Cześć!
Postanowiłem zacząć ten wątek, gdyż liczę, iż znajdę tu wielu miłych (ale krytycznych) i chętnych do pomocy użytkowników!
Jestem studentem Kulturoznawstwa na pierwszym roku studiów magisterskich. Temat mojego seminarium to "Antropologia komunikacji międzyosobowej i międzykulturowej". Chciałbym napisać pracę, która w dużej mierze skupiałaby się na grach wideo, lecz niestety na pomoc promotora liczyć nie mogę... Także nie mam już co się bawić w wymyślanie nowego tematu, bo dość się zaangażowałem w szukanie materiałów i literatury o tematyce gier wideo, itp.
Może bez owijania w bawełnę zaproponuję kilka pomysłów, o których mógłbym napisać pracę (uwaga, to nie są jeszcze oficjalne, naukowo sformułowane tematy):
1. Interfejsy w grach wideo (ciekawi mnie ta tematyka, chodzi mi po głowie pomysł, aby napisać o ewolucji interfejsów w grach wideo...)
2. Komunikacja w drużynowych grach sieciowych (np. Counter Strike) lub w grach społecznościowych (np. gry z Facebooka)
3. Inspiracje kulturowe (?) w grach wideo (wszystko, co znamy z różnych kultur, a przeniesione do świata gier)
4. Filozofia i estetyka w grach wideo (tu konkretnie zainspirowała mnie gra BioShock)
5. Może coś o samych graczach? Np. Rola gier sieciowych w kształtowaniu się więzi społecznych...
6. A może o samej czynności? Np. "Granie w gry wideo, jako współczesny rytuał - analiza zjawiska"?
7. Funkcjonowanie różnych stylów językowych w grach wideo (np. język poetycki)
8. Gry wideo, a kreowanie nowych wzorców popkultury.
Może macie jakieś własne pomysły, którymi chętnie się podzielicie i zainspirujecie mnie?
Oprócz tego będę korzystał z następujących materiałów:
- Mirosław Filiciak, Wirtualny plac zabaw, Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne,
Warszawa 2006
- Mirosław Filiciak, Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi
- red. Augustyn Surdyk, Kulturotwórcza funkcja gier
- Andrzej Barczak, Komputerowe gry wojenne
- J.Z. Szeja, Gry fabularne – nowe zjawisko
- J. Spolsky, Projektowanie interfejsu użytkownika, MIKOM, Warszawa 2001
- www.gamestudies.org
- www.game-research.com
- www.manovich.net
- Maciej Kluk, Quake Live, http://www.idg.pl/news/355167/Quake.Live.html
- Użytkownik Artur, Kult StarCrafta, http://m. [ link zabroniony przez regulamin forum ] /2010/02/26/kult-starcrafta/
- History of Multiplayer Gaming, http://www.ehow.com/about_5127244_historymultiplayer-gaming.html
- Użytkownik Sargeras, Prawdziwe przyczyny uzależnienia od gier MMO, http://gry.interia.pl/(...)916154
- Angelika Malinowska, Ponad pół miliona kont w 100% polskiej grze internetowej, http://www.artelis.pl/artykuly/10134/ponad-pol-miliona-kont-w-100-polskie-grzeinternetowej
Jeśli chodzi o bibliografię związaną z Internetem, mediami i komunikacją to wykukałem takie o to pozycje:
1. Jan Grzenia, Komunikacja w Internecie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2006
2. Dziarski J. A., Spam, Spamowi stop, PWN, Warszawa 2006
3. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003
4. Junga B., Media, komunikacja, biznes elektroniczny, DIFIN, Warszawa, 2001
5. Wojciechowski A., Usługi w sieciach informatycznych, PWN, Warszawa 2006
6. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo STRUM, Wrocław 2002
7. Red. Edyta Banasiewicz-Zygmunt, Media – leksykon tematyczny PWN, Wydawnictwo
naukowe PWN, Warszawa 2000
8. Krzysztof Gwozdek, Czat internetowy – namiastka dialogu, czy inny wymiar
komunikacji? [w]: red. Marek Sokołowski, Edukacja medialna, Oficyna Wydawnicza
„Kastalia”, Olsztyn 2004
9. Justyna Hofmokl, Internet jako nowe dobro wspólne, Wydawnictwa Akademickie i
Profesjonalne, Warszawa, 2009
10. Justyna Lipinska, Rola kultury organizacyjnej w grupach dyskusyjnych, [w]: red. Marek Sokołowski, Edukacja medialna, Oficyna Wydawnicza „Kastalia”, Olsztyn 2000
11. Grażyna Straus, Katarzyna Wolff, Sebastian Wierny, Czytelnictwo, zakup książek i
wykorzystywanie Internetu w Polsce w 2006 r. - komunikat z badań, Bibliotekarz
6/2007
12. Witold Wrotek, Słownik komputerowy, Wydawnictwo PLJ, Warszawa 1994
13. Vint Cerf, A Brief History of the Internet and Related Networks, Internet Society, 18 listopada 2001
14. Claus Leggewie, Internauci czyli dobrze poinformowany obywatel w społeczeństwie współczesnym, w: Transit, jesień 1998
15. Manuel Castells, Galaktyka Internetu, Rebis, Poznań 2003
16. Esther Dyson, Wersja 2.0, Prószyński i S-ka, Warszawa 1999
17. Graeme Browning, Electronic Democracy, Pemberton Press, Wilton 1996
18. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 2003
19. J. Barta, A. Markiewicz, Internet a prawo, Kraków 1998
20. G. Brawning, Elektroniczne demokracje, Wybory w Internecie, Warszawa 1997
21. Maciej Gajewski, Wikipedia – encyklopedia, która powstaje za darmo, http://www.chip.pl/artykuly/trendy/2009/11/wikipedia-encyklopedia-ktora-powstajeza-darmo/article_view?b_start:int=0&-C
22. Ludwik Krakowiak, iplex.pl – bezpłatna wypożyczalnia filmów online, http://www.idg.pl/news/355573/Iplex.pl.bezplatna.wypozyczalnia.filmow.online.html
23. Hanna Laskowska, "żeby nie było niczego", czyli Kononowiczomania, http://WWW.ebiznes.pl/inf/2006/18973,8222zeby_nie_bylo_niczego_czyli_Kononowiczomania.php
24. Antoni Leniek, Listy dyskusyjne, http://www.i-slownik.pl/1,857,lista,dyskusyjna.html
25. Katarzyna Nowak-Woźna, Edukacja przez Internet, http://edustacja.pl/pl/e__learning/edukacja_przez_internet
26. Andrzej Pajak, Filmy na żądanie z Internetu, http://www.chip.pl/artykuly/porady/2010/03/z-internetu
27. Monika Tomkiewicz, Coraz większe e-zakupy, http://www.internetstandard.pl/news/347222_1/Coraz.wieksze.e.zakupy.html
28. Jarosław Zieliński, Początki World Wide Web, http://WWW.winter.pl/Internet/poczatki.html
29. Jon Kelly, Instant messaging: This conversation is terminated, http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8698174.stm
30. Młodzi Polacy: To obciach nie ściągać, http://wiadomosci.mediarun.pl/artykul/internet,mlodzi-polacy-to-obciach-niesciagac,3892,4,1,1.html
31. Pasjonująca historia polskiego Internetu, http://tech.wp.pl/kat,1009785,title,Pasjonujaca-historia-polskiego-Internetu,wid,12018911,wiadomosc.html
32. Więcej kultury w Internecie, http://stare.lomianki.art.pl/content/view/554/109/
33. http://www.makropix.com/wirtualne-wycieczki-zwiedzanie-spacery
34. http://www.cyberforum.edu.pl/teksty.php3?ITEM=102
35. http://ki.pwsz.net/ganzha/etyka/tematy.html
36. http://www.wsseuczelnia.edu.pl/public/Media-w-edukacji.htm
37. http://www.google.pl/search?hl=pl&q=%22aspekty+gier+komputerowyc...
38. Bartłomiej Dymecki, Czas poznać Facebooka, http://internetmaker.pl/artykul/5973,1,czas_poznac_facebooka.html
39. Nowe media w komunikacji społecznej
40. Język nowych mediów
41. Marshal McLuhan. Wybór tekstów
42. Symulakry i symulacje
43. Nowe media w komunikacji społecznej
Resztę bibliografii dopiszę wieczorem! Czekam na odpowiedzi! :)
@tomazzi
O kurcze! Nie wiem skąd to się tu wzięło! No ale tak to jest jak się w pośpiechu coś wkleja, heh... Dzięki za spostrzeżenie!
Przyznaję się, że mam ograniczony czas, gdyż na swoje studia dojeżdżam i dziennie w obie strony tracę ok. 5-6 godzin... :/ Pewnie jeszcze jakieś babole da się znaleźć w moim poprzednim poście, dlatego z góry i uprzejmie proszę o wyrozumiałość!
A wracając do tematu: Czy podane przeze mnie pomysły można jakoś podciągnąć pod temat pracy badawczej? Jeśli nie, to czy macie jakieś własne sugestie?
Hej,
zdecydowałeś się na jakiś temat? Jeżeli tak to daj znać jaki. Może będę mógł pomóc - kończę właśnie studia na kulturoznawstwie i filozofii i zamierzam pisać doktorat z gier komputerowych, więc mam trochę xiążek i linków, którymi mogę się podzielić.