Powieszę balon na sznurku i nazwę to sztuką. Stworzę grę i nazwę to... sztuką?
Wow. Czytając nazwę wpisu byłem przekonany, że to kolejna próba nazywania losowych gier palcami i wołania, że są sztuką, bo "ja tak uważam". Tymczasem to najlepszy wpis traktujący o grach jako sztuce jaki czytałem. Bez chamskiego nawoływania do uważania, że są czy na odwrót. Fajnie, że zwróciłeś uwagę na to, jak część ludzi klasyfikuje gry, które są sztuką, a które nie przez ich własne widzimisię. Jeżeli gry są sztuką to wszystkie. Jedne mniej udane, drugie bardziej, tak samo jak z muzyką, obrazami, filmem i tak dalej. Świetny wpis.
Przeczytałem ten artykuł i czuję się zawstydzony. Zawstydzony tym jak został on dobrze napisany w porównaniu do mojego. :)
Z niektórymi rzeczami się zgodzę, z niektórymi nie. Nie zmienia to jednak faktu, że wpis daje dużo do myślenia. Przypominasz człowieka stojącego pomiędzy przeciwnikami gier jako sztuki, a ludźmi, którzy tą tezę potwierdzają. Ciekawe spojrzenie na temat.
Mówiłem, że z chęcią przeczytam wpis. Tak też zrobiłem, ale nie wiedziałem, że tak pozytywnie będzie mi się kojarzył po lekturze. Zgadzam się z dateuszem. Najlepszy wpis traktujący o grach jako sztuce jaki czytałem. Ever. :)
Bardzo fajne artykuły Panowie. Też kiedyś tutaj machnąłem tekst w temacie.
Rojopojntofwiu #3 Leonardo Pixel
http://gameplay.pl/news.asp?ID=55949
Dzięki, Panowie za dobre słowa. Rasgul, nie ma co się czuć zawstydzonym. Mi podoba, że zdecydowanie wyraziłeś swoje stanowisko wobec gier, podchodzisz do tego inaczej niż ja i inaczej o tym napisałeś :) Kiedyś ktoś powiedział, że jestem typem negocjatora, rozjemcy. Coś w tym musi być, skoro Ty zauważasz to na przykładzie mojego wpisu.
@ ROJO., o widzisz, tego artykułu nie znam. Pochodzi z czasów, kiedy chyba nie czytywałem gameplay.pl ;) Niemniej jednak poruszasz właśnie jedną ze składowych gier, grafikę i ją rozpatrujesz w kategoriach sztuki, czego ja raczej staram się unikać mówiąc o grze jako sztuce. No i kompletnie się nie zgodzę, że tradycyjni malarze mają, czy mieli mniejszą paletę/zakres barw, niż graficy komputerowi. Uważasz, że malarz potrafi nanieść na płótno mniej niż 65.000 kolorów? A wszystkie "antialiasingi, teselacje, blury, bloomy, shadery" potrafią wykonać na swoich pracach ręcznie, z tym, że u nich wszystko pozostaje statyczne i tu jakiekolwiek porównania się kończą.
Wow. Naprawdę bardzo dobry tekst. Ja także uważam gry komputerowe za sztukę. I rzeczywiście nie wszystkie gry w mojej świadomości mają zaszczyt wstąpić w szeregi sztuki, ale patrzę na to z lekkim dystansem. Takie teksty zmuszają do myślenia, co jest piękne. Byle tak dalej, mości autorze... :)
Amazing_Maurice Statyka w rozumieniu Concept Artu bądź nieruchomego modelu 3D w programie (również projekt, bądź gotowy obiekt pokroju struktury/tła/widoku). Bardziej chodziło mi o wspólną wizję, poniekąd życie efektem końcowym. Dla mnie grafik to nie rzemieślnik, lecz również artysta. Ba! Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że równoprawny! Narzędzia inne.
Przeszło mi przez myśl, że miałeś coś trochę innego na myśli. W tym momencie myślimy podobnie, bo pierwotnie w komentarzu wyżej napisałem, że narzędzia, użyte materiały i sposób dojścia do efektu końcowego są inne.
Dzięki, dragon1 :)
Należą się brawa dla autora. Świetny wpis i wybór przykładów. W mojej opinii bardzo dobrze to wszystko obrazują mody ( oczywiście nie te, które wprowadzają nową zawartość do już istniejącej gry, ale te, które są nowymi grami). Może je tworzyć każdy i czasami powstają prawdziwe perełki (np. wspominany już Dear Easter, czy chociażby Attempt to Survive), a czasami powstają gry "ArTySTYczne", z przerostem formy nad treścią lub zrozumiałe tyko dla autora (np. last zombie).
Ciężko mi coś więcej napisać, bo wszystko zostało zawarte w tekście i ja się z tym zgadzam. Jeszcze raz- świetna robota.
Dobry tekst. Ale będzie jeszcze lepszy, jeśli na końcu pierwszego akapitu będzie "brukając się zepsuciem". Słowo "brukać" to po staropolsku "brudzić", "plamić" i tworzenie konstrukcji językowych przebiega tak samo jak w przypadku tych słów. >> http : / / sjp . pl / bruka%E6 <<