Od Team Fortress 2 do Evolve - gry uratowane (?) przez model free-to-play
free to Play w Gw2 wyglądało troszkę inaczej. Można sobie pograć za darmo, ale rozgrywka jest trochę okrojona, nie można handlować z innymi graczami na targu, nie można używać chatu ogólnego i kilka innych niby mało znaczących rzeczy które na dłuższą metę są strasznie uciążliwe dla graczy którzy się wkręcili. Kupno dodatku odblokowywało to.
Jeśli ktoś z f2p nie kupi dodatku nie może się cieszyć cała zawartością i wszystkimi opcjami gry z tego co mi się wydaje.
Jakie uratowane, od czego? Bo te gry to już zarobiły na tych co je kupili.
Jakby evolve zdechło to nic by się nie stało, teraz zmienili na f2p, ale przecież ci co kupili nie dostaną żadnego zwrotu.
I ledwo przeszli na f2p, czy to uratuje grę się zobaczy.
Faktem jest natomiast, że koncepcja nie była dobra, jakby evolve było takie dobre to by nie musieli przechodzić na f2p, a czemu przeszli, by oczywiście zarobić ponownie, to jedyny powód, bo na sprzedaży gry już by nic nie zyskali.
F2P w Guild Wars 2 praktycznie nie istnieje, a to co jest uznawane za f2p w GW2 to nic innego jak darmowy trial. Na jakieś pół roku przed zmianą modelu biznesowego kupiłem GW2 w promocji. Jak przeszli na f2p to na początku żałowałem, że jednak nie poczekałem z zakupem, ale potem trochę poczytałem o tym co jest dostępne w tej wersji GW2 i żałować przestałem. Jedyne co można tam tak naprawdę osiągnąć to przejście głównego wątku i pełna eksploracja mapy i to wszystko. Tak jak mówiłem to trial a nie pełne free to play.
W zasadzie brakło tutaj dwóch bardzo ważnych gier - LotRO oraz SW:TOR.
W tych dwóch przypadkach przejście na model f2p (tak jest abonament, ale nie musi się go płacić) faktycznie uratowało obie gry. SW:TOR jest obecnie jedną z najpopularniejszych gier MMO. Trochę dziwne, że o tych grach nie wspomniano.
GW2 przeszło na model f2p chyba jakoś dla tego że do dodatku miała być dodana podstawka i wyszedł problem co z osobami mającymi i grającymi (2 konta?), to zdecydowano się na podstawkę f2p ale jak chcesz pograć solidnie to trzeba kupić.
Nie wiem czy obecnie jest tendencja do przechodzenia na f2p - jest jeszcze model b2p jak zrobiono w przypadku ESO oraz BDO, czy właśnie w przypadku GW2 (dodatku).
Model F2P w Guild Wars 2 to najlepiej przemyślany krok. Mając konto F2P nie możecie handlować większością przedmiotów auction house, wysyłać przedmiotów bezpośrednio do graczy czy używać sklepu. Dodatek podnosi grywalność o dobre 200% więc i tak kupicie go w ciągu miesiąca jeśli gra wam się spodobała.
Tak dzisiaj wygląda rynek - F2P bardziej się twórcom opłaca, bo gracze wydają miliony na skiny i inne pierdoły.