nazwijmy to "zwykła gra" miała zawsze te 50-70gb, a potwory jak RDR2 100gb i więcej. Póki co nic się nie zmienia. Zobaczymy z biegiem czasu.
Trochę tych dużych gier w tej generacji jednak było i nic nie zanosi się na to, że sytuacja się zmieni. Pomijając ewenementy pokroju Call of Duty to jednak sporo było gier mających po 70+GB, niektóre ponad 100. Taki Hitman 3 na bank będzie zajmował ponad 150GB po imporcie map z pierwszej i drugiej części. FFXVI też prawdopodobnie będzie dość dużą grą sugerując się rozmiarem poprzednika. Cybergraj już w wymaganiach ma 70GB a do tego dojdą pewnie duże rozszerzenia.
"zwykła gra" miała zawsze te 50-70gb
what?????
No czego nie rozumiesz? Przecież to jest taka przenośnia. Chodzi o to, że "zwykła gra" to zdecydowana większość gier jakie wychodzi. GoT, Days Gone, GoW, Spider-Man wszystkie te gry zajmowały od 40 do 60gb na dysku. A molochy pokroju RDR2 po 100+
Nie rozumiem co to znaczy "zawsze". Kiedy to zawsze niby było?
66GB Demon's Souls to dość dużo w porównaniu do Dark Souls 3 czy Sekiro, które ważyły coś koło 25GB(DS3 z DLC) i 13(Sekiro) jeśli mnie pamięć nie myli wyglądając przy tym bardzo ładnie. Zresztą, oryginale D'sS nie ma specjalnie wiele lokacji, ani nie są one przesadnie wielkie. Musieli tam upchać tekstury w bardzo dużej rozdzielczości.
Takie są uroki tekstury o rozdzielczości 4K. Wszystko ma swoją cenę.
DS3 i Sekiro nie grzeszą raczej najnowszymi standardami, może to tylko remake, ale swoje dodali.
Powiem Ci tak, coś takiego jak tekstury 4k to przede wszystkim chwyt marketingowy. Nawet na obecnej generacji nie jest problemem znaleźć gry z teksturami w rozdzielczości 4096x4096.
Na dobrą sprawę sama płaska tekstura nie jest specjalnie problemem jeśli chodzi o rozdzielczość. To wszystko rośnie gdy dodasz kolejne warstwy tzw. map (specular map, bump/parallax map, tessellation map, itd.) nagle sprawia, że płaska tekstura zajmująca powiedzmy 20 MB urasta do ponad 50+ MB.
Znamy rozmiary gier na PS5; będzie ciasno na SSD
Call of Duty: Trzymajcie mój burger i strzelbę
„ Konsola PS5 ma zostać wyposażona w dysk o pojemności 825 GB. Nie jest to specjalnie imponująca liczba, więc rosnące rozmiary gier mogą w przyszłości sprawić graczom dużo problemów.
Jeżeli ceny dysków Nvme nie spadną i dalej za 1TB to będzie coś w cenie 700-900 zł, to tak, może to stanowić problem za jakieś części graczy. Ciekawe, za ile będą sprzedawane dodatkowe dyski do nowych konsol? Sony ma jakaś tam własną technologię, to może być drogo. Karty pamięci do Vity były bardzo drogie. Alternatywą są SSD Sata ale zewnętrzne, tylko też za taki dysk(1TB) trzeba dać najmniej jakieś 600zł.
Granie na nowej generacji, szykuje się na drogi interes. Może później po 2 latach, to się zmieni.
To zależy jak ktoś będzie wykorzystywał miejsce na dysku. Większość ludzi nie będzie miała z tym problemu. Ci, którzy będą mieli problem, będą kupowali zewnętrzne dyski (niekoniecznie SSD).
Sony korzysta z własnych układów wyłącznie w dysku wewnętrznym konsoli. Do zewnętrznych już powiedzieli na prezentacji The Road to PS5 że nie będą konieczne i będzie można kupić dowolny dysk NVMe współpracujący z konsolą. Również HDD będą obsługiwane. Choć optymalnie będzie trzymać grę w którą chcemy grać na dysku ulepszonym, czyli tym wewnętrznym.
Rozmiary gry nie różnią się od poprzednie generacji konsoli. Jedyny problem będzie to pojemność dysk SSD w PS5. Skoro niektóre gry exclusive będą uzależnione od szybkość dysk SSD, to ciężko jest kupić dysk SSD o większej pojemność na tej samej szybkość, gdyż nie jest tanio.
Gracz będzie musiał usunąć ukończone gry, by móc zainstalować kolejne gry. Dla fani gry pudełkowe to nie będzie problem, ale dla fani gry cyfrowe może być problematyczny, gdyż nie wszyscy mają szybkie łącze i nie chcą znowu ściągnąć gry drugi raz, jak chcą wracać do klasyki po raz kolejny. O multi nie wspomnę.
Mam tylko nadzieję, że niektórzy od tworzenia gry pójdą do rozumu i w końcu decydują na rozwiązanie, gdzie nie trzeba ściągnąć gry jako całość, a tylko częściowo zawartości na decyzji gracza. Dla przykładu, na GOG ściągniemy Kingdom Come dla tylko wersji PL, ale inne języki będą wykluczone. Tekstury HD również są opcjonalne i nikt nie zmusi do tego. Niech instalatory gier będą podzielone na języki i rozdzielczości tekstury, bo w końcu nie wszyscy chcą grać na 4K, a tylko na 1080p. Takie rozwiązanie powinno być standardem od bardzo dawna i jest to całkiem wykonalne.
Ci co mają słaby dostęp do internetu, zamiast usunąć, zawsze mogą sobie przenieść grę na backup zewnętrzny. Np. na jakimś dysku HDD. Dyski HDD są wolne, ale znacznie szybsze będzie kopiowanie z nich niż ponowne ściąganie. I o wiele szybciej niż instalacja z płyt.
No tak! Zupełnie o tym zapomniałem. Na PS4 oferuje takie opcji, więc na PS5 będzie też podobne. Dobry pomysł.
Wystarczy kupić dysk 3 TB i po problemie. Na dysku SSD przecież nie musimy grać w aż tyle gry naraz.
Na PS4 mam tylko ponad kilkadziesiąt gry exclusive, które mnie interesują, a nawet nie przekroczyli ponad 1,5 TB. Reszta gry gram tylko na PC ze względu na sterowanie, rozdzielczości, liczba klatki, a także korzystne ceny gry dzięki promocji STEAM i GOG, albo ... sporo darmówki.
Ale pozostaje tylko pytanie, czy PS5 nadal obsługuje dysk HDD i oferuje możliwość przenoszenia gier do HDD. Może to odmówić, jak wykryje, że prędkość dysku HDD nie spełni minimalne wymaganie. Oby Sony nie wpadnie na głupi pomysł, by to zablokować.
Wystarczy kupić dysk 3 TB i po problemie. Na dysku SSD przecież nie musimy grać w aż tyle gry naraz.
Sam tak planuje zrobić. Obecnie do PS4 mam podpięty HDD 1Tb zewnętrzny i na nim magazynuje sobie co ważniejsze gry ale i z niego czasami odpalam bo prędkością z tym wbudowanym zbytnio się nie różni.
Wystarczy kupić dysk 3 TB i po problemie
Pytanie czy Sony umozliwi backup gier na wolnyy dysk zewnetrzny
Rozmiar rozmiarem Fifa i cod się zmieści ale pobieraj teraz 100 gb czy nawet 120 gb gdzie realna prędkość pobierania to 6mb/s a 30 gb obecnie to wiekszy comiesięczny patch a ta reklama plusa intenet lte 60 gb dla graczy ha ha a nie każdy może wsiąść sobie światłowód 300 czy 1GB z powodu tylko ulicy gdyz sieć nie ma przewodu tutaj.
Ci co mają słaby dostęp do internetu, zamiast usunąć "nadmiarową" grę w którą dawno skończyli grać, zawsze mogą sobie ją przenieść na backup zewnętrzny. Np. na jakimś dysku HDD o dowolnej pojemności. Dyski HDD są wolne, ale o wiele szybciej będzie trwało kopiowanie z HDD na SSD niż instalacja z płyty czy ponowne ściąganie.
Tak, dyski HDD jako backup będą obsługiwane. Informacja z prezentacji The Road to PS5.
+1
W sumie tak sobie myślę że kartridże to było bardzo dobre posunięcie Nintendo. Tym bardziej że technologia pamięci masowych bardzo się rozwinęła i nie boryka się z problemami małej przestrzeni jak za czasów N64.
Tyle że na psp gry z karty pamięci chodziły szybciej niż z umd. Takie Vice City Stories potrafiło mieć freezy, żeby doczytać kawałek miasta z płytki. Także czasy ładowania z umd były zauważalnie dłuższe
Chyba na twoim:) Nie zauważyłem żeby jakoś długo ładowało. Dopiero po latach,jak sprawdzam teraz płyty przed sprzedażą za marne 150 zł z 20 grami. To widzę że doczytuje długo.
- Jaki masz dysk?
- trzy Call of Duty
Nie trzymam gier na dysku to mi to lotto ile ważą, ale wiem, że większość graczy nie ma dostępu do przyzwoitego internetu, dlatego dla nich pobranie po raz kolejny nawet 50GB, trochę zajmuje bądź też kosztuje, jeżli używają mobilnego.
Plus PS5 w porównaniu do Xboxa jest taki, że ten obsługuje konsumenckie dyski, a ta druga tylko i wyłącznie dedykowane od MS. Dlatego już na starcie jest spory wybór od różnych producentów. Po premierze pewnie Sony da info jakich parametrów szukać w dyskach, by pasowały.
Sony ma wlasna technologie ale jesli bierzxemy pod uwage wypowiedz Marka Cerny bedziesz mogl skorzystac z szybkich dyskow NMVE na normalny slot m2. A SSD sata zewnetrzne nie sa alternatywa poniewaz beda dzialac po USB z playstation
Dość standardowe te rozmiary gier. Ale z biegiem lat, wraz z premierami coraz to większych gier, to i rozmiary gier będą się zwiększać, wtedy będzie trzeba się już zastanawiać nad rozbudową dysku, albo po prostu instalować gry, przechodzić je a następnie usuwać(?)...
Ja sam osobiście mam na PS4 dwie gry. Jedną przeszedłem w 100%, z drugą jeszcze walczę, aby dobić 100% albo przynajmniej jak najwięcej. Jak już będę miał więcej czasu i chęci na granie, to zainstaluje kolejną, i kolejną. Jak zabraknie miejsca na dysku, to będę musiał się pozbyć którejś gry. Takie są niestety uroki. Nie byłoby z tym problemu, gdyby można było zapisać sobie stan zapisu gry aby kiedyś móc ponownie zainstalować grę i wrócić do tego, co zostawiłem, ale takową możliwość mają tylko użytkownicy opłacanego PS+, a i tak nie wiem, czy dotyczy to wszystkich gier.
Ale z biegiem lat, wraz z premierami coraz to większych gier, to i rozmiary gier będą się zwiększać
Oby to nie stanie się. Tylko tego mi brakowało. Co za dużo, to niezdrowo. Oo
gdyby można było zapisać sobie stan zapisu gry aby kiedyś móc ponownie zainstalować grę
Przecież zawsze możesz zachować zapisane stanu gry na dysku, a zajmują bardzo malutkie miejsce na dysku. Są zapisane w oddzielne miejsce dysku, a nie w folderze gry tak jak stare gry z czasów DOS.
13Gb?
Ale wtedy nie mieli tekstury 4K, a tylko 1920x1080 lub niżej. Gry z PSX zajmują tylko miejsce w CD, a nie DVD, ale wiesz, jak oni wyglądają nieciekawe na 1080p.
Teraz jest moda na 4K i taki jest, jak widzisz. Oby nie będzie moda na 8K, bo będzie tylko gorzej. Co za dużo, to niezdrowo. Dla mnie, 4K powinno być maksymalny i nic więcej. W końcu nie będziemy mieli prawdziwe kino (ogromny ekran) w własny domu, a tylko domowy kino i to mi wystarczy.
A Sony pewnie dalej będzie oferowało 10-krotnie wolniejszy transfer ze swoimi gównianym i serwerami niż Steam, Epic, Origin, Upłay, czy MS Strore.
Powiedzmy sobie szczerze. Studia już od bardzo dawna nie dbają o jakąkolwiek optymizację. Kodu się nie przycina, audio i tekstur nie kompresuje. No bo i po co? Nie trzeba już niczego upychać na płytkę a user sam sobie ściągnie.
Mnie osobiście najbardziej boli, że nie udał się eksperyment z osobnymi instalkami z większymi teksturami - zamiar był taki, wiesz, że będziesz grał na maksa, to ściągasz największą paczkę, grasz na średnich średnią. Teraz się ściąga wszystko - nawat to, czego nie używasz u siebie.
Po prostu idź do przykładowy sklepu X-kom.pl i wpisz w wyszukiwarka "dysk SSD 1 TB". To około minimalnie 420-600 zł za taki 1 TB.
Ale jeśli dysk Sony ma oferować przepustowość odczytu 5,5 GB na sekundę, to taki dysk SSD dla PC kosztuje ponad 1000 zł. Dużo więcej, co jest bez sensu, bo aktualne gry AAA dla PC nie potrzebują takiej prędkości dysku SSD do płynne rozgrywki.
Dlatego lepiej jest kupić tańszy dysk HDD 3 TP do trzymanie gry ściągnięte z PS Store, jak nie będziesz grał, o ile jeśli PS5 oferuje taką możliwość.
Sony nie oferuje dysku tylko bedzie mozna wykorzystac dyski NVME na M2 o parametrach ktore spelniaja wymagania Sony.
Microsoft ma dedykowane dyski seagate (nawet maja swoj niestandardowy port) ktora na pewno nie beda kosztowac 600 zlotych za 1 tb.
Jeszcze twórcy nie opanowali mocy SSD, stąd takie małe rozmiary. Za jakiś czas, gdy gry będą korzystać intensywniej z dobrodziejstw szybkiej pamięci masowej, zrobi się z tego 200-300 GB na grę.
No nie. Obecnie musisz w pamięci RAM przechowywać dane potrzebne do narysowania aktualnej klatki, oraz większości rzeczy, które mogą się zdarzyć w ciągu kolejnych ~30s - gra nie powinna pokazywać ekranu ładowania np po nieoczekiwanym skręcie gracza. W przypadku SSSD(Super-SSD) jesteś w stanie wymienić całą zawartość ram w ciągu ~3s, a niezbędną część jeszcze szybciej. Oznacza to, że gęstość upakowania danych może być dużo większa. Dzięki temu będzie można stosować więcej niepowtarzalnych modeli i tekstur.
Przykład: wyobraź sobie korytarz z trzema pomieszczeniami rozmieszczonymi tak, że z żadnego nie widać pozostałych, ale można do nich przejść w ciągu kilku sekund.
Do tej pory aby to dobrze wyświetlić wszystkie trzy musiały być w pamięci = zajmują max 8GB.
Teraz możesz wczytać całe pomieszczenie w czasie przemieszczania się korytarzem z jednego do drugiego = max 3x16GB.
Ta prosta scena będzie mogła zajmować 6x więcej pamięci. Oczywiście to nadmierne uproszczenie, ale pokazuje jeden ze sposobów wykorzystania dysku zwiększający rozmiar gry dość znacznie.
Zapomniałem napisać, że dysk SSD ma jeszcze jedna zaleta. Pakowanie i rozpakowywanie plików zajmie dużo mniej czasu. Więc "spakowane" tekstury mogą wpłynąć na rozmiaru gry.
Dysk SSD ma oferować ponad 5 GB/s przepustowość odczytu pliku według oficjalne oświadczenie Sony (choć nie chcę w to wierzyć), co jedynie sprzyjało kompresowane plików. Pecetowcy z tańsze dyski SSD nie mają takiej prędkości, bo oferują jedynie przepustowość 500 MB/s do odczytu.
Pierwsze gry na PS5 mają takie rozmiary, bo twórcy gier jeszcze nie umieli w pełni wykorzystać potencjału dysku SSD. Albo po prostu nie chcą... Ale może przyszłe gry? Czas pokaże, jak to wygląda dysk Sony w praktyce.
Moim zdaniem nie zaczęli nawet projektować z myślą o tym. Jak przejdzie pierwsza fala crossgenów dopiero coś się zacznie. Ale jak Herr Pietrus zauważył, mijece zduplikowanych tekstur zajmą tekstury 8k
Wincyj tekstur 4k! A najlepiej 8k!
Przecież przy 65" TV z odległości 1,5 m widać ogromną różnicę!
Swoją drogą... jak to leciało? Nowy sposób obsługi I/O, najszybszy SSD na rynku, brak konieczności duplikowania danych gry na dysku, dedykowany układ do dekompresji danych... może jak gry zaczną wychodzić tylko na PS5/XSX, to się doczekacie...
Rockstar nic nie powiedział w tym temacie, podejrzewam że skupi się na tym co dochodowe czyli GTA V MP.
del
Szczerze to te rozmiary gier są dosyć standardowe. Piaskownice jak np. RDR2 pewnie będą ważyć coś koło 100 GB.
Byłoby śmiesznie kupic takiego coda na XSS, który ma 512 GB... Wyskoczyłby komunikat "masz za mały dysk, by pobrać te grę"?
UP A myślisz że na starych PC jak było? Za mało miejsca i nie wgrasz :D, ehh te dyski po 1GB :D. Wiesz ile razy mi taki komunikat wyskoczył? Albo karty graficzne które obsługi 3D nie miały to były czasy, teraz raczej nie zrobią takich rozmiarów gier, szanujmy sie ;p. Szczególnie że teraz na PS5 będzie można instalować oddzielnie SP i oddzielnie MP wiec podzieli się wymagana ilość miejsca i to mnie właśnie skłoniło do zakupu PS5 (swoją drogą mam pre order w Media Expercie ;p)
Szczerze to nie są duże rozmiary patrząc po 100GB RDR'a czy gracj po 80-90gb na PS4.
Skoro Demon Souls ma ważyć około 60 Gb co dla mnie jest absurdem biorąc pod uwagę ile ważą serie Souls na Ps4. Nie pasuje mi to porównując do Spidermana ,który ma więcej cutscenek i otwarty świat. Musi tu być jakaś ściema.
Może zrobiliby granie w chmurze? gra byłaby na serwerze i wtedy tylko klient byłby ewentualnie instalowany...Bo z tymi dyskami, to Sony długo nie pociągnie.
Jedyne co cie ratuje w tym komentarzu to fakt, ze PSNow nie ma jeszcze oficjalnie w Polsce
Za 1-2 lata będzie do kupienia wersja PRO z 3gb ssd ;)
Spokojnie, super szybki dysk ps5 będzie odinstalowywał gry dużo szybciej niż poprzednik...w czym problem???
A po jakiego czorta więcej tego miejsca? Kto normalny gra w danej chwili w więcej niż 5 gier? A żyjąc w dobie dysków SSD NVMe i internetu 1Gbit, na co komu chomikowanie gier?