Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część II
Świetnie się to czyta, ale dla bardziej zainteresowanych tematem polecam biblie fallout. Jest tego kilka części i chyba większość można znaleźć po polsku
Doskonałe artykuły. Pysznie się czytało. Może sam nie dowiedziałem się za wiele nowego, ale na pewno dzięki Twej pracy wszystko sobie uporządkowałem. Gratuluję.
Dobry artykuł ale to chyba mały spojler z Frankiem Horriganem i zakończeniem fallout'a 2:)
Mnie zastanawia jedno - dlaczego w obu częściach art pominięto świetną część Fallouta jaką był Fallout Tactics? Nie wprowadził nic nowego do fabuły świata gry?
@kamiloss - wyjaśniałem to w komentarzach pod poprzednim artykułem - FT nie jest uznawane za kanoniczne. Trzymamy się oficjalnych wersji aby uniknąć chaosu ;)
z jakiej racji nie jest kanoniczne? Bo nie rozumiem tego zarzutu? Wprowadziło jakąś alternatywną wersję historii?
@kamiloss - o to musisz zapytać przedstawicieli Bethesdy którzy podjęli taką decyzję :) Po przejęciu marki za jedyne "słuszne" dzieła uznali tylko Fallout i Fallout 2.
Hej czy posiadając konto premium na gryonline można pobierać artykuły? Jeśli tak to jak to zrobić?
Niemal obowiązkowa to lektura dla graczy serii Fallout ;)
Wielu z graczy powinno też dzięki tym artykułom dostrzec, jak słabe podstawy mają ich krytyki fabuł poszczególnych Falloutów, tworzące jedyne w swoim rodzaju "uniwersum". Po prostu, kiedy "ogarnie się" w całości jego dzieje - przyjemność z grania we wszystkie Fallouty, jest podwójna. ;)
Jak zwykle, dobrze i zwięźle napisane - doskonale się czyta..
Ładnie i zwięźle opisane najważniejsze wydarzenia z tego universum. Nie za dużo i nie za mało, nie wszystko do końca się zgadza, bo po prostu nie wszystko w tym świecie jest wyjaśnione przez twórców a w niektórych sprawach np. ghuli sami autorzy (Tim Cain i Chris Taylor) nie są do końca zgodni. Sama Fallout Bible uznawana jest przez jej autora (Avellone) za niekanoniczną, mimo że niektóre jej elementy zostały wykorzystane w Fallout 3 i New Vegas. Generalnie: dawka wiedzy potrzebna dla nieobeznanych graczy na start, ładnie i przystępnie opisana. Brawo!
Co do Fallout Tactics - jest to gra pół-kanoniczna, bo nie była to gra robiona przez Interplay ani BIS tylko przez całkiem inne studio, które do końca nie wiedziało co robi i z czym ma do czynienia. Wprowadził masę przedziwnych głupot, głównie dotyczących BoS. W 100% kanonicznymi grami są : Fallout, Fallout 2, Fallout 3 (z DLC), New Vegas (z DLC) i wszystkie następne części stworzone przez Bethesdę, gdyż ona ma do tego pełne prawa do marki i uniwersum.
[12]
Tak, w Fallout Tactics - było trochę "przedziwnych głupot" ;) Lecz dla mnie było ważne to, że po raz pierwszy mogłem odejść od klasycznej "turówki" i to mi się podobało ;) Przede wszystkim pamiętam ciekawe walki..
Nawet miałem teraz kupić na Steamie "Fallout Tactics" dla "przypomnienia", jednak (jak zwykle) nie było polskich napisów (w ogóle kiedyś były)..
Wspomnę także nawiasem o obecnej propozycji Steama "Fallout Franchise", gdzie jak zwykle polskie wersje gier, nie zostały najlepiej potraktowane ;) I tak, chociaż niektóre Fallouty które mam, zostały wymienione że je mam "W bibliotece" - to tak "Fallout NV", który mam zainstalowany na Steamie ze wszystkimi dodatkami i w który gram (wydanie Cenegi) jest jakby "nieobecny". Tej wersji zresztą, nie chce także "uznać", Nexus Mod Manager. Czy Cenega w końcu potrafi sprawić aby jej polskie wersje gier, nie były traktowane na Steamie jako "półlegalne"?
Wprawdzie moja płyta z FT już jest zdarta, ale w edycji wydawanej przez CDP były nawet dubbing :) Świetna sprawa - super klimat, jak kilka lat temu ją sobie odświeżyłem to zarwałem nockę. Dziwne, że piszecie, co jest kanoniczne, a co nie. Dla mnie całość historii jest spójna, choć faktyczni chyba nawet BI traktowało Tacticsa jako swego rodzaju spin-off. Kiedy wychodził F3 bardzo krytykowałem zmianę na tryb fps, ale patrząc tak na te rendery postaci ze starych Falloutów, to myślę, że pierwotni twórcy prawdopodobnie w dzisiejszych czasach też pokusiliby się o taką perspektywę.
Fajny artykul, mozna sobie przypomniec co nieco przed nadchodza czworka.
Naprawdę świetne artykuły, warto przeczytać dla przypomnienia i pokładania historii.
Tutaj jest wszystko (biblia Fallouta w PL): http://trzynasty-schron.net/ie_falloutbible.htm
Autorem jest Chris Avellone z Black Isle, co więc oczywiste biblia zawiera tylko informacje na temat F1 i F2 i oryginalnej wizji świata gry, bez późniejszych wymysłów Bethesdy.
@Święty! : fajnie ale nie należy brać Biblii Fallouta jako wyznacznik wszystkiego. Sam Avellone podważa jej kanoniczność. Gdyby Biblia Fallouta dotyczyła Gwiezdnych Wojen to trafiłaby do Expanded Universe a nie do głównego kanonu.
Zależy co rozumiesz przez "kanoniczność". Jeżeli kanonicznym jest tylko to, co zostało dosłownie powiedziane w grze - jasne, ok. Aczkolwiek wizja i zamysł autorów wykraczają dalece poza samą grę i imo również tworzą świat Fallouta. Zresztą Ch. Avellone nie jest jedynym "źródłem" biblii. Wielokrotnie powołuje on się na innych członków BI, pyta się ich o zdanie, konsultuje, dostarczają mu materiałów, odpowiadają na pytania czytelników. Biblia jest więc de facto tworem ojców Fallouta i dla mnie nierozerwalnie wiążę się z grą. A że sam Ch. A. uważa biblię za niekanoniczną to inna sprawa, on po prostu podchodzi do niej z wielkim luzem, co widać samym języku biblii.
Ps. Gdyby Lucas stworzył kompendium SW, to obawiam się nie pozostałoby nam zbyt dużo pola do interpretacji zdarzeń i faktów z tego uniwersum.
[20]
"Gdyby Lucas stworzył kompendium SW, to obawiam się nie pozostałoby nam zbyt dużo pola do interpretacji zdarzeń i faktów z tego uniwersum."
Pewnie, pewnie ;) https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,6880,Gwiezdne-wojny-Jak-podbily-wszechswiat
..hmm, skoro "gwiezdne wojny" wciąż robią takie "kokosy" i zamieszanie w ludzkich umysłach, to może serię Fallout, też na to stać? ;)