Od Gothica do Risena - historia studia Piranha Bytes
Te "średnie i mniej widowiskowe gry" w postaci dwóch pierwszych Gothików dały mi nieporównywalnie więcej frajdy niż "osiągające wielkie sukcesy" gry Bethesdy z serią The Elder Scrolls na czele.
Jestem jednym z tych fanów serii, który kręci nosem na piratów, palmy, pustynie i budownictwo wzorowane na budowlach Majów w Gothic II.
Z kolei Varrant i ci cali asasyni w Gothic 3 to już porażka. Z drugiej strony Myrtana w tej części to kwintesencja Gothika; cud, miód i orzeszki.
BTW
Zainteresowanym polecam skorzystać z powyższej rady Ghosta_ . Nie żeby materiał Jordana nie był wart uwagi, (w końcu ma on też zgoła inny cel), ale filmy arhn.eu to najwyższa jakość i wartość merytoryczna, jakiej można od tego typu materiałów oczekiwać.
Sprostowanie do filmiku: Risen 2 wyszedł w 2012 r.
A w następnym odcinku chcę razem z Blazkowiczem zabić Hitlera. Przydałaby się jakaś dłuższa przerwa od studiów RPGowych.
nigdy nie powstania tak dobra gra jak Gothic gdyż albowiem ponieważ teraz się robi gry po tępych amerykanów
Szkoda że nie zagram w Gothica bo nie ogarnę jej z starymi rozwiązaniami a na wersje HD nie mam co liczyć. ;c
Żadne inne RPG nie wciągnęło mnie tak bardzo jak pierwszy a potem drugi Gothic (trzeci mimo błędów również), żadna gra tego typu nie posiada tak przyciągającego klimatu. Risen to już nie to samo ale też nie mogę powiedzieć że ta seria mnie zawiodła bo bawiłem się przy tych grach nadzwyczaj dobrze.
Że co? xD
My dostaliśmy ten list od Pyrokara i był on adresowany do Xardasa, a nie Pyrokara. xDDD
@YuiElliot
Nie, to ty przekręcasz. Pyrokara nigdy nie było w Starym Obozie. To arcymag z klasztoru w Khorinis, który na początku Gothica wręcza ten list. List był adresowany do Xardasa, czyli arcymistrza magów ognia pod barierą.
@Ghost_
Tak, lepiej obejrzeć Gothica w pigułce. Ciekawe kiedy wyląduje drugi odcinek.
Ok, przyznaję się bez bicia, faktycznie nie było go w G1 (tzn. tylko w intrze był). Dobrze że mamy pod ręką ludzi którzy grali w gothici po 30 razy :D
Gothic to nie rpg tylko slasher z elementami rpg - biedna gra, która - tak jak w materiale powiedziano - zyskała popularność bo gimby i reszta nieuków nie potrafiła odmienić "I am" po angielsku i tak jest do dziś :D W końcu mogli pograć w coś poza Mortalem ! :D
Co to za ściąganie od arhn.eu? I w dodatku słabe ściąganie... Tam można się czegoś w zasadzie dowiedzieć o historii studia PB, tutaj niekoniecznie.
Kolejny babol w materiale oprócz Pyrokara, Saturasa nie było w Gothicu II. Oj Jordan, Jordan.
Następnym razem Rockstar.
Nie nazwałbym tego historią studia PB, bo o historii jest niewiele, a temat raczej dotyczy produkcji wydanych przez Piranha Bytes i to dość ogólnie przedstawione, ale tekstów i filmów o Gothiku nigdy za dużo :)
Materiał spoko tylko Jordan ta koszulka to wybacz ale do zioma na działke a nie na występ w tv gry. Sorry nie chce widzieć połowy twojej klaty i włosów. ogarnij styl.
Mi tam najbardziej nie podobają się te klimaty pirackie.
Pierwszy Risen jeszcze mi się na początku podobał, botem już jakoś nie widziałem sensu w niego grać, bo był za łatwy. :/
To co zrobiło JooWood z serią Gothic, okropne. :/
Oby nowa seria była ciekawa, może nawet jakiś surwiwal wieszają, aby było trudniej i ciekawiej. :]
Lol. Widzę jakiś mały sabotaż. ;p Skoro mówimy o zrzynkach to arhn zerżnęło materiał o pokemonach bo ja robiłem materiał o pokemonach 2 lata temu... pokrętna logika. O piranhę prosiliście w komentarzach już przy pierwszym odcinku, a reedycja Risena 3 to dobra okazja żeby Gothica powspominać. Kulisy branży mają inny koncept i inną recepturę. I ok, fajnie że wymienia się kto programował drzewa i co reżyser jadł na śniadanie, ale w jedynym materiale w 15 min nie da się tego wszystkiego zawrzeć - dlatego informacje trzeba selekcjonować. Mógłbym wymienić wszystkich pracowników Piranhy, ale na co to komu? W obrębie tego co chcę przekazać dobór i selekcja informacji jest konieczna. A z drugiej strony nie każdy ma czas na oglądanie materiału który ma 30 minut. Jak mówiłem o Betty to nikt się nie obrażał że nie wspominałem o ich grach wyścigowych...
Może zróbcie historię Epic?
I zróbcie kiedyś Id Software. Bo czemu nie? Tylko na to raczej trzeba będzie więcej czasu niż 15 min.
Duży plus za spokojną, dobrą dykcję. Choć nie obyło się bez potknięć ;)
Zabierz nas do SquareEnix lub Obsidiana :D
Jako fan Gothica ciężko mi się z czymkolwiek nie zgodzić, poza tym liczyłem na materiał o PB z tej serii, super
Końcowe stwierdzenie odnośnie Gothica smutne ale prawdziwe :(
Gothik to jakis dziwaczny fenomen w Polsce, na swiecie to zwykly gnioto-sredniak (w zaleznosci od czesci), a tu nie wiedziec czemu gimnazjalisci za nim szaleja. To pewnie przez niskie wymagania techniczne albo przez spolszczenie dla nieukow jezykowych, bo naprawde innej mozliwosci nie widze.
Co do serii o historii wielkich producentow gier- bardzo spoko, rozumiem Bethesde, Westwood czy nawet Bioware (wielkie niegdys), ale Piranie? Wtf? Gdzie Blizzard, Rockstar, ID, Black isle / Obsidian, Valve, Troika, Epic, czy nawet Ubisoft (swego czasu stworzyli naprawde wiele swietych gier)? To sa legendarne studia warte opowiesci, a nie jacys drugoligowcy z Piranha.
Mwa [26]
nie wiedziec czemu gimnazjalisci za nim szaleja
Gimnazjaliści szaleją za grami pokroju GTA albo Just Cause, a nie za Gothikiem, który "ma gópiom grafe i gópie sterowanie i wgl nie jest jak skyrim".
Świetny erpeg. Fabuła i klimat w Gothicu są nie do podrobienia. Drugą część przechodziłem niezliczoną ilość razy, a sam dubbing po prostu wymiata:)
Ahh Gothic...Niezapomniane wspomnienia. Klimat nie do podrobienia, nawet gdyby zrobili remake to już nie byłoby to samo. Klimat budowała także grafika i toporność silnika.
Najlepsza misja w Gothic3 ? "gdzie jest guru" xD, a co do Risena to rzeczywiście nie miał takich jaj jak Gothic ale mimo wszystko Riseny mi się podobały nawet 3 część którą przeszedłem 2 razy.
Jordan wez ubierz sie normalnie a nie zwisa ci koszulka i wystawia włosy na klacie.
11:24 raczej nie dostaniemy, no coz. nie wazne.
Jordan zrób materiał o którymś z polskich studiów, jest ich kilka w końcu, jest w czym wybierać
Hello Mr. Slave... a tak na poważnie, to zastanówcie się nad wprowadzeniem 'antenowego' dress code.
Gothic to jedna z moich ulubionych serii. Pierwsze 3 części przeszedłem wielokrotnie a trójkę po mimo wielu błędów uważam za najlepszą część. Risen też uważam za bardzo przyjemną grę choć nie tak wciągającą, pierwszą skończyłem dwa razy kolejne tylko po razie.
Jeżeli chodzi o kolejny odcinek to chętnie obejrzałbym historię Capcom'u ;)
Eh znowu ten kretyn, co nie ma pojęcia o GOTHICU. POWIEM KRETYNIE ROBISZ TE MATERIAŁY PO TO ABY ZWIEKSZYC SOBIE ILOSC WYSWIETLEN? CZŁOWIEKU ODPUSC GOTHICA I DAJ GO KOMUS KTO WIE O NIM WIECEJ.
[36]
Proszę, weź to.
Może nadszedł czas na odpoczynek od gier RPG?
Gothic 1 i 2 wybijały się ponad przeciętność klimatem, fabułą i światem gry zrealizowanym na 10\10, niestety gry były toporne i zabugowane, a system walki siermiężny. Noc Kruka był świetnym dodatkiem, a trochę odmienny klimat Zapomnianej Doliny wprowadzał powiew świeżości, a klimaty pirackie nie były mocno wyeksponowane. Gothic 3 niestety był pierwotnie półproduktem i przeszedłem go dopiero po wydaniu patcha 1.6, bo wcześniej gra była praktycznie niegrywalna, niestety fabuła dużo utraciła, system walki to chyba jakiś żart, ale gra wciąż broniła się klimatem i dużym niezwykłym światem gry, więc grę z community patch 1.75 mogę z czystym sumieniem polecić, ale odradzam grać magiem (szczególnie po włączeniu alternatywnego balansu) bo niestety gra nim ssie po całości (szkoda, bo zawsze lubiłem grać magią). Gothic 3 Zmierzch Bogów to syf jakich mało, dialogi i fabułę pisał kompletny cymbał, nie watro brać nawet za darmo, a Arcania Gothic 4 to nie Gothic tylko biedny wrób RPGopodobny.
Niestety to co było najlepsze w Gothicach zostało rozmienione na drobne w Risen 1, ale gra miała swój klimat, niestety w kumulacyjnym momencie zaczyna się robić nudna oraz podobnie jak w Gothic 3, granie magiem ssie, a wojownik Inkwizycji to już ssie po całości (to samo co mag, tylko nie może używać run, czyli najciekawszej magii). Natomiast Risen 2 i 3 to już kompletne zaprzepaszczenie najlepszych cech Gothica - nieciekawa fabuła, świat gry nie zachwyca, zamiast gęstego i magicznego klimatu Gothiców mamy nudny piracki klimat. Odejście od mrocznego klimatu głębokiego fantasy-średniowiecza to był strzał w stopę. Niestety myślę, że Elex powieli wady Risenów.
PS. Widzę Jordan, że się rozkręciłeś, dobry materiał, oby tak dalej.
Aktualnie gram w Risen 2 i jest dość przyjemnie. Miałem akurat ochotę na coś 'gothickowego' i nie zawiodłem się. Bieganie po lasach i szukanie skarbów to największa zaleta gry. Wiele rzeczy mogłoby być lepiej zrobione ale również gra wprowadza masę miłych ulepszeń i nowości względem serii. Do tego dubbing polski jako jedyny w Risenach, cóż skusiłem się na niego i nawet mam ubaw czasem. Jest ok, jest przyjemnie, zadania lecą szybko a gra jest ładna, polecam sprawgionym klimatu Piratów z Karaibów i Nocy Kruka :)
"ma gópiom grafe i gópie sterowanie i wgl nie jest jak skyrim".
Nie wiem ktory z gimnazjalistow tak napisal, ale pomijajac ortografy- to swieta prawda ;)
Nawiązując do tytułów poprzednich odcinków ten powinien się nazywać "Mistrzowie klimatu". Coby nie mówić to małe, wyśmiewane przez niektórych studio stworzyło gry, które wg mnie pod względem klimatu miażdżą produkcje BioWare'u i Bethesdy z kilkuset milionowymi budżetami, tworzonymi przez setki ludzi. W pierwszego Gothica zagrałem 11 lat lat temu, niedługo później w sequel i dodatek, do tej pory nie znalazła się gra, która by je przebiła. Nawet Riseny, choć posiadały sporo nawiązań, nieraz aż za dużo, nie zbliżyły się do tego. I choć są to bardzo dobre action RPG to jednak brakuje im tego "czegoś": zgranej paczki przyjaciół, ciekawego uniwersum i wielu innych rzeczy, które składały się na klimat Gothiców. Fabuła w Risenach też nie była jakoś ciekawie nakreślona. Jeszcze w "jedynce" daje radę, bo niejako nawiązuje do zakończenia G3 ścieżką Adanosa, ale w R2 i R3 postaci nie zapadają w pamięć, a zakończenia są dość niemrawe, zwłaszcza to we Władcach Tytanów, które kompletnie nic nie wyjaśnia. Nie wiadomo w sumie ilu jest tych Tytanów, więc Piranie mogłyby klepać te Riseny nieskończoność. W Gothicach jednak fabuła była bardziej konkretna.
Opus magnum serii Gothic to Gothic II wraz z dodatkiem Noc Kruka, choć ja akurat pierwszą część jak i G2:NK stawiam na równi. Pierwszy Gothic posiada genialny klimat Górniczej Doliny, z tymi wszystkimi więźniami i obozami oraz miejscówkami pomiędzy nimi. Wędrówki po kolonii karnej na długo zapadają w pamięć podkreślane przez doskonały soundtrack. Dla takich chwil wracam do Gothica niemal co rok. A Gothic II: Noc Kruka to po prostu więcej tego samego plus nowinki, jak chociażby crafing. Powrót do Górniczej Doliny to jeden z bardziej zapadających momentów w G2. Jest ona jeszcze mroczniejsza i ponura niż kiedykolwiek. A w takim obozie bandytów w Jarkendarze można się poczuć trochę jak w kolonii karnej, bo i spotykamy stamtąd sporo znajomych, a sam obóz znajduje się na bagnach, czyli jednej z bardziej klimatycznych miejscówek w G1.
Widze Jordan zrobil material, trzeba zapodac jakies wspomaganie, bo na trzezwo nie dam rady typa zrozumiec. Kolo sie wyrobil, ale nadal kompresuje koncowki wyrazow :)
Kolejny fajny materiał. Gothic na zawsze w moim sercu... :) Na następny ogień bym chciał Blizzard/Rockstar/Obsidian
Risen 3 taki sobie, ale pomysł na maga jest bogaty! Super mi się grało takim zręcznościowym czarownikiem i było to coś świeżego jak dla mnie.
Hę? Japonia? Kiedy była japonia w kulisy branży ? tag kulisy branży kieruje tylko do 3 filmow, czyli powinnien byc jeszcze jeden?
Mogę zabrzmieć teraz jak obrońca uciśnionych, ale co wy macie do Jordana? Jak dla mnie (przynajmniej tyle ile widzę go na materiałach) wydaje się całkiem spoko osobą. Ja z przyjemnością słucham filmików z jego udziałem, a materiał, jak dla mnie jest bardzo dobrze zrealizowany (jak wszystkie filmy z tvgry). Najbardziej rozbawiły mnie komentarze dotyczące jego ubioru, z mojej perspektywy wyglądało to tak jakby "hejterzy" nie mieli do czego się przyczepić; ubrał się jak mu wygodnie i tyle w temacie. Kończąc moje próby obrony Jordana, pozostaje mi tylko napisać że był to świetny, sentymentalny materiał, dzięki któremu moje płytki z Bezim idą w ruch.
P.S Jordan wydaje mi się że dobrym tematem będzie "Napływ gier azjatyckich na rynek europejski" lub "Napływ gier azjatyckich na komputery stacjonarne" czy może "Najdziwniejsze tytuły prosto z kraju wschodzącego słońca". Sądzę że odnajdziesz się w tych tematach lub podobnych, bo mimo wszystko gry azjatyckie to twoja najmocniejsza strona.
Gdyby nie JoWood to Gothic 3 byłby pewnie jedną z najlepszych gier RPG jakie powstały.
Tak się złożyło że właśnie pierwszy raz ogrywam Gothica 3. Gra z 2006 roku, a tak strasznie zacina, laguje, dropy fps, 5 min loadingi itp. że szok. I chociaż się męczę to jednak klimacik jest i chce się grać, chce się rozwijać i progresować do nowych lokacji, odkrywać ciągle nowe tereny, strzelać z łuku do zębaczy, uciekać przez wilkami, a także czytać śmieszne teksty. Także gdyby zoptymalizować i doszlifować G3 to byłaby super giera. No i mapy jeszcze by się przydało jakieś bardziej orientacyjne zrobić. Straszne jest że mogli wydać taką full kontent grę w takim strasznym stanie.
List miał dostarczyć do Xardasa, nie Pyrokara a że ten pierwszy odszedł...
@GimbusomNIE
"Gothic to nie rpg tylko slasher z elementami rpg."
Ale śmieszny z ciebie człowieczek. Gothic był bardziej skierowany w stronę dialogów i fabuły niż seria TES, w której NPC to tylko dystrybutor zadań, niczym automat z batonikami reagującymi na przycisk. Jeśli zaś ktoś chwali Gothica, to w pierwszej kolejności za klimat i fabułę, a walka jest częściej krytykowana, niż chwalona.
A może jesteś takim dzieciuchem, który jeszcze nie wie, że najbardziej właściwy cRPG to action RPG? Bo wiesz, robienie kalki z systemów D&D na komputery to jest niezła patologia. Te systemy walki oparte o tury i rzuty kostki są dobre do gier papierowych, gdzie nie da się zrealizować walki w czasie rzeczywistym. Niemniej RPG to odgrywanie roli, a sterowanie wojownikiem w turach tylko dość umownie pozwala poczuć to samo, co w czasie prawdziwej walki i dużo lepiej wygląda to w walce zręcznościowej.
Świetna seria i w następnej części posłuchałbym o upadku Interplay Entertainment/Balck Isle.
Przyznam, ze Gothic dupy mi nie urwal, ale bardzo lubilem w niego grac. I jedyneczka i dwojeczka, a nawet trojka sprawily mi sporo frajdy.
Najlepsze w Gothicu niewątpliwie było to, że przez większość gry byłeś po prostu ciotą (i to dosłownie, jaką normalną grę zaczynasz z lev 0 :P). Pamiętam pierwszą walkę z orkiem :D "No dobra, mam już fajny sprzęt, dobre skille i nie mam problemów w walce, więc pójdę powalczyć sobie z orkiem"... zdziwiłem się jak zginąłem po 2 strzałach :D
hehehe, następny niech będzie Afganistan - top 10 najlepszych gier z tego pięknego kraju. W ramach niezmiernie obecnie popularnej poprawności politycznej oraz promowania społeczeństwa multikulit :)
Jak można porównać Gothica z grami z serii Elders Scroll? Produkty od Bethesdy nie mają duszy, nie mają fabuły i są pustym i bezmyślnym chodzonym RPG. Po drugie główny bohater dostał list adresowany do Corristo ze starego obozu a nie do Pyrokara (najwyższy mag z G2). Po trzecie G3 nie był niewypałem. Oferował masę dobrej zabawy z różnymi questami, które kształtowały w tamtym czasie RPGi. Nieziemska grafika, która do dziś cieszy oko. Problemem był tylko i wyłącznie wydawca, który chciał zarobić na marce. Jednocześnie ją niszcząc o losie. Orki mówiły już w G2. Mam na myśli Ur-Shaka, dowódców Orków i Orkowych Poruczników. Poza tym, wystarczy prześledzić słowa Xardasa, który mówi nam, że Orkowie mają swoją kulturę, która dorównuje ludzkiej. Można logicznie pomyśleć, że rozumieją i mówią po ludzku. Zwłaszcza, że od xx lat wojują z ludźmi o tereny. Gdyby nie optymalizacja na którą PB nie mieli czasu i wydawca z gorącą głową, to dostalibyśmy solidnego RPG z pierwszym tak bardzo otwartym światem w świecie gier elektronicznych.
Uważam, że po odzyskaniu praw do marki Gothic, w końcu doczekamy się kolejnej już czwartej odsłony serii. Na szczęście lub nie, saga Risen się zakończyła i to w sposób bardzo głupi. Teraz mamy Elexa.. może po tym projekcie lub nawet w czasie jego zakończenia, będą pracować już na kolejną odsłona Gothica. W końcu bardzo długo walczyli o jego markę.
To nie Saturas był magiem wody w G2 a Vatras...
Ja pierdziele człowieku... weź Ty się lepiej przygotuj do tych materiałów i pograj wpierw trochę w te gry o których mówisz...
List był dla Xardasa a nie Pyrokara, a jedynym magiem wody w mieście był Vatras a nie Saturas.
nudne
a po za tym takie Gothiki dla fana dobrych gier to tortury
Fixed