Premiera i recenzje gry Football Manager 2018 - bez rewolucji
Od momentu kiedy to Football Manager wymaga Steam, ta gra nic się w ogóle nie zmienia, cały czas jedno i to samo, gra się bardzo dobrze sprzedaje to muszą wciskać w kółko ten sam produkt jak FIFA czy też PES.
Idealne? Przecież ta gra jest wyraźnie gorsza niż np FM10. Od tego czasu zmieniła się grafika i doszło full bzdurnych opcji do przeklikiwania. To co najważniejsze, tj taktyka i silnik meczowy zostało upośledzone. A baza danych też się nie powiększyła.
To co najważniejsze, tj taktyka i silnik meczowy zostało upośledzone.
W jaki niby sposób? W jaki sposób silnik z FM10 który nie traktował piłki jako fizyczny obiekt w obliczeniach był lepszy niż obecny?
W jaki sposób taktyki ustalane za pomocą abstrakcyjnych sliderów są lepsze niż zgodne z rzeczywistością ustawianie ról i zachowań tak jak obecnie?
FM nie potrzebuje rewolucji, tylko ewolucji - i dokładnie to się dzieje. Team Dynamics i Medical Center zdecydowanie na plus (zwłaszcza to drugie łopatologicznie wyjaśni "dlaczego mam tyle kontuzji" tym, którzy zawsze o to płaczą), silnik meczowy znów na plus (może z jednym małym zastrzeżeniem), zmiany w scoutingu generalnie na plus. Można nieco kręcić nosem na kilka dziwnych decyzji odnośnie interfejsu, ale kilka zmian UI też na plus.
Na minus pewien wyczuwalny lag w menu, choć po patchu na premierę jest już dużo lepiej i kilka upierdliwych bugów, które pewnie szybko poprawią.
Ogólnie, kolejna bardzo dobra część.
To są ciągle te same rzeczy, podane po prostu w innej szacie graficznej i inaczej nazwane.
To są ciągle te same rzeczy, podane po prostu w innej szacie graficznej
Gdzie miałeś wcześniej Team Dynamics czy Medical Center?
Gram w tą gre od 15 lat, dobrze wiem jak się rozwijała i zmieniała. Między ostatnimi wersjami, a w szczególności wersją 15 i 17 prawie nie było różnicy, ale 18 już wnosi sporo nowości. Dynamika jest naprawdę czymś co ta gra potrzebowała, w końcu interakcja z zawodnikami ma jakieś odbicie na zespole, centrum medyczne teraz pozwala mieć jakiś wpływ na ilość łapanych kontuzji. Jedynie odprawy przedmeczowe są dla mnie nadal zagadką, bo nie wiem na ile ta opcja działa, a na ile nie działa. Za to duży minus.
Silnik meczowy na pierwszy rzut oka może i nie wygląda inaczej, ale sporo zmienił. Zawodnicy w końcu doświadczają interakcji na boisku między sobą, widać fizykę. Może to i szczegół na dłuższą metę, ale cieszy.
Scouting. Byłem do niego sceptycznie nastawiony, ale czym więcej gram tym bardziej mi się podoba. Super się sprawdza jeśli gramy na ukrytych atrybutach, w sumie to jest stworzony pod taką grę. Zawodnicy sami się do nas zgłaszają informując jednocześnie czy będą wzmocnieniem czy uzupełnieniem ławki, dostajemy karty zawodników od sztabu jeśli ktoś im wpadnie w oko i może się nadawać do gry u nas. Dla mnie to taka mała rewolucja. Duży plus i świeże podejście do tego tematu. Osoby grające na odkrytych atrybutach naprawdę teraz dużo tracą i dla nich ten system akurat może być gorszy w odbiorze, bo jest więcej klikania i przez to trudniej im docenić zalety tego systemu. Na odkrytych atrybutach połowa mechanizmów w ogóle jest niepotrzebna wtedy.
Gram w FM/CM od 2001 roku i powiem jedno, ta gra od wyjścia widoku 3D piłkarzy nic się nie zmienia, owszem był lepsze i gorsze edycje czyli te z mniejszą ilością bugów i z większą, poza tym to od wieluuuuuu sezonów odgrzewany kotlet, który zarabia tylko dlatego że nie ma konkurencji.
Wiem jedno na mnie już Jacobson nie zarobi...