Człowiek kontra maszyna - historia sztucznej inteligencji w grach
arash wiesniaku material 9,98/10 szkoda ze jako jedyny w calym golu takie materialy robisz ;/
Bardzo fajny artykuł.
Proszę więcej takich!
Szkoda, że RTS'y już wymarły... mój ulubiony gatunek.
Skrypious, Total Annihilation
Total Annihilation :D Akurat wczoraj rozegrałem po latach partyjkę z kumplem (ta gra się nie starzeje, serio!), z dwójki StarCraft i TA do dziś wolę właśnie tę drugą grę :) Zaś z duetu Supreme Commander i StarCraft 2 wolę SC2.
Bardzo fajny materiał i + za Łowcę Androidów! :D
Tillig---> SC2 żyje, nadciąga kolejny dodatek. Nadchodzi świetnie zapowiadający się Planetary Annihilation, Cywilizacja 5 też żyje, ciągle wydają dodatki. Dla mnie nie ma na co narzekać, bo najlepsi dalej są w formie ;) Tylko WarCraft 4/ jakiś remake WarCrafta 3 by się przydał, albo chociaż jakaś podrasowana edycja "W3 HD" - skoro WoW'a mogli podrasować, to W3 też.
maszyny imo nie osiągną samoświadomości bo ta jest nieefektywna. Będą realizować wspólnie jakieś cele dla nas niezrozumiałe, ale to nie będzie SI z którą będziemy mogli podyskutować o nowym filmie czy książce.
Dukato, SC2 żyje owszem, ale klimat tej gry jest dosyć specyficzny.
Kiedyś RTS'ów wychodziło całkiem sporo, mniej udanych lub bardziej. Grałem na pewno w większość gier RTS. Nie byłbym w stanie nawet ich wymienić. Dzisiaj jest taki pęd do gier z jak najlepszą grafiką i tak jak w materiale wideo Arasz to ukazał (przynajmniej ja tak to zrozumiałem), RTS'y zostały wyparte przez gry FPS.
Dzisiejsza młodzież widocznie woli takie gry.
Ja ostatnio wróciłem do C&C Tiberian Sun.
Wracając do StarCraft 2, ciekawy jestem jak wygląda wynik sprzedaży.
Jaka jest szansa na powrót gier tego gatunku. Ostatnio coś obiło mi się o "oczy", o powrocie Total Annihilation.
Ty Arash.... robisz dobre rzeczowe materiały ;-) Po trzecim zasługujesz na mój komentarz !
arasz - pominoles jeden z najwazniejszych gierunkow rozwoju SI czyli "zyjace swiaty" w grach rpg jak np oblivion skyrim gdzie npc zyja wlasnym zyciem wykonuja wlasne czynnosci itp
Hm, jestem mile zaskoczony, świetny materiał i czekam na kolejne z serii =]
MAM PROPOZYCJE NA MATERIAŁ: Choroba i trucizny w grach, np. w The last of us, Batmanach - zatrucie przez Scarecrow'a albo Copperhead...
Arash fajny materiał. Jakbyś chciał pogrążyć trochę temat, to całkiem ciekawe propozycje odnośnie SI dają kwantowe teorie świadomości. Przykładowo ochr-or Rogera Penrose'a.
Wątpie, żeby był jakiś rozwój w dziedzinie sztucznej inteligencji. Teraz programiści bardziej walczą o dobrą otoczke dla gry (np. poprzez same skrypty/lepsza grafika/animacja), bo jest to po prostu łatwiejsze. Obecne SI w dominowanych gatunkach jak np. FPS wystarczy dla gry, której celem jest casual. Rozwój by był, gdyby największe studia z dziesiątkami doświadczonych programistów jak EA, UBI kiedykolwiek pokusiły się o zrobienie czegoś z pasją, a nie tylko dla zysku.
Człowieku jesteś genialny materiał jest świetny a temat wybrałeś bardzo interesujący i mam nadzieję że będziesz go kontynuował jeśli mam być szczery to idealnie nadajesz się do tej roboty a co do twoich przemyśleń to uważam że nie są głupie czy dziecinne wręcz przeciwnie rozważasz to na co inni nie zwracają uwagi lub uważają to za niedorzeczność. Muszę przyznać że cię lubię i mam nadzieją żę zostaniesz na tv gry dłużej niż vonzay.
jak zobaczyłem na początku obrazy z Blade Runnera i usłyszałem fragment cudownego soundtracku Vangelisa to mnie ciary przeszły :)
Świetny materiał i ciekawy temat.
Tillig - ciągle słyszę to - młodzież czy pokolenie CoDa, ja jednak spojrzałbym na to z innej strony gdzie większość graczy chce się po prostu luźno pobawić w półgodzinnej sesji po pracy czy coś. Sam stwierdziłem że tego typu gry zżerają mi za dużo czasu i sobie odpuściłem mając i tak niezmienny nadmiar innych gierek. Nie każdy szuka w grach nadmiernego główkowania czy wysokiego poziomu trudności bo obu tych aspektów może mieć już potąd w życiu poza kompem :P.
P.S. Ach, Blade Runner :).
Bez kitu robisz najlepsze materiały video na tej stronie ...przypominają mi się materiały tego Wonsia czy jak mu tam...keep up the good work.
Właśnie tego oczekuję od nowej generacji. Poprawy AI, szczególnie w grach akcji bo ostatnimi grami które wyróżniały się w tym elemencie był Fear i pierwszy Far Cry. Od 10 lat AI stoi w miejscu i bywa naprawdę żałosne niekiedy.
Gry, w których NPCe kierowałyby się w rozmowach, interakcjach itp. sztuczną inteligencją, nie scenariuszem- to byłaby chyba największa rewolucja od czasów Diuny (pierwsza sztuczna inteligencja z prawdziwego zdarzenia) czy serii TES (zwłaszcza drugiej części- za losowy, ogromny świat).
I zgodzę się- zdecydowanie najlepszy (obok Jordana) dziennikarz z tvgry.pl (tak, lepszy nawet od Wonzia czy Krzyśka- ten pierwszy ma wszystkich w głębokim poważaniu, a Krzysiek... spójrzcie na jego pierwsze materiały!)
Najlepszą SI jaką spotkałem w grach byli przeciwnicy (ludzie) w The Last of Us. Ich zachowanie znacznie odbiegało od innych ogranych przez zemnie gier.
AI zatrzymało się mw na czasach PSX. Rewolucji od tamtej pory nie było. Czekamy co nowa generacja przyniesie.
@Tillig Ogarnij sobie planetary anihilation, gra twórców total commandera, jest w early acces i gdzieś za niedługo ma wyjść , gra się w nią świetnie.
@rottensun - Żyjące światy w TESach nie umywają się do tych z Gothiców, które nie dość, że pojawiły się dużo wcześniej to na dodatek są lepiej wykonane.
Super materiał!
Aż chce się oglądać i słuchac. Oby tak dalej i czekam na więcej :)
Mi tutaj tylko brakuje napisu z tytułem gry jaka aktualnie leci w tle. Bo zdarza się, że nie wszystkie kojarzę.
W sumie każdy o tym tak naprawdę wie, ale fajnie się oglądało. Dzięki :)
Świetny wideo-artykuł, widać, że Arasz umie je dobrze robić.
Co do samej Sztucznej Inteligencji w grach, to mam wrażenie, że ostatnio twórcy mocno ją olewają i skupiają się tylko, na tym by gra miała świetną grafikę kosztem wszystkiego innego. Tęsknię za takimi grami jak Half-Life 2, ale coraz bardziej wątpię, by twórcy starali się robić perełki, bo obecnie ludzie patrzą głównie na grafikę i łykają każdą wydmuszkę !
Zauważyłem, że ludzie krytykujący nowe części Call of Duty często jako główny argument podają, że gra jest na starym silniku i przez to wygląda kiepsko, a rzadko podają argumenty o tym, że gra jest wtórna, słabo zaprojektowana, przepełniona uciążliwymi i widocznymi skryptami, a SI zatrzymała się na poziomie Call of Duty 2.
Czyli dla dużej części graczy liczy się przede wszystkim grafika, to bardzo niepokojące zjawisko, bo doprowadza do psucia rynku gier !
Coraz bardziej podobaja mi sie Twoje Arasz materialy. Od poczatku sie Tobie przygladam, i widzialem sporo psioczen w komentach, ale moim zdaniem kilka juz fajnych materialow miales, i jest coraz lepiej, zawsze z ciekawoscia czekam na Twoje serie. Temat interesujacy i sposob podania rownierz, milo ze wspomniales o Blade Runner i P.K.Dicku i jego arcydziele - to rownierz moje ulubione pozycje. Polecam cos z literatury co zrobilo na mnie ogromne wrazenie - "Elektryczna Mrówka", niewielkich rozmiarów dzielko ktore ukazalo sie kilka lat temu w jednym z "Feniks''-ow. Tak trzymaj Arasz, czekam na kolejne materialy! :)
Jeśli tak wygląda Halo, to znaczy, że twórcy Alien Rage wzorowali się na tej grze bo modele są niemal identyczne.
Świetny materiał, Arash no muszę Ci powiedzieć, że podchodzisz bardzo kompetentnie do tego co robisz. Oby tak dalej.