Czy Call of Duty: WW2 jest wierne historii? Analizujemy nowego CoD-a
Świetny tekst, dawno czegoś tak dobrego na golu nie czytałem. Chylę czoło przed autorem. :)
Bardzo przyjemny i ciekawy tekst :)
Jeszcze a propos Thompsona. W grze używane są magazynki 30 nabojowe, podczas gdy amerykanie w Europie używali 20 nabojowych, natomiast 30 nabojowe były używane praktycznie tylko przez oddziały Marines.
Skąd taka informacja? Wystarczy sobie pooglądać zdjęcia z walk w Europie żeby zobaczyć Thompsony z magazynkami na 30 nabojów.
Info z publikacji historycznych i książek. A umiesz rozróżnić magazynek 30 a 20 nabojowy? Bo owszem używane były 30 ale jednak praktyczne używali 20. Tak samo mi powiesz, że hełmów żołnierze tez nie zapinali pod brodą tylko każdy latał z odpiętymi bo tak jest na zdjęciach?
Ehh nie do końca... 20 nabojowy stick był po prostu starszy, 30 nowszy, a rozróżnić je nawet w grubych okularach można po długości.
Tu macie fotkę 2nd Infantry Div w Nomandii i trzyma wyraźnie 30 nabojowy.
Owszem były tego nie pisałem, że w ogóle nie było, ale wiadomo których było, bo ja właśnie natrafiłem na info, że gównie używano 20, a na Pacyfiku 30, a chyba raczej nie mieszali
W książce D-Day Beach Assault Troops masz podane, że żołnierze używali Thomsponów z 20 i 30 nabojowymi magami. Jest jeszcze uwaga, że standardowa ładownica mieściła pięć clipów 20 nabojowych lub trzy 30 nabojowe.
Ok ale powtórzę, że nie pisałem iż nie używali 30 nabojowych :-). Ale dokładnych jakiś danych nie ma? A co do ładownic to wiem. Były tez ładownice do bębenkowych ale do tych starszych modeli Thompsona ale nie wiem gdzie i ile ich używali w Europie (ale podejrzewam, że mało ze względu na ich ciężar i zawodność o 100 nabojowych już nie mówię), bo wersję 1928A1 z bębenkowym 50 nabojowym widziałem na Pacyfiku w rękach Marines.
Fajny artykuł i sorry, że się czepiam szczegółów, ale w tekście w punkcie o przeładowywaniu karabinów snajperskich jest błąd. Nie chodzi o ładownik tylko o łódkę nabojową. Różnica polega na tym że z łódki naboje zsuwa się do magazynka, a samą łódkę odrzuca, podczas gdy ładownik wprowadza się do broni cały i broń usuwa go później (jak w Garandzie gdzie broń wyrzuca pusty ładownik górą albo jak w Manlicherze wz. 1895 albo karabinach Berthier gdzie wypada z otworu w podstawie magazynka).
Poza tym ze screenów widze że M1 Carbine w grze ma powojenny celownik.
No ale wg źródeł i Springfield, i Enfield i Kar98K były ładowane właśnie ładownikiem - nie łódką. Bazowałem na anglojęzycznych tekstach i zawsze jest tam stripper clip, a nie en bloc.
według:
Andrzej Ciepliński, Ryszard Woźniak: Encyklopedia współczesnej broni palnej. Warszawa: Wydawnictwo WiS, 1994, s. 113. ISBN 83-86028-01-7
na czym bazuje choćby wikipedia jest dokładnie na odwrót niż mówisz ;)
Nie wiem czy dobrze Cie zrozumiałem z tą Wikipedią... Jeśli chodzi Ci o to, że artykuł na wikipedii w języku polskim o ładowniku po przełączeniu na strone w języku angielskim pokazuje artykuł "stripper clip", to jest to błąd i ktoś powinien to poprawić. Jeśli mi nie ufasz porównaj artykuły w obu językach to zobaczysz że są o dwóch różnych rzeczach.
Ok, ktoś tam chyba rzeczywiście namieszał i po naszemu en bloc to ładownik, choć jak patrzę w internecie to ta dyskusja jest najbogatszym źródłem na ten temat ;)
Mauser Kar98k oraz M1 Carbine naprawdę są dobrze oddane i wymodelowane? Mam wrażenie ze ten Kar98k wygląda dziwnie, a szczególnie muszka z szczerbinką. Dodatkowo ta PPSH która ma uchwyt magazynka z PPS.
" oraz poddających się Polaków, na których natknęli się wtedy jego żołnierze " Jakich Polaków mówimy o tych dwóch co sie poddają ( jeden koło 50 a drugi młodszy ) i ich ci włoskiego pochodzenia amerykanie zabijają ???? Jeżeli tak to oni mówią
. Jeden mówi ja nikogo nie zabił, ja żem Czech
Nie, ja o historii :)
W filmie Spielberg pokazywał Rangersów, a więc małą grupę dołączoną do 29 Dywizji, która szturmowała zupełnie inne sektory Omahy i nie wiem kogo tam spotkali, ani na czym bazował scenarzysta filmu.
Wzmianka o Polakach, którzy się poddali Amerykanom jest od porucznika Spauldinga z 16 Pułku 1 Dywizji, którego drużyna jako pierwsza zdobyła urwisko na Omaha i zaczęła czyścić bunkry
[8]
Blad ortograficzny. "Ci" powinno byc napisane mala litera.
A ok nie czytałem. W filmie zabili poddających się Czechów. BTW dalibyście możliwość odpowiadania na komentarze innych użytkowników, a nie aby odpowiedzieć na Twój komentarz musze klikać na swój :-). BTW artykuł zacny. W sumie Treyarch mógłby zrobic Call of Duty o polskich żołnierzach. Mamy tak duży szlak bojowy poprzez Afrykę, Włochy, Normandie, Hollandie, Rosje, Polske i III Rzeszę
,,...słynnej sceny lądowania na plaży Omaha, którą wszyscy pamiętamy z [...] a także ze wspomnianego Call of Duty 2"
W CoD 2 było Pointe du Hoc znajdujące się w odległości 6,4 km od plaży Omaha.
Ze wspomnianego Call of Duty, a wspominałem tylko COD2 The Big Red One i tam był szturm na Omaha z autentycznym tekstem pułkownika Taylora :)
Tekst ciekawszy niz sama gra.
A mnie dziwi bardzo krótka fabuła jedynie 11misji za 220zł całą gre przeszedłem w hmm 4godziny? żenada
a kto kupuje cod-a dla singla? chyba nikt. Ja w Singla nawet nie zacząłem grać, a w multi mam już ponad 40 godzin
Kuźwa człowieku a co ty oczekiwałeś? Wielkiego sandboxa z 1000 questów?
Wy sie nigdy nie nauczycie że CoD zawsze ma krótkie ale intensywne kampanie, a jak próbowano je przedłużyć tak jak w BO3 to wyszło to średnio.
Blurek racja. Tak samo wkurza mnie porównywanie CoD-a do BF-a. CoD zawsze miał małe, szybkie mapy, a BF duże. To jest całkowicie inny FPS
IMO w tej części singiel jest warty ogrania.
Multi natomiast pod względem gameplay'u wypada jak zwykle bez zarzutu. Bolą mnie jednak te historyczne absurdy tam ukazane przez co przeciętny Hamerykanin może uwierzyć w murzynki w Wehrmachcie, czerwone flagi z czarnym krzyżem na białym okręgu itp.
Kiedyś Activision nie bało się zrywać z szeroko pojętą "poprawnością polityczną" o czym świadczą chociażby pewne pamiętne sceny z MW2 i 3 a teraz?
CoD WaW wciąż nie pobite jeśli idzie o realia II wojny światowej i ukazanie wszystkich trybów.
Zarzucanie grze nastawionej na rozrywkę że nie jest zgodna z prawdą historyczną jest niedorzeczne. Podobnie jak krytyka strzelania z łuku w nowym Assassin's Creed. Jeżeli miałoby to być całkiem realne to nie dało by się grać. Jedna kulka i po grze. Więc bez przesady. Po za tym artykuł ciekawy dla fanów tematu sprzętu i uzbrojenia.
Zarzucanie grze nastawionej na rozrywkę że nie jest zgodna z prawdą historyczną jest niedorzeczne
nie jest, jeżeli jednym z jej znaków rozpoznawczych ma być historyczny setting.
btw., każda gra jest nastawiona na rozrywkę.
Wiesz miałbyś rację, gdyby developer nie krzyczał że będą trzymali się realiów WWII. Sami sobie są winni że po prostu w tej kwestii ostro dali DUPKI.
Czy wierne historii było ratowanie niemieckich cywili przed niemcami i wysyłanie ich hen w miasto amerykańską ciężarówką? :>
ci cywile to biedni Niemcy, uciskani przez złych Nazistów - gdyby nie dzielni GIs, zapewne Naziści użyli by ich jako żywych tarcz.
Do błędów dorzuciłbym jeszcze błędną animację przeładowania M1 Garanda. W grze wyraźnie widoczny jest ruch ręki postaci zamykający zamek po włożeniu nowego magazynka. W rzeczywistości zamek za pomocą sprężyny automatycznie się rygluje w momencie gdy kciuk zwalnia górną część zamka.
A co powiesz na widok drewnianego magazynka w COD: MW3 :D. Skoro tu takie drobne detale się wyłapuję, to MW3 i epicki drewniany magazynek bez widocznych naboi, powinien być wręcz potępieniem.
Nagonka była wtedy tak duża, że w kolejnych odsłonach już nie zapominali o tym detalu.
Nie, żeby coś, ale cywile występowali chociażby w Brothers in Arms gdzie też byli ofiarami wojny.
Ja natomiast mam zastrzeżenia o wierność historyczną nowego coda, jest to oczywiście kwestia nazistów,bohaterowie w tej części jak zaklęci powtarzają że walczą z nazistami a nie niemcami,nie znam żadnego weterana IIWŚ ale wątpię żeby amerykanie nie zdawali sobie sprawy że ich wrogiem jest Rzesza Niemiecka a nie naziści.A co do misji z obozem to moim zdaniem była kiepsko zrobiona, w porównaniu do książki Oświęcim w oczach SS wypada słabo,nie oddaje w pełni realiów obozów pracy.
To się możesz ustawić w jednej drużynie z recenzentem Polygonu czy IGN, który przez pół recenzji narzekał, że COD przez całą fabułę nie pokazywał Holokaustu tylko... ;)
Weź pod uwagę, że to zwykła gra komputerowa, która na pierwszym miejscu ma zapewniać rozrywkę - to nie jest materiał dokumentalny z TVP Kultura. Po drugie obóz w Berga nie był taki sam jak Oświęcim - nie palono tam ludzi w piecach, nie gazowano ich, tylko wysyłano do pracy i głodzono. Bohater gry trafia do opuszczonego już obozu, więc siłą rzeczy nie widzi w pełni, jak tam było, gdy był pełen więźniów.