Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Publicystyka Voice-over w grach MMO

21.03.2011 15:18
Zdenio
1
Zdenio
99
Generał

Voice over zdecydowanie pomoże w immersji. Jeżeli dla kogoś ważny jest świat, klimat, lore i fabuła - to dialogi rodem z Mass Effecta są dla nich czymś wyjątkowym w MMO. Przynajmniej dla mnie.

Nie czułem się specjalnie, kiedy kliknąłem po raz pierwszy na Thralla w WoW. Ot, kolejny quest, Warchief ma wykrzyknik, no to kliknę. Dubbing umożliwi nadanie kluczowym postaciom charakteru, będą bardziej wyraziste, nie będą tylko kolejnym NPC, tylko, że z większą liczbą HP. Osobiście nie mogę się doczekać TOR i jakiegoś questa, w którym będę mógł porozmawiać z Malgusem - Sithem, który przeprowadził udany atak na świątynie Jedi w pierwszym trailerze gry.

21.03.2011 15:23
Seltaeb47
2
odpowiedz
Seltaeb47
19
Centurion

Kiedy grałem w WoWa, to zaczynając grę nową postacią, starałem się czytać treści questów, bo świat mi się podobał, historia była ciekawa i całkiem fajnie się to wszystko czytało, ale jednak po jakimś czasie jak człowiek znowu się wkręci w mechanikę MMO, to odechciewa mu się czytać, tylko leci od razu zrobić questa. Być może voice-overy mają szansę to zmienić, bo szkoda tych wszystkich opisów, które fajnie kreują świat gry. Na pewno nie zepsują one klimatu, więc myslę, że jeśli developerzy mogą sobię pozwolić na porządne głosy to droga wolna.

21.03.2011 15:26
3
odpowiedz
zanonimizowany447865
45
Generał

oczywiście że tak, nie tylko mmo, ale każda gra powinna mieć full voice over. Po zagraniu we współczesne RPG jak ME czy DA nie wyobrażam sobie już powrotu do postaci mówiących "greetings" na powitanie a potem konieczność czytania ton tekstu (oczywiście do czytania nic nie mam, ale patrzenie w monitor to nie to samo co papier w ręce). W FPSach niemy bohater też jest już totalnie niedzisiejszy.

21.03.2011 15:43
4
odpowiedz
Paranoja
53
Centurion

Pełen voice over = siłą rzeczy mniej tekstu = mniej treści, mniej klimatu. W przypadku czytania questów w MMO to jeszcze pół biedy, ale wcale nie widzi mi się to rozwiązanie w crpg. I tak przeciętnie rozgarnięta osoba czyta ze 3 razy szybciej z ekranu niż na głos aktor, więc jak dla mnie, to nie jest to coś niezbędnego. Denerwuje mnie, że np. w takim Mass Effect przewijając dialog nawet z jakąś kompletnie nieistotną osobą z głośników dochodziły tylko pourywane początki zdań. No, może akurat ME to kiepski przykład, bo tekst się nie przelewa, a i crpg to bym tego nie nazwała, ale chodzi o tendencję.

21.03.2011 16:31
KoSmIt
5
odpowiedz
KoSmIt
105
MPO Spec Ops

Voice over będzie towarzyszył tekstowi pisanemu, z tego nie zrezygnują, bo jak komuś się nie będzie chciało słuchać dialogów, to będzie mógł przeczytać tekst i już. Tak jak to było w diablo :)

21.03.2011 16:32
Zdenio
6
odpowiedz
Zdenio
99
Generał

@Paranoja - Chodzi o zastąpienie nagraniem tego, co normalnie byłoby napisane... Gdzie tutaj przepada treść? :P

21.03.2011 16:33
7
odpowiedz
Owen
100
Tanator

Dawniej pewnie bym marudził. Takie podejście musi ograniczać ilość kwestii dialogowych czy też przekazywanej treści - alternatywą są gigantyczne koszty produkcji takich tytułów. Piszę dawniej, ponieważ po doświadczeniach z ME uważam, że pomysł jest bardzo dobry - owszem może prowadzić do casualizacji gier, ale taki jest świat komercyjny. I chyba nie ma się co na to obrażać, a trzeba polubić.

21.03.2011 16:52
wert
8
odpowiedz
wert
204
Kondotier

Pytanie brzmi - czy jak będziemy grę przechodzic n-ty raz lub kolejny raz z rzędu zaczynąc nową postacią jakieś MMO to czy mówione dialogi nie skończą sie jak pisane - szybkim przewijaniem dalej i dalej.
Ile razy w końcu można słuchać "Witaj przybyszu, rad jestem Cie widzieć, mam tu coś wyjątkowego, specjalnie dla Ciebie ale musisz coś dla mnie zrobić, ble ble ble ble..."

21.03.2011 17:39
Irek22
9
odpowiedz
Irek22
161
Legend

Krótko: tak.

21.03.2011 17:44
Morgul Maugoth
10
odpowiedz
Morgul Maugoth
169
Konsul

Zdenio, to nie tak - gdyby nie bylo voiceoverow mogloby byc wiecej tekstu do czytania. Teraz tworcy musza "sciesniac" to co chca przekazac.

21.03.2011 18:27
11
odpowiedz
Paranoja
53
Centurion

Zdenio: Wystarczy porównać ilość stron tektsu w grach crpg na przestrzeni lat. A najlepszym przykładem jest informacja, która pojawiła się na GOLU z jakiś miesiąc temu dotycząca skryptu DAII - nie pamiętam dokładnych liczb, ale miał być sporo krótszy, a to właśnie za sprawą "systemu dialogowego" z ME2.

Nie chodzi mi o to, że dobra gra = tona tekstu, siedź i czytaj aż wypali ci oczy. Chodzi o to, że siłą rzeczy voice over wymusza (przynajmniej na razie, ale trudno mi sobie wyobrazić jakąkolwiek firmę, która chciałaby wyłożyć kasę np. na DOBRY voice over 800 000 słów PS:T) pewne ograniczenia, które niekoniecznie muszą wyjść grom na dobre.

21.03.2011 18:55
Zdenio
12
odpowiedz
Zdenio
99
Generał

Ale patrząc z jeszcze innej strony - rozwój grafiki również wpłynął na ilość tekstu ;P Pamiętam, że w Tormencie sporo było opisów jakiegoś miejsca, albo postaci etc. To wszystko też wliczało się w te tysiące stron tekstu, dziś to nie jest potrzebne, bo zwyczajnie widzimy jak co wygląda.

21.03.2011 19:07
Irek22
13
odpowiedz
Irek22
161
Legend

Pełne udźwiękowienie MMO (MMO!) to mniej tekstu? Mówimy o MMO a nie o singleplayerze!
Może warto zauważyć, że jedno z pierwszych w pełni udźwiękowionych MMO (czyli The Old Republic) będzie zarazem pierwszym MMO z konkretną fabułą (przynajmniej tak zapowiadają twórcy). Skąd więc wniosek, że pełne udźwiękowienie to mniej tekstu?
A nawet jakby było mniej tekstu (w TOR tak nie jest) to co z tego? Wolę mniej tekstu z konkretną fabułą niż jakieś bzdury i standardowe nieme "zgubiłem czapkę - przynieś" powtarzane 10 mln razy.

21.03.2011 20:36
14
odpowiedz
Paranoja
53
Centurion

Zdenio:

To też prawda, akurat PS:T był wybitny pod względem ilości opisów postaci i sytuacji, niemniej jednak nawet same kwestie stricte dialogowe też należały do bardzo bogatych. W PS:T aby np. kogoś do czegoś przekonać naprawdę należało najpierw przeczytać możliwe opcje, zdecydować, która z nich jest rozsądna, a nie kliknąć w zaznaczoną z góry opcję "perswazji", w której jest tak naprawdę zupełnie nieistotne, co powie nasz bohater, bo i tak dostaniemy to, czego chcieliśmy.

Faktycznie rozwój grafiki sprawił, że nie ma już potrzeby męczyć oczu gracza długimi opisami, ale nadal mam wrażenie, że nawet w NWN, które przecież nie posiadało super skomplikowanej i bogatej fabuły tekstu było więcej niż w przeciętnym crpg "nowej generacji", a gra posiadała już na tyle ładną grafikę, że opisy były niepotrzebne. Podobnie z serią TES - Morrowind był jak na tamte czasy bardzo zaawansowany graficznie, także dzisiaj nie można mu zarzucić braku przejrzystości i wyrazistości. System dialogowy był z innej beczki, ale i tak tekstu było sporo, a sytuacje, kiedy 1000x raz słyszysz tą samą bezbarwną odpowiedź były dość rzadkie. A Oblivion? Nic tej grze nie ujmując, ale w dialogu królują jednozdaniowe odpowiedzi na każdą kwestię (i jeszcze są solidne błędy z głosami postaci). Czyli jednym słowem - wszystko dąży do maksymalnego uproszczenia.

Nie chodzi o to, że mam coś przeciwko nowym grom crpg, po prostu moim zdaniem trudno wytworzyć klimat faktycznego zaangażowania w postać i w to, co dzieje się na ekranie, kiedy wszystkie, nawet najbardziej zasadnicze kwestie rozstrzygają się w 2-3 zdaniach. Oczywiście nadaje to dynamizmu rozgrywce, sprawia, że jest bardziej filmowa. Ale czy właśnie o to chodzi w crpg? Mass Effect 2 miał bardzo dobrą fabułę, ale niewiele różnił się w kwestii samej rozgrywki od FF. Z tym zastrzeżeniem, że seria FF ma jednak lepsze "dialogi", ale przecież jrpg ma rpg tylko w nazwie.

21.03.2011 20:52
15
odpowiedz
zanonimizowany715917
6
Legionista

a mi w ogóle podkład dźwiękowy dialogów nie jest potrzebny bo i tak szybciej przeczytam dialog niż lektor go wypowie. Może dlatego, że wychowałem się na starych rpg'ach gdzie było od diabła czytania. Jakiś fajniejszy był klimat wtedy. Może dlatego, że większość przedstawionych sytuacji w dialogach powstawała w mojej wyobraźni i nie była podawana na tacy w postaci obrazu/dzwięku. Szkoda, że w szeroko rozumianej rozrywce odchodzi się od słowa pisanego na rzecz efekciarstwa.

22.03.2011 10:41
Gerpir Feilan
16
odpowiedz
Gerpir Feilan
113
Konsul

Prosta odpowiedz. Age of Conan. Jakie odczucia mieliscie po wyjsciu z Tortage? Jak cholernie brakuje tego voice overu...
Lektor nie musi sie wiazac z ograniczeniem lore, wystarczy by glowni NCP z epic questami mieli voice overy, a reszta wypowiadala luzne zdania z nawiazaniem do tresci questu. Bedzie to znaczacy krok do przodu.
Roypen masz sporo racji w tym co piszesz ale o ile grafika jest kwestia srednio wazna, o tyle muzyka i efekty dzwiekowe bezposrednio wplywaja na klimat czyli trzon kazdego mmo imo

22.03.2011 11:18
17
odpowiedz
mako321
2
Junior

Było by super. Możę bedzie w Guild wars 2

22.03.2011 17:33
😃
18
odpowiedz
giml
57
Pretorianin

czekam na TOR ;) dawac go !!! :P

24.03.2011 19:31
marcinos709
19
odpowiedz
marcinos709
31
Konsul

To by było coś fajnego. MMO z głosem postaci. ;) Mam nadzieje, że w Guild Wars 2 też to zrobią.

27.03.2011 10:25
Nolifer
20
odpowiedz
Nolifer
173
The Highest

Będziesz to kolejne wyzwanie dla naszego języka angielskiego którego umiemy , bądź nie umiemy .

11.04.2011 00:02
21
odpowiedz
zanonimizowany652707
26
Generał

i tak nie gram w mmo

Publicystyka Voice-over w grach MMO