MMORPG od Amazonu nie sprostało wymaganiom testerów. Premiera w 2021 roku
Od czasu premiery WoWa to chyba żadne MMO nie sprostało oczekiwaniom graczy (przynajmniej na premierę).
Dużo MMO odpada już na starcie przez inwazyjne mikropłatności. Gracze też mają dzisiaj większe wymagania, aby przyciągnąć do siebie gracza trzeba zrobić MMO na poziome black desert, czyli gra musi być ładna i dynamiczna. Do tego dodać fajny rozwój postaci, który nie jest automatyczny tylko graczy wybiera jak chce się rozwijać oraz dynamiczne wydarzenia w świecie gry i mamy dosyć dobre MMO.
Nic dziwnego. Mało które MMO zbliża się jakością do WoWa, albo próbuje czegoś nowego. Tyle tego typu gier przychodziło i prawie każde odeszło, a WoW sobie prosperuje. Po części też MMO po prostu przechodzi do lamusa. A do tego dochodzi fakt, że nie słyszałem o żadnej grze od Amazona, która odniosła by sukces - ba, po prostu nie słyszałem o grze od Amazona.
Guild Wars 2 i TESO radzi sobie całkiem nieźle i ich popularność nie maleje więc nie tylko WoW
Przede wszystkim wychodzące MMO są dość... generyczne?
System walki oparty o klikanie skilli z paska 1-9, questy "Idź zabij 5 chrząszczy bo w końcu jesteś bohaterem!", miałka fabuła i tym podobne :/
Grając w jedno MMO, grało się prawie w wszystkie
Szczerze od dawien dawna marzy mi się już chyba MMO sandbox. Gdzie jakaś fabuła oczywiście jest ale gracze poza byciem "Zbafcom świata" stanowiliby NPCów? Kowali, mieszkańców miast, właścicieli lokacji-instancji.
Ano i walka przestałaby być tylko mashować 1-9 a rozwinęłaby odrobinę systemy rodem z Soulsów, dragons dogma, mordhau itd.
no ale to nierealne marzenie ;)
No nierealne z kilku powodów :)
Po pierwsze skoro gracze byliby trochę takimi NPC to by znaczyło, że musieliby między sobą mocno współpracować i nie mogłoby być wielu toksycznych graczy. Tak samo jeśli gracze by spełniali rolę NPC'ów to by znaczyło, że muszą sporo grindować i wykonywać w kółko bardzo podobne czynności np. kowal (szukanie surowców i kucie zbroi i broni) szybko to by nudziło ludzi. Ogólnie wymagało by to opracowania całkiem skomplikowanej ekonomi w grze i zależności.
W takiej grze też by raczej nie było miejsca na fajną dynamiczną walkę w końcu mamy zasadę coś za coś, czyli jeśli gra będzie bardziej ekonomiczna i skupiona na rozwoju np. miasta, to wtedy walka będzie raczej generyczna.
Duże studio mogłoby to lepiej dopracować.
Ale takie MMO już masz, tylko nie są popularne właśnie dlatego, że wyglądają tak jak wymieniłeś.
Jeśli mówimy o walce np z action-RPG, to tego jest masa. Jednym z pierwszych jakie ja kojarzę to jest chociażby Neverwinter. Gdzie można unikać większości skilli innych postaci jeśli dobrze wyczujesz swoje skille/dodge, tylko kilka umiejętności na krzyż, które można wymieniać/usprawniać.
Jeśli chcesz walkę z Soulsów 1 do 1, to coś takiego nie ma sensu w MMO, bo walka w soulsach nie ma żadnego progresu. Brak umiejętności, które można rozwijać, brak drzewka talentów. Jedynie turlanie się i któryś z ataków, które przez całą grę są takie same.
Jeśli mówimy o MMO sandbox, to chyba najszybciej kojarzy mi się Albion Online. Osobiście? Jeden z najnudnijeszych rodzajów MMO. No fajnie, crafcisz i dostajesz XP i możesz to bez problemu sprzedawać. Masz swoje stoiska itd. No tak jak byś był NPCem. Ale ile godzin możesz coś takiego robić? 10? 20? 50? 500? Takie gry zwyczajnie nigdy nie będą popularne, bo są nudne.
A weźmy np takie ESO. Całkiem spoko i dynamiczny system walki, wiele aktywności dla grania z innymi/w małej grupie lub solo. Super exploracja nagradzana na wiele sposobów. Ultra rozbudowany crafting i pvp dla mas i dla małych grup (osobiście mi tylko aren brakuje). Generalnie dla każdego coś się znajdzie. Możesz grać jak sandbox, możesz podążać fabułą, możesz grać sam i możesz grać z ludźmi.
W Guild Warsy grałem wieki temu więc się nie wypowiem za bardzo. Pamiętam że też było spoko.
Co do WoWa to nie zmienił formy od x lat i nie zmieni. Jedynie co się zmieniło na przestrzeni lat to większa przystępność dla solo graczy i małych grup. Musieli by WoWa 2.0 wydać aby wprowadzić jakieś sensowne zmiany w rozgrywce jak np inny system walki.