Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Wielkie zadanie matematyczne 6/2(1+2)

07.05.2011 22:46
graf_0
1
graf_0
117
Nożownik

Wielkie zadanie matematyczne 6/2(1+2)

Nowy krejz na fejsie, i powoli w całym internecie :D
Dziwie się że jeszcze na GOLu tego nie ma.

Pytanie brzmi oczywiście - jaki jest wynik.
1 czy też 9...

07.05.2011 22:49
😉
2
odpowiedz
zanonimizowany627706
66
Senator
07.05.2011 22:51
Łysy Samson
3
odpowiedz
Łysy Samson
99
Bass operator

mój blad, 9

07.05.2011 22:52
PUNI$HER
4
odpowiedz
PUNI$HER
106
Snajper

9 i chuj

07.05.2011 22:52
Roniq
5
odpowiedz
Roniq
105
Unknown

Trzeba być debilem, żeby tego nie rozwiązać..

07.05.2011 22:53
jackowsky
6
odpowiedz
jackowsky
243
Dobry Wujek Szwejk

Oczywiście, że 9

Najpierw wykonujemy działanie w nawiasach. Mamy 6/2*3
Mnożenie i dzielenie mają taki sam priorytet, więc działanie wykonujemy od lewej do prawej:
6/2=3 => 3*3=9

07.05.2011 22:54
General E'qunix
👎
7
odpowiedz
General E'qunix
110
Arena Master

Nie da się tego rozwiązać, bo nie można mnożyć przez 3. Myślałeś, że damy się nabrać?

07.05.2011 22:55
Agent_007
😐
8
odpowiedz
Agent_007
151
Kiss my Aces!

To ja już się nie dziwię, że niektórzy matury zdać nie potrafią.

07.05.2011 22:58
jagged_alliahdnbedffds
9
odpowiedz
jagged_alliahdnbedffds
93
Rzepcia

Imo 1. Najpierw liczby w nawiasie mnożymy przez 2, następnie je sumujemy, czyli jest 2+4. I 6/6=1
A więc pierwsze równanie z obrazka niepoprawne.

Czyli jeśli masz równanie 2*2+(1+1) to Twoim "sposobem" otrzymamy: 2*(2+2) = 2*4 = 8, bo najpierw wykonujesz działanie przed nawiasem (nieważne, że jest to dodawanie, przecież w porównaniu z przykładem podanym w temacie zmienia się tylko symbol działania, a algorytm musi pozostać taki sam), a potem dopiero mnożenie. Jest to błędna odpowiedź. Przykro mi, ale na maturę już się spóźniłeś - chociaż z takimi umiejętnościami, to może dla Ciebie lepiej. ;)

Nie ma się co zastanawiać chłopaki. Poza tym, że jest to banalny przykład, bo - nawet jak ktoś tego nie widzi - to wystarczy zapisać to sobie na kartce w ułamku i wtedy widać, że nawias należy przemnożyć przez licznik ułamka, a nie mianownik, to tutaj macie potwierdzenie - http://www.wolframalpha.com/input/?i=6%2F2%281%2B2%29. Im dłużej będziecie na ten temat dyskutować, tym głupsze rozwiązanie otrzymacie. 9, EoT!

07.05.2011 23:00
10
odpowiedz
zanonimizowany791273
8
Centurion

mam stwierdzona dyskalkulie a udalo mi się to rozwiazac... wiec chyba jest banalne ;p

07.05.2011 23:02
snopek9
11
odpowiedz
snopek9
213
Pogrubiony stopień

Dobra a jak moze wyjsc 1 bo na to nie wpadlem jeszcze ;)
Potrzebne myslenie abstrakcyjne, mam widac za slabe :)

07.05.2011 23:03
12
odpowiedz
zanonimizowany782436
2
Generał

zawsze tak jest, że jak zaczniesz kombinować nad banalnym zadaniem, to zaczną wychodzić jakieś dziwne rzeczy.

07.05.2011 23:04
Stra Moldas
13
odpowiedz
Stra Moldas
98
Wujek Samo Stra

To jak zawsze modne 2+2*2... Wychodzi 6, chociaż niektórzy mają tutaj 8. Nie wiem jakim sposobem, ale jednej znajomej wyszło... 10. :D Ktoś mi to wyjaśni, jak to możliwe?

07.05.2011 23:08
👍
14
odpowiedz
Piecia_____18
155
Generał

Wychodzi, że 1 jest rozwiązaniem :)

07.05.2011 23:15
marszym
15
odpowiedz
marszym
98
Let The Sky Fall

Jak nie ma na GOLu, jak było już dawno ?
https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=11272034

07.05.2011 23:25
napster92
16
odpowiedz
napster92
98
Why so serious?!

1 by mogło wyjść jakby wyrażenie wyglądało tak: 6/(2(1+2)).

07.05.2011 23:27
kęsik
😱
17
odpowiedz
kęsik
155
Legend

Czy to naprawdę ludziom na świecie sprawia problemy?

07.05.2011 23:33
Imak
18
odpowiedz
Imak
127
Senator

A czemu nie uznać obu odpowiedzi za poprawne?

6/2(1+2)=3*3=9

6/2(1+2)=6/2(3)=6/6=1
lub
6/2(1+2)=6/(2*1+2*2)=6/(2+4)=1

Moim zdaniem obie sytuacje są logiczne, ale pewnie jestem głupi. Przecież w każdym przypadku została zachowana kolejność wykonywania działań, a nie przypominam sobie, aby mnie uczono, żeby dzielenie traktować jako ułamek.

07.05.2011 23:35
👍
19
odpowiedz
zanonimizowany627706
66
Senator

Moim zdaniem obie sytuacje są logiczne, ale pewnie jestem głupi.

To się nazywa mieć dystans do siebie :D

07.05.2011 23:41
20
odpowiedz
zanonimizowany791273
8
Centurion

haloooo a kreska ułamkowa to co niby jest?!

07.05.2011 23:58
Agent_007
21
odpowiedz
Agent_007
151
Kiss my Aces!

Kreski ułamkowej nie ma, to jest znak dzielenia. Zamiast kreski ułamkowej odpowiednie działania daje się w nawias, tak żeby zachowany został sens całego działania. Przynajmniej tak mnie uczono na inf i tylko z takim zapisem się (wielokrotnie!) spotykałem. Niestety komputer to nie kartka, więc takich zagadek może być od cholery. A rozwiązań jeszcze więcej.

Przykładowo, to zadanie z kreską ułamkową wyglądało by tak - 6/(2(1+2))

Dziękuję, dobranoc.

08.05.2011 00:08
Dryf Wiatrów Zachodnich
😱
22
odpowiedz
1 odpowiedź
Dryf Wiatrów Zachodnich
141
Generał

Sprawdzilem na kalkulatorze - CASIO fx-570MS, wiec nie jest to najtanszy bazarowy szajs:

6/2(1+2) = 1
Ale aby bylo smieszniej...
6/2*(1+2) = 9

Jakim cudem?

04.11.2023 22:08
22.1
FSB znowu nadaje
27
Konsul

Ze względu na sposób zapisu. / jest uznawane nie za typowy znak dzielenia ale kreskę ułamkową. Kalkulator traktuje więc zapis 6/2(1+2) jak dwa oddzielne działania: 6 w liczniku i 2(1+2) w mianowniku. Stąd 6/6 = 1.

08.05.2011 00:29
23
odpowiedz
zanonimizowany748857
10
Chorąży

Niejawne mnożenie wg niektórych kalkulatorów (np TI-85) bywa interpretowane jakoby miało wyższy priorytet nad sąsiednim z lewej strony jawnym mnożeniem (lub dzieleniem - działanie odwrotne -> równy priorytet). Stąd ta cała zabawa, bo na jednym kalkulatorze jest 1, a na innym 9. A problem nie leży w odpowiedzi, tylko w równaniu, bo nie wypada pomijać operatora w mnożeniu przez stałą, bo doprowadza do takich niejednoznaczności.

Tak, wg zasad powinno być 9.
Nie, jeśli ktoś odpowie, że jest 1 - to nie jest idiotą. Idiotą (a może nie idiotą - trollem) jest ten, kto skonstruował to pytanie...

08.05.2011 00:50
😃
24
odpowiedz
Dax1000
22
Chorąży

Pokombinowałem trochę i zrobiłem coś takiego: z (1+2), czyli naszej 3, zrobiłem x i otrzymałem 2 równania 6/2x=1 oraz 6/2x=9. Z pierwszego równania otrzymałem 3 (suma 1 i 2), natomiast z drugiego otrzymałem 1/3(ni jak mające się do 1+2). Stąd mój wniosek: 6/2(1+2)=1.

spoiler start

Nie jestem pewien czy to co robiłem miało większy sens, ale pokombinować zawsze można:D

spoiler stop

[25] http://www.wolframalpha.com/input/?i=6%3A2%281%2B2%29

08.05.2011 00:52
Max_101
25
odpowiedz
Max_101
57
Mów mi Max

A ile to jest dziesięć podzielone na pół?

Poza tym

http://www.wolframalpha.com/input/?i=6%2F2%281%2B2%29

08.05.2011 01:03
armia
26
odpowiedz
armia
98
Scyzoryk

pińć

spoiler start


joke, 20 :P

spoiler stop

08.05.2011 01:13
hopkins
😊
27
odpowiedz
hopkins
218
Zaczarowany

Vaig gowno prawda. Idiota jest ten ktory powie, ze 1. Pytanie jest proste i odpowiedz jest prosta. Rozdmuchiwanie trywialnych zadan matematycznych jest bardzo zalosne. Nie wiem co sobie staraja sie udowodnic ludzie, ktorzy powoduja ten chaos w nieogarnietych glowkach :)

08.05.2011 10:02
tadzikg
28
odpowiedz
tadzikg
187
starszy brygadier

1 ---> 9
25---> 20
;]

08.05.2011 10:16
ma_ko
29
odpowiedz
ma_ko
61
 

?

08.05.2011 10:34
30
odpowiedz
Heretyk
100
Generał

hopkins --> zgadzam się z Tobą. Jak się rozejrzysz to widać, ze często ludzie mają problem z rzeczami (nie mówię tu tylko o matematyce) niestandardowymi (takimi, z którymi się nie spotkali na np. na lekcji), takimi gdzie nie można myśleć mechanicznie.

08.05.2011 10:36
😐
31
odpowiedz
Voutrin
106
łojant

...

08.05.2011 10:49
Will Barrows
32
odpowiedz
Will Barrows
115
Senator

Na mój cudowny, ścisły łeb to wyszło niby 9 :P

6/2(1+2)=3+6=9

08.05.2011 11:08
33
odpowiedz
Mercer
82
Konsul

Ręce opadają, kiedy ludzie mają problem z takimi zdaniami. Przykład jest banalny, odpowiedź również, ogólnie poziom szkoły podstawowej.

08.05.2011 11:10
.: Veron :.
34
odpowiedz
.: Veron :.
98
Phoenix Knight

Było...

08.05.2011 11:10
bemi hole
35
odpowiedz
bemi hole
5
Centurion

sami kretyni tutaj są, oczywiście że wynik to 1.

08.05.2011 11:20
Adam1394
36
odpowiedz
Adam1394
126
Stary Konfederata

[22]

A ja sprawdzałem na swoim CASIO fx-85ES i wyszło

6/2(1+2) = 9

08.05.2011 11:40
37
odpowiedz
zanonimizowany302340
33
Pretorianin

A czy istnieje zasada, która określa, że w tym wypadku nie można wymnożyć nawiasu przez liczbę przed nim?

Bo jeśli nie, to jest to kwestia tak naprawdę niejasnej konstrukcji zadania.

A jeśli tak, to czemu kalkulator naukowy przyjmuje znak niejawny za mający pierwszeństwo względem jawnego? Zapisując to jako 6/2(1+2) na kalkulatorze wychodzi 1, natomiast przy zapisie 6/2*(1+2) wychodzi 9.

hehe, kalkulator Casio fx-991ES PLUS

08.05.2011 11:47
snopek9
38
odpowiedz
snopek9
213
Pogrubiony stopień

6:2 razy (1+2) = 9

Jakie niejasne zadanie? Dostajesz takie zadanie w 3 maksymalnie 4 klasie podstawowki, odpowiesz, ze wynikiem jest 1 to Cie cala klasa Cie wysmieje i bedzie opowiadac o tym przez nastepne 5 lat, przez cala podstawowke bedziesz mial przechlapana, bo beda mowic, ze jestes glab.

08.05.2011 11:57
39
odpowiedz
Dessloch
259
Legend

snopek--> wspolczujemy snopek przechlapanej podstawowki.

czemu nie uznać obu odpowiedzi za poprawne?

6/2(1+2)=3*3=9

6/2(1+2)=6/2(3)=6/6=1
lub
6/2(1+2)=6/(2*1+2*2)=6/(2+4)=1

czemu nie uznac? bo bylby to debilizm? :)
zapisu matematycznego nei robi sie po arabsku, z prawej na lewa.

najpierw wykonuje sie dzielenie/mnozenie, pozniej dodawanie. nawias tutaj nic nie zmienia, a jest jedynie zmyla, bo Kowalski, szczegolnie ten ktory dawno w szkole nie byl, najpierw doda w nawiasie i w rozpedzie pomnozy nawias z liczba obok niego.... co jest nielogiczne i bledne.

08.05.2011 12:02
snopek9
40
odpowiedz
snopek9
213
Pogrubiony stopień

Dessloch -> dzieki, ale nie musisz. U mnie nie bylo takiej osoby ktora by w tym dzialaniu doszukala sie wyniku rownego 1.
Celowo wyolbrzymilem przyklad, ale z jakiegos powodu nie chciales tego dostrzec. Moze dlatego, ze wyszla Ci niezla riposta? No to przyznaje, byla niezla.

08.05.2011 12:04
hopkins
😊
41
odpowiedz
hopkins
218
Zaczarowany

A co powiesz na ta:
Na polaku nikt sie nie smial? :)

08.05.2011 12:05
snopek9
42
odpowiedz
snopek9
213
Pogrubiony stopień

Nie. Bo klawiatura nie pisalem tam i literka r sie nie zaciela.

08.05.2011 12:06
😉
43
odpowiedz
Mercer
82
Konsul

wyolbzymilem

08.05.2011 12:06
44
odpowiedz
zanonimizowany166638
152
Legend

"najpierw wykonuje sie dzielenie/mnozenie, pozniej dodawanie. nawias tutaj nic nie zmienia, a jest jedynie zmyla, bo Kowalski, szczegolnie ten ktory dawno w szkole nie byl, najpierw doda w nawiasie i w rozpedzie pomnozy nawias z liczba obok niego.... co jest nielogiczne i bledne."

Tak, tak...
http://www.math.edu.pl/kolejnosc-wykonywania-dzialan

Niektórym jednak przydałby się powrót do podstawówki.

08.05.2011 12:16
45
odpowiedz
Dessloch
259
Legend

mephi---> czyli nie jestes tylko noga z matematyki, ale tez analfabeta?
przeczytaj sobie linka ktorego wkleiles i pomysl, czemu dajac go w odpowiedzi na moje pytanie, wykazales sie niska inteligencja i brakiem zdolnosci czytania ze zrozumieniem.

08.05.2011 12:24
46
odpowiedz
zanonimizowany166638
152
Legend

dessi ---> Chyba jednak nie, bo według obowiązujących zasad to właśnie wyśmiewany przez ciebie przeciętny Kowalski miałby rację, wykonując wpierw dodawanie w nawiasie.

Pamiętaj, żeby tornister spakować na jutro. I ten pliczek zaświadczeń na dys-wszystko. Przyda ci się.

08.05.2011 12:57
47
odpowiedz
zanonimizowany791273
8
Centurion

jedno glupie zadanie matematyczne a ile moze agresji wzbudzic... ehhh... ;p

08.05.2011 12:59
😊
48
odpowiedz
Dycu
65
zbanowany QQuel

Hekatah - Masakra, obserwuję ten wątek od początku i poziom flame'u w stosunku do sensu samego wątku jest powalający ^^ Rzucanie mięsem bo ktoś nie potrafię zrobić zadania matematycznego rlz ^^

08.05.2011 13:04
graf_0
49
odpowiedz
graf_0
117
Nożownik

Zadanie wzbudza taką agresję i wątpliwości właśnie przez swoją dwuznaczność.

Bo osoby które z matematyką miały doczynienia więcej niż tylko w podstawówce są przyzwyczajone do używania kreski ułamkowej a nie znaku dzielenia.
I wtedy wyrażenie 2(1+2) w całości znalazłoby się w mianowniku. Zresztą wychodzi na to że niektóre kalkulatory naukowe i programy traktują brakujący znak mnożenia jako priorytetowy.

I stąd całe zamieszanie. Wiedza jedno, a praktyka uczy czegoś innego.

08.05.2011 13:07
50
odpowiedz
zanonimizowany775810
0
Pretorianin

No 9 wychodzi bo co?

spoiler start

Pewnie wyjdzie z 500 wedlug sposobu liczenia z telegier

spoiler stop

08.05.2011 13:12
51
odpowiedz
Dessloch
259
Legend

Mephistopheles [ gry online level: 79 - Hellseeker ]

dessi ---> Chyba jednak nie, bo według obowiązujących zasad to właśnie wyśmiewany przez ciebie przeciętny Kowalski miałby rację, wykonując wpierw dodawanie w nawiasie.

Pamiętaj, żeby tornister spakować na jutro. I ten pliczek zaświadczeń na dys-wszystko. Przyda ci się.

ponownie, czytanie ze zrozumieniem ci sie klania...

napisalem:

"najpierw doda w nawiasie i w rozpedzie pomnozy nawias z liczba obok niego."
"w rozpedzie pomnozy" jasno okresla, ze dodanie w nawiasie slusznie zrobi i W ROZPEDZIE pomnozy nawias z liczba obok niego, co juz nie bedzie sluszne.
czytanie ze zrozumieniem sie klania.

wiec przecietny kowalski zle zrobi, dodajac liczby w nawiasach po czym mnozac je przez liczbe przy nawiasie, ignorujac kolejnosc z lewej do prawej.

08.05.2011 13:18
preDratronIX
52
odpowiedz
preDratronIX
88
Generau

Po co się rozpisywać jak w linku z kwejka?

Wystarczy wiedzieć że najpierw rozwiązuje się nawiasy a potem po kolei 6 przez 2 razy 3 = 9

08.05.2011 13:23
53
odpowiedz
zanonimizowany166638
152
Legend

Dessloch ---> Pogrążasz się coraz bardziej. Kolejność wykonywania działań jest zależna od rodzaju danego działania, a nie od miejsca, w jakim ono występuje. Jeśli działanie w nawiasie występuje na końcu zadania, to i tak wykonuje się je najpierw.

Aż przypomniałeś mi stare, dobre czasy, jak to w wątku o 300 próbowałem bez skutku wbić ci do łba, że Persowie/Irańczycy nie są Arabami. Niedawno widziałem, że w jakimś temacie sam to komuś wytknąłeś. Niektórzy jednak potrzebują paru lat na przyswojenie nowych informacji. :)

08.05.2011 13:25
jagged_alliahdnbedffds
😁
54
odpowiedz
jagged_alliahdnbedffds
93
Rzepcia

Już 53 posty.

08.05.2011 13:26
Jeremy Clarkson
55
odpowiedz
Jeremy Clarkson
136
Prezenter

Wszystko zależy od tego czy 6/2 bierzemy jako ułamek.

08.05.2011 13:29
😱
56
odpowiedz
zanonimizowany373443
74
Legend

[55]

mam nadzieje ze to ironia

08.05.2011 13:46
57
odpowiedz
zanonimizowany791273
8
Centurion

haha ja tam slyszałam, że kreska ułamkowa to to samo co znak dzielenia ale moze mnie tam zle informuja ;p
ale ludzie... toroche spokojniej ;] złosc pieknosci szkodzi ;]

08.05.2011 13:57
58
odpowiedz
zanonimizowany62567
53
Konsul

Jak Polska ma mieć dobrych ścisłowców, jak taki Dessloch, wbijając się z trudem na wyższe obszary matematyki, zapomina o jej podstawach?

08.05.2011 14:09
59
odpowiedz
zanonimizowany588423
22
Generał

[55] --->

Sześć drugich -> 3
Sześć podzielić przez dwa -> 3

6/2(1+2)=6/2x3=3x3=9

08.05.2011 14:22
kubinho12
60
odpowiedz
kubinho12
117
kubiszubidubi

Niby tak, nie ma nawiasu który zmienia postać rzeczy. Głupie, bo w tych czasach wszystkie tego typu ułamki zapisuje się w pionie, za pomocą stron do rozpisywania skomplikowanych równań, a nie w poziomie.

08.05.2011 14:23
Agent_007
61
odpowiedz
Agent_007
151
Kiss my Aces!

kubinho, a gdzie Ty tam nawias widzisz?

08.05.2011 14:30
graf_0
62
odpowiedz
graf_0
117
Nożownik

Zapisaliby po ludzku to nie byłoby problemu

1 2 + 6 2 / *

I od razu wiadomo co i jak :D

08.05.2011 14:56
63
odpowiedz
zanonimizowany97787
89
Generał

6/(2+4)=1 == 6/2(1+2)=9 ; 2(1+2)=(2+4)

Tak więc

1=9

Tadaa!

VVV
A co tu jest do dochodzenia? Zapis sugeruje, że 2(1+2) = (2+4) z wyłączonym czynnikiem 2 przed nawias, stąd ludzie(szczególnie ci, którzy liczą coś codziennie i mają styczność z tak skomplikowanym problemem matematycznym jakim jest wyłączanie czegoś przed nawias) biorą to jako całość, a cała reszta cieszy się, że w liceum pani nauczyła ich kolejności wykonywania działań i najpierw dzieli 6 przez 2, a dopiero potem wymnaża nawias.

A całość i tak się rozbija tylko i wyłącznie o zapis i czytanie równania w formie komputerowej, bo jakby było 6/2*(1+2) to by nikomu raczej 1 nie wyszło. Więc problem bierze się z pominięcia znaku mnożenia - co w zasadzie jest błędem samym w sobie bo zapis 2(1+2) jest wybrakowany o znak działania(to, że my wiemy, że tam jest mnożenie, nie znaczy, że maszyna wie[a wyszło na to, że różne kalkulatory są różnie zaprogramowane jeśli chodzi o czytanie takiego zapisu]).

Morał z tego prosty - jak piszesz zadanie matematyczne na komputerze to lepiej wstawiaj wszystkie znaki działań i nawiasy tam gdzie powinny być i tam gdzie chcesz żeby były.

08.05.2011 15:23
HUtH
64
odpowiedz
HUtH
120
kolega truskawkowy

To w końcu ktoś doszedł do tego, dlaczego pojawiają się dwa różne rozwiązania? Chodzi o błędne odczytanie zapisu, ale w końcu która interpretacja jest poprawna, skoro jak widzę kalkulatory i ten jakiś wolfram podaje różne rozwiązania?

Przyznam, że jestem noga z matmy i wziąłem "/" w działaniu za kreskę ułamkową pod którą jest reszta działania i wiadomo co mi wyszło :P

08.05.2011 15:34
Lysack
😊
65
odpowiedz
Lysack
68
Przyjaciel

A to nie jest sytuacja podobna jak ta z palcem?

"Albert ma palca w dupie" i tu rodzi się pytanie - czy ma swojego w czyjejś, czy może czyjegoś w swojej? :)

Jak widać nawet kalkulatory naukowe mają problem z rozstrzygnięciem tej zagwozdki ;)

08.05.2011 16:10
SULIK
66
odpowiedz
SULIK
257
olewam zasady

doczepiliście się do ułamka, a źle za jego pomocą liczycie :)

6/2(1+2) = 6/2*(1+2) = (6*(1+2))/2 = i teraz 2 możliwości:
a) (6+12)/2 = 18/2 = 9
b) (6*3)/2 = 18/2 = 9

I przestańcie zrzucać winę na kalkulatory, bo kalkulatorów należy umieć używać, a nie klepać w nich co popadnie.

08.05.2011 16:29
67
odpowiedz
zanonimizowany748857
10
Chorąży

Kilka postów tłumaczących co jest nie tak z zapisem działania, ale i tak większość dalej będzie w ciemno tłumaczyła swoje racje.

Polecam na spokojnie przeczytać posty [23], [49] i [63]. Jeżeli po takim wytłumaczeniu dalej będziecie, bazując na swojej wiedzy wyniesionej z książki typu "Operon: Matematyka z plusem", szli w zaparte, że wynik == 1 świadczy o nieumiejętności liczenia osoby odpowiadającej, to ja się poddaję.

08.05.2011 17:45
68
odpowiedz
Dessloch
259
Legend

Mephistopheles [ gry online level: 79 - Hellseeker ]

Dessloch ---> Pogrążasz się coraz bardziej. Kolejność wykonywania działań jest zależna od rodzaju danego działania, a nie od miejsca, w jakim ono występuje. Jeśli działanie w nawiasie występuje na końcu zadania, to i tak wykonuje się je najpierw.

Aż przypomniałeś mi stare, dobre czasy, jak to w wątku o 300 próbowałem bez skutku wbić ci do łba, że Persowie/Irańczycy nie są Arabami. Niedawno widziałem, że w jakimś temacie sam to komuś wytknąłeś. Niektórzy jednak potrzebują paru lat na przyswojenie nowych informacji. :)

aa to ty byles ten mundry :) przypomniales mi, ze wtedy nawet nie potrafiles czytac ze zrozumieniem:)
arabusy pospolicie sie mowi na muzulmanow, jest to ZART.
tak jak na jakiekolwiek pismo nielacinskie, mowi sie ze sa to hieroglify...

wracajac do tematu
i twojego rozumienia slowa pisanego:

"Dessloch ---> Pogrążasz się coraz bardziej. Kolejność wykonywania działań jest zależna od rodzaju danego działania, a nie od miejsca, w jakim ono występuje. Jeśli działanie w nawiasie występuje na końcu zadania, to i tak wykonuje się je najpierw. "

tak, wykonuje sie najpierw to co jest W NAWIASIE, a nie ze jest PRZY NAWIASIE, ale ty nie zrozumiales prostej rzeczy i widze dalej nie rozumiesz... zacytuje siebie jeszcze raz, moze za 4 razem zrozumiesz:

""najpierw doda w nawiasie i w rozpedzie pomnozy nawias z liczba obok niego."

wiec wracajac do tego rownania, Kowalski patrzac na rownanie robi:

6/2(1+2) = 1
czyli 1+2=3, razy 2 = 6. i 6/6 = 1
A wiec lopatologicznie, zebys zrozumial, znow sie zacytuje, Kowalski ""najpierw doda w nawiasie i w rozpedzie pomnozy nawias z liczba obok niego."
zamiast prawidlowo zrobic
6/2(1+2) = 9, czyli 6/2(3), czyli 6 podzielic na 2= 3, i 3 razy 3 rowna sie 9.

czytanie ze zrozumieniem jest twoja slaba strona, ale chyba prosciej nie da sie tobie wytlumaczyc...? mam taka nadzieje.
to jak? przyznasz sie do bledu czy dalej bedziesz z siebie kretyna robil? :)

08.05.2011 18:43
69
odpowiedz
zanonimizowany166638
152
Legend

"aa to ty byles ten mundry :) przypomniales mi, ze wtedy nawet nie potrafiles czytac ze zrozumieniem:)
arabusy pospolicie sie mowi na muzulmanow, jest to ZART."

Tak, a ty byłeś ten głupi, który nie odróżniał jednych od drugich. Teraz pokonujesz kolejne progi głupoty, bo akcja filmu, o którym była mowa rozgrywała się ok. 1000 lat przed powstaniem islamu. Trolluj mocniej.

Widzę, że dalej będziesz odwracał kota ogonem, więc wyodrębnię jedno zdanie, które całkowicie cię pogrąża.

"najpierw wykonuje sie dzielenie/mnozenie, pozniej dodawanie. nawias tutaj nic nie zmienia"

Nawias zmienia tutaj wszystko, bo przez niego to właśnie dodawanie ma w tym zadaniu pierwszeństwo. Więc jeśli faktycznie chodziło ci od samego początku o to, co teraz próbujesz tu nieudolnie zmajstrować, to jednak nie z matematyką masz problemy, a z formułowaniem własnych myśli. Ujednolićmy to stwierdzenie i skończmy na tym, że masz problemy z myśleniem. Czyli wszystko w normie.

08.05.2011 19:12
Herr Pietrus
70
odpowiedz
Herr Pietrus
230
Ficyt

zaraz... dochodzimy jak rozumim do wniosku, ze 9 to wynik poprawny dla dzieci z podstawowki, ktore wstawia sobie gwiazdke i jak Bozia przykazała poleca od lewa do prawa, a 1 to wynik dla tych spaczonych już chocby tylko wzorami skroconego mnozenia, ktorzy widzac ten scisniety zapis 2(1+2) pomyśla o wyłączonym przed nawias czynniku? Ale chyba i tak to skrocone mnozenie trzeba by wziac w nawias..., przeciez nie ma zasady ktora kaze taki zapis traktowac priorytetowo.... poza swiatem kalkulatorow :) fx-85MS też podaje dwa wyniki :D

09.05.2011 12:11
71
odpowiedz
Dessloch
259
Legend

mephi--> wyrwales z kontekstu. Nawias nie zmienia NIC, bo nie powoduje, ze mnozy sie najpierw to co jest obok nawiasu. Co jasno napisalem
to ze dodajemy to co w nawiasie jest oczywiste, ale dla Kowalskiego z ROZPEDU od razu to co jest obok nawiasu zrobi i mu wyjdzie ze rozwiazanie to 1.

ale ty widze dalej nie rozumiesz prostego slowa pisanego.

co do tematu iranskiego to ciezko mi jest ustosunkowac sie do niego, bo po prostu nie pamietam. Przypuszczalem tylko, ze moze o to ci chodzi, bo wiele ludzi zwraca na to uwage, ale to jest zamierzone.

09.05.2011 12:20
jagged_alliahdnbedffds
👍
72
odpowiedz
jagged_alliahdnbedffds
93
Rzepcia

Czekam aż ktoś napisze na ten temat pracę magisterską. :)

Wystarczy to zapisać tak jak poniżej, i jeśli teraz ktoś ma jeszcze problemy z rozwiązaniem, to polecam łopatę, bo do kopania rowów takich "umiejętności" nie potrzeba.

spoiler start

 6
---(1+2)
 2

spoiler stop

09.05.2011 14:02
73
odpowiedz
zanonimizowany166638
152
Legend

dessi ---> Nawet jeśli, to - pomijając karygodną budowę logiczną twojego argumentu - i tak podszedłeś do tematu od dupy strony, bo problemem jest mylne przekonanie Kowalskiego, że do mianownika idzie wszystko za znakiem dzielenia, a nie sama dwójka. Co nawet widać w tym wątku.

A skoro już mamy wykopywać trupy...
http://forumarchiwum.gry-online.pl/S043archiwum.asp?ID=5489237

09.05.2011 14:40
74
odpowiedz
Dessloch
259
Legend

no i....?
w tym temacie co dales wyzej nie widze mojego "osmieszenia sie", bo jest to ewidentny zart...
dalej mowie arabusy, a rasista nie jestem :)
widac rozumienie slowa pisanego przychodzi u Ciebie bardzo ciezko.

a dowod na moje osmieszenie wpostaci linka mnie rozwalil, sam juz w swoja wiedze zaczalem watpic...
a ty mi dajesz linka gdzie osobe z Middle Earth nazwalem arabusem smiejac sie. Oj madry to ty nie jestes:)

> Nawet jeśli, to - pomijając karygodną budowę logiczną twojego argumentu

sorry, w przyszlosci postaram sie uzywac zdan niezlozonych oraz bede ci rysowal, zeby ci bylo latwiej przetworzyc

09.05.2011 16:30
75
odpowiedz
zanonimizowany166638
152
Legend

1. Pieprznij głupotę.
2. Twierdź, że żartowałeś.
3. ???
4. Profit.

Najlepsza taktyka dyskusji, nie?

Moment, jest lepsza.

1. Składaj zdania jak umysłowa kaleka.
2. Wmawiaj innym, że są głupi.
3. ???
4. PROFIT! :D

Nie wiem czy zauważyłeś, ale najwyraźniej nie tylko ja odczytałem twoje wypociny jako jednoznacznie błędne. Ale, taaak... To wszyscy inni się nie znają, tylko ty jesteś mądry. Już ci raz napisałem - trolluj mocniej.

04.11.2023 16:43
76
odpowiedz
krzysztofm2581114172023
1
Junior

"Sama wiedzą nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować" - Joham Wofgany Goethe. Dla tego szacunek dla tych którym z 4:2x2 wychodzi 4. Dodam jeszczę Alfreda Korzybskiego "Matematyka wydaje się być jedynym stworzonym przez ludzkość językiem, którego struktura jest podobna lub stosunkowo najbardziej podobna - do struktur otaczającego nas świata". Dlatego 400:2x200=1 a nie 40000. Chyba że Albert Einstein miał rację: "Dwie rzeczy nie mają granic: wszechświat i ludzka głupota"

04.11.2023 16:58
Soulcatcher
😂
77
odpowiedz
Soulcatcher
275
ESO

Premium VIP

Via Tenor

Cudowna wieloletnia grecka tragedia.
Jestem pewien że jest wielu ludzi którzy nadal nie wiedzą ile to jest i dlaczego, ale co tam i tak nikt normalny tego tak nie zapisuje.

post wyedytowany przez Soulcatcher 2023-11-04 18:46:12
04.11.2023 17:24
78
odpowiedz
krzysztofm2581114172023
1
Junior

Powiem tak. Mnie nikt nie uczył od lewej do prawej. Najpierw wykonujemy działania w liczniku, później w mianowniku. Ostatecznie dzielimy licznik przez mianownik. Ale jak to powiedział Max Planck :"Prawda nigdy nie triumfuje, wymiera ją tylko jej przeciwnicy"

04.11.2023 17:25
Ange Ushiromiya
79
odpowiedz
4 odpowiedzi
Ange Ushiromiya
23
Konsul

Oczywiście że 1

Działania w nawiasach oraz bezpośrednio obok nawiasów są pierwsze
6/2(3) to 6/6 czyli 1

post wyedytowany przez Ange Ushiromiya 2023-11-04 17:28:22
04.11.2023 17:35
79.1
Ryokosha
82
Legend

Oczywiście że nie. Wynik to 9. Najpierw robimy w nawiasie czyli 2+1=3 i wtedy mamy 6:2(3). I teraz mamy dzielenie i mnożenie które rozwiązujemy w kolejności od lewej do prawej czyli 6 dzielimy przez 2 co daje 3 i to 3 mnożymy przez 3 czyli 9.

04.11.2023 18:03
😂
79.2
1
Asmodeus
38
Senator

oraz bezpośrednio obok nawiasów

a skad ta "matjematjike" wymysliles? z (_!_)?

04.11.2023 19:03
Ange Ushiromiya
79.3
Ange Ushiromiya
23
Konsul
Image

Różne kalkulatory podają 9 lub 1 tyle że logiczne jest że poprawna odpowiedź to 1 chociażby dlatego że oczywistym jest że kiedy mamy 6/2(x) to 2x jest oddzielne

Zrób sobie nawet więcej miejsca jeśli ci to pomoże

6    /    2x

6 to 6, a 2x to 2x i tyle.

post wyedytowany przez Ange Ushiromiya 2023-11-04 19:07:13
04.11.2023 19:06
Ange Ushiromiya
79.4
Ange Ushiromiya
23
Konsul

Ryokosha

2*3 to nie to samo so 2(3) więc 6/2*3 to nie to samo co 6/2(3)

04.11.2023 18:03
Herr Pietrus
80
odpowiedz
Herr Pietrus
230
Ficyt

Intryguje mnie geneza tego odkopu po 12 latach. Jeszcze bardziej intryguje ego autora tegoż odkopu, który pewny jest tego, że jedyny poprawny wynik to 1... No, może nie taki pewny, bo podpiera się autorytetami. Myślę, że każdy z przywołanych autorytetów pojąłby, że problem nie leży ani w inteligencji, ani w umiejętności liczenia, ani nawet w znajomości zasad kolejności wykonywania działań, tylko w niejednoznaczności zapisu i w tym, jakie znaczenie tego "ściśniętego" zapisu przyjmiemy, a to jest przecież kwestia umowna.

Autor odkopu ma jednak trochę racji, zaiste problem jest zabawny i obnaża głupotę ludzką - emocjonowac mogą się nim tylko dwie kategorie ludzi - niewykształceni po podstawówce i ograniczeni, zaufani w sobie po polibudzie. Cała reszta, ta z odrobinę choć otwartym umysłem dostrzeże, na jakiej płaszczyźnie leży problem i jaką pułapkę zastawiono.

04.11.2023 18:05
81
odpowiedz
1 odpowiedź
krzysztofm2581114172023
1
Junior

Z chęcią pożyczę każdemu 6zł. Jednocześnie każdemu który mi powie że odda 2 razy po 3zł, powiem hola, hola. 6:2x3=9. Wisisz mi 9??

04.11.2023 18:09
81.1
1
Asmodeus
38
Senator

Ale przeciez mowia ze ci oddadza 2 razy po 3 czyli 6/(2x3). A, ze ty jestes uposledzony i zapisujesz to 6/2x3 to juz inna broszka... Jesli nie jestes pewien podstawowych dzialan matematycznych zapytaj pierwszego-lepszego Żyda. Oni w przeciwienstwie do ciebie potrafia liczyc, wiec podadza ci dobra odpowiedz (wszak tak przez wieki zarabiali na zycie)

post wyedytowany przez Asmodeus 2023-11-04 18:10:34
04.11.2023 18:42
82
odpowiedz
krzysztofm2581114172023
1
Junior

Herr Pietrus, policzyłem to na liczbach zespolonych. Przykro mi bardzo wynik nadal jest jeden. Ale szacun dla twojej wypowiedzi.

04.11.2023 18:52
Soulcatcher
83
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
Soulcatcher
275
ESO

Premium VIP

ten zapis jeżeli potraktować go poważnie oznacza:

6
----------
2(1+2)

czyli 1, tyle że tak się nie zapisuje.

może też być

6
--- * (1+2)
2

a to jest 9 :)

I właśnie z tego powodu ten zapis nie jest poprawny bo nie jest jednoznaczny.

Poprawny zapis to:

(6/2) *(1+2) lub 6/(2*(1+2))

post wyedytowany przez Soulcatcher 2023-11-04 18:56:13
04.11.2023 18:59
83.1
Ryokosha
82
Legend

Dlatego istotny jest sposób zapisu. Gdyby to zapisywał matematyk i chciał żeby wszystko było w mianowniku to zapisałby jak ty w pierwszym przykładzie. Gdyby chciał żeby to było policzone standardowo zapisałby to tak 6:2(1+2). Ergo jest błąd w zapisie.

04.11.2023 19:33
Soulcatcher
83.2
Soulcatcher
275
ESO

Premium VIP

Dokładnie tak

05.11.2023 11:31
hopkins
83.3
hopkins
218
Zaczarowany

Soul nie. Żebyś mógł to zapisać tak:
6
----------
2(1+2)
Musiałbyś mieć taki zapis 6/(2(1+2))
W innym wypadku masz:
6
- *(1+2)
2
I co to znaczy poprawny zapis? Przecież 6/2(1+2) to jest poprawny zapis.

post wyedytowany przez hopkins 2023-11-05 11:32:26
04.11.2023 19:26
A.l.e.X
84
odpowiedz
2 odpowiedzi
A.l.e.X
151
Alekde

Premium VIP

Zapis jest poprawny i jednoznaczny. Użyto by dwóch nawiasów jakby chciano podkreślić znaczenie dołu. W innym przypadku to co w nawiasach a potem od lewej strony zgodnie z zasadą pierwszeństwa. Najlepsze jest to że jest to druga klasa szkoły podstawowej i nie sądzę żeby podanie poprawnego wyniku stanowiło dla dzieci z tego rocznika jakiekolwiek wyzwanie.

04.11.2023 19:33
Soulcatcher
84.1
Soulcatcher
275
ESO

Premium VIP

Tyle że poza durnymi zagadkami z internetu nikt tego tak nie zapisuje, bo wbrew temu co piszesz to nie jest jednoznaczne.

A co do drugiej klasy podstawówki to znak
/
nie jest poprawnym znakiem dzielenia

jest natomiast sposobem zapisu ułamka.

:)

04.11.2023 21:00
Herr Pietrus
👍
84.2
Herr Pietrus
230
Ficyt

No właśnie, znowu kwestia odczytu znaków. Faktycznie, "/" przyjęło się uznawać za zamiennik kreski ułamkowej w zapisie linowym, w takim wypadku faktycznie wynik to będzie 1. Znowu nie wynika to ze znajomości matematyki jako takiej, ale z interpretacji zapisu w ten lub inny sposób :)

04.11.2023 19:30
85
odpowiedz
krzysztofm2581114172023
1
Junior

No przecież zapis jest jedno znaczy. Najpierw licznik. Później mianownik. Po wykonaniu działań wykonujemy obliczenie.

04.11.2023 20:48
86
odpowiedz
krzysztofm2581114172023
1
Junior

4:4 =1, 4:1=4, 4:2=2 ale może być że 4:2x2=4. Inna rzeczywistość. Szacunek którym wychodzi z tego co dzielelimy wychodzi więcej niż to co zaczęliśmy dzielić.

04.11.2023 22:24
Kwisatz_Haderach
87
odpowiedz
Kwisatz_Haderach
13
GIT GUD or die trying

42

05.11.2023 09:44
88
odpowiedz
1 odpowiedź
krzysztofm2581114172023
1
Junior

Na koniec mojej dygresji, chciałbym wyrazić szacunek dla tych którym wychodzi inny wynik w dwóch takich samych równaniach: 6:2x3 i 6:3x2. ????

05.11.2023 10:17
😒
88.1
Ryokosha
82
Legend

Zdzisiu ale to nie są te same równania. Zgodnie z zasadami jak masz w równaniu mnożenie i dzielenie liczysz w kolejności od lewej do prawej, a nie najpierw mnożenie! To wiedza z podstawówki.

05.11.2023 11:00
89
odpowiedz
2 odpowiedzi
krzysztofm2581114172023
1
Junior

Krzysiu jeśli już. Skoro 2x3=6 i 3x2= 6 to 6:2x3=6:3x2. Także dalszy komentaż jest zbędny.

05.11.2023 11:11
89.1
Ryokosha
82
Legend

Ty nadal nie rozumiesz więc jeszcze raz dużymi literami Zgodnie z zasadami jak masz w równaniu mnożenie i dzielenie liczysz w kolejności od lewej do prawej, a nie najpierw mnożenie! To wiedza z podstawówki.
Po prostu nie wypowiadaj się na tematy których nie rozumiesz albo nie trolluj. Albo idź pobrykać z Tygryskiem Krzysiu.

05.11.2023 12:08
📄
89.2
Asmodeus
38
Senator

Specjalnie dla ciebie krzysio pajacu:
https://eduzabawy.com/teoria/mnozenie-i-dzielenie-podstawy/

Matematyka - teoria. Klasa 4: Przemienność dzielenia: dzielenie NIE JEST przemienne, mnozenie i dodawanie jest.

Wiec wyjazd do podstawowki, bo masz braki. Typowy dziewieciolatek wie wiecej od ciebie.

05.11.2023 11:38
Wrzesień
90
odpowiedz
Wrzesień
63
Stay Woke

Ale się niektórym nudzi w weekend.

05.11.2023 12:06
Herr Pietrus
😜
91
odpowiedz
Herr Pietrus
230
Ficyt

Sprawę interpretacji zapisu można skomplikować nawet bardziej.
Mój Casio przy zapisie 6:2(1+2) wypluwa 1
Przy 6:2*(1+2) wypluwa 9
Przy 6/2(1+2) czyli
6
----------
2(1+2)
wbrew pozorom i oczekiwaniom nie podaje 1, tylko... 9.
Ale przy 6/(2(1+2))
6
----------
(2(1+2))
podaje już jako wynik 1.
Wniosek z tego, że kalkulatory nie tylko dowolnie interpretują zapis bez znaku mnożenia, ale także własny operator kreski ułamkowej :)

Trochę mi się nudzi.

post wyedytowany przez Herr Pietrus 2023-11-05 12:30:51
Forum: Wielkie zadanie matematyczne 6/2(1+2)