Divinity: Original Sin II to RPG roku według pierwszych recenzji
Wysoko oceniana gra, która nie ma wielkiego wydawcy za sobą (a co za tym idzie - marketingu i nie ciska developera pod gilotynę jeśli nie sprzeda 1mln sztuk po premierze), która nie prowadzi za rączke i daje graczom szereg narzędzi do radzenia sobie z sytuacjami?
I co, da się?
Od kiedy Zelda to RPG?
Krytyka koncentruje się głównie na wysokim poziomie trudności oraz fakcie, że dla osób z małym doświadczeniem w gatunku RPG, pierwsze godziny zabawy z Divinity: Original Sin II mogą być ciężką przeprawą.
Lol. To już naprawdę nie ma się do czego przyczepić... Po co w ogóle się czepiać poziomu trudności? Taka specyfika gry. Jak ktoś chce banalne RPG to warto ich po prostu skierować do Skyrima i amen.
Od kiedy Zelda to RPG?
Rozwoju postaci?
Symestem rozwoju postaci jest równie rozbudowany co w Undertale którego RPGowości nikt nie kwestionuje.
Cala seria Zelda to gry z gatunku action-adventure.
RPG może być pod gatunkiem action-adventure więc wszystko się zgadza: https://pokesaur.files.wordpress.com/2011/05/diagramgenres.png?w=1400
A ostatnia Zelda ma tyle cech wspólnych z współczesnymi aRPG że takie przyporządkowana niesie ze sobą więcej informacji o tym czego się spodziewać po grze.
Może być, ale Zelda do niego nie należy. Nawet masz to zaznaczone na tym diagramie.
Stare Zeldy nie były RPG, ale BotW jest. Tak samo zapewne będzie z nowym Assassin’s Creed.
@TobiAlex
Przestań...
Dlaczego ma przestać, skoro mówi prawdę? Zelda to action-adventure z elementami RPG, a nie RPG.
Przecież nowa Zelda to gra sportowa, lol. Jazda na tarczy, lot na paralotni i takie rzeczy. :V
@Gorn
Powiedział to fanboj gothica który do tej pory kultywuje grę z przed dekady, która nie obchodzi nikogo z wydawców i sami twórcy mają ją gdzieś xd.
Jeśli ktoś ma jakieś wątpliwości co jest a co nie jest cRPG:
http://www.ppe.pl/blog/20587/7084/o-crpg-slow-kilka.html
Dla mnie to na pewno RPG roku. Do ogrania w 2017 jeszcze Elex i South Park 2, wiec zupełnie inna półka. To co wyszło do tej pory to ME Andromeda (gra na 7/10, 50h grania), Tyranny (świetna fabuła, ale mimo wszystko zbyt mało rozbudowana, 40h grania).
Jedynie w Torment nie grałem, ale po reccenzjach wnioskuje, że to jednak nie to.
Jak nic od Obsidianu nie wyjdzie (South Park to bardziej jRPG), to muszę się zgodzić. Gra petarda. Wszystko można :)
Krytyka koncentruje się głównie na wysokim poziomie trudności oraz fakcie, że dla osób z małym doświadczeniem w gatunku RPG, pierwsze godziny zabawy z Divinity: Original Sin II mogą być ciężką przeprawą.
Lol. To już naprawdę nie ma się do czego przyczepić... Po co w ogóle się czepiać poziomu trudności? Taka specyfika gry. Jak ktoś chce banalne RPG to warto ich po prostu skierować do Skyrima i amen.
Chyba bardziej chodzi o walkę, która można bardzo ułatwić regulując poziom trudności. Również brak znaczników czy "podaniu na tacy" celów jest wynikiem oceny... Trochę śmieszne oceniać trudność, ale o to chodzi w takich RPGach. Trzeba dużo czytać i trochę pomyśleć, aby wypełnić cel...
Dla mnie od bardzo dawna najciekawsza gra RPG, dawno tak się w żadną grę nie wciągnąłem, siedzę w niej i nie mogę wyjść. Pierwsza część tak nie wciągnęła, ale teraz wrócę do niej bardzo chętnie!
Można trainerem sobie pomóc. Chociaż jeśli to będzie konieczne to jest to wpadka producenta. Przy PC trudność gry nie jest żadna przeszkodą.
W DOS2 trudność raczej wynika z stosunkowo skomplikowanej mechaniki niż z faktycznej trudności. Łatwo można zauważyć jak wiele jest sprzecznych opinii chociażby w dyskusjach na steamie.
bardziej chodzi o to, że początek gry ma dosyć wysoki próg wejścia. w innych rpg początkowe etapy to stopniowy wzrost poziomu trudności i czas dla gracza do opanowania wszystkich mechanik, patrz taki wiedźmin 3 - cała lokacja białego sadu to jeden wielki tutorial, bardzo zgrabnie i nieinwazyjnie przedstawiony.
tutaj mamy co innego, poza poziomem na statku, jesteśmy rzucani od razu na głęboką wodę. nie mamy prawie możliwości dowolnego przechodzenia walk tylko musimy iść po sznurku jaki ustawili twórcy, ze względu na ciągle rosnący poziom tych walk.
a najlepiej, żebyśmy najpierw dokładnie przetrzepali całą lokację, zaglądając do każdego zakamarku i szukając ukrytego ekwipunku, który miejscami jest ukryty w naprawdę wyrafinowany sposób. tym bardziej, że twórcy nie tłumaczą czy do danego miejsca nie możemy się na początku w ogóle dostać i trzeba wrócić później czy może trzeba rozwiązać jakąś łamigłówkę czy poszukać jakiegoś przedmiotu u handlarzy. ci co grali w poprzednia część mają łatwiej (ot choćby wiedza jak działa telekineza) ale nowi gracze mogą czuć się sfrustrowani, że gra ich nie informuje w wyraźny sposób co trzeba zrobić. znowu świetnie rozwiązano to w wiedźminie - do zniszczenia drzwi geralt proponował użycie znaku aard a do zniszczenia gniazda potworów proponował stworzenie bomby i podłożenie jej, jeśli nie mieliśmy jeszcze żadnej w ekwipunku. nie było suchego 'nie możesz tego teraz zrobić', tylko mała podpowiedź.
z drugiej strony gdy tylko wyposażymy się należycie i zdobędziemy doświadczenie wybijając potwory to gra przestaje być trudna - jeszcze przed opuszczeniem fort hope wyrżnąłem całą załogę, tym bardziej, że AI jest kiepska i poza wcześniej przygotowanymi przez twórców skryptami to nie potrafi w ogóle adaptować się do sytuacji i daje się ją łatwo pokonać.
"Autorzy poinformowali, że po czterech dniach od premiery sprzedaż wyniosła prawie pół miliona egzemplarzy."
A nie jest to przypadkiem sprzedaż uwzględniająca rok w ea a nie tylko 4 dni oraz kopie rozesłane wspierającym z kk?
Podali informacje o całościowej sprzedaży czyli uwzględnia to również kopie sprzedane podczas wczesnego dostępu (ok 250 tysięcy) I kickstartera (ok 40 tysięcy).
ktora to juz gra w tym roku zgarniajaca regularnie 9/10, przeciez to jest jakis zart. jakby kazda recenzje pisal chaster a. bam...
Średnia powyżej 90/100 z nowych gier wydanych w tym roku mają tylko 4 gry: Zelda BotW, Persona 5, Divinity OS2 oraz What Remains of Edith Finch.
Nie wiem, ja dałem 10/10 ;)
A ja się ciesze że gra ukazała się w polskiej wersji językowej . I chciałbym za to podziękować polskim wydawcom . GORĄCE DZIĘKUJE
Wysoko oceniana gra, która nie ma wielkiego wydawcy za sobą (a co za tym idzie - marketingu i nie ciska developera pod gilotynę jeśli nie sprzeda 1mln sztuk po premierze), która nie prowadzi za rączke i daje graczom szereg narzędzi do radzenia sobie z sytuacjami?
I co, da się?
Jeszcze się nie da, bo ten mały wydawca nie umie poprowadzić sprzedaży i zapewnić danemu rynkowi wersji mu przeznaczonej. Jeśli nie byli w stanie dokonać tego samemu, to powinni dołożyć starań, by zrobił to za nich regionalny wydawca.
Ta gra jest absolutnie cudowna, to jeden z najlepszych RPGów w jakie w życiu grałem. DOS2 siedzi obok BG/BG2, Witcher 3, Morrowing, Fallout 1 i Planscpae jako najlepsze RPGI jakie kiedykolwiek wyszły.
W tej grze można wszystko, wszędzie, kreatywność w używaniu zaklęć, combosy, setki buildów, przywiązanie do detali, oryginalne podejście do wielu kwesti, poważny świat i fabuła (zerwali ze śmieszkowatością poprzednich gier), mogę zabić kogo mi się podoba, okraść kogo mi się podoba, każdą walkę da się wygrać, łatwiej lub trudniej. Strona artystyczna jest świetna, grafika śliczna. Fabułą wciąga, świat jest ciekawy.
To będzie RPG w którego będę grał wiele razy.
Jeszcze nie skończyłem go raz (z żoną w co-opie) a już zacząłem grę od nowa na nowym savie :D
9/10 dla mnie.
DOS2 siedzi obok BG/BG2, Witcher 3, Morrowing, Fallout 1 i Planscpae jako najlepsze RPGI jakie kiedykolwiek wyszły.
Odważnie...Zainteresowałeś mnie.
Na razie nie ma wydawcy w PL. Tylko Steam i GOG.
Andromeda to calkiem dobra gra, ale ją jak i pozostale Mass efekty traktuje jak sfabularyzowane strzelanki, South park choc zapewne bedzie niezly to jednak odcinanie kuponow, a Elex mozna zalozyc ze bedzie co najwyzej sredniakiem, bo juz widac jak biednie wyglada, zreszta dobrej gry PB jeszcze nie wydalo. Co tam jeszcze, a wiem, Numenera (nazwa Torment nie przejdzie mi tu przez gardlo) od partaczy z inXile, ale to tez sredniak.
Wygrywa Divinity, ale to w sumie byl biedny rok dla rpgow. Nie bylo godnego przeciwnika. Tyranny to 2016.
Chyba nie grałeś jeszcze w Divinity 2, Tyranny i Pillarsów zjada na śniadanie.
A co to ma do rzeczy?
Pierwsza część otrzymała spolszczenie ale druga już nie. Prawdziwy RPG, ale oczywiście po co wydawać, przecież jest kolejny "Assassin's", który się sprzeda.
PS: Faktycznie, że gracze proszą również o swoje wersje językowe. Może sprzedaż pozwoli im na zrealizowanie tej możliwości by gracze byli zadowoleni.
Kupiłbym od ręki, ale nie rzucę się na tak rozbudowanego RPG'a po angielsku.
I proszę mi tu nie rzucać tekstami "ucz się angielskiego" bo takowy znam i to całkiem dobrze, ale chodzi przede wszystkim o komfort grania, a także o czasem naprawdę trudne kwestie techniczne czy dość nietypowe słownictwo, przy którym naprawdę łatwo można się wyłożyć /w końcu to RPG/ - a granie po łebkach mnie nie interesuje.
Szkoda, naprawdę szkoda.
Warto też wspomnieć, że zarówno na Steamie jak i bardzo wielu forach poświęconych DOS 2 wielu nie-angielsko języcznych graczy również prosi o swoje wersje językowe... Ciekawe jak by wyglądała sprzedaż gdyby takowe wersje powstały.
By nie tracić zbyt dużo raczej na razie ja odstawie, mimo że też znam język angielski po 20 godzinach czuje ze ubywaja mi smaczki tworzące klimat gry. A tak po prawdzie to jest do dupy nie podobne by tego nie spolszczyc. Krew się gotuje
Zgadza się, niestety, ale nasi wydawcy olali sprawę. Wszystko zależy od tego, czy głosy fanów będą wystarczające i czy oni będą mieli chęć. W wypowiedzi na ten temat nie zaprzeczyli, że nigdy nie powstanie. Pytanie tylko, czy będziemy czekać lata czy bardzo szybko pojawi się informacja na ten temat.
no i zajebiście. YEAH PIĘKNIE.(łiczejwen style)
A tak na poważnie, poczekam aż zredukują część bugów.
Dla mnie rpg roku, rozumiem niektórych bo gra może przytłoczyć ogromem możliwości, jestem w drugim akcie i nie mogę sie oderwać, fabuła wciągnęła mnie bardzo. Jak kolega napisał możliwościami kombinowania zarówno w craftingu jak i taktyka w walce wykorzystując ogrom możliwości przewyższa każda grę która sie ukazała, żałuje tych którzy nie mogą sie nią cieszyć w języku polskim. Inna sprawa ze gra jest bardzo wymagająca ale mi to bardzo odpowiada to nie jest gra gdzie wszystko jest podpowiadane gdzie iść i co zrobić czasami trzeba naprawdę pogłówkować i tez rozumiem ze to nie jest gra dla każdego point and click...larian odwalił kawał dobrej roboty ,
hahaha gra roku a nie została i oficjalnie nie zostanie spolszczona. Polska to tylko kilku tysięczny, mały kraj.. po co. Dlaczego dali m.in Rosyjski i Niemiecki ? Niech cały świat się kształci w angielskim. Jasne, trzeba znać ang. ... no ale bez przesady :P
Całkowicie sie zgodzę, że to kpina, że nie ma nawet w planach jak na razie polskiej wersji, ale serio nie widzisz różnicy pomiędzy Rosją, Niemcami, a polską? Porównaj sobie populację tych krajów...
No szkoda,że nie ma polskiej wersji,ale to raczej nie wina naszego wydawcy..może gra się u nas słabo sprzedała i producent zarządził,że nie będzie polskiej wersji.
Fakt, gra jest droga. Ale ja nie wahałam się ani minuty po obejrzeniu recenzji i gameplaya. No i nie żałuję. od kilku dni nie mogę się oderwać od kompa, nie mówiąc już o graniu w inne gry. Jeśli ktoś ma choć podstawowy angielski to myślę, że sobie poradzi. Fakt, są tam wyrazy po które i ja muszę sięgać do słowniczka ale bardzo się z tego cieszę (ponad 10 lat mieszkam za granicą i wydawało mi się, że dobrze znam język angielski lol!).
Urban1212 To chyba nie tak. Jeśli gra się słabo sprzedała ( o ile tak jest,nie znam szczegółów sprzedaży) to dlatego ,że nie ma polskiej wersji :) Sam chętnie bym zagrał ale nie znam języka na tyle dobrze by komfortowo się bawić :) Może autorzy kierowali się sprzedażą pierwszej części?
Podobno nasi wydawcy nie byli zainteresowani tą grą. A polska wersja nie wychodzi, gdyż nikomu jej na razie nie zlecili. A pierwsza część miała z byt dużą obsuwę, jeżeli chodzi o premierę spolszczenia. Ciekawostka taka , że nie tylko my chcemy to spolszczenie, jak było poruszone wcześniej. Pojawia się polski język, chiński, hiszpański, portugalsko-brazylyjski itp. A chiny tak małe nie są, więc może wkrótce poznamy stanowisko developerów.
Szkoda że nie po Polsku. Żadna to dla mnie przyjemność grać nie wychwytując wszystkich ciekawostek i smaczków. Angielski znam jako tako, ale nie na tyle aby grać w tak rozbudowanego tekstowo rpga. Lipa. Trudno może South Park będzie pl
Gra miodna, brak polskiej wersji boli mimo że angielski znam dosyć dobrze, niestety nie wystarczająco aby wiedzieć co każde rzadziej używane słowo lub zdanie oznacza, dlatego siedzę sobie z tłumaczem w telefonie i nawet daje radę. Wcale nie jest tak trudno jak się niektórym może wydawać.
Czekam na kompletne wydanie na PS4 z wszystkimi dodatkami(jeżeli takowe się pojawią) i polską wersją językową.
Pytanko - czy ta gra ma wersje pudelkowa, dostepna np. w Empiku lub innych sieciowkach? Szukam przez internet ale wyglada to tak jakby gra byla tylko w wersji cyfrowej?
Jedyna szansa na spolszczenie to zmiana wydawcy w PL, ale po premierze raczej jest to wątpliwe, teraz już wiecie dlaczego cenega przez wielu gardzona to najlepszy wydawca w Polsce. DoS2 nie trawił do nich i macie jeden z najciekawszych rpgów zostaje po angielsku.
Drugie najlepsze po Andromedzie autor chciał rzec. Każdy może myśleć inaczej. Ale będzie się mylił.
200zl za crpg bez polskiej wersji jezykowej i wydania fizycznego. Feels bad man... Musze sie przyznac, ze w pierwszej kolejnosci zaopatrzylem sie w wersje alfa DOSa z Zatoki. Stworzylem postac, pogralem doslownie 15min i odrazu chcialem biec do sklepu po pudelko a tutaj zonk.
Mam nadzieje, ze bedzie warto i jedyne czego pożałuję to, ze kupilem gre w niedziele wieczorem a nie np. w piatek po pracy :/