Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

tvgry.pl Co napędza nasze gry? Oto najpopularniejsze silniki w historii!

23.06.2014 17:50
LooKAS
1
LooKAS
133
Konsul

jak mogłeś zapomnieć o LithTech i pochodnych ?!???!?

23.06.2014 18:05
assassin47
2
odpowiedz
assassin47
108
Konsul

2:40 muzyka - Mazzy Star - Into Dust. Nie musicie dziękować

23.06.2014 18:10
3
odpowiedz
Skrypious
32
Centurion

A Unity!?
Na nim też powstaje multum produkcji...
np. The Forest, o którym ostatnio głośno ;___;

23.06.2014 18:46
4
odpowiedz
zanonimizowany728032
3
Junior

No właśnie, gdzie Unity??

23.06.2014 18:49
AraszTVGRY
5
odpowiedz
AraszTVGRY
39
Retrognat

tvgry.plRedakcja

Unity... no tak, mój błąd, powinien się znaleźć w tym zestawieniu. Pomyślałem o nim dopiero wtedy, kiedy wysłałem ten materiał.

23.06.2014 19:12
Raiden
6
odpowiedz
Raiden
145
Generał

Frosbite miał 4 wersje: „1” (bez cyfekrki w nazwie); „1,5”; „2”; „3”. W tymże największa różnica jest pomiędzy „1” a „1,5”, później to zmiany stylistyczne, a cyferki za nazwą „Frostbite” dodawane są w celach marketingowych - dziwne, że Source, czy Unreal Engine 3 pomimo wielu, wielu zmian, mogły funkcjonować przez lata pod jedną nazwą.

23.06.2014 19:24
7
odpowiedz
wox011
13
Legionista

Unity - najpopularniejszy częściowo bezpłatny silnik. Powstała na tym masa gier. Nawet sam się nim bawiłem.
Szkoda, że go zabrakło, ale poza tym materiał fajny. Lubię materiały odstające od schematu: nowa gra, więc robimy gameplay itd.

23.06.2014 19:40
8
odpowiedz
zanonimizowany568744
6
Junior

No kurde jak lubię materiały Arasza tak tym razem się zawiodłem.. materiał słaby, bardzo subiektywny i no.. widać że autor aż tak dobrze się na tym nie zna.. :(

23.06.2014 19:54
9
odpowiedz
Eleventh
103
Pretorianin

Świetny materiał! Mam tylko jeden mały mankament... Przed siódmą minutą autor filmu wspomina, że silnik Frosbite 3 ma być w wykorzystany w sequel'u Mirror's Edge. Problem polega na tym, że kolejna odsłona tej gry jest restartem (rebootem) serii, a nie kolejną częścią.

23.06.2014 20:11
10
odpowiedz
Szedoubwoy
6
Junior

Brak Unity = żenada...

23.06.2014 21:00
11
odpowiedz
WojEnnY_MloTeK
6
Legionista

Świetnie, wszystko fajne, ale Panie autorze chyba zapomniałeś Pan o najważniejszej rzeczy - a mianowicie od wyjaśnienia, czym te cholerne SILNIKI GRAFICZNE właściwie są !!! Zapomniałeś, albo celowo pominąłeś ten "mało ważny" aspekt z powodu swojej własnej niewiedzy.
Ja na przykład nie wiem czym te silniki graficzne de facto są (zakładam, że większość graczy nie wie) a dużo chętniej dowiedziałbym się tego zamiast usłyszenia, że jakaś tam gierka działa bądź działała na jakim tam "silniku" bo to mi KOMPLETNIE NIC NIE MÓWI. Informacja, że na silniku graficznym tworzy się gry i że odpowiada on za jakość animacji to TROCHĘ MAŁO.
Czy silniki graficzne to programy do tworzenia giereczek, czy raczej całe środowiska programistyczne (czyli coś podobnego do Microsoft Visual Studio) ???
Czym różnią się od siebie wymienione w filmiku silniki graficzne???
Zakładam, że te mityczne "silniki graficzne" zawierają już jakieś wbudowane zestawy algorytmów odpowiadających za fizykę obiektów umieszczonych w grze, sterowanie ruchami SI, że zawierają już jakieś gotowe zestawy obiektów graficznych, które grafik może użyć, ale nawet na ten temat Pan autor nie był łaskaw się zająknąć.
Ojjjj coś obawiam się, że silniki graficzne dla autora nadal są zagadnieniem "magicznym", którego od dzieciństwa nie zdołał zgłębić.
I nie napisałem tego komentarza z chęci trollowania lub hejtowania, po prostu tego nie wiem, a z tego materiału prawie nic wartościowego nie wynika - jak się już o czymś robi materiał to Panowie dziennikarze wybadałoby się czegoś na dany temat DOWIEDZIEĆ !!!!

23.06.2014 21:04
12
odpowiedz
SADEK94
31
Chorąży

Ja jestem bardzo ciekawy historii naszego rodzimego silnika "REDengine".

23.06.2014 21:08
13
odpowiedz
SADEK94
31
Chorąży

WojEnnY_MloTeK Ochłoń trochę, a tak poza tym to sam sobie odpowiedziałeś na pytanie "czym jest silnik graficzny?"

23.06.2014 21:16
14
odpowiedz
WojEnnY_MloTeK
6
Legionista

SADEK94 - być może sam sobie odpowiedziałem, ale nadal nie wiem tego na pewno.
Być może dzięki takim komentarzom jak mój autorzy materiałów zamieszczanych w tym serwisie będą się lepiej przygotowywali.

23.06.2014 21:17
Indiana18
15
odpowiedz
Indiana18
32
Centurion

Według mnie brakuje tam RenderWare i Serious Engine'a.

23.06.2014 21:24
Reg03
16
odpowiedz
Reg03
44
Trust me

myślę że każdy gracz wiedzę bardzo podstawową na temat silników graficznych posiada, by wiedzieć czym są i do czego służą, a gdy czujesz potrzebę zgłębienia tego tematu to nie bądź sierotka marysia i sobie na własną rękę na temat silników graficznych poczytaj.
Materiał miał być na temat najpopularniejszych silników graficznych i właśnie o tym jest.

23.06.2014 21:27
17
odpowiedz
zanonimizowany928629
76
Generał

Fajny materiał :)

23.06.2014 21:29
18
odpowiedz
Night Prowler
71
Konsul

Jak widać nadal elementarna różnica pomiędzy SILNIKIEM GIER, a SILNIKIEM GRAFICZNYM jest tutaj najzupełniej w świecie niedostrzegana. Ja rozumiem, że skróty myślowe są bardzo wygodne ale są pewne granice ignorancji.

[16] - nie, jak widać nie posiada nawet tej bardzo podstawowej jeśli nie potrafi rozróżnić jednego od drugiego i wyodrębnić części renderującej.

23.06.2014 21:35
Mastyl
19
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

I jeszcze jeden wielki nieobecny: Unity, obecnie coraz bardziej popularny, albo dosyć popularne silniki Gamebryo czy używany do MMO Hero Engine.

Nie rozumiem zresztą, dlaczego umieściłeś w tym zestawieniu np. silnik Anvil - jakkolwiek fajny, wykorzystywany jest tylko do jednej serii gier, nie wiadomo nawet, czy można go transponować do innego typu gier.

23.06.2014 21:50
20
odpowiedz
TobiAlex
200
Legend

Oto najpopularniejsze silniki w historii!... Jest tylko jeden - Unreal Engine, bo 95% gier korzysta z tego silnika (różne wersje). W grach indiach rządzi praktycznie Unity a raczej rządził, bo po wypuszczeniu Unreal Engine 4, który jest nie tylko prostszy, to w dodatku tańszy.

23.06.2014 21:51
21
odpowiedz
WojEnnY_MloTeK
6
Legionista

Reg03

Ja nie wiem, czym są te silniki graficzne, czy silniki gry, a gram w gierki tak więc nie każdy gracz posiada tą wiedzą. Poza tym znam jeszcze parę innych osób, które grają w gierki i o "silnikach" nie mają zielonego pojęcia.
Oczywiście, że gdybym poszukał w internecie to bym znalazł tą wiedzę bo w erze google'a w internecie jest już wszystko tylko, że nie mam czasu na wyszukiwanie takich informacji - które swoją drogą często pisane są technicznym, trudnym do zrozumienia dla laików językiem.

23.06.2014 21:54
Reg03
😁
22
odpowiedz
Reg03
44
Trust me

oczywiście zdajesz sobie sprawę w czasie pisania tych postów i użalania się że nie możesz sobie czegoś poszukać bo nie masz czasu, właśnie byś to znalazł i spokojnie podstawową wiedzę na ten temat zdobył?

23.06.2014 21:58
23
odpowiedz
YourEnemy
26
Chorąży

Brakowało jeszcze wzmianki o silniku na którym śmigał pierwszy Red Faction. Na początku XXI wieku GeoMod mocno zaskakiwał.

23.06.2014 21:59
24
odpowiedz
zanonimizowany924613
2
Junior

jejku! czemu wszyscy myślą że nowe mirros edge to będzie sequel?! arash! nowy mirros edge nie ma numerka w tytule i ma to byc restart serii, nie sequel. A tak to materiał bardzo dobry tylko szkoda że nie wsponiałeś o silniku unity, który zrewolucjonizował gry mobline, i dzieki ktoremu o polskiej grze stało sie głośno, a mam tu na myśli superhot, które pierwotnie zostało stworzone na tym właśnie silniku.

23.06.2014 22:28
25
odpowiedz
rottensun
83
Konsul

zdecydowanie zamiast filnika codow lepiej bylo dac unity - dzieki unity powstala masa dobrych ambitnych gier indie

23.06.2014 22:47
26
odpowiedz
wcogram
159
Generał

@Night Prowler
A czy jak twórcy podają, że ich gra działa np. na silniku Frostbite 3, piszą dodatkowo, że grafika renderowana jest przy pomocy silnika xyz, a za dźwięk odpowiedzialny jest silnik cvz i dodatkowo, oświetlaniem zajmuje się silnik bmw. I jeszcze mogą wspomnieć, że za animacje odpowiada silnik fps, a fizykę obsługuje HAvock lub PhysiX lub stary karma lub coś wbudowanego.

Potocznie przyjmuje się iż silnik gry czyli np. CE, UE4 etc. zawierają w sobie wszystkie elementy odpowiedzialne za to aby gra działała. A to czy deweloper poczyni sobie, jakieś zmiany w kodzie odnośnie oświetlenia, renderingu etc. to już inna sprawa.

W przypadku Bioshocku Infinity nikt nie piszę, że gra powstała na UE3 i jakimiś dodatkowymi zmienionymi elementami odpowiedzialnymi za oświetlenie, rendering etc. Jest to po prostu gra oparta o zmodyfikowany UE3.
To samo Titanfall i source.

23.06.2014 23:04
27
odpowiedz
standby
39
Cebula Electronics Corp

Real Virtuality(1-4) z Operation Flashpoint, Army, Take on Helicopters i symulatorów dla wojska? Różnie się na tyle od innych silników że warto o nim wspomnieć.

24.06.2014 00:30
28
odpowiedz
marek20kce
28
Pretorianin

Materiał strasznie słaby i w sumie o niczym. Ot takie zestawienie trailerów najpopularniejszych gier z wymienieniem nazwy napędzających je silników, które każdy kto chce może sprawdzić na wikipedii. Słabo. Mógłbyś chociaż zrobić to chronologicznie, ale nawet to Cię przerosło. Sorry ale zmarnowałem właśnie 8 minut. :P

24.06.2014 02:38
KaToKaMasz
29
odpowiedz
KaToKaMasz
34
Chorąży

Witam
Materiał bardzo dobry. Temat tak nam bliski, a tak rzadko do niego ktokolwiek nawiązuje. Bardzo dobrze, że zdecydowałeś się na to zestawienie. Rzeczywiście, powinieneś powiedzieć o Unity, ale to już wiesz. Mogłeś jeszcze wspomnieć o silniku Snowdrop, którego używają twórcy The Division. Jeśli wierzyć temu, czym się chwalą, będzie to potężne cudo, które może namieszać na rynku gier. Ale nie wiem, jak takie coś, może sprawdzić się w grze MMO. W produkcji z solową kampanią jeszcze to widzę, ale MMO, to będzie wyzwanie.
Ale tak czy siak, bardzo dobry materiał Arasz, jak zawsze ;)
Pozdrawiam

24.06.2014 06:29
30
odpowiedz
kocur20
51
Centurion

A gdzie Polski silnik Chrome?!Tyle Gier wyszło na nim i jest nadal rozwijany, wstyd zaapomnieć a wychwalać Frostbite na którym wyszło zaledwie 3 gry a kolejne dopiero wyjdą (zapomniałeś o Dragon Age Inkwizycja :D)

24.06.2014 06:44
31
odpowiedz
dangerousgamer
9
Legionista

Rage na którym powstawały wszystkie GTA od IV jak i Midnight Club oraz RDR :)
Silnik Avalnche na którym Powstały 2 części Just Cause i powstaje Mad Max :)
Trochę pozapominałeś, ale to nic zdarza się :)
Najważniejsze jednak że nie zapomniałeś wspomnieć o silniki NaghtyDog Engine który to miażdż pod względem jego możliwościami na maszynkach Sony :)

24.06.2014 11:04
32
odpowiedz
arni20k
5
Junior

Beznadziejny materiał.
O co w nim chodzi?
O reklamę kilku nowych gier?
Chyba materiał sponsorowany a komentarza to tylko tak dla zachowania pozorów, co nie?
Chyba tak bo materiał wcale nie pokazowej najpopularniejszych silników w historii, o oczywiście wymieniliście: id Tech, Unreal Engine i ich pochodne ale w zestawieniu brakuje kilku ważnych. Gdzie Build engine( Duke Nukem 3D).
No właśnie dlaczego nie wymieniliście Chrome Engine, niezły polski produkt.
Nie wspomnę już o Unity, teraz dużo na nim gier powstaje, co prawda niezależnych i ich producenci nie zapłacą za promocje Co?
Jak robicie materiał związany z historią gier to róbcie to sumienie a nie na odwal się, albo zacznijcie umieszczać "materiał sponsorowany", bo inaczej nie można tego nazwać :)
"Najpopularniejsze silniki w historii gier video - materiał sponsorowany"
Rozumiem że żyjecie z reklam ale to przesada żeby robić film o najpopularniejszych silnikach w historii i pokazywać tylko super produkcje z kilku ostatnich lat i stosować tak nędzne sztuczki aby przyciągnąć użytkowników i chwalić się ilością wejść.
Przecież można zrobić materiał z klasą ale i z promocją gier i producentów tylko wymaga to trochę wysiłku, a nie takie badziewie. Jak macie tak zamiar robić na odczepnego to nie róbcie nić.

24.06.2014 12:17
AraszTVGRY
33
odpowiedz
AraszTVGRY
39
Retrognat

tvgry.plRedakcja

@arni10k
Materiał Ci się nie podobał, ok, rozumiem Twoje argumenty. Zdaję sobie sprawę, że zabrakło kilku ważnych silników w postaci Unity lub Chrome. Tylko pamiętaj, że jeżeli rzucasz komuś w twarz oskarżeniem o przekupstwo (bo mówienie, że materiał jest sponsorowany to właśnie takie oskarżanie), to trzeba mieć dowody mój drogi;) Jak zrobię materiał o starych RTSach albo o starych space simach i będę tam je chwalił to znaczy, że zapłacili mi producenci tych gier? Jak napiszę pochlebną recenzję jakiejś gry to znaczy, że mi zapłacono? Nie. I podobnie jest w przypadku tego materiału.

Mówisz, że w tym materiale są tylko produkcje i silniki z ostatnich kilku lat. Infinity Engine, Source, Quake Engine, IdTech to rzeczywiście młodzieniaszki;)

24.06.2014 16:16
jaxon
34
odpowiedz
jaxon
93
Infidel

Zawsze się zastanawiam dlaczego nie powstało więcej gier na silnikach GeoMod. Może Red Faction-y nie były najpiękniejsze, ale zabawa w rozwałkę nie do przebicia.

24.06.2014 16:50
35
odpowiedz
UbaBuba
107
Generał

Sam UE mial pelno wersji, najpopularniejsze to 2.0, 2.5 i 2.9. To samo 3.0 mial tez kilka wersji mocno eksploatowanych.

Najmniej zmian wnosil CryEngine z wersji na wersje a mimo to nazywano go nowym numerkiem.
FrostBite podobnie.

Brak Unity troche boli, ale da sie przezyc.

Next-genowymi silnikami zdecydowanie beda UE4(epic), CE3(crytek/ea), Frostbite3(ea), SnowDrop(ubi) i Luminous(Square Enix). Reszta poki co sie nie liczy i pewnie bedzie licencjonowac UE4 i CE3.

24.06.2014 17:27
36
odpowiedz
arni20k
5
Junior

@AraszTVGRY Nie zarzucam wam przekupstwa tylko twierdze że materiał jest słaby, a wiem że stać was na więcej i widziałem już u was naprawdę niezłe materiały nie tylko o grach ale i wokół gier i sprzętu (PCvsPS4, doom starów itd), a ten jest tak na odwal zrobiony. Głównie chodzi mi o to jak robicie coś to róbcie nie po łebkach, wiem że silniki gier to temat rzeka ale i pewnie by się zebrało materiałów na serial, ale nie można obniżać sobie poprzeczki i robić takie kaszany. A tak to wychodzi coś takie go co jest kompletną strata czasu na oglądanie i pozostaje wrażenie że ten materiał był robiony na siłę, tak jak by ktoś kazał :)

24.06.2014 18:21
37
odpowiedz
szumi jawor
57
Centurion

[36]
Nie zarzucasz... W poście nr. [32] idzie przeczytać całkowicie coś innego. Tak czy siak nie moja sprawa ale nie lubię jak ktoś nagle zmienia zdanie i twierdzi że przed chwilą on tego nie mówił tym bardziej że post nadal jest i widać jak byk co napisałeś.

24.06.2014 21:18
Cobrasss
38
odpowiedz
Cobrasss
203
Senator

Serious Engine :D no dalej zgadawać jakie gierki napędzał, one też jak Crynengine był czymś w rodzaju takiej pokazywarki.

No i engima, :) potocznie nazywa Bltizkrieg enginem.

25.06.2014 17:32
dj_sasek
39
odpowiedz
dj_sasek
160
Freelancer

Star Citizen też powstaje na Cryengine, mogłeś to uwzględnić. Obecnie to najlepiej wyglądająca gra.

25.06.2014 22:10
Cziczaki
40
odpowiedz
Cziczaki
190
Renifer

Taki materiał a freak nic nie komentuje?

26.06.2014 14:43
Mellygion
41
odpowiedz
Mellygion
117
Generał

A o Lightech Engine to już nikt nie pamięta (min No One Lives Forever)

26.06.2014 20:24
claudespeed18
42
odpowiedz
claudespeed18
208
Liberty City Finest

Premium VIP

pamiętam jak wszedł UE3 i gracze po kilku latach lamentowali że mają już dość tego silnika, że nie daje rady itd. cóż sami widzimy dzisiejsze rezultaty ;)

26.06.2014 23:04
BOLOYOO
43
odpowiedz
BOLOYOO
88
Generał

Jak można nawet słowem nie wspomnieć o Rage Engine...?

26.06.2014 23:20
44
odpowiedz
czopor
124
Konsul

@kocur20

Frostbite jest wykorzystany w 16 grach, z których tylko 3 jeszcze nie wyszły...

@Raiden

No jak dla Ciebie zmiany z 1.5 na 2 są ledwie stylistyczne to lepiej się w temacie nie wypowiadaj...

28.06.2014 21:02
45
odpowiedz
zanonimizowany949781
1
Junior

Na jakim silniku było robione Limbo?

29.06.2014 19:45
yadin
46
odpowiedz
yadin
102
Legend

Czyli poszczególne studia najczęściej nie wykorzystują potencjału silników marnując go na implementowanie świata SF i stworów oraz potworów.

30.06.2014 11:00
47
odpowiedz
Tillig
17
Pretorianin

AraszTVGRY napisał: "Jak zrobię materiał o starych RTSach albo [...]"
Jest możliwość, że zrobisz taki materiał? Bardzo chętnie bym taki obejrzał, bo przytłoczyła mnie nostalgia do starych RTS'ów.

30.06.2014 13:08
48
odpowiedz
Proforma
23
Chorąży

Fajny materiał. Lubię powroty do przeszłości bez owijania zbędnego i zachwycania się jakie to wszystko było super, 'gimby nie znajo' i tym podobne. Wspomnienie, powiedzenie kilku słów, retrospekcji, wspomnień. Wszystko zawarte w granicach zdrowego rozsądku i przez to fajnie się to oglądam. To nie pierwszy taki materiał, więc dla tego Pana należą się gromkie brawa i czekam na kolejny materiał :) Pozdrawiam serdecznie

30.06.2014 13:17
Adrianun
👍
49
odpowiedz
Adrianun
122
Senator

Ciekawie omówione najważniejsze silniki w historii gier! :)

30.06.2014 20:11
50
odpowiedz
rniczypo
135
Starchaser

Uwielbiam materiały przygotowane przez Arasza :)

09.10.2014 10:24
Nolifer
51
odpowiedz
Nolifer
173
The Highest

Zdecydowanie zabrakło silnika Unity, dzięki niemu powstała duża część indyków.

tvgry.pl Co napędza nasze gry? Oto najpopularniejsze silniki w historii!