http://pclab.pl/art55953-3.html
Nie wierzyłem, że coś z tego będzie, ale jednak się myliłem. Wzrost wydajności w multi jest wręcz imponujący - tym bardziej, że to pierwsze sterowniki więc samo mantle dopracowane nie jest. Następną kartą definitywnie Radeon (chyba, że nv coś wymyśli), fajnie, że nie zablokowali w jakiś sposób tej technologi dla proceosrów intela bo jak widać Core i3 jest szybszy od FX 8350.
Wreszcie rynek pc zaczyna zmierzać w dobrą stronę. Tak więc otwierajmy szampany i pijmy zdrowie AMD
Lepiej kup mocne CPU, dopasowane do GPU. Wniosek z testu jest prosty, MANTLE pozwala wykorzystać marnowane moce GPU przy słabym CPU w komputerze. Przy mocnym procesorze wzrost jest niewielki. Poczekamy na testy jakiegoś bardziej wiarygodnego portalu.
Super, że AMD to robi, bo to pociśnie Nvidię i całą branżę (tak samo jak GSync pocisnął AMD), ale nie nazywałbym tego rewolucją, bo Mantle nigdy nie będzie powszechnym standardem.
Cały sekret Mantle opiera się na zmniejszeniu narzutu sterownika karty graficznej na procesor spowodowanego wywoływaniami operacji rysowania. Konsole zawsze tu przodowały dzięki niskopoziomowym API (nawet DirectX na Xboksach jest w środku czymś innym niż ten na PC, bo nie musi być uniwersalny dla różnych kombinacji sprzętowych). Twórcy silników gier multiplatformowych często to irytowało, że ich wypasiony PC z ze znacznie mocniejszymi podzespołami zaczyna tracić klatki szybciej niż znacznie gorsza konsola (wraz ze wzrostem skomplikowania sceny). PC musiał nadrabiać czystą mocą obliczeniową.
Nvidia NIGDY tego nie wesprze, więc te API nie ma najmniejszych szans stać się powszechnym standardem, bo koszty tworzenia gier i tak już są za wysokie. Deweloperzy chcą prostszych rozwiązań, a nie trudniejszych. Na pewno pokaże to jakiś kierunek i możliwości, które może wpłyną na przyszłość PC gamingu, ale potrzebne są rozwiązania bardziej uniwersalne, a takie już są: Direct3D i OpenGL.
Mantle powstało za zamkniętymi drzwami, w tajemnicy i jest stworzony przede wszystkim z myślą o GCN - architekturze nowych Radeonów. Nvidia byłaby tu poszkodowana zarówno pod względem technicznym, jak i marketingowym - Mantle jest kontrolowane przez AMD.
Graham Sellers jest specem do OpenGL w AMD i nie dostrzega żadnej przewagi w Mantle: http://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2013/10/NtOcPkh.png
John Carmack: http://www.dsogaming.com/wp-content/uploads/2013/10/04fimu3sfa.jpg
Chociaż od zawsze używam kart nvidi - to teraz zastanawiam się nad czerwonymi - konsole nowej generacji oparte na amd + menel który zapowiada się naprawdę nieźle.
[3]
Sory ale wypowiedzi 1. człowieka który jest "specem" opengl, czyli standardu konkurencyjnego do technologii amd 2. Karmaka który ściśle związany jest z zielonymi - raczej nie są obiektywne.
"Sory ale wypowiedzi 1. człowieka który jest "specem" opengl, czyli standardu konkurencyjnego do technologii amd"
Zapomniałeś napisać, że to pracownik AMD. Mantle nie jest konkurencyjne do czegokolwiek - nie posiada konkurencji. To nie jest zastępnik ani Direct3D, ani OpenGL, bo nie jest uniwersalne. AMD bardzo wspiera i udoskonala OpenGL, więc gdzie ta konkurencyjność?
Tu masz post kolejnej osoby z AMD i do tego zalinkowany przez dyrektora technicznego silnika Frostbite w EA DICE:
http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1788711&postcount=210
Potwierdza on, że Mantle nie jest dla każdego dewelopera, a tylko dla tych, którzy chcą wydobyć więcej ze sprzętu i są gotowi poświęcić na to więcej wysiłku niż w przypadku uniwersalnych API. Nazywa Mantle dodatkową opcją dla niektórych, z której ewentualnie można skorzystać - nie ma to być zastępca Direct3D.
Gdyby to było coś stworzonego wspólnie przez AMD, Nvidię i Intela to rzeczywiście mielibyśmy rewolucję i nowy standard, a tak będzie to tylko ciekawostka w niektórych grach.
OpenGL już istnieje, i obecnie jest najpopularniejszym API graficznym na świecie (głownie dzięki eksplozji smartfonów i tabletów), śmiga na Macach, Linuksach i wszelkich Windowsach (a nie tylko Win 8.1 jak Dx 11.2). Valve strasznie promuje OpenGL i mają wsparcie zarówno Nvidii jak i AMD , powstaje VOGL (darmowy debugger dla wszystkich), Source 2.0 jest pisany w całości pod niego, CryEngine już został przeportowany, a wsparcie w Unreal Engine 4 też zostało potwierdzone. Gdyby nie problematyczna przeszłość OpenGL i to, że wielu deweloperów go po prostu nie lubi i zna się lepiej na DirectX, to pewnie już dawno PC gaming przeszedłby na niego.
I żeby nie było, że jestem stronniczy: zawsze kupowałem więcej sprzętu od AMD niż Intela i Nvidia razem wziętych ze względu na lepsza opłacalność, a jedyna karta graficzna jaka mi padła była od Nvidii. Miałem nawet pierwszy procek od AMD 386DX 40 Mhz w trybie turbo ;P
Super, że Mantle powstało i bitwa o klienta trwa, ale to bardziej marketing niż prawdziwy postęp.
Polecam poczytać wypowiedzi skoti48 tutaj: http://pclab.pl/kom70149-15.html
Dobrze się orientuje w temacie, bez PR-u i fanbojstwa.