Cześć, trafiłem przypadkiem na ten typ muzyki, podoba mi się, ale chciałbym posłuchać czegoś więcej.., może ktoś coś polecić jeszcze ? No i jak ten typ muzyki można nazwać ? To nie jest takie typowe synthvawe ...
https://www.youtube.com/watch?v=-UUvrj9yVVw
Jesli dobrze pamietam to sie kiedys nazywalo tracer music, nazwa zwiazana z programem i jego klonami w ktorym ja robiono, muza bardzo czesto uzwyana przez demoscene. Sam sie tez kiedys bawilem niestety wsio poszlo sie pierd.... z dyskietkami od amigi :)
https://www.youtube.com/watch?v=eclMFa0mD1c
https://www.youtube.com/watch?v=XtCW-axRJV8&list=PLyNYa6V2atWXlFmBJalZ5OFOTVEtJKxmM
Tracker nie Tracer
https://en.wikipedia.org/wiki/Music_tracker
tak przy okazji Tutaj jest spory zbiór takich kawałków do pobrania lub odsłuchania na przeglądarce.
https://modarchive.org/index.php
ajtam literke mi zjadlo :D
Szukaj pod hasłami tracker, modules
Chip tune to nie jest
modules.pl ogólnie, jest tam pewnie wszystko co potrzeba, zarówno obecnie tworzone moduły, jak i stare "Retro" :)
Szukaj pod chiptune/video game music
Przesłuchaj sobie Marka TDK Knighta - chyba mój ulubiony
https://marktdkknight.bandcamp.com/track/erethism
edit.
Nvm, skoro nie to, ale tez polecam :P
Retro muzykę można podzielić na kilka kategorii:
1. Chiptune, w ogólności oznacza muzykę generowaną przez układy elektroniczne, ale przyjęło się, by do tego gatunku zaliczać tylko muzykę tworzoną przez proste generatorki jak np. 3(+1) głosowy układ z NESa, ZX Spectrum, PC Tandy, czy Commodore 64, choć w tym ostatnim przypadku 3 głosowy chip SID miał dużo większe możliwości.
2. Synteza FM - znana z Segi Genesis, PCtowych kart Adlib i Sound Blaster, Neo Geo i sporej liczby automatów, czy Turbografx-16. Jest to w zasadzie chiptune, ale to już nie prosty generator, a bardziej złożony syntezator na podobieństwo instrumentów elektronicznych lat 80tych.
3. Moduły PCM - spopularyzowane przez Amigę (4 kanały), ale rozwijane w kolejnych platformach SNES (8 kanałów), PSX (24 kanały), N64 (do 100 kanałów, ale obciążały CPU) itd. Metoda popularna też na PC, np. gry na Unreal Engine używały modułów, 20-30 kanałowych. Dziś pojawia się sporadycznie w grach jako fundament dla proceduralnej muzyki, albo przy dynamicznej muzyce, gdy algorytm nakłada kilka ścieżek dźwiękowych na siebie, podmieniając ścieżki w zależności od sytuacji.
Moduły opierały się o sample, które umożliwiały odtwarzanie brzmień prawdziwych instrumentów, ale zmiana wysokości brzmienia oznaczała zmianę czasu sampla. Rodziło to mnóstwo ograniczeń, które z czasem łagodniały, gdy rosła pojemność nośników i ilość RAMu w kolejnych generacjach.
4. MIDI - w uproszczeniu to samo co moduły, czyli strumień z zapisanymi nutami i instrumentami, z tym że MIDI definiowało 128 instrumentów... tylko z nazwy. Co karta dźwiękowa, to inne brzmienie. Jedynym wyjątkiem, gdy działało to dobrze, to DOSowe (i kilka Amigowych) gier obsługujących Rolanda MT32, który miał świetne sample i np. muzyka gier Sierry była tworzona pod te moduły MIDI.
5. CD-Audio/MP3/strumienie - czyli odtwarzanie strumieni z muzyką.
No dzieki za pomoc:) Na pewno coś wybiorę:) A w ogole to byla muzyka od czego ? Chodzi mi o to, ze po prostu to wczesna, pierwsza muzyka tworzona przez rozne uklady elektroniczne ?
Az mnie naszla chec posluchania LASERDANCE.
Ohh... bawilo sie na ProTrackerze, a potem na Octamedzie. Octamed mial osiem sciezek! Na Amidze 600! Kosmos to byl wtedy.
Ciekawostka, choc pewnie sporo ludzi o tym wie. Z demosceny wywodzi sie, chyba najbardziej znany kompozytor 'muzyki growej' w Polsce, Scorpik. Sluchalem jego modulow na Amisi.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Adam_Skorupa
Wikipedia nie podaje najnowszego osiagniecia, czyli muzyki do Ash Of Gods: Redemption. Cos pieknego. Gra srednia, ale sountrack wspanialy.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLq9z3GmD3R9N2jUb7mLif9tgsfE0k4KFd
https://www.youtube.com/results?search_query=scorpik
JAk ktos lubi ambient to polecam tez Aural Planet, rowniez projekt Skorupy. Fajna, chilloutowa muzyka.
Octamed mógł mieć więcej ścieżek niż 8. Robiłem na nim midiki, aczkolwiek nie wiem, czy ścieżek z samplami faktycznie nie ograniczono do 8.
Był jeszcze polski Digibooster, też pozwalał na 8 ścieżek.
Z obecnie tworzących artystów, którzy tworzyli moduły, jest jeszcze np. Dreamer (Dragan)
mój kumpel łączy dźwięki starych komputerów z nowoczesną formą:
https://www.youtube.com/user/MotionRideVideos
https://www.youtube.com/watch?v=rN8M7C_9s2U
polecam
drugi znajomy KATOD też używa ośmiu i szesnastu bitów do sterowania muzyką. ale on jeszcze gitar używa elektrycznych:
https://www.youtube.com/channel/UCfmeDQSOO8NbjJ4lX2uQIHg
https://www.youtube.com/watch?v=0RgYdAAIB4w
już trzy płyty wydał :)