Obserwacja, plan, egzekucja. Co sprawia, że skradanki są wyjątkowe?
"Obserwacja, plan, egzekucja" - właśnie te słowa w pewnym sensie definiują trylogię Commandos (przynajmniej w mojej ocenie). Zdaję sobie sprawę, że ten program ma się pewnie koncentrować na grach z widokiem pierwszej i trzeciej osoby, ale widzę tam też miejsce na gry taktyczne, gdzie element skradankowy niejednokrotnie odgrywał ważną rolę w przechodzeniu jej.
Nareszcie program o moim ulubionym gatunku ! Super sprawa! Myślę, że powinieneś zacząć od serii Thief. Jest to ikona gatunku. A Garett królem skradanek jest i basta!Oczywiście chodzi mi o części 1-3, a nie to g.... co hańbi serie. Myślę, że jedynkę i dwójkę można zrobić w jednym odcinku, a trójkę w kolejnym. Na taki program czekałem! Gratuluje!
Kurczę Kacper, Ty to jednak robisz najlepsze materiały na tvgry, zarówno pod względem wykonawczym jak i tematycznym ! Brakuje mi jeszcze tylko ''zewu Japonii'' Jordana :/ Może merytorycznie mu nie wychodziło, tak fajnie było posłuchać cokolwiek o japońskich gierkach, mimo że to nisza w naszym kraju.
Bardzo dobry materiał. Chętnie zobaczę analizy wszystkich gier z osobna z serii: Thief, Hitman, Splinter Cell, Crysis, Deus Ex, Aliens vs Predator (obie obce rasy), Batman (seria Arkham), Assasin's Creed, elementów skradania z Mark of the Ninja, Metro Redux (2033 i LL), Fallout 3, Fallout New Vegas, Fallout Tactics, Morrowind, Oblivion, Skyrim, Dishonored, Vietcong a także pojedynczych etapów pokroju Prypeci w Call of Duty MW. Materiału jest ogrom, powodzenia!
Zgadzam się z Cyrusem- Thiefy to ikona gatunku (szczególnie 1 i 2) i zasługują na oddzielny materiał. Gry te posiadają prześwietny level design, obszerne poziomy, dużą gamę "gadżetów" i dróg do celu, a przede wszystkim wspaniałą immersję i satysfakcję z przejścia misji niezauważonym tj. "zghostowaniu" jej. Trzecia część serii utraciła przede wszystkim bardzo wysoki poziom trudności, co bezpośrednio przełożyło się na immersję. Również klimat dwóch pierwszych części bardziej wpadł mi w gust, ale to raczej za sprawą silniku graficznego. O czwartej części się nawet nie wypowiadam.... Nie powinna się zwać "Thiefem".
Wyjątkowość w tym temacie wiadomo dużo swoboda, szeroki wachlarz możliwych ścieżek, brak ograniczenia, ty decydujesz co chcesz robić(masz fizyczny wpływ na podjęte wybory).
I td i td temat ciekawy ale np w takim Deusie czy Batmanie AC czułem się jak boss ja decydowałem o tym kogo zgładzić a kogo zostawić. Myślę że ta wyjątkowość polega w gruncie rzeczy właśnie na tym że nie jesteś bogiem ale możesz robić to co ci się podoba. Masz prawo do kontroli sytuacji.
Np jak z kobietą
Kacper super materiał!<3(no homo) a gry wszystkie co się da bo może okazać się że jako fan skradanek coś mi umknęło :(
:D Ech pamiętam jak w 1szym Splinter Cellu mamy włamać się do pewnego komputera, po czym dostajemy komunikat że zaraz wpadnie odział specialny aby nas zabić, a jak uda przed przybyciem tego odziału zawisnąć na oknie co wczesniej robili szybę?
Normalnie śmiech na sali :) wpada ten odział ten rozgląda się za inturzem(czyli nami) ale nie mają żadnych podejrzeń do rozbitej szyby w oknie, a z okna zwisa jakiś facet w czerni.
Skradanki to najlepszy gatunek wg mnie.
Może kilka słów o serii THIEF. Akurat gram w najnowszą część i widzę ją jaką dobrą skradankę ale nie kolejną na miarę trylogii. Przede wszystkim historia miasta, ubiory mieszkańców i dziwne mechaniki gry sprawiają ,że jest odpychająca dla starych wyjadaczy serii. Dziwne przybliżenia kamery na Garreta potęgują to wrażenie. Tak samo fabuła oderwana z serii typu: bogowie zamiast jednego(Budowniczy lub Szachraj)- walka barona z religią, brak młotodzierżców i pogan, dziwne misje choć czasami bardzo klimatyczne. Narazie jestem na początku, ale to jest moja opinia już na teraz na temat tej gry.
Moja ulubiona gra skradankowa to Tenchu (Prosze zróbcie filmik o tym klasyku xD). Z chęcią dowiedziałbym się co ty myślisz o tego typu grach :D
mógłbyś zrobić materiał o SW republic commando? świetna mechanika rozkazów, klimat i humor pierwsza klasa, feeling strzelania na b. wysokim poziomie. a dużo osób nie zna tej gry, może by o niej przypomnieć?
W skradankach bardzo liczy się też fabuła, dużo bardziej niż w strzelankach. Moim zdaniem fabułą w Splinter Cellach (przynajmniej pierwszych czterech) przewyższa nawet fabułę Mafii.
Warto też pamiętać,że w wielu grach element skradanki to tylko element gry nie całość.
Typowych skradanek jest jak na lekarstwo.
Chciałbym zobaczyć materiał o mgs na psx-a.
Być może warto wspomnieć o takich grach w których skradanie miało potencjał ale było po prostu źle zrealizowane i korzystanie z niego, nie przynosiło aż takiej satysfakcji. Przykład? Seria Assassins Creed. Niby gra o cichych zabójcach a jednak skradanie było tam na bardzo niskim poziomie. Dlaczego? Moim zdaniem to ciekawy temat który warto poruszyć.
Myślę, że fajnym pomysłem na ciekawy materiał byłoby nie analizowanie ogólnej mechaniki gry, a jakiegoś konkretnego etapu. Można by wtedy spojrzeć również na level design, jakieś sztuczki które wykorzystali designerzy aby zwiększyć immersję, zaciekawić gracza, lub skłonić do zachowania się w określony sposób.
Nie wiem czemu tak pominąłeś opis level design. Struktura poziomów w grach skradankowych jest bardzo ważna. Otwarte, większe i bogatsze poziomy dają więcej swobody i możliwości, zwiększając również replayability samej gry. Wzorowo pod tym względem jest w starszych Thiefach lub choćby w Metal Gear Solid Ground Zeroes. W Splinter Cellach (choć serię, ale tą starszą lubię), nowym Thief jest już biedniej. Lokacje dają znacznie mniej swobody i wolności, mają często jedną drogę, czasami tylko z jakimś przejściem obok, po którym i tak trafiasz na główną ścieżkę.
Świetny materiał - bardzo rzeczowy i ciekawie zaprezentowany, pełny profesjonalizm.
Proponuje serię Thief jako temat kolejnego filmu z kategorii "skradanek", ponieważ jest to prekursor gatunku z szerokim wachlarzem rozwiązań i mechanizmów rozgrywki zaadaptowanym potem do innych gier tego typu. Osobiście grałem w pierwsze 3 części Thiefa i gra zrobiła na mnie ogromne wrażenie i stawiam ją jako wzór dla całego gatunku skradanek.
to ja z checia bym obejrzal material o batmanie tak zeby podgrzac atmosfere przed ostatnia czescia
Kolejny tzw. "nowy cykl", który skończy się pewnie po kilku jak nie dwóch odcinkach.
Bardzo dobry materiał.
Brak czasu na rozpisywanie się, ale jako grę przykładową, dla lepszego zobrazowania mechanizmów, mógłbyś wybrać coś z zalewem informacji - np. Stealth Inc. 1 lub jeszcze lepiej 2. Ich prostota (w stosunku do braci ze środowisk 3D) jest tylko plusem w tego typu materiałach.
Bardzo dobry materiał. Lubię skradanki. :) W całej analizie brakowało mi trochę obrazowych przykładów, ale i tak materiały z gier i twój komentarz były bardzo sprawnie przygotowane. Może z racji niezbyt dużej ilości tytułów w tym gatunku, mógłbyś zrobić zestawienie najlepszych tytułów (nie całych serii) skradanek i dziedzictwie jakie po sobie pozostawiły.
Jak dla mnie materiał za bardzo "klepany" poczułem się jak na wykładzie, gdzie wykładowca mówi bo musi, nudno, bez emocji i 0 prób zainteresowania słuchacza.
Co do improwizacji, to podoba mi się podejście z Batmana od Rocksteady. Działamy w ograniczonym terenie i w momencie wykrycia mamy na tyle dużo zabawek, żeby uniknąć starcia, zneutralizować wroga, który nas wykrył i uciec przed resztą albo po prostu szybko i zgrabnie przeciwników wykończyć. Jak dla mnie te sekcje łowcy w batmanie są najbardziej emocjonujące (tak samo jak walka z mr. freeze).
Skradanek robi się, niestety, za mało. Po upadku Splinter Cell nie pojawiła się gra, która by wypełniła lukę.
Bitwy w skradankach zespsuły cały ich klimat i sprowadziły je do roli wypełniaczy czasu dla psychicznie chorych. Może Hitman trzyma jeszcze w miarę wysoki poziom, ale reszta nowości jest nie do zaakceptowania.
Kocham skradanki, ale nie za bardzo go cenię z widoku FPP. Najlepszą grą jak z reszta u większości figuruje jeden tytuł czyli SC Teoria Chaosu, choć z całą serią się świetnie bawiłem no poza ostatnimi dwoma częściami. A najbardziej to chciałbym zobaczyć Velvet Assassin przy której także spędziłem sporo czasu. W sumie jest to moja druga najlepsza gra skradankowa.
Dawaj dalej Kacper. Ogląda się to tak samo dobrze jak dekonstruktora, czekam na więcej;)
Naprawdę świetne! :D
Uwielbiam skradanki!
Proszę o więcej Hitmana. ;)
Thief - ŁUP! xD
Wielbie skradanki, na dobrą sprawę to jeden z moich ulubionych gatunków. Odpowiada mi styl gry gdzie cały czas trzeba myśleć, kombinować. To sprawia, że efekty naszych działań sprawiają o wiele więcej przyjemności.
Ciekawe obserwacje :) Bardzo podobało mi się nazwanie pewnych mechanizmów po imieniu - parę razy aż uśmiechnąłem się do siebie, bo pewne uproszczenia twórców gier są tak banalne, a jednocześnie tak się do nich przyzwyczailiśmy, że wydają się nam naturalne :) Np. przeciwnicy swoim wypowiadanym na głos "I can hear You" - ostrzegają nas, że wiedzą o naszej obecności :) hihihihi ... No i przewaga gracza wynikająca z wiedzy o istnieniu przeciwników, wobec braku świadomości mobów o naszej obecności, a potem alarm podający tylko naszą lokalizację - to tak fajnie Kacper opisałeś, że "banan" na gębie przez dłuższą chwilę nie schodził mi z twarzy ;) hihihhi ... Bardzo fajny materiał
Super materiał widać, że włożyłeś w niego dużo pracy nie przynudzasz wręcz przeciwnie bardzo ciekawie się ciebie ogląda powinieneś robić więcej takich materiałów. ;)
swietny material,poza Hedem najmilej sie ciebie slucha moze na tapete Sting kariera gangstera:P bo jest jedyna w swoim rodzaju bo wpierw sie nagrywa poczynania a pozniej sprawdza czy sie nie bylo wykrytym fenomenalna gra od tworcow Ghotic'a polecam jak ktos jeszcze nie gral
Odnośnie skradanek, bardzo chętnie obejrzałbym fajny odcinek, w którym głównym tematem byłaby produkcja Hitman Absolution. :)
Ja zdecydowanie mam tak w skradankach, że jeżeli przeciwnicy mnie wykryją, bądź też stanie się coś, czego nie planowałem, to automatycznie wczytuję szybki zapis. :P