Mam napisać program, który ma narysować trójkąt, a że jestem tępakiem i za cholery nie mogę tego skumać, skopiowałem gotowe rozwiązanie.
program trojkat;
uses wincrt;
var a,b: integer;
begin
for b:= 1 to 10
do
begin
write('*':15-b);
for a:=1 to 2*b-2
do
write('*');
writeln;
end;
readln;
end.
Moje pytanie brzmi o pogrubioną część. Co ona oznacza?
Zmieniając liczby, wywnioskowałem, że ta 15 oznacza przeniesienie trójkąta o ileśtam miejsc.
Ale czy nie dałoby się zamiast tego użyć komendy gotoxy?
A z tymi dwójkami to kompletnie nie wiem, o co chodzi.
Aha i jeszcze co oznaczają zmienne "a" i "b". Gdyby ktoś wytłumaczyłby mi to, to byłby wdzięczny.
Z góry sorka za mogące się pojawić idiotyczne pytania, ale nie rozumiem tego wcale :)
Wlacz sobie program w trybie krokowym z dynamicznym podgladem zmiennych, o wiele latwiej bedzie Ci 'skumac' o co chodzi i do czego sa poszczegolne zmienne.
[2] W sumie pierwszy raz o tym słyszę. Jak to zrobić?
spoiler start
ostrzegałem ;p
spoiler stop
W zaleznosci od tego jaki masz program (Dev, borland etc.) wpisujesz jego nazwe + tryb krokowy w google i szukasz.
Ale czy nie dałoby się zamiast tego użyć komendy gotoxy?
Dałoby się. Ale nie o to chodzi w zadaniach tego typu.
Nie znam Pascala ale o ile dobrze zrozumiałem to linia "write('*':15-b);" przenosi pozycję kursora na miejsce "15-b" od lewej i wypisuje tam gwiazdkę. Następnie "for a:=1 to 2*b-2 do write('*');" wypisuje kolejne gwiazdki (w pierwszej lini wypisuje 2*1-2 gwiazdek, w drugiej 2*2-2 gwiazdek, w trzeciej 2*3-2...).
Tak jak jednak wspomniałem, nie znam Pascala, więc sugeruję się zaledwie podobieństwem do innych języków.