Recenzja gry Seven: The Days Long Gone – RPG inne niż wszystkie
Spędziłem kilkadziesiąt minut z finalną wersją Seven, wyposażoną w patch premierowy, którego nie byłem w stanie uwzględnić w recenzji.
W tej formie gra jest zauważalnie bardziej sprawna niż na początku testów. Dodano przybliżenie kamery, nieco poprawiła się sztuczna inteligencja strażników (stali się bardziej czujni i zajadli), nieprzetłumaczone teksty już wyświetlają się po polsku, praca kamery i optymalizacja są ociupinkę lepsze. Ale ogólnie rzecz biorąc, niedoróbek jest jeszcze sporo, detekcja trafień w walce wciąż szwankuje, ekonomia pozwala łatwo się wzbogacić, a w Twierdzy Strażnika (i innych ludnych miejscach oglądanych z wysoka) komputer nadal potrafi się dławić i wyciągać mniej niż 20 FPS. A, i walka stała się jakby łatwiejsza, co nie każdemu przypadnie do gustu.
Tak więc w tej chwili Seven potencjalnie już mógłby być na siedem ;)
Ludzie, ale bez przesady. Przecież 6.5 to dalej jest niezła gra, która ma swoje wady i tyle. Mówicie na redakcję, że daje słabe oceny, że skala jest tylko 7-10 itd, a sami robicie dokładnie to samo. Ocena końcowa wynika z recenzji autora więc z czym problem? Ktoś z Was w ogóle przeszedł ten tytuł, że tak sie oburzacie?
Na steamie ludzie chwalą, że gra chodzi płynnie, a na golu, że gra ma kiepską optymalizację? Wyjaśni to ktoś?
Od czasu pierwszych zapowiedzi ostrzyłem sobie na ten tytuł portfel. Kupić czy nie kupić? Karwasz Twasz...
Spodziewałem się czegoś więcej, być może jak sam kiedyś zagram okaże się to lepsze ale niepokoją mnie te minusy, a konkretnie ta garść nieprzemyślanych rozwiązań w gameplay'u i ta liniowa opowieść. Przecież miało być na odwrót...
Radze nie patrzeć na oceny GOLa. Większość daje 8, a Gamestar nawet 84/100. Eurogamer polski tez zachwycony.
Cóż, też chciałbym dać 8.0. Ale widocznie dla mnie (i dla Strangera, który pisze poradnik) błędy w Seven były bardziej okrutne niż dla innych recenzentów. Zazdroszczę im :)
I Andromeda z takimi samymi wadami otrzymała 8,5. Elex 7,5. Naprawdę coś z systemem ocen jest nie tak. Rozumiem, że recenzje mogą być subiektywne, lecz jakaś doza profesjonalizmu i konsekwencji mogłaby w redakcji zawitać. Można by wyciągnąć wniosek, że im gra mniejsza, tym gorsze oceny otrzymuje i ze strony graczy, i ze strony opiniotwórczych ludzi branży. Nie powinniście tak łatwo ulegać "naciskom" oraz sami tworzyć ów.
Każdy człowiek i każdy redaktor ma własny gust i własny system wartości, których nie da się na sztywno ustandaryzować. Poza tym gra np. nie każdego równie "hojnie" częstuje błędami, co skutkuje odmiennymi doświadczeniami (nie wspominając o różnicach między platformami itp.).
Ja na ten przykład Andromedę też oceniłem na 7.5. I bynajmniej nie ma ona takich samych wad jak Seven.
Na steamie ludzie chwalą, że gra chodzi płynnie, a na golu, że gra ma kiepską optymalizację? Wyjaśni to ktoś?
W pierwszych lokacjach rzeczywiście chodziło mi dobrze. Ale im głębiej w wyspę Peh, tym było gorzej.
Jest dokładnie tak jak pisze Draug. W prologu i kilku pierwszych lokacjach na Peh jest spoko, problemy zaczynają się później, a prawdziwy dramat jest jak dotrzesz do Twierdzy Strażnika (największego miasta w grze). U mnie na GTX 970 daleko od ideału i co gorsza pogrzebanie w ustawieniach w sumie niewiele zmienia. Oczywiście patch day1 mógł rozwiązać część problemów, tego nie wiem. :)
No to trzeba czekać na patcha. Dzięki za odpowiedź. :)
Wielu graczy na Steamie i Metacritic za szybko wystawiają oceny oparte na filmiki YouTube lub 1-2 godziny grania, a nie po ukończeniu grze. Być może niektórzy mają GTX 1080. Teraz już wiesz.
Ja mam spadki do 20 fps niezależnie na jakich ustawieniach gram.... ;\ nawet jak zmniejsze skale ze 100 do 50 to niewiele pomaga..
Moim zdaniem gra sporo by zyskała gdyby miała normalny widok zza pleców bohatera. Rzut izometryczny właściwie nie wnosi nic pozytywnego, a są z nim same problemy (trudności w spostrzeganiu śladów i badaniu miejsc zbrodni, problematyczna wspinaczka i skakanie po półkach, częstsze zgony gdy łazisz po wąskich obiektach na przepaścią i musisz być bardzo dokładny, niepotrzebne błądzenie po skomplikowanych wielopoziomowych lokacjach itp.).
Tak naprawdę z daleka wygląda jak niezła gra RPG. Po uważniejszym przyjrzeniu się jej na YouTube entuzjazm słusznie maleje. Przepraszam, ale nie będę udawał patrioty.
Kolejny średniak spod skrzydeł IMGN.PRO. Thea, Kholat, Inner Chains, Husk. Po prostu pech, czy może coś więcej?
Kholat w ogóle nie przypadł mi do gustu, ale Thea to dla mnie perełka. Świetne połączenie karcianki, rpg i 4x w gęstym, słowiańskim sosie. Cudo!
@Draug
Bardzo lubię i Elexa i AC i Dishonored. Będę się dobrze bawił w 7? Bierzesz za to odpowiedzialność? :D
Jeśli wyobrażasz sobie, że dobrze bawisz się RPG-iem, który jest równie złożony i bezlitosny co Elex, ale może być jeszcze bardziej zabugowany (choć nie do poziomu niegrywalności) - to tak, będziesz. Ale nie dam Ci na to nawet 7-dniowej gwarancji ;D
Z kolei sympatia wobec Assassin's Creed i Dishonored zmniejsza szansę, że nie spodoba Ci się formuła rozgrywki Seven... o ile wyobrażasz sobie gry z jednej i z drugiej serii w rzucie izometrycznym ;)
Ludzie, ale bez przesady. Przecież 6.5 to dalej jest niezła gra, która ma swoje wady i tyle. Mówicie na redakcję, że daje słabe oceny, że skala jest tylko 7-10 itd, a sami robicie dokładnie to samo. Ocena końcowa wynika z recenzji autora więc z czym problem? Ktoś z Was w ogóle przeszedł ten tytuł, że tak sie oburzacie?
Szkoda tylko, że gry które są średniakami, ale z dużo wyższym budżetem od znanych wydawców dostają wyższe oceny. Jak się często widzi 8-9 za przeciętne produkcje, odgrzewane kotlety, płatne gry z przesadzonymi mikrotransakcjami i inne dziadostwo, to takie 6,5 zaczyna wyglądać na słabą grę.
Nie oceniajmy wszystkich redaktorów jedną miarą. Każdy z nich ma swój gust, ulubione gatunki, elementy na które zwraca największą uwagę etc. W związku z tym oczywistym jest, że ich oceny gier będą się różniły, szczególnie w przypadku skali 1-10. Najlepszym rozwiązaniem będzie przegląd wcześniejszych recenzji autora wraz z ocenami i stworzenie sobie swego rodzaju profilu. Wtedy wiadomo czego po autorze się spodziewać i czy jego podejście do gier nam odpowiada.
Zgadza się. W skali 1-10 ocena 6.5 to dobra gra z niedociągnięciami, które pewnie w znacznym stopniu poprawi jakiś pacz. Tyle że obserwujemy jakieś wypaczenie skali 1-10 tak jakby to było 5-10.
Doniczkapl - A to były tylko wypadki przy pracy, nie? ;)
https://www.gry-online.pl/recenzje/recenzja-platinum-expansion-do-gry-farming-simulator-17-maniana/z03049
https://www.gry-online.pl/recenzje/recenzja-gry-car-mechanic-simulator-2018-panie-kto-to-panu-tak-sc/z62f8f
Większość wad dałoby się naprawić patchami - może kupię jak stanieje i ją podreperują - na razie jest w co grać ;)
ocena zasadna.. sam śledziłem tytuł od jakiegoś czasu i nie zapowiada się jakiś hit... grasz niby assasinem a ostatecznie i tak kończysz na mordobiciu z różnymi skillami co mi się nie podoba .....
6.5 na GOLu => gra jest na pewno warta ogrania, kupiłem sam sprawdzę, zazwyczaj to co nie podoba się redakcji mi się b. podoba :)
Pograłem może godzinkę. Wersja GOG. Zdziwił mnie fakt, że recenzent pisze o złej pracy kamery i kiepskim widoku izometrycznym oraz brak możliwości obracania kamery.. No to chyba kolego gramy w inne wersje albo inne tytuły. Wersja PC , nie zmieniałem ostawień klawiatury.. Myszką obracam kamerę wokół mojego bohatera.. Oddalam i przybliżam kółkiem myszy.. A w trybie jak to nazwać "poglądowym" - Q da się również przybliżać obraz kółkiem myszy.. Co prawda swobodny obrót kamery w tym trybie jest nie możliwy ale wystarczy przed jego użyciem obrócić kamerę myszką np przód bohatera i wciskamy " Q " i mam obraz od innej strony :) Trochę utrudnia male to nie FPS Shooter żeby mega szybko reagować..
Nic nie mówiłem o obracaniu kamery - taka funkcja oczywiście była dostępna - natomiast przybliżenia nie uświadczyłem. To ciekawe, co piszesz, jeszcze dzisiaj odpalę Seven i zobaczę, co poza tym zmieniło się względem wersji testowej.
Optymalizacja jak na razie nie zauważyłem większych problemów. Full HD V Sync - 40 -50 klatek jest na pewno jak nie więcej przynajmniej w początkowych etapach gry tzn pierwsza tyrolka, egzekucja jakiegoś więźnia no i pierwsza misja włam na jakiś prywatny teren też przy tyrolce..
Z problemów jakie napotkałem jak na razie..
W czasie intra dziwnie przycina dźwięk jakby brakowało mocy CPU !?!? Albo doczytywanie dużego .wav z dysku na żywo mimo że nie ma to miejsca. W normalnej grze ok. Druga sprawa alt-tab i gierka przestawia się na 800x600 i to mega powiększone.. kilkukrotne tabowanie i odpala 800x600 normalnie ale trzeba ustawiać rozdzialke od nowa. Może to wina sterów do grafiki mam 388.13 Windows 10 FCU.. Konfig kompa.. Core2Quad 2,5GHz @ 3,2 GHz 4GB RAM 820MHz 750 TI 2GB VRAM MSI GAMING OC Rdzeń 1440 MHz Pamieci 2880 MHz Sound Blaster Audigy 2 PCI Win 10 FCU
Draugnimir => przepraszam musiałem źle doczytać w takim razie. Zwracam honor i kłaniam się w pas ;)
Największą wadą tej gry jest to, że to nie jest jej recenzja, tylko czegoś, co do graczy nie dotarło.
Ale jak na siłę chce się być pierwszym, to się odwala fuszerkę. Nie pierwszy raz zresztą...
To jest recenzja gry w wersji, którą deweloper/wydawca dostarczył do recenzji (uznawszy, że jest na recenzję gotowa), opublikowana o czasie, który również wyznaczył deweloper/wydawca. Tak że tego... ;)
Spędziłem kilkadziesiąt minut z finalną wersją Seven, wyposażoną w patch premierowy, którego nie byłem w stanie uwzględnić w recenzji.
W tej formie gra jest zauważalnie bardziej sprawna niż na początku testów. Dodano przybliżenie kamery, nieco poprawiła się sztuczna inteligencja strażników (stali się bardziej czujni i zajadli), nieprzetłumaczone teksty już wyświetlają się po polsku, praca kamery i optymalizacja są ociupinkę lepsze. Ale ogólnie rzecz biorąc, niedoróbek jest jeszcze sporo, detekcja trafień w walce wciąż szwankuje, ekonomia pozwala łatwo się wzbogacić, a w Twierdzy Strażnika (i innych ludnych miejscach oglądanych z wysoka) komputer nadal potrafi się dławić i wyciągać mniej niż 20 FPS. A, i walka stała się jakby łatwiejsza, co nie każdemu przypadnie do gustu.
Tak więc w tej chwili Seven potencjalnie już mógłby być na siedem ;)
Co do jednej rzeczy nie jestem przekonany. Z jednej strony narzekasz na wpływające na grywalność błędy, z drugiej strony chwalisz oryginalność tytułu, niezłą grywalność, po czym w podsumowaniu stwierdzasz "Cóż, mam nadzieję, że z następnym tytułem ekipie pójdzie lepiej.". No to w końcu gra jest dobra, ale zabugowana, czy słaba i zabugowana? :)
Nie rozumiem tak wysokiej oceny przy takim opisie (średnia fabuła, bugi it.). Ktoś tu nie zauważa, że 7 to bardzo już wysoka ocena. Gry z bugami nie pozwalającymi na normalną grę nie zasługują na 5. Teraz widzę pełno crapów z ocenami 6-7, kiedy dawniej miałyby 3 i tyle.
Kirabax - gra jest dobra, ale zabugowana. Tak więc mam nadzieję, że z następnym tytułem ekipie pójdzie tak, by gra była przynajmniej dobra i niezabugowana ;)
Arkajf - rzecz właśnie w tym, że te bugi w Seven, jak dużo by ich nie było, mimo wszystko pozwalają na "normalną" grę (a do tego dość przyjemną). Co najwyżej irytują i czasem prowokują do rzucenia brzydkim słowem w monitor. Dlatego koniec końców wystawiam w miarę wysoką ocenę, bo to nie jest żaden crap ;)
Ale po co zaraz następna gra? Przecież Seven dopiero co wyszło, wyjdzie kilka patchy i myślę że gierka będzie na 8 lub 9 nawet. Zobaczcie sobie oceny i opisy użytkowników na Metacritic i na Steam - tych którzy już przeszli lub doszli dość daleko :)
Recenzja Draugnimira brzmi jak laurka w porównaniu do recenzji IGN które dało grze 4/10 i zjechało grę od góry do dołu tak że aż zrobiło mi się szkoda deweloperów.
https://www.youtube.com/watch?v=8Q6_uyVMB84
Nie wiem czy gra jest na prawdę aż tak tragiczna ale po obejrzeniu recenzji IGN wydaje mi się że ocena Draugnimira nie jest zaniżona. Myślę że gdybyście też robili filmiki do recenzji to dużo łatwiej byłoby wam przekonać graczy do swoich racji - dużo łatwiej uwierzyć gdy się zobaczy niż gdy tylko się przeczyta ;) a macie przecież do tego zaplecze w postaci tvgry.
U mnie w wersji na gog nie mogę ustawić klawiszy, co bym nie wpisał lub przywrócił ustawienia domyślne to i tak postać w grze nie chcę np poruszać się w prawo ?? odinstalowałem, póki co szkoda miejsca na dysku.
Pograłem u znajomego. No cóż.... gra wygląda tak jakby autorzy wzięli kasę z unii i trzeba teraz ją szybko wydać, żeby jej nie trzeba było oddawać + kary unijne.
I to jest własnie cały problem oceniania gry numerkiem od 1 do 10 i kwitowania tymże numerkiem całej recenzji, czasami obszernej. Momentami nie sposób to zrobić w zgodzie z sobą i swoimi odczuciami. Mam ten problem oceniając filmy na moim filmwebowym koncie. Oglądam ich bardzo dużo bo kocham kino, ale to co czasami przechodzę wewnątrz siebie podczas wystawiania tej zakichanej oceny to jest istny mentalny koszmar :P Dlatego często staram się ująć w kilku słowach to co w filmie mnie urzekło i to co nie spasowało.
Jak widać po co poniektórych panach komentujących nadal ogromna część graczy przykłady zdecydowanie zbyt dużą wagę do numerka oznaczającego "ocenę". Ośmielę się założyć, że duża część nawet recenzji nie przeczytała, tylko zerknęła na wymienione zalety i wady i tyle. Trochę mnie to smuci, żyjemy w czasach gdzie czyjeś subiektywne odczucia, przemyślenia, dywagacje na temat produkty, czyjąś radość i przyjemność z rozgrywki czy poznawania gry, sprowadza się do numeru 1-10....
Nie ma co się sugerować ocenami na różnych forach.....a tym bardziej tylko na jednym :) Ja zanim kupię grę i nie jestem pewien czy warto to sprawdzam na kilku innych serwisach i gdy widze ze większość daje np 7/10 to wiem ze gra nie jest jakas wybitnie dobra ale też nie jest chu***o słaba ;)
Jeśli tylko GOL dał 6.5/10 a inne serwisy 8/10 to wiecie że gra jest bardzo dobra (pomijając różne błedy które ma KAŻDA gra...mniejsze lub większe).
IGN przeszło samych siebie, dało 4/10 a jednym z minusów był system szybkiej podróży O_o IGN to akurat ścierwo i jeśli gra nie jest CoDem to ma marne szanse na dobre oceny :P
System szybkiej podróży w grze jest dosyć słaby. Ja akurat nie doświadczyłem problemu z tym, że w pobliżu punktów szybkiej podróży przebywają potworki, ale ich samo rozmieszczenie jest kiepskie i w rezultacie niewiele pomagają. Są w grze duże obszary, w których nie ma ani jednego takiego punktu.
Do tego trzeba się sporo napracować żeby odblokować kolejne gałęzie systemu szybkiej podróży (tylko pierwszą się odblokowuje w ramach głównego wątku), ale to akurat może być plus, że gra nie daje fast travela za friko. ;)
Czyli w sumie dostaję to na co czekałem. Trochę szkoda, że opowieść nie porywa, ale liczę, iż gra nadrabia zadaniami pobocznymi i liczbą sposobów na ich wykonanie. Na pewno z Seven się kiedyś zapoznam, jak już stanieje do tych kilkudziesięciu złotych. A może do tego czasu twórcy poprawią to i owo sugerując się opiniami graczy.
Gra ma u mnie zablokowane fps na 30 i nie moge tego obejsc wlaczajac i wylaczajac synchronizacje pionowa czy nawet wymuszajac ja w sterach... Sprzet nie jest problemem, bo mam i7 @ 4.4GHz i Gf 1070, ktos sie z tym uporal?
Oby to szybko połatali, bo mam wielką ochotę zagrać w tą grę. Ale w jej obecnym stanie wolę się jeszcze trochę wstrzymać.
Oj chyba poczekam aż połatają grę, bo w obecnej postaci na moim złomie miałbym pewnie pokaz klatek. Dobrze wiedzieć, że świat gry jest spoko bo to dla mnie podstawa dobrych RPGów ;)
Skoro aktualizacja konsumencka sprawila ze gra zasluguje na 7 to dlaczego nie zmienicie oceny? Kogo obchodzi na jakies wersji tester gral?
Na Metacritic i Steam ludzie dają oceny 8 i 9 same więc gierka jest dużo lepsza :) Kilka błędów naprawią patche i jest hit :)
Doniczkapl - Nie powiedziałem, że gra zasługuje na siedem, tylko że potencjalnie mogłaby zasługiwać.
Kilkadziesiąt minut uzupełniających testów to za mało, by w pełni ocenić stan techniczny, np. stabilność, z którą Seven przed premierą też miało niejakie problemy. Innymi słowy, może to już jest 7.0, a może jeszcze nie - musiałbym pograć znacznie dłużej, żeby to rzetelnie, z całym przekonaniem stwierdzić ;)
D.a.r.k.ELF - Jeżeli dają same 8 i 9, to jakim sposobem średnia graczy na Metacritic wynosi tylko 7.4, a na Steamie 71%? ;)
Drażni mnie jedna rzecz czemu, tytuły artykułów na GOLu zmieniają sie x5. Jak już coś napiszecie to nie zmieniajcie tego tylko po to żeby lepiej się klikało. albo dajcie oznaczenie w tytule [AKTUALIZACJA] żeby człowiek wiedział, że to ten sam artykuł który czytał 2 dni temu. Tą praktyką ja wchodzę na te same wiadomości nie wiedząc że to właśnie to samo, fajnie że się wyświetlenia biją ale czemu kosztem mojej irytacji.
USPOKÓJCIE się z tym zmienianiem tytułów bo mnie szlag trafi.
Jak SEVEN nie jest na siedem to niech tak zostanie, a nie teraz nagle RPG inne niż wszystkie bo lepszy clickbait. Także autorze chcesz coś zmieniać to może dodaj coś do materiału i wpisz z łaski swej aktualizacja.
Ma się rozumieć, że gdybyśmy coś zmieniali w tekście, to zasygnalizowalibyśmy to w jego tytule. Tylko że... nikt niczego nie zmieniał w artykule od momentu publikacji. Tytułu też nie ;)
Ale nie zostaniesz psychopatycznym mordercą z tego powodu, że jakiś portal zmienił lub nie zmienił tytuł artykułu?
Bo wiesz, sądzę, że jest wiele innych spraw na świecie, które mogą irytować w takim stopniu. Tytuł na GOL-u niekoniecznie :P
Dziwnym jest że wczoraj czy przedwczoraj w tytule widniało "seven nie zasługuje na siedem" natomiast dziś jest "RPG inne niż wszystkie" zapewne jest to efekt braku zmian. Jak był to inny artykuł to przepraszam ale miałem wrażenie że to recenzja, a o pierwszym tytule nie widzę żadnego. dlaczego? Poza tym chciałem tutaj zwrócić uwagę na fakt, że to się dzieje nie tylko w przypadku tej recenzji, a np. recenzji elexa która zmieniała tytuł chyba dosłownie już 5 razy. Może to robicie żeby tytuł lepiej pasował ale wygląda mi po prostu na lepszy clickbait i słaba to praktyka.
Swoją drogą dobrze o tym wiem, że jestem osobą z usposobieniem psychopatycznym ale to nic groźnego. drażnią mnie detale.
"Seven nie na siedem" to hasło, które pojawiało się na dużym obiekcie graficznym na stronie głównej i wciąż tak jest ustawione. Mały obiekt graficzny, który jest tam teraz ma inny opis, ale nadal nie był on od początku zmieniany.
Generalnie na GOL-u jest taka zasada, że tytuł tekstu to jedno, a tytuł na grafice na stronie głównej to rzecz totalnie osobna. Rzadko się ze sobą pokrywają 1:1 i w większości przypadków nic się nie zmienia po publikacji. Stałym wyjątkiem jest recenzja w przygotowaniu (jeszcze bez oceny), która następnie jest zmieniana na docelowy tekst z oceną.
Chyba wiem w czym rzecz, chodzi o wasze teksty na miniaturkach bo wchodzę na stronę główną i czytam gra seven bla bla bla - Nowy elex? no i co jeszcze dacie zeby sie klikało.
wczoraj zatem było seven nie zasługuje na siedem, a tytuł mógł pozostać bez zmian ale i tak jest to dla mnie mocno niewygodne.
Jaki jest problem dać na miniaturkę to co jest faktycznie w tekście? bo "rpg inne niż wszystkie" jest chyba krótsze od tego co było wczoraj?
Możecie mi mówić, że mam paranoje ale bynajmniej ja nie lubię wchodzić w te same artykuły po ileś razy sądząc że to coś nowego lub do recenzji zostało coś dopisane.
Dziękuje za uwagę.
edit:
@up dzięki za wyjaśnienie jak widać sam to rozgryzłem, a ktoś kto nie wie to klika i klika. Ja może już wiem ale jest to drażniące jeśli mam 3 różne tytuły do 1 artykułu.
2 na 10 gra jest taka zbagowana, denerwująca i koszmarna że nie przeszedłem nawet do 4 lokacji, denerwująca kamera, system poruszania się. Człowiek zamiast odprężyć się wieczorem to jeszcze gorzej się denerwuje czekając aż załaduje się gra po zginięciu 10 raz z rzędu. Czy to przez postacie które blokują cię nie dając wspiąć się na wyższy poziom itp.
Gra usunięta i pieniądze wydane w błoto.
NIE POLECAM.
Ale gadasz farmazony.. do gry wyszedł już piąty patch i ani nie ma już problemów z kamerą, ani z systemem poruszania, poprawione też animacje, blokowanie, inteligencja i ok 50 innych rzeczy. Pamiętajmy że to pierwsza gra tego studia! Klimat jest świetny, fabuła mega, grafika bardzo dobra, muzyka przednia i gra z każdym kolejnym patchem wyrasta z 6/7 na 9 :) Polecam poczytać opinie ludzi ma Metacritic i Steam którzy mają wszystkie patche oraz przeszli już grę lub doszli daleko...