Ile zarabia się na grach mobilnych? - pytamy Mirosława Dymka, twórcę serii Two Worlds i Earth
EgonBnody niestety (albo i stety) w chwili pojawienia się Unreal Engine 4, Unity nie już już takie atrakcyjne. UE4 jest o wiele tańszy - koszt miesięcznego abonamentu to $19.99, gdzie Unity kosztuje $75 miesięcznie. Do tego blueprinty z UE4 rozwalają system :D
https://www.youtube.com/watch?v=JFZCp4xsPmo
I niestety pan Mirosław Dymek myli się w twierdzeniu, że cyt. "Unity to najlepszy silnik jaki powstał na tej planecie i jeszcze długo nic go nie przebije." Myli się też w twierdzeniu, że Unreal Engine 4, jest przeznaczony dla "dużych" developerów. Unreal Engine 4 otworzył się właśnie dla twórców indie przez cenę jak i blueprinty (i oczywiście masę innych ficzerów). Mam wrażenie, że pan Mirosław nawet nie słyszał o UE4 (to, co mówi idealnie pasuje do UE3). Fakt, premiera UE4 jakoś przeszła bez echa. Co ciekawe, jeszcze z pół roku temu sam zachwalałem Unity i "zakochałem" się w tym silniku... do czasu pojawienia się UE4 :) W UE4 można zrobić dużo rzeczy o wiele szybciej (i prościej) niż w Unity a to właśnie za sprawą blueprintow. Mało tego, aby stworzyć jakaś grę, nie trzeba znać żadnego języka programowania - całość rozwiązują... tak, blueprinty :) (czego nie można powiedzieć o Unity, bo tam trzeba znać przynajmniej JavaScript). Zresztą przedstawiony tu film dużo wyjaśnia a i na youtube (jak i na samej stronie UE4) jest od zatrzęsienia tutoriali.
Rzeczywiście na początku Unreal wydaje się prosty, ale po jakimś czasie i tak wróciłem do unity które było przystępniejsze i nie komplikowało za bardzo życia (patrz malowanie terenu)
Również próbowałem trochę Unity i całkiem przyjemnie się z nim pracuje, nic dziwnego, że niezależni twórcy się do niego garną.
Fajny wywiad, no i można się dowiedzieć gdzie zawiało Dymka, bo od dawna się na tym zastanawiałem. ;P Ogólnie gada w porządku, chociaż szkoda, że odszedł z Reality Pump. Studio się jednak już pozbierało po odejściu Dymka, a później po tym jak sporo ludzi odeszło do krakowskiego oddziału CDP RED. Zobaczymy w jakiej formie jest RP po premierze Raven's Cry i czy te odejścia wpłynęły na jakość ich gier.
A to Zombie Defense bardzo przypomina mi Two Worlds II Tower Defense. :)
Unity jest przyjemnym silnikiem ale nauczenie się go i zbudowanie projektu od zera wymaga trochę czasu i wysiłku. Moja próba stworzenia wyścigów w tym środowisku wygląda tak:
Island Racing
youtu.be/wi0HLOFxsgI
Fajny wywiad, pozdrawiam. @krcr spoko gra, fizykę trzeba samemu robić czy silnik już się tym zajmuje?
W tekście jest błąd unity nie obsługuje c++ tylko c#.
TobiAlex [3] https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=13352457&N=1#post0-13352657
A ty człowieku masz jakieś w ogóle doświadczenie, że o tym piszesz, zrobiłeś grę w ue4 albo unity? bo każdy może bredzić, bo oglądnął film na YT i już wie lepiej, otóż nic nie wiesz.
Jak ten ue4 taki prosty i lepszy to zrób grę na komórkę na nim, a potem na unity zobaczymy co ci wyjdzie, i co wtedy powiesz.
Nie masz pojęcia o czym piszesz, a cię odzywasz, UNITY JEST ZA DARMO jak byś nie wiedział, z ograniczeniami małymi, ale na start w 100% wystarczy każdemu.
Dawno takich bzdur nie czytałem, to co powiedziano w wywiadzie to 100% prawda, na urządzenia mobilne nie ma lepszego silnika niż unity i długo nie będzie.
UE4 na pewno generuje lepszą grafikę, ale to silnik na duże produkcie na desktopa czy konsole, gra mobilna tego nie potrzebuje, choć unity cały czas się rozwija.
Do unity jest tyle dodatków, że ue4 się chowa (taak blueprinty też są), po za tym śmiech na sali twierdzić, że nie trzeba umieć programować, tak na pewno wyklinasz sobie grę, wszyscy się rzucą na ten "super prosty" i "przystępny" sposób robienia gry, to gdzie są te super wyklikane gry, no gdzie, bo produkcjami z unity market jest wypełniony PO BRZEGI.
Mam wrażenie, że nie masz KOMPLETNIE pojęcia o czym piszesz i jakie są realia tworzenia gier mobilnych, a pan Mirosław wie to zdecydowanie lepiej niż ty.
-------------
Co do jeszcze gry, to gratuluję, ale na google play 1mln pobrań to jeszcze nie tak dużo, więc życzę 10 mln.
Choć po tytule liczyłem na trochę więcej informacji jak wygląda sprawa monetyzacji, podany był przykład, ale czy jest on realny? Bo 100 tys reklam dziennie, a 1mln pobrań to bardzo duża różnica.
Tak samo jak wygląda sprawa statystyk?
No i najważniejsze kontakt z graczami, pisano o aktualizacji szybkiej na potrzeby graczy, jak wygląda kontakt, normalnie na google play czy dedykowanego maila piszą?
kaszanka9 chłopie, nie wypowiadam się na tematy, o których nie mam pojęcia. To po pierwsze. I tyle w temacie, jeżeli idzie o rozmowę z tobą, szczególnie na takie tematy. Jesteś najmniej kompetentną osobą na tym forum do takich rozmów, co m.in. udowodniłeś swoim postem.
Mnie to wkurza. Odpalam grę, która jest w teorii free to play i od razu widzę to ssanie kasy, gdy na każdym kroku musisz zapłacić. Okropne... czujesz się jak na smyczy. Pierwszym krokiem jaki robię jest deinstalacja takiej produkcji
Choć mam mikropłatności
Co za hipokryta
Saul. - Sam jesteś hipokrytą skoro wyrywasz coś z kontekstu.
TobiAlex [10]
Tak, tak, ośmieszaj się dalej, no proszę, pokaż te gry które wydałeś w markecie.
Saul.-> ale Mirosław Dymek nie stworzył gry z agresywnymi mikropłatnościami, tylko z mikropłatnościami delikatnymi i niezbyt drogimi jak na ''standard'' Google Play. Takich gier jest mało, jedną z niewielu jest też Random Heroes.
Mnie z kolei zastanawia, jak to się dzieje, że takie gry wciąż opłaca się tworzyć w Stanach czy Skandynawii. Przecież ten rynek powinien być totalnie zdominowany przez twórców z Afryki i biedniejszych krajów azjatyckich i latynoamerykańskich, bo koszty życia są tam nieporównywalnie niższe, a zarabiasz i tak w dolarach.
Dla solidnego programisty z Kalifornii czy Norwegii takie niepewne 9000 złotych to pewnie śmieszna kwota, ale w Bangladeszu czy Boliwii można za to żyć jak król.
O ile rozumiem, że ciężko w tych dzikszych krajach założyć duże studio produkujące gry AAA, to tam, gdzie wystarczy jeden człowiek z komputerem, pomysłem i paroma godzinami wolnego czasu, regiony te powinny dominować.
A ilu ludzi na takim wygwizdowie stać na kompa, szybki internet i jakiś kurs?
#Unity3d
Bardzo fajny artykuł, i "taka tam ciekawostka" i edukacyjny
Grałem! Polecam! Wciąga :) Nie jestem fanem mikropłatności, więc gram bez nich. Do wszystkiego możesz przecież dojść samodzielnie. Moje możliwości są dość słabe, programistą nie jestem niestety, ale znam kilku. Niby sprawa prosta, ja wymyślam konspekt, GlobeIt mi to robi... Ale ilość gier na rynku jest tak duża, że moja może przejść bez echa. Czy w takiej sytuacji jakoś warto jakoś rozreklamować apkę, czy liczyć na viral?
Unity już nie wspiera JavaScriptu. Jedną z ostatnich wersji to 2018.2.
Obecnie w zasadzie głównie c#.
Edit
Oh, złota łopata