Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

gameplay.pl Darmowe gry bez Pay 2 Win – dlaczego nieetyczne zagrywki idą w odstawkę

10.03.2013 19:09
1
zanonimizowany859500
7
Legionista

Mam wrażenie, że f2p znasz tylko z lola i jemu podobnych.

Dlaczego zawsze, gdy pojawiają jest mowa o F2P to ludzie piszą, że to świetny system "bo przecież w LoLu czy czołgach nie trzeba płacić by wygrywać(a ty autorze zagraj w czołgi powyżej 8 poziomu to zobaczysz, że jednak tak różowo nie jest)

Pomińmy jednak wszystkie Doto-podobne twory i zejdźmy na ziemię. Największe firmy od f2P z pełną premedytacją dodają F2P-P2W do swoich gier(m.in Gpotato/Webzen/Gamersfirst) i wcale się z tym nie kryją. Wbrew temu co piszesz działają lata na rynku gier ich gry są cały czas nieźle oblegane. Nawet stare potworki typu Metin mają całkiem wielu graczy, którzy nie odchodzą. Bo jak ktoś polubi daną grę i na początkowym etapie mocno go wciągnie to prędzej zmusi się do kupienia raz na jakiś czas premki niż do odejścia. Ludzie szybko przyzwalają się do danej gry i gdy dane podwórko(uniwersum) im się spodoba to grają dalej.
Oczywiście nieraz zaklną w duchu bo ktoś "zdonatowany" ich zabił, no ale trudno "grać trzeba" a level sam się nie wbije.

Dlatego bzdurą jest ostatni pogrubiony fragment w twoim tekście. Zdecydowana większość gier wysysa pieniądze graczy przez P2M, bo oferując graczom jedynie kosmetyczne usprawnienia za $$$ po prostu nie skłonią ich do kupna premki.

10.03.2013 19:12
dig910
2
odpowiedz
dig910
7
Centurion

Imo lol jest nieliczną grą która jest w 100% f2p, bo kupowanie "skórek" nie doda komuś rączek.

10.03.2013 20:08
3
odpowiedz
zanonimizowany894880
1
Chorąży

Tylko ze oprocz 'skorek' w LoL kupujesz jeszcze kontent (championow), runy i boostery.

Ode mnie: PATH OF EXILE - JEDYNA gra na rynku F2P calkowicie bez jakiegokolwiek Pay2Win, z calym kontentem dostepnym w 100% za darmo BEZ ZADNYCH OGRANICZNEN (anwet czasowo/grindowych jak np w LOL) w dodatku duzo lepsza niz crapiszcze wypuszczone przez multimilionowa korporacje zerujaca na legendarnej marce. :)

POLECAM.

Reszta F2P geirek jest milczeniem (wlaczajac w to B2P bo to to samo (jebitny Item Shop) tylko ze na dziendobry trza wylozyc 50 euro dodatkowo).

10.03.2013 20:15
dig910
4
odpowiedz
dig910
7
Centurion

Jak kupujesz runy za rp, proszę naucz mnie.
I jak poe nie jest "grindowom" grą to lol nie jest moba ;)))))))

10.03.2013 20:22
Persecuted
5
odpowiedz
Persecuted
148
Adeptus Mechanicus

@KarraKurri

Boosty, czempioni, strony itd. - to nic nie znaczy. Można to samo uzyskać w sposób darmowy, ale trwa to dłużej i wymaga większego wysiłku. Żyjemy w czasach, w których nasz wolny czas jest walutą. Taką samą jak nie ważniejszą niż pieniądze, więc jak dla mnie to jest OK. Zwłaszcza że nie stajesz się od tego ani lepszym ani gorszym graczem.

Ja np. wydaję kasę na skiny, ale na inne rzeczy już nie, bo i po co? Mogę mieć to za darmo, tylko potrwa to nieco dłużej.

10.03.2013 20:27
6
odpowiedz
Child of Pain
186
Legend

[4]
W kontekscie PoE chodzilo raczej o to, ze nie masz tam zadnych boostow do xpa tak jak w LoLu. Gadanie, ze reszta gier F2P jest milczeniem to bzdura, zeby powiedziec wiekszosc to zrozumiem. Chyba, ze zawsze jakies tam ograniczenie grindowanie jak boosty do xpa czy czegos podobnego ktos uznaje za pay to win.

10.03.2013 22:19
Sandro
😊
7
odpowiedz
Sandro
120
Legend

Majutsu -> masz rację co do tego, że na wysokich tierach w WoT jest naprawdę ciężko. Ta kwestia akurat zahacza o to, co napisałem w końcówce artykułu - autorzy mają pełne prawo do czerpania kasy ze swojej gry, a skoro doszedłeś do 8. tieru, to znaczy że (prawdopodobnie za darmo) i tak sporo pograłeś w Tanki. Czyż nie?

Co do pozostałych gier, o których piszesz - zajmuję się nimi na co dzień i kojarzę je doskonale :) właśnie patrząc na to, co się dzieje w tym sektorze, zdecydowałem się zamieścić ten wpis na Gameplay'u. Polecam Twojej uwadze inny tekst mojego autorstwa, w którym zawarłem swoje obserwacje branży na podstawie ostatniego Casual Connect Europe: https://www.gry-online.pl/newsroom/nasze-wrazenia-z-casual-connect-europe-2013/ze124e2 - biorąc pod uwagę pojawiające się ostatnio problemy, przewiduję że dojdzie do ładnego (i pozytywnego dla nas, graczy) przetasowania w ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesiącach.

Nie zrozum mnie źle - gry P2W nie znikną, ale IMHO zostaną zmarginalizowane. Właśnie dlatego, że pojawi się konkurencja, która lepiej poradzi sobie z trudnym zadaniem, jakim jest zbudowanie uczciwego modelu biznesowego. Na dodatek P2W będzie mieć coraz czarniejszy PR, właśnie dlatego że pojawiają się gry, które na tym systemie NIE bazują i są dowodem na to, że P2W można z powodzeniem unikać.

11.03.2013 15:53
8
odpowiedz
zanonimizowany859500
7
Legionista

Pominę gry społecznościowe i przeglądarkowe, bo podając swoje zarzuty odnośnie P2w nie pisałem o nich. To nie moje podwórko i nie gram w takie gry.

F2P się opłaca, ale widać tu bardzo mocny podział na dwa segmenty, o którym trzeba wspomnieć zaczynając ten temat.

Najpopularniejsze gry F2P mają dość przyjemne systemy, zwykle bez P2W. Ich wydawcy mają najczęściej jedną lub dwie i na nich się skupiają. Taka gra jest bardzo popularna, że właścicieli stać na utrzymywanie się ze "skórek" bo mają z tego duże dochody. Jednak to nie jest takie proste stworzyć taką grę, bez P2W i zarabiać na niej godne pieniądze. Tylko nielicznym się udaje, a co z większością tego rynku?

Tu mamy drugi segment. Gry z zaimplementowanym P2W. Tu strategia biznesowa jest prosta. Wydawca ma kilka/kilkanaście takich gier pod sobą(przykład - gPotato, teraz przejęte przez jeszcze większy koncern Webzen) dzięki czemu zarabia naprawdę dobre pieniądze, mimo chciwego P2W. Takim firmom wcale nie zależy na tym, by zyskać większą popularność. Tzn zależy, ale priorytet to czynić starania, by płatnicy byli zadowoleni, co w dalszym ciągu zapewni im dobry stały dochód. W tym segmencie kosmetyczne F2P byłoby bardzo nierentowne, wręcz niemożliwe. Zmiana systemu w takich grach po prostu sprawiłaby, że one wymrą a to nie jest nikomu na ręke, ani ich twórcom, ani tym bardziej graczom, którzy skoro płacą( czyli utrzymują daną grę) to pokazują, że taki system im pasuje.

Wątpliwe, że normalne gry z P2W odejdą w cień. Znam dużo osób, które płacą za te czy inne "boostery" bo jak ktoś pracuje to zwykle stać go na taką przyjemność. Moi znajomi wydają wielokrotnie więcej na takie zabawy niż kwotę, którą miesięcznie musieliby zapłacić za abonament do Wowa.

Nie widzę przesłanek, by sytuacja na rynku miała się zmienić, bo po prostu każda firma chce zarabiać pieniądze, a dla większości z nich P2W to środek konieczny do utrzymania się na rynku.

11.03.2013 16:08
Sandro
😊
9
odpowiedz
Sandro
120
Legend

Majutsu -> jedną z firm z tego drugiego segmentu jest właśnie Zynga, która (choć nadal jest gigantem) musiała zamknąć szereg projektów.

Jak mówi przysłowie, jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale jednak pozostaję optymistą co do odchodzenia P2W w cień :) tym bardziej, że wraz z upływem czasu IMHO coraz większa kasa będzie leżeć w tym pierwszym segmencie. I jak widać, firmy pokroju Riot Games czy Wargamingu nie muszą się tak rozdrabniać (w kwestii liczby prowadzonych projektów) żeby utrzymać się na rynku, tak jak to obecnie robi chociażby przytoczone przez Ciebie gPotato.

11.03.2013 16:59
10
odpowiedz
zanonimizowany859500
7
Legionista

To porównanie dewelopera browserowego z tymi "normalnymi".

To tak jakbym głosił: "Wzrasta sprzedaż rowerów. Cena za baryłkę ropy musi pójść w dół:)"

Szkoda, że nie zrozumiałeś podstawowej rzeczy, o której pisałem.
Sukces na miarę Riota udaje się mało komu. To trochę jak było jak z Wowem. Powstała gra, która wcale nie była innowacyjna, ale wstrzeliła się w moment i wykorzystała sprawdzone patenty(tak jak lol zdarł z Doty tak Wow np. z GW czy Lineage i innych gier) i świetnie je połączyła. Co nastąpiło dalej?

Postała cała masa podobnych gier, na podobnym schemacie i zasadach płatności. Czyli poszły za liderem branży, zrobiły to, czego ty teraz oczekujesz, a raczej o czym jesteś przekonany. Co było dalej? Żadna jednak nie uzyskała takiej popularności jak wow i upadłą prędzej czy później.

Mało która przekroczyła 10-15% populacji z tego co osiągnął WoW(a było to prawie 12 milionów) Dlaczego? Przecież używali tego samego sposobu płatności. Były słabe, niedorobione? Nie powiedziałbym. Często stały za nimi wielkie pieniądze, a jednak coś nie pykło.

Piekną przyszłość nam wróżysz. Masa gier z milionowymi populacjami, gdzie wcale nie trzeba płacić by wygrywać. wspaniałe, wielkie produkcje, porażające grafiką i dające wielkie możliwości i w (prawie) za darmo. Więc po co płacić? Najlepiej niech wszystkie gry będą sponsorowane przez Kickstartery, a my dzięki temu będziemy za darmo korzystać z uroków elektronicznej rozgrywki. Utopia fajna rzecz...

Podium w każdej branży jest bardzo wąskie i dla wszystkich po prostu tortu(real F2P) nie wystarczy.

11.03.2013 18:11
Sandro
11
odpowiedz
Sandro
120
Legend

Majutsu -> pewnie, że nie wystarczy. Już teraz robi się ciasno i - jak zauważyłeś - sporo gier upadło i upadać będzie. Wchodzimy teraz w okres konsolidacji, a więc zarówno w przypadku deweloperów browserowych, jak i klientowych będziemy obserwować mniej lub bardziej spektakularne upadki.

Ale właśnie dlatego, że owym liderem branży IMHO nie będzie firma jadąca ostro na P2W (nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale w chwili obecnej pod tym względem takiemu Riotowi czy Wargamingowi daleko do modeli Webzena, Aerii i innym podobnym), ich naśladowcy też nie będą w taki model celować. I wielu z nich upadnie, bo nie zbudują silnego community - co do tego nie ma pewności. Naśladowcy będą upadać jeżeli nie wniosą jakiejś sensownej wartości dodanej.

I jeszcze podkreślę - nie wróżę czegoś takiego jak masa gier z milionowymi populacjami, gdzie wcale nie trzeba płacić by wygrywać. wspaniałe, wielkie produkcje, porażające grafiką i dające wielkie możliwości i w (prawie) za darmo wróżę natomiast taką przyszłość, w której produkcje pokroju LoLa i WoTa będą pojawiać się coraz częściej. Nie mówię, że odniosą tak spektakularny sukces jak te dwie wymienione, bo - tak jak mówisz - podium jest wąskie. Ale na pewno będą próbować ugrać trochę tego tortu F2P dla siebie.

gameplay.pl Darmowe gry bez Pay 2 Win – dlaczego nieetyczne zagrywki idą w odstawkę