Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Z jaka maksymalna rozdzielczoscia moga pracowac dzisiejsze gry?

27.04.2019 12:37
😐
1
hinson
134
Generał

Z jaka maksymalna rozdzielczoscia moga pracowac dzisiejsze gry?

Jako ze mam monitor 4k i lubie odpalac na nim w stare gry to mam pewien podglad jaka maksymalna rozdzielczosc tworcy przewidzieli dla danej gry.
Wiekszosc starych gier np z 2000-2004, ma w opcjach graficznych do wyboru maksymalna rozdzielczosc 4:3 2048x1536 pikseli.
Dla niektorych gier do wyboru jest nawet mniej, 1920x1440 lub nawet 1600x1200.
W tamtych czasach chyba tworcy nie przewidzieli ze ktos bedzie chcial grac w wyzszej rozdzielczosci.
Jak ktos chcial grac w 2002-2003 roku w 1600x1200 to musial miec karte pokroju GeForce 4600 TI, 512 MB pamieci Ram i procesor Pentium 4 taktowany co najmniej 2.4 Ghz.
Oczywiscie do wielu takich gier sa hacki na wymuszenie rozdzielczosci wyzszej ale tu mowimy o grach bez uzycia hackow.
Jednak, zdarzaja sie wyjatki od tej reguly, czyli 2048x1536 pikseli i sa stare gry ktore oferuja wsparcie dla 4K, bez uzycia zadnych hackow.
To np Shade Wrath of Angel z 2004 roku. Bez problemu mozna wybrac rozdzielczosc 4K z menu opcji graficznych i gra wyswietla sie poprawnie.
Druga gra to FPS Chaser z 2003 roku. Gra oferuje do wyboru w menu rozdzielczosc 3840x2160 i dziala dobrze, chociaz w tym wypadku bez hacka na poprawne FOV i Hor+ sie nie obejdzie.
Nowsze gry z ery PS3, Xbox 360 wydaja sie ze nie maja ograniczen. Prawie wszystkie gry mozna odpalic w natywnym 4K a w tych czasach ludzie przewaznie mieli monitory 1440x900,1680x1050, 1920x1080 i 1920x1200.
Mnie nurtuje to pytanie. Jaka maksymalna rozdzielczosc przewiduja dzisiejsi tworcy gier? Ci z dawniejszych lat nie przywidywali wiekszej niz 2048x1536.
Czy np w 2050 roku, bedzie mozna odpalic wiedzmina 3 w 32K? Czy gra sie wysypie do pulpitu, bo programisci z CD Project nie przewidziali ze gracz w odleglej przyszlosci bedzie mial monitor 32K?

27.04.2019 12:47
2
odpowiedz
Likfidator
120
Senator

W tamtych czasach chyba tworcy nie przewidzieli ze ktos bedzie chcial grac w wyzszej rozdzielczosci.

Dali tyle ile mogli. Ówczesne API wspierały rozdzielczości do 2048x2048. Więcej po prostu nie dało się ustawić. Limit ten dotyczył DirectX 7 i 8. Od 9.0 maksymalna rozdzielczość to chyba 8192x8192, więc gry od 2003-2004 powinny działać do 8K włącznie.

Gry obecnej generacji to 16K albo 32K, a może nawet limit jest po stronie sterownika, czyli tak naprawdę nie ma limitu. Trudno mi powiedzieć.

27.04.2019 14:37
3
odpowiedz
zanonimizowany1263582
19
Senator

Stare gry mimo, że uruchomi się w 4K to oj tak nie to samo, bo tekstury brzydkie.

27.04.2019 20:00
😱
4
odpowiedz
hinson
134
Generał
Wideo

To jednak zalezy od wersji Directx. Wiele starych gier ma to ograniczenie. Takie gry jak Shadow Man z 1999 czy Evolva z 2000 maja ograniczenie do pracy w rozdzielczosciach 2048. Czyli najwyzsza mozliwa rozdzielczosc 4:3 to 2048x1536 i 16:9 to bedzie 2048x1156 ale nie ma takiej rozdzielczosci w zadnym monitorze i jedyny sposob to odpalenie gry w oknie.
Ale mozna przyjac ze dla tych gier maksymalna rozdzielczosc 16:9 to 1920x1080.
Z tego co czytalem zeby zdjac ograniczenie 2048 trzeba odpalic te gry przez dgvoodoo.
Na jednym zagranicznym forum czytalem ze maksymalna rozdzielczosc dla gier Directx 9 to 4096x4096 (ale nie wiem czy dotyczy to tez wersji 0b i 0c) a directx 10 to wlasnie 8192x8192.

DirectX9 has a maximum supported resolution of 4096x4096, and DirectX
10's maximum resolution is 8192x8192

Ciekawe jaki limit ma Directx 11 i Directx 12.

Mozna rzec ze dopiero grubo ponad 10 lat pozniej mozna grac w gry direct x9 w maksymalnej rozdzielczosci jaka oferuja czyli 4K.

A gry directx 10 to zeby je maksymalnie wykorzystac trzeba miec monitor 8K! Chyba tylko dell wypuscil taki mdel ponad rok temu.

Jednak na pewno directx 11 i 12 maja wyzszy limit bo Linus uruchomil Tomb Raidera w 16K! Co ciekawe jest tam tez Half-Life 2 ale wersja z 2004 a werja z 2016 to nie te same wersje wiec nowsza wersja musi wspierac co najmniej directx 11.

https://www.youtube.com/watch?v=Toft6fMvByA

27.04.2019 20:09
5
odpowiedz
zanonimizowany146624
131
Legend

Dzisiejsze bodajże w 16k

post wyedytowany przez zanonimizowany146624 2019-04-27 20:10:00
28.04.2019 08:51
6
odpowiedz
SnapProof
15
Centurion

SpaceEngine jest bez limitu rozdzielczości, wszystko zależy ile wpiszesz w plikach gry.
Nie ma problemu żeby gra (bardziej program) działała w rozdzielczościach których nikt nigdy nie widział :V

28.04.2019 10:39
Lukdirt
7
odpowiedz
Lukdirt
132
Senator

Ja i tak od 9 lat używam rozdzielczości 1920x1080. Ale chyba najwyższy czas na przesiadkę na wyższą rozdzielczość? Może jak kupię nowy komputer za ok. 2 lata to kupię monitor 4K.

28.04.2019 11:19
Lukdirt
8
odpowiedz
Lukdirt
132
Senator
Wideo

Oto przykład gry z 2000 roku nagranej w 4K

https://www.youtube.com/watch?v=UvjHIbGvNgA

Forum: Z jaka maksymalna rozdzielczoscia moga pracowac dzisiejsze gry?