Cześć ostatnio chciałem "pobawić" sie z programem Python i napotkałem problem:
Gdy chcę stworzyć plik (przez python nazwa.py lub ./nazwa.py) to wyskakuje to co na zdjęciu.
Wydaje mi sie że to przez go że nie jestem w żadnym folderze jeśli tak to jak wejść w jakiś?
Z góry dzięki za pomoc
Jestes w interpreterze
Wychodzisz przez exit()
A potem
python.exe kolko.py
Do edycji idle.exe
Do nauki polecam strony typu checkio. Po zarejestrowaniu można rozwiązywać zadania, dostępne są podpowiedzi w razie braku pomysłów. Przyda się pewnie także dokumentacja.
https://checkio.org/
https://docs.python.org/3.5/reference/index.html
Ej dobra tak ogólnie to dopiero teraz odpaliłem pythona i ten exit() chyba coś nie dział bo wtedy zamyka mi program. Mógł byś powiedziećna serio jak to zrobić?
Python nie jest językiem kompliowalnym. Do uruchomienia programów służy interpreter. Wpisując w konsole "Python", uruchamiasz interpreter. Jest to taki program który wykonuje wpisane polecenia. Działanie interpretera można sprawdzić przez wpisanie np. 2+2, co powinno dać wynik:
>>4
Oznacza to ze można w nim normalnie programować. Spróbuj wpisać np:
Test="Sample tekst"
Print(Test)
Aby uruchomić program napisany wcześniej, należy przesłać go do interpretera. Jest kilka możliwości. Można np. w nagłówku programu podać ścieżkę do interpretera, ale można również wywołać interpreter z parametrem. Aby to zrobić należy wpisać polecenie Python <parametr>, co uruchomi interpreter a następnie wykona kod wpisany w pliku podanym jako <parametr>.
Teraz do sedna: Ty próbujesz wywołać interpreter w interpreterze. Po otwarciu konsoli, lub terminala wpisz po prostu Python nazwa_programu.py, żeby przesłać kod z programu do interpretera.
Co robi / ma robi ten skrypt kolko.py
Skrypt uruchamiasz w sposob jaki podalem. Skrypty pisze sie w edytorach jakpodany idle.exe
Mam niestety teorie ale musze sie upewnic
Nie rozumiem, dlaczego do pisania programów nie używasz jakiegoś ładnego edytora, np. idle.
Wiem, że czerń i biel wygląda bardziej h4x0rsko, ale może jednak? :D
Bo tak naprawdę, Twój problem można obejść kliknięciem. IMO, dużo srania się z tym, a wartość edukacyjna znikoma. Idź do tego katalogu, z którego odpalasz pythona i zobacz, czy nie masz czegoś takiego, jak idle, IDLEX, czy cokolwiek podobnego. Jak nie masz, to sobie ściągnij. Serio, nie warto sobie tym nerwów szarpać.
A wracając do Twojego problemu, to moim zdaniem porąbały Ci się dwie rzeczy. Pierwsza jest taka, że pomyliło Ci się środowisko python z linią komend windowsa. Jedno i drugie ma czarne tło :P.
To, co próbujesz zrobić, to otworzyć interpreter, który od razu otworzy kolko.py. Ale ten interpreter jest już otwarty!
Powiedz mi, co się dzieje, jak wpiszesz import kolko.py
Interpreter powinien skorzystać z funkcji import, żeby wrzucić Twoje kolko.py.
Żeby otworzyć plik metodą python kolko.py, musisz przenieść się do linii komend windowsa. W interpreterze, słowo python nie jest żadną funkcją. Możesz temu słowu przypisać liczbę, czy tam cokolwiek chcesz. Możesz sobie wpisać python = 2, a jak wpiszesz print(python), to wyświetli Ci się 2, rozumiesz?
Żeby wyjść z interpretera, wpisz quit() i wciśnij enter.
Interpreter powinien się zamknąć, a linia komend pozostanie aktywna (w sensie - znikną znaczki >>>). W TYM MOMENCIE JESTEŚ W LINII KOMEND WINDOWSA, a nie w pythonie. Jeśli zamknęło się okienko, to wejdź do linii komend windowsa i zrób to samo, pamiętając o ścieżce (ścieżkę zmieniasz poleceniem cd zaś o katalog wyżej cofasz się, używając cd..)
Wtedy zrób jakaś\tam\ścieżka\python kolko.py
Wówczas otworzy się interpreter, wraz z programem kolko.
Musisz jeszcze się upewnić, że Windows znajdzie ten plik, który chcesz otworzyć przy użyciu interpretera.
Jeśli po wpisaniu quit() w interpreterze, nie zamknęło się okienko, wpisz path i naciśnij enter. To Ci poda ścieżkę, w jakiej się obecnie znajdujesz.
Następnie weź przenieś to kolko.py do tego samego katalogu, który jest podany.
I wtedy zrób to, co powiedział Lutz.
Czyli python kolko.py
Rozumiesz, jaka jest różnica?
Będąc w interpreterze ("w pythonie"), możesz zaimportować plik, używając odpowiedniej funkcji. Będąc poza pythonem, korzystasz po prostu z windowsowego prompta do otwarcia środowiska python (wraz z interesującym Ciebie plikiem).
I zacznij korzystać z idle, spyder, czy czegokolwiek. Będziesz mógł sobie wówczas zrobić plik -> otwórz i sobie wyklikasz ścieżkę do kolko.py :P
okej otworzyłem to idle.
Ale mój problem chyba jest taki że w ogóle nie moge utworzyć pliku kolko.py.
Wszedłem w wiersz poleceń skopiowałem ścieżkę i nic
Chyba tego nie ogarnę
Od początku jak stworzyć plik nazwa.py (robić to w Idle, python czy gdzie)?
i co dalej robić żeby móc w tym pliku sobie pisać np. zrobic kółko i krzyżyk?
Tworzysz program.
Następnie klikasz File -> save as i tworzysz plik.
Jeśli chcesz wrócić do projektu, robisz file -> open. Klikasz.
A tak na serio, jeśli masz tego typu problemy, ściągnij sobie to:
https://sourceforge.net/projects/winpython/
I tam masz taki ładny edytor, który nazywa się Spyder.
Winpython przy okazji zawiera wiele ciekawych bibliotek, których ci po prostu nie zabraknie, jeśli kiedyś przeczytasz jakiś kurs i nagle się okaże, że będziesz ich potrzebował.
U mnie wygląda to tak:
Robisz pusty arkusz jednym kliknięciem i zapisujesz go jednym kliknięciem. Później robisz plik, otwórz, a edytor będzie już pamiętał, który plik jest właśnie przerabiany.
Mi sie wydaje ze tutaj problemem jest brak podstaw.
https://repl.it/languages/python3 - fajny edytor/interpereter online
Chwała Ci za ten link, bo głupio, żeby kolega zniechęcił się do kodowania tym, że mu się okienka i terminologia na początku popieprzyły :D.
Dzięki wszystkim za pomoc
I myślę żę to już ostatnie pytanie: gdy w idle klikne to save i open to potem gdybym chciał np kółko i krzyżyk to po prostu tam piszę skryp i działa? (jeśli tak to jak to włączyć żeby zagrać)
Tworzysz nowy plik i wówczas pojawia Ci się tam opcja "run". Klikasz "run module" i to wystarczy.
A tak w ogóle, to polecę Ci coś zajebistego. Masz:
https://www.datacamp.com/getting-started?step=2&track=python
Tutaj masz taki kurs Pythona "za rączkę". Musisz wykonywać zadania i dostajesz za nie punkty expa, tak jak w grze RPG. Zrób z tego kilka lekcji, żeby załapać jakieś podstawy, a jak ogarniesz składnię, pętle, operacje na zmiennych, to wymyśl sobie sam jakiś banalny projekt i spróbuj wykombinować, w jaki sposób to zakodować.
Tak przynajmniej mnie się najłatwiej uczy.
Poza tym, mam nadzieję, że znasz odrobinę angielski. Python ma kapitalną dokumentację w necie i istnieje cała masa forów, gdzie znajdziesz rozwiązania problemów, jakie na 100% napotkasz. Najwięcej informacji jednak znajdziesz po angielsku.