Mity kolejnej generacji
"było już" - co z tego, że było? Cecha charakterystyczna generacji to coś, co występuje na szeroką skalę i z czym styczność mają miliony ludzi. Time Crisis w 1995 miał system osłon - czy to była cecha typowa dla całej generacji. NIE. To samo tyczy się kontrolerów ruchowych, regeneracji zdrowia itp.
Dystrybucja cyfrowa - faktycznie trochę nieudolna na konsolach, ale patrząc na generację w całości, to na PC (Steam!) i urządzeniach mobilnych stała się prawdziwą rewolucją (co jest faktem popartym liczbami), ułatwiła dostęp do treści w ogromnym stopniu i przyniosła tańsze gry (chociaż w dosyć pokraczny sposób). Kwestie zabezpieczeń, ograniczenia praw i wygoda to rzeczywiście temat nadający się do dyskusji i zapewne ze skrajnie różnymi opiniami.
Gry niezależne - tutaj niekonsekwencja autora. Czemu nie napisałeś, że zjawisko istnieje od lat 70-tych, a ich wybuch był na początku lat 90-tych w postaci shareware (sam wspaniale wspominam granie z kumplami w małą indie gierkę pod DOS, Threat). Czemu tę generację określa się jako eksplozję indie? Bo weszło to ogromną skalę i z bezprecedensowym wpływem na całą branżę (Minecraft) - na tej samej zasadzie mówi się o kontrolerach ruchowych czy systemie osłon. Było dawno, ale co z tego? Sam fakt wystąpienia kilku przypadków to jeszcze nie jest cecha generacji.
A co do 60 FPS+full HD to niestety już wiadomo, że nawet na PS4 nie będzie to norma. Twórcy już dywagują co lepsze: grafa czy responsywność (mniejszy lag) i płynność animacji. Nie zdziwię się, jak jakieś graficznie wypasione produkcje będą w 720p@30fps.
Pozwolę zgodzić się tutaj z przedmówcą. Nie jest ważne kiedy dane rozwiązanie zostało wprowadzone, ale kiedy się przyjęło. Regeneracja zdrowia, krycie za osłonami szerzej przyjęły się dopiero w tej generacji. Są praktycznie obecne w każdej grze. Dodałbym do tego jeszcze Instynkt, który jest obecny w coraz większej ilości gier. Ostatnio łuk też stał się bardzo popularną bronią, która też podbija gry.
Jestem ciekaw jakie rozwiązania pojawią się w kolejnej generacji... Może już się pojawiły, ale na razie się nie przyjęły?
Myślę, że autor próbuje umniejszać wkład obecnej generacji gier. Jedno jest pewne. Rozpieściła ona graczy tworząc przystępne i efektowne gry. Gdy ostatnio grałem w Mafię, Hitmana: C47, czy nawet GTA: SA zdałem sobie sprawę, że rozwiązania w nich obecne są mało grywalne w porównaniu do obecnych gier.
Pojawiają się też motywy z literatury czy filmów jak np. opieka bohatera nad młodszą towarzyszką: Leon Zawodowiec, The Last of Us, BioShock... Pewnie w kolejnych grach pojawiać się będą coraz to inne motywy i rozwiązania w gameplayu. A Bluray jest wynalazkiem obecnej generacji, ale przyjmie się dopiero w next-genach. Nawet na PC będziemy mieć napędy Bluray za kilka lat.
Blueray na PC? Nie bedzie potrzebny, to jest fajny wynalazek dla konsol, gdzie ciagle królują fizyczne nośniki i trzeba szukać powiekszenia pojemnosci, zeby lepsze bajery wciskać. Na PC, gdzie dystrybucja cyfrowa już się na dobre rozgościła, nie potrzebujesz tego - co wejdzie na DVD to wejdzie na DVD, resztę pobierze Steam i załatwione.
No chyba, ze do filmów.