Recenzja gry Frostpunk – by przetrwać zimę stulecia, trzeba serca z lodu
Tyle minusow a ocena tak wysoka...
Plusów jest dużo więcej.
Zresztą, przywiązujesz wagę do ilości znaków '-' a nie treści zaprezentowanych argumentów?
Zacznij myśleć chłopie.
Sugerować się rzetelnością oceny poprzez ilość plusików i minusików, nie bacząc na treść i całą recenzję... AntyGimb, po raz kolejny potwierdzasz, że "Anty" nie powinno się w twoim nicku znajdować.
Tyle minusow a ocena tak wysoka...
Plusów jest dużo więcej.
Zresztą, przywiązujesz wagę do ilości znaków '-' a nie treści zaprezentowanych argumentów?
Zacznij myśleć chłopie.
Wiesz jak to jest. Rozchodzi się o to aby te plusy nie przysłoniły minusów :-)
https://www.youtube.com/watch?v=3ZpQHi12Dk0
Sugerować się rzetelnością oceny poprzez ilość plusików i minusików, nie bacząc na treść i całą recenzję... AntyGimb, po raz kolejny potwierdzasz, że "Anty" nie powinno się w twoim nicku znajdować.
Zacznij myśleć chłopie.
Czego ty od niego oczekujesz XD
Szkoda - liczyłem na tytuł o bardzo dużej "replayability", a tu mamy raczej do czynienia z grą, która po dłuższym posiedzeniu nie oferuje już zbyt wiele. Skoro sam autor po kilku dniach już odczuwał lekkie znużenie, to hmm ;)
Może jednak będą regularnie wydawane dodatkowe scenariusze, lub twórcy udostępnią narzędzia do modowania?
Nie sugerowałbym się aż tak mocno moim "lekkim znużeniem", bo jednak ja grałem w ten tytuł dzień w dzień, zawsze przez kilka godzin non stop. Nic dziwnego, że przy takiej intensywności po pewnym czasie nie był już równie świeży. Ale na pewno po chwili odpoczynku do niego wrócę, bo mnie Frostpunk urzekł niesamowicie. Plus twórcy już zapowiedzieli dodatkowe scenariusze i narzędzia do modowania (jest o tym informacja w jednej z ramek), więc nowej zawartości nie powinno zabraknąć.
Ale z drugiej strony, twórcy będą oferować więcej zawartości dla Frostpunk, jeśli ta gra odniesie wielki sukcesu sprzedaży. Oby będą, bo Frostpunk ma wielki potencjału.
Nie ukrywam, że zdecydowanie wolę krótsze gry od dłuższe i nudne gry sandbox (te gry z puste lokacji, słabe questy, nieciekawe znajdźki). Chwała dla twórcy za to, że postawili się na jakość, a nie ilość.
Ważne żeby te plusy nie przysłoniły wam minusów.
Co do gry osobiście liczyłem na pełnokrwistego RTSa a dostaliśmy kolejną gierkę z "zarządzaniem". Niby fajnie ale oprócz "setingu" to wieje nudą.
Było przeczytać jedną z miliona zapowiedzi z ostatnich 2 lat i byś wiedział, że od chwili ogłoszenia go światu, Frostpunk miał być "city builderem" z elementami survivalu, nie RTSem.
RTS wymaga wiele więcej pracy i środków, więc mnie ich decyzja specjalnie nie dziwi.
Może to tylko "city builder", ale za to jakże oryginalny, czego nie było w większości gry od "budowanie miast".
Ludzie odpowiedzialni za grafikę 2D w 11bit powinni dostać jakiegoś Nobla. GUI w tej grze jest przepiękne. Sam jestem domorosłym grafikiem i jestem pełen podziwu dla tego jak te wszystkie okienka się prezentują.
Do recenzenta:
1. Czy prawa można odwoływać albo zmieniać? Słyszałem, że w becie nie było to możliwe i trochę mnie to martwi. Bo jeżeli np. będę mieć do wyboru: wysłać dzieci do pracy albo doprowadzić kolonię do upadku, to oczywiście wybiorę mniejsze zło i każę małym pasożytom nosić węgiel. No ale załóżmy, że sytuacja za kilka godzin się poprawi i praca dzieci nie będzie mi już w ogóle potrzebna. Brak możliwości zmiany poprzedniej decyzji wydaje się być w takich okolicznościach strasznie nielogiczny.
2. Czy istnieje - tak jak w TWOM - możliwość doprowadzenia do pełnej samowystarczalności naszej kolonii? O This War of Mine recenzenci w większości też pisali, że jest ciężko i zawsze czegoś brakuje. Rzeczywistość była jednak taka, że po kilkunastu dniach można było zamienić nasz dom w fabrykę, zdolną do zaspokojenia prawie wszystkich potrzeb naszych podopiecznych.
3. Czy w grze istnieje coś na kształt walki lub rywalizacji z innymi ocalałymi?
Nie jestem recenzentem ale myślę że znam odpowiedzi na nurtujące Cię pytania
AD1. Nie można.
AD2. Trzeba mieć duże doświadczenie, jest to trudne, ale myślę że jest to możliwe. Ogólnie podczas gry jest dużo takich momentów kiedy myślisz że ogarnąłeś temat, jednak brutalna rzeczywistość mocno weryfikuje takie sytuacje.
AD3. Nie istnieje.
3. Czy w grze istnieje coś na kształt walki lub rywalizacji z innymi ocalałymi?
AD3. Nie istnieje.
To dość nielogiczne. Przecież zawsze istnieją ludzi, co zostają "bandyci" ze względu na trudnych warunkach i będą gotowi zamordować każdego, by byle przetrwać. Jak odmówimy przyjęcia imigrantów z powodu niewystarczające domy i żywności, to oczywiście, że nie unikniemy przelewu krwi.
Brak możliwości zmiany poprzedniej decyzji wydaje się być w takich okolicznościach strasznie nielogiczny.
Jestem tego samego zdania. Nie wszystkie prawa sprawdzają się przez cały czas, a tylko w określone sytuacji.
Mam nadzieję, że to poprawią za pomocą dodatki do gry tak jak Crusader Kings II lub Civilization.
Mała poprawka.
Ad.1. Niektóre prawa to tak naprawdę tylko dodatkowe opcje, które nie musimy korzystać. Możemy "zatrudnić" dzieci do pracy i później możemy zwolnić, jak sytuacja ulegnie poprawę. Tylko prawa nie można odwołać.
Ogólnie wrażenia takie jak moje podczas oglądania streamów(Rock, Luure i wiele innych), bo od kilku dni jest dostępna wersja dla ludzi którzy rozpromują troszkę i pytanie czy grałeś w tą samą okrojoną wersję czy miałeś już do dyspozycji kompletny produkt.
Mi brakuje jednej kluczowej informacji, zwłaszcza w kontekście fatalnych rozwiązań pod tym względem w TWOM - czy można zapisać grę w każdym momencie.
I zanim ktoś tutaj będzie marudził - jestem człowiekiem, który chętnie siada do gry jak ma czas np. 15-20 minut. Brak zapisu w dowolnym momencie, właściwie uniemożliwia mi granie tyle ile chcę.
Na razie tylko scenariusze. Nie wiem, czy tryb sandboksa w ogóle by pasował - do Frostpunka zdecydowanie bardziej pasują zamknięte historie.
No to giera szybko wykituje bez trybu sandboksa. Chyba że gracze ją pokochają i dadzą się namówić na tworzenie własnych historii.
„wysoki poziom trudności” w zaletach? To dość... subiektywna sprawa każdego gracza.
„niemrawy, powtarzalny start i powolne wprowadzanie kolejnych przeszkód mogą zrazić tych, którzy lubują się w tytułach o wysokim poziomie trudności” – raczej zachęcą 3/4 odbiorców, którzy nie są hardkorami.
„Teksty wyświetlane na ekranie serwują dość szczątkowe informacje, co pozwala graczowi na popuszczenie wodzy wyobraźni i uzupełnianie narracji we własnym zakresie” – znaczy fabuły brak. Świetnie.
Wychodzi na to, że będzie to samo co z this war of mine – najpierw będziemy dostawać po dupie, a potem jak już nauczymy się co odpowiadać na zadawane pytania i w jakiej kolejności co robić gra stanie się banalna i nie będzie sensu jej kolejnego przechodzenia w taki sam sposób.
To podejmowanie decyzji poprzez formularze jest bez sensu, bo wychodzi na to, że jest tylko jedyna słuszna odpowiedź a reszta z nich to mniejsza lub większa kara dla gracza. A z drugiej strony gdyby wprowadzić losowość wyników to będzie jeszcze bardziej bez sensu bo wybór gracza nie będzie miał znaczenia skoro to ostatecznie rzut kostką zdecyduje, czy nasza decyzja przyniesie pozytywny czy negatywny skutek. Wtedy równie dobrze można pozbawić gracza iluzji decyzji i po prostu informować go, że wydarzyło się COŚ i musi na to zareagować.
„musiałem przywrócić nadzieję społeczeństwa do pewnego, zaznaczonego poziomu, ale nawet gdy to zrobiłem, gra nie zaliczyła mi wyzwania, a ja zostałem obalony przez zdesperowany tłum” – po czymś takim poleciałby u mnie refund na steamie.
Podsumowując: nudna, powtarzalna rozgrywka, nudna i powtarzalna muzyka, nieczytelny interfejs, problemy z rozpoznawaniem budynków co w grze ekonomicznej jest podstawą, a na deser brak fabuły. Wychodzi z tego... 4/10?
A nie! Przecież „to kolejne dzieło 11 bit, które jest czymś więcej niż tylko sumą wszystkich swoich elementów” :)
"czwartą historię, która zostanie dodana w postaci darmowej aktualizacji lub płatnego DLC" - uwielbiam jak twórcy kastrują gry przed premierą.
"„wysoki poziom trudności” w zaletach? To dość... subiektywna sprawa każdego gracza."
Przecież to recenzja. To że jest w plusach jest subiektywną opinią recenzenta...
Ale recenzje powinny być w miarę obiektywne. Plusem jest dobra oprawa graficzna minusem bugi. To są obiektywne rzeczy. Takich elementów jak poziom trudności nie wrzuca się do wad ani zalet chyba, że wybitnie odstają w którąś stronę i nie pasują do gameplayu.
Recenzje są praktycznie zaprzeczeniem obiektywności. Recenzje powinny być rzetelne, a ta całkiem jest.
@pieterkov71
Nie ma czegoś takiego jak obiektywna recenzja. Starając się neutralnie przedstawić grę zamiast wrażeń i odczuć autora otrzymałbyś opis, który równie dobrze mógłby widnieć na pudełku gry,
Na razie nie ma info o tym. Mocno to wątpię ze względu na interfejsie gry i czas rzeczywistość.
Podobno ma wyjść tylko twórcy muszą dostosować sterowanie i interfejs pod konsole i tak się zastanawiam czy było już jakieś info o tym bo nie mogę znaleźć.
No to wystarczylo rowniez w minusach napisac "wysoki poziom trudnosci".
gra jest b. dobra, do tego za grosze + od polskiego studia, jak ktoś lubi strategie to nawet nie ma się nad czym zastanawiać !
za grosze
Za 109.99zł na GOG i do tego długość gry? Tego nie można nazwać "za grosze". XD
@Sir Xan, jak widać gog to syf. Pudełkowa edycja wiktoriańska w elektromarketach po 79.99zł, a to już grosze jak za nową i przyzwoitą grę
ładna, lecz zbyt powtarzalna oprawa audiowizualna
A jaka ma być w takiej scenerii? Jak dla mnie minus wymuszony.
Wszędzie gierka ma doskonałe recenzje i oceny, większość nawet takich na 9/10 także jest dobrze i z tego co czytałem to gierka nie jest typową strategią wcale bo wychodzi też potem sporo problemów moralnych, ekspansja i dalej jeszcze nawet rozwinięta fabuła! Także wiele osób których tutaj pisze za mało ugryzło informacji o niej :)
Jak jest z optymalizacją i wymaganiami sprzętowymi? Pójdzie na GTX 660 i i5 2500 ?
Gra jest tak słaba, że szkoda na nią czasu.
Weźcie pod uwagę, że do ocen dodają +3, bo to polska produkcja.
Prosty przykład idiotyzmu. Nie jest to spoiler, bo na samym początku wybierasz czy dzieci mają pracować. Jaki dylemat moralny? Wysyłasz dzieciaki do roboty i masz kilku ludków więcej. Profit. I nie, gra nie piętnuje, że dzieci pracują.
W połowie gra stwierdza, że za dobrze sobie radzisz i jeb - 5000 zimna, bo tak, a czemu nie. Nieważne jak będziesz grać i tak pod koniec wszystkie statystyki, zasoby itp. zostaną obniżone.
Weźcie pod uwagę, że do ocen dodają +3, bo to polska produkcja.
Nie wiedziałem, że nasz naród jest tak lubiany na świecie.
Słaba i dałeś ocenę 6+ ?
W skali 1-10 to przecież przyzwoity, porządny średniak.
Dziwią mnie oceny niektórych w tym wątku, ale nawet najlepsza gra nie każdemu przypadnie do gustu. Dla przeciętnego zjadacza chleba to majstersztyk, najlepsza gra 2018 jak dotąd. Ciekawe jak dalej 11bit będzie rozwijało ten tytuł.
haha gra roku
fajnie sie gra ale jak sie juz rozbuduje miasto, to staje sie to bardzo nieczytelne, w sumie nic nie widac, wszystko jest bardzo do siebie podobne.
Dokładnie. W gęstej zabudowie trudno odnaleźć konkretne budynki.
Ok, zgrzeszyłem, złamałem swój protokuł, czekania na miesiac po premierze by ludzie znaleźli bugi.. wczoraj kupiłem. Uznałem że TWoM wyszło im mega i od razu było mega grywalne to tutaj też im zaufam, nie robiłem ale preordera, bo aż tak to już nikomu nie zaufam, może poza Redsami i ich Wiedźminami oraz pewno Cyberpunkiem. Takżę poczytałem opinie, bugów za dużo ludzie nie odkryli, to skusiłem się.
Pograłem 1.5h. Mega klimat i dość fajna strategia. Już się nie mogę doczekać kolejnego grania. Trochę weszło mi w paradę gdyż inne gry ogrywam, ale nie umiałem obok tego przejść obojętnie.
O co do diaska chodzi z tą nadzieją? Jak przywrócić jej całkiem sporo, gdy dają zaledwie 2 dni, a ona jeszcze spada (bo odkryłem pusta stację metrologiczną) :/
fajna gra, ale tak jak z poprzednia tego studia, na dwa maks 3 dni. zbytnia powtarzalnosc, zbyt malo zdarzen losowych. po skonczeniu 3 scenariuszy nie ma po co wracac.
duzo wieksze wrazenie zrobil na mnie BattleTech, nie idzie sie oderwac.
Ciekawe czy jest jakaś szansa na wersję demo... This War of Mine chyba nie dostało
Byłem grą wręcz zachwycony do momentu jak się okazało że jest to wersja beta + / z liniowym scenariuszem który można wymasterować za kolejnym razem i bez obecnie możliwości gry własnej. Na ten moment jest to chyba najkrótsza strategia w jaką grałem w życiu / niestety. Za nim nie dojdzie reszta contentu na więcej niż liczyć ode mnie nie mogą mimo świetnej atmosfery.
Podzielam ten pogląd AleX. Jak dla mnie to nawet nie strategia, bo co tu jest ze strategii, skoro musisz robić zawsze to samo w określonym czasie przewidzianym przez skrypty. To już coś jak quasi przygodówka pod przykrywką gry strategicznej. Jak dla mnie nuda straszna. To samo w kółko, a do tego te pseudo wybory moralne... tzn. jak już raz zaczynimy amputacje, to już nigdy nie możemy przestać....
Nie rozumiem poprzedników, to nie jest gra klasy AAA, co twórcy sami zapowiadali i co widać na szczęście w cenie gry. W końcu płacimy 80 zł a nie 180 zł za ten tytuł...
Gra mnie zaskoczyła pozytywnie i nie żałowałem w cale tych pieniędzy (3 bilety do kina). Jest to tak na prawdę ewolucja This war of mine, w której dodano elementy strategi (nie jest to gra strategiczna w pełnym tego słowa znaczeniu), jeszcze lepszy klimat klimat, zarządzanie na większą skalę i ogólnie lepszą jakość zabawy. W porównaniu do This war of mine, rozgrywka się także znacznie wydłużyła i bez wątpienia jest po prostu ciekawsza i daje większy fun.
Oczywiście gra ma minusy... liniowa fabuła zabija strategiczną część gry, brak trybu swobodnej gry i jednak czas zabawy za krótki...
...ale....
widać tutaj ewolucję i rozwój producenta.... i mam nadzieję że kolejny tytuł to już będzie gra klasy AAA. Firma moim zdaniem idzie śladami CDP. Wiedźmin 1 to też nie był top jak na tamte czasy, dwójka to był krok w dobrym kierunku ale dopiero Wiedźmin 3 to już tytuł AAA najwyższej klasy światowej.... oby 11 Bit osiągnął podobną drogę.
Twórcy zapowiedzieli już darmowe dodatki i endless mode, też pewnie za darmo oraz w planach również dodanie wparcia dla modów, a wtedy dopiero będzie się działo, jak sami gracze będą tworzyli scenariusze. Mi to pasuje, do świetnej gry będzie można wracać co kilka miesięcy po darmowy content.
kamael - jeśli to będzie to będzie / na ten moment tego nie ma więc oceniam to co jest, gra na jeden raz, ewentualnie dwa, i b. krótka / cena tutaj nie gra roli. Gdy dojdą inne scenariusze + warsztat + gra dowolna wtedy grę ocenie inaczej. Na ten moment jest to zabawa na jeden wieczór / a szkoda.
A.l.e.X - lepiej odkupuj akcje póki tanie, już mamy ponad pół miliona sprzedanych egzemplarzy gry wg. SteamSpy. Kapitalizacja 1 miliard należy się jak psu buda. Pozdrawiam.