Trafiłem dzisiaj na dane sprzedażowe konsol w Japonii i sprzedaż w lutym wskazuje, że wygaszanie wsparcia dla 3DSa przez Nintendo (podejrzewam, że dla nich Swith jest jednocześnie następcą WiiU oraz 3DSa) skutkuje coraz mniejszą sprzedażą ich konsolki, natomiast utrzymujące się od 3 lat na tym samym poziomie wsparcie dla PS Vita (mierne, ale wierne ;)) pozwala jej zachować dotychczasowy poziom sprzedaży co skutkuje zmniejszaniem straty do 3DSa. Szans na przebicie sprzedaży 3DSa w KKW nie ma (niecałe 6 mln do niecałych 24), ale przynajmniej udział w rynku tych konsolek powinien dla Sony być korzystniejszy (obecnie wynosi ok. 20%).
Dane sprzedażowe:
28.01-3.02 - sprzedano 15668 handheldów z czego PS Vita 4207 (26,9%)
04.02-10.02 - sprzedano 14649 handheldów z czego PS Vita 4133 (28,2%)
11.02-17.02 - sprzedano 15065 handheldów z czego PS Vita 4959 (32,9%)
Na świetną sprzedaż w poprzednim tygodniu na pewno wpłynęło wydanie 3 gier które trafiły do top20 co się nie zdarzyło od baaaardzo dawna. Były to Idolish7: Twelve Fantasia od Bandai Namco (4 miejsce), Secret of Mana od Square Enix (7 miejsce) i A Certain Magical Virtual-On od Segi (16 miejsce). Jestem ciekaw jak będą wyglądały kolejne tygodnie sprzedażowe w Japonii oraz czy ma to przełożenie na resztę świata.
7 letnia konsola, od której dzisiejsze smartfony są nawet mocniejsze, na którą nie wychodzą już żadne system sellery i nawet Sony ma już ją w poważaniu.
Dziwnie się czyta o braku system-sellerów gdy widzi się sytuację, że po wydaniu Idolish7 i Secret of Mana sprzedaż konsoli wzrasta o blisko 20%. Bo chyba nie oczekujesz system-selerów od zachodnich wydawców na konsolę która na zachodzie prawie nie jest sprzedawana (obecnie z dużych sieciowych sklepów już chyba tylko Walmart ją sprzedaje)? Natomiast co do Sony to gdyby rzeczywiście mieli ją w poważaniu to:
a) nie byłaby produkowana i sprzedawana w wybranych krajach
b) w PS+ nie pojawiałyby się na nią gry
c) wyłączono by PS Store dla PS Vita
Ps Vita nie sprzedawała się na zachodzie (zwłaszcza w Europie poza Hiszpanią sprzedaż była tragiczna) więc nic dziwnego, że Sony tą konsolę wycofało z tych rynków. W Japonii Vita nadal sobie radzi w miarę dobrze, a ten rok może okazać się dla niej drugą młodością dzięki wygaszeniu wsparcia dla 3DSa.
I co z tego, że smartfony są mocniejsze skoro żadna gra a zwłaszcza już remeaki czy klasyki przeniesione z PC nie są zoptymalizowane i gra się tragicznie bo muli, przycina albo wywala z gry. Granie na smartfonie samym dotykiem bez podłączonego pada to koszmar a po podłączeniu doń pada 90% gier nie jest skonfigurowanych pod pad i trzeba sie bawić w ustawienia co doprowadza do szału. Jeśli sprzęt nie jest dedykowany do gier to się do nich nie nadaje i smartfon jest takim sprzętem, choćby się ze..ał i miał wbudowane bebechy rodem z pc to nie dorówna nawet gameboyowi. Do dzwonienia, oglądania filmów i przeglądania neta owszem, do gier - NIE.
7 letnia konsola, od której dzisiejsze smartfony są nawet mocniejsze, na którą nie wychodzą już żadne system sellery i nawet Sony ma już ją w poważaniu.
I co z tego jak w po 7 latach w segmencie handheldow mocniejszy jest tylko switch. Vita wyszla za wczesnie, do ucierpiala w wyniku zlych i pazernych ruchow sony. W czasie startu ciezko jej bylo konkurowac ze smartfonami i tanimi/darmowymi grami. Dzis rynek sie podzielil i telefony nie sa juz taka konkurencja dla konsol przenosnych. Nawet 3Ds w tamtym okresie dostal po dupie ale poradzil sobie dzieki obnizce ceny i konsekwentym wspieraniem grami przez Nintendo.
Pamietam za co byla krytykowana Vita i czesc z tych zarzutow sie przedawnila, ludzie przywykli i nie widza problemu, do tego stopnia, ze wady Vity (tak krytykowane) sa przyjmowane teraz za standard w Switchu:
1. Brak clamshella - w switchu jakos to teraz nie przeszkadza a kiedys budowa 3Dsa i mozliwosc schowania do kieszeni bez mozliwosci porysowania ekranu byla na plus dla N
2. Wystajace analogi - tak jak u Switcha, teraz nikomu nie przeszkadza
3. 3H na baterii w wymagajace tytuly - teraz nie robi wrazenia trzymanie ponizej 3h w Zeldzie :O
4. Dlugie loadingi w niektorych grach - znowu.... ludzie przywykli i nie widza problemu.
5. Cena - kosztowny handheld w tamtych czasach byl probremem... nawet dla N i 3Dsa... Teraz $350 za kieszonsolke? Switch sie sprzedaje wiec to nie problem. No tak, zapomnialbym o koronnym argumencie, ze Switch to takze konsola stacjonarna... kurde, Vita miała wszystko co potrzebne aby grac takze na TV (oprocz faktycznego wyjscia ale technicznie mialo mozliwosc bycia tym czym switch jest teraz).
Plus sporo bledow Sony i mamy klape Vity. Gdyby startowala teraz i bylaby tyle mocniejsza, o ile Vita byla w stosunku do 3Dsa - to mielibysmy sukces.
Tak poza tym, to VITA to swietna maszynka z masa gier, doskonala technicznie i lepiej mi sie na niej gra niz na jakimkolwiek smartfonie i smialo moze stawac w szranki z kazda mobilna produkcja.
Dane za 19-25.02 wskazują, że 3DS zamierza się bronić ;)
Na 16253 sprzedanych handheldów 5017 było Vitami co stanowiło 30,9% z całości. Żadna z trzech gier z ubiegłego tygodnia nie utrzymała się w TOP20.
Dane 26.02-04.03 wskazują na duży wzrost sprzedaży PS Vita która wynika.... w sumie nie wiem z czego i jestem w szoku :D
Na 17858 sprzedanych handheldów 6518 było Vitami co stanowiło 36,5% z całości.
Ale to japoński rynek, lepiej się martwcie o swój region, na który ten producent ma całkowicie wywalone :)
Przecież na wszystkich pozostałych kontynentach to konsola jest martwa :D Mnie to cotygodniowe zestawienie zaczęło po prostu bawić bo w końcu Sony może doczekać się momentu w którym Vita zacznie się w Japonii sprzedawać lepiej od 3DSa, a uzyska to wyłącznie tym, że konsola Nintendo jest wygaszana :D
Duckingman to taki nasz forumowy propagandzista od Vity. Stary, ja Cię rozumiem, że w Japonii to może jeszcze jako schodzi, w końcu tam sympatyków lolitek z ogromnymi cycami i majtkami na wierzchu jest dużo ale u nas i na zachodzie ten sprzęt już nikogo nie interesuje. Jest martwy od co najmniej dwóch lat. A tak w ogóle czy jakakolwiek z tych chińskich gierek wykorzystuje funkcję Vity, jak żyroskop czy tylni panel? Gry, które aktualnie wychodzą na ten sprzęt są już dla najbardziej zagorzałych fanów japońszczyzny.
I tak i nie. Od czasu do czasu wychodzą jakieś przyjemne jRPG (niedawno druga część Digimonów, oraz Secret of Mana), albo remastery (nawet zachodnie). Do tego wielu twórców gier Indi nadal wydaje swoje gry na Vitę. Np. w tym roku będzie miało premierę Stardew Valley. Ja takiej czystej japońszczyzny to nie trawię ale nie przeszkadza mi, że obecnie głównie takie gry pojawiają się na Vicie. Przez pierwsze 5 lat wydano na tą konsolę tak wiele świetnych gier zachodnich, że do dziś nie ograłem jeszcze wszystkiego co chciałbym ograć na przenośnej konsoli. Największy problem mieli Ci co kupili Vitę na premierę i planowali spędzać przy niej po kilka godzin dziennie.
Jak wielu? Ile jeszcze gier niezależnych dostanie Vita w tym roku? Vita dostawała indyki na początku życia i potem to zwolniło i ostatecznie na takie Salt and Sanctuary vitowcy czekali dość długo( a takie Hyper Light Drifter na Vitę zostało skasowane). Ten sprzęt nie ma już w ogóle niczego do zaoferowania( oprócz tej japońszczyzny). Bardzo chciałbym przenośny sprzęt do indyków. Vita w tym temacie jedynie rokowała dobrze a potem szał minął. Muszę czekać na Smach Z( o ile wyjdzie) lub kupić Switcha( kiedy się ostatecznie rozkręci).
Na ten moment w tym roku wydano już następujące Indyki:
- The Count Lucanor
- Little Red Lie
- Energy Invasion
- 2064: Read Only Memories
- Iconoclasts
- Time Recoil
- Mercenary Kings: Reloaded Edition
- Xenon Valkyrie+
- Little Adventure on the Prairie
- DEADBOLT
- NORTH
- Midnight Deluxe
Na ten moment zapowiedziane są już następujące Indyki (a na pewno będzie tego więcej bo wiele indyków na vicie pojawia się z zaskoczenia):
- One Eyed Kutkh
- The Long Reach
- Metropolis: Lux Obscura
- Deep Ones
- Cosmic Star Heroine
- Pixel Noir
- Valfaris
- Glitched
- Sir Eatsalot
- Heart Forth, Alicia
- Battle Princess Madelyn
- Reverie
- Shakedown Hawaii
- Rainbow Skies
- Stardew Valley
- Chicken Range
- 0000
- Bloodstained: Ritual of the Night
- DISTRAINT: Deluxe Edition
- EarthNight
- League of Evil
- Manufactured Beauty
- Metagal
- Monochrono
- NeuroVoider
- Nuclear Golf
- Cross Reverie – The Trial of Nightmare
- One Night Stand
- Pato Box
- Rogue Aces
- Russian Subway Dogs
- Seraphim
- SkullPirates
- Spacejacked
- Super Skull Smash GO! 2 Turbo
- The Nightmare from Beyond
- War Theatre
- YIIK A Postmodern RPG
Tak, że trochę tego już wydano i zapowiedziano. Ale osobiście dla Indyków proponowałbym Switcha bo niedługo na Vitę przestaną ukazywać się nowe gry, a Switch pożyje przynajmniej 5-6 lat jako konsola dla Idyków. Zresztą najlepsze stare Indyki są teraz masowo wydawane na Switcha więc niewiele się straci.
Ja po raz kolejny kupiłem Switcha, może tym razem na dłużej się u mnie przyjmie bo znudziło mi się handlowanie sprzętem. Smach Z co raz bardziej mnie inspiruje i zastanawiam się czy ta konsola będzie naprawdę w sprzedaży. Jeszcze w 2017r nic na to nie wskazywało a to może naprawdę się udać i Switch będzie miał konkurenta, tudzież świetną alternatywę. Osobiście Switcha kupiłem teraz głównie do grania w łóżku w La Noire, Farming Simulator i Skyrim... reszta narazie mnie nie interesuje (Zelda ograna).
Moim zdaniem Smach Z to będzie totalna wtopa tak jak było z OUYA. Już większy sens widzę w nowej odsłonie GDP Win 2 bo tam jest chociaż normalna klawiatura. Jeśli na konsolę nie powstają dedykowane porty gier to nie ma szans by wszystko na niej działało bezproblemowo i optymalnie, a w takim przypadku kupowanie jej mija się moim zdaniem z celem.
Obawiam się jednak, że za nim cena GPD Win 2 zrobi się przyzwoita to już żadna nowa i bardziej wymagająca gra na nim nie pójdzie. Chyba, że nie będzie popytu i cena szybko spadnie, ale raczej każdy bogatszy zakupi ten gadżet.
Wiem, że na to czekacie więc spieszę poinformować że sprzedaż handheldów w Japonii w dniach 5-11.03 wyglądał następująco:
Na 15724 sprzedanych handheldów 5476 było Vitami co stanowiło 34,8% z całości.
:D
Ktoś mi może powiedzieć na czym polega ten wątek? Na jakimś ukrytym onanizowaniu się do Vity?
Widzę, że nawet wróżbita Maciej tutaj zagląda :D A wątek polega na tym, że nabijam się ze sprzedaży Vity w Japonii która nie potrafi się sprzedawać nawet w obliczu niewielkiej ilości zapowiedzianych gier na 3DSa. Na Vitę co miesiąc wychodzi kilkanaście razy więcej gier niż na 3DSa a pomimo to jej sprzedaż jest w KKW nadal słabsza :)