Sid Meier's Civilization V [PC]
I to by było na tyle jeśli chodzi o nowy system oceniania na GOL-u.
Super ocena. Wszędzie właściwie dają identyczną ocenę :)
BTW. Wyszedł 1 patch :) ale ja niestety coś nie mogę zaktualizować :(
1. Game now runs if user path includes special characters.
2. AI will now make gold per turn deals in amounts other than 5 GPT.
3. Open borders is canceled immediately if war is declared and troops in enemy lands displaced.
4. AI valuation of cities in trades and peace deals improved.
5. Unit maintenance now scales appropriately in Time Limit games.
6. Various crash fixes.
Do tego w plusach powinny być zabezpieczenia, bo piraci jeszcze tej gry nie złamali :). F1 2010 to padło bardzo, ale to bardzo szybko...
Hmmmm - tiaaaaa.... nooo.... oceny graczy na jednym z zachodnich forów o Civce nie są już tak optymistyczne i dobre.
Cóż nie spodziewałem się że AI będzie lepsze od tego w Civ 4 a tam według mnie było debilaste. Ale generalnie na AI wszyscy psioczą. Ja po demie też mam negatywne uczucia...
Ja nie wiem - kiedy nadejdą czasy że AI będzie naprawdę choć trochę inteligentne? W grach strategicznych to przecież podstawa.
UWAGA! Gra jest obecnie niegrywalna!!!! AI nie radzi sobie z mechaniką gry! To jeden z najwiekszych skandali w historii recenzowania gier. Praktycznie każdy recenzent wspomina o słabym AI, ale presja czasowa na jak najszybsze ukazanie się recenzji i przez to niewielka ilość rozegranych gier sprawia, że każdy recenzent myśli chyba, że to on jest taki dobry, a nie że AI jest kompletnie niegrywalna. Nawet na najwyższym poziomie trudności, gdzie komputer tradycyjnie oszukuje na potęgę (ogromne bonusy do wszystkiego), AI nie jest w stanie nawiązać walki! Nawet atakując z bronią palną na łuczników robi to koszmarnie głupio, traci wszystkie jednostki, po czym po chwili poddaje całe swoje imperium (zostawiając sobie tylko stolicę). To jakiś żart. Panowie recenzenci - wiem, ze fajnie się wygrywa, ale to jak wygrana zdrowego na paraolimpiadzie! Pisanie, że patche to naprawią nie może uzasadniać ocen 9,5-10/10, bo wtedy można by na tej zasadzie dawać 95% każdej grze ("gra ma fatalną grafikę, kiepski gameplay i jeszcze nie chce się uruchamiać, ale patche to naprawią więc daje 10/10").
misiek345 --> A więc specjalnie dla idei powinniśmy byli pokarać Civ V oceną rzędu 70 procent? ;) Nie zawsze się w redakcji zgadzamy (naprawdę!), ale UV bardzo zręcznie uzasadnił wysoką ocenę.
@kil69 - tak specjalnie założyłem konto (czytelnikiem jestem od wielu lat, ale na pisanie nie mam czasu) i poświęciłem swój czas żeby merytorycznie skomentować artykuł, napiętnować karygodne przeoczenie i ostrzec innych uzytkoników.
Ty natomiast konto masz od bardzo dawna, napisałeś tysiące 'komentarzy', a jedyne co potrafiłeś zrobić to głupio przypiepszyć się do merytorycznej wypowiedzi innego użytkownika. Żałosne.
OMG ==> hehehe AI nie grywalne? Chłopie nie graj na piracie tylko kup prawdziwą wersję.
Ja Civ 5 testuje od połowy lipca i AI jest zupełnie inne niż mówisz. Oczywiście robi błędy i nie jest idealny ale na pewno lepszy niż w Civ4.Mi już Cywilizacje padają przed naszą erą! Tego wcześniej nie było! Coś wspaniałego! Przeważnie do roku 1500 AD - podbijane zostają mniej więcej 5-6 nacji :).. I to wszystko przez kompa!
U.V. Impaler --> masz nowy patch, dzisiejszy? który aktualizuje do 1.0.0.17?
@azazell3 - podobno jeszcze nie ma wersji pirackiej (z której korzystanie mi zarzucasz), ja swoją kupiłem w preorderze na steamie za 50E (dla Babiilonu i mozliwosci pre-loada). Prędzej bym ciebie podejrzewał o to skoro grasz w Civ V od polowy lipca, a na redaktora nie wyglądasz (nie wyzywilbys rodziny z takimi zdolnosciami interkomunikacji).
Piszesz, że AI jest ok i lepsze niż w IV? Community Cywki pisze na forach dokładnie coś odwrotnego, opinie graczy są dokładnie takie jak moje, a producent gry wydał w wielkim pośpiechu patcha mocno korygującego zachowanie AI i obiecał dalszą wytężoną pracę w tym zakresie. Gratuluje udanego 'testowania' od połowy lipca. Jak widzisz napisałeś stek bzdur, chcesz się jeszcze jakoś ośmieszyć?
U.V. Impaler --> no właśnie ale hmm ja chyba mam retail bo zaktualizowała mi się gra do 1.0.0.7 (w dniu przed premierą). Kurcze nie wiem sam, muszę się dowiedzieć.
Bardzo chciałbym zagrać w tę grę ale mam tylko konsole, buuuu:-(
Panowie, dajcie sobie spokój (lub po razie) i tyle. Każdy ma prawo do swojego zdania i odebrania gry w indywidualny sposób. Jeżeli gracie w orginały to napiszcie proszę co ze spolszczeniem? Jak jest zrobione i w jaki sposób się je instaluje bo podobno pudełkowa wersja jest ENG i dopiero trzeba coś ściągać ze seama..jak to jest rozwiązane?
A ja proszę, żeby panowie nie dali sobie spokoju tylko dalej podyskutowali o tym AI.
Tylko na poziomie, bez osobistych wycieczek.
Raistand --> nie lubię dyskutować z kimś, kto nie ma bladego pojęcia o tym co pisze.
A w ogóle wiecie, że w grze schowana jest Religia? :) .. To właściwie pewne, że będzie DLC z tym bardzo ciekawym elementem :D
Spolszczenia brak - Cenega wyda WHEN IT'S DONE.
AI faktycznie dziwne - poddaje wszystkie miasta po rozgromieniu armii (wrażenia z dema).
Szaku25 ---> Nie zdarzyło mi się ani razu, żeby wroga cywilizacja poddała się po rozwaleniu armii. W demo nie grałem.
Demo jest inne, tam w ogóle AI nie istnieje. Widocznie twórcy coś zrąbali przy tworzeniu tej próbnej wersji.
Wrócił król! Zaraz trzeba lecieć do Saturna, bo wszystko wybiorą :)
U.V. Impaler =>
Nie całkowicie się poddała ale zaoferowała wszystko co miała łącznie z miastami (oprócz stolicy) za pokój. Wcześniej rozgromiłem im całą amię i oblegałem długo stolicę niszcząc całą obronę z dystansu.
Raistand - komputer podchodzi pod miasto które chce przejąć. Algorytm sprawia, że idzie najkrótszą drogą. Jedno pole to jedna jednostka. Jeśli pole "na wprost" miasta jest zajęte, schodzi na bok by móc je ostrzeliwywać. Ustawiasz po 3 jednostki strzelające na bokach. Co ture komputer podsyła ci po jednej jednostce na stronę. Pół godziny póżniej rozgromiłeś mu bez strat jego ogromną armię bardziej zaawansowanych jednostek. Komputer sam oferuje ci zakończenie wojny i oddaje wszystkie miasta, złoto, złoto na turę itd. Komputer zostaje tylko ze stolicą. To wszystko na najwyższym stopniu trudności.
Wersji PL jeszcze nie ma, jak sie pojawi to bedzie mozna zrobic dorbrowolny update.
azazell3 - to miłe, że nie masz nawet honoru przyznac sie do błędu i wycofujesz się jak rozkopraszone dziecko ("to on się nie zna, nie rozmawiam!"). Wstyd.
Szaku25 ---> Wygrałem grę raz przez dominację ale taka sytuacja nie miała miejsca.
Też nigdy takiej sytuacji nie miałem :). Tak jak mówiłem, demonstracyjne wersje są jakieś uszkodzone :).
OMG => daj już dzieciakowi spokój. Każdy rozsądny widzi, że masz rację. Weź oddech i olej gościa. Ja mogę potwierdzić to co mówisz o AI (na podstawie dema tylko). Z zakupem pełnej wersji poczekam z 2-3 tygodnie bo:
- stanieje
- wyjaśni się kwestia AI
- wyjaśni się przeszłość gry w kontekście DLC (fuj!)
- wyjdzie może (taaa jasne) łatka PL
U.V. Impaler wybacz, ale masz problemy z matematyką. Od kiedy to kwadrat daje 8 kierunków O.o? Taki sam "błąd" strzeliliście w filmiku z cyklu gramy, ale wtedy to zdzierżyłem :P Teraz już nie...
TobiAlex---> To trzeba było przeczytać komentarz do "gramy" to wiedziałbyś o co chodzi...
TobiAlex ---> Grałeś kiedyś w Cywilizację? Chyba nie bardzo, bo wiedziałbyś w ilu kierunkach pozwala ruszyć się kwadratowe pole w tej grze.
tobialex -->
daje, bo graniczy z osmioma kwadratami, z czescia naroznikiem, ale dla gry opartej na kwadratach to to samo, dlatego masz wokol kazdego pola 8 pol wyboru...
natomiast wokol hexa jest tylko 6 kierunkow...
U.V. Impaler grałem, ale nie pamiętam :P No dobra, zwracam honor. Aczkolwiek mógłbyś to wyjaśnić, bo jak ktoś zapomniał :P albo nie ma pojęcia no to widzisz, co się dzieje :D
W sumie to i racja, że są 4 kierunki. Tylko, że każdy ma różne zwroty, co daje 8 możliwości. To tak w kwestii fizyki jeśli ktoś by się czepiał.
Dziwi mnie że żadna recenzja jaką przeczytałem (włącznie z zagranicznymi) nie wspomina o mega-kluczowej zmianie w stosunku do poprzednich części, a mianowicie o zlikwidowaniu czegoś takiego jak 'commerce' (w czesci 1 znany jako 'trade'), który potem suwakami mozna było rozdzielac na gold, naukę, i kulturę. Teraz w miastach gold 'rośnie' prosto na polach, zbierany przez obywateli :) a nauka jest funkcją... ilości populacji! Czyli posiadanie kilku kopalń złota i diamentów na początku gry NIE DAJE boostu do nauki jak chyba we wszystkich poprzednich częściach, natomiast aby rozwijać naukę trzeba produkować... dużo żywności (!) by miasta nam szybciej rosły! Jest to spora zmiana moim zdaniem.
Druga zmiana: happines. Wreszcie, happines jest globalny a nie per-miasto. Ten prosty myk znakomicie zredukował ilość micro-managementu, już nie trzeba zaglądać do każdego miasta by sprawdzić gdzie się nam buntują a gdzie nie.
Ponadto - utrzymanie dróg. Każda droga kosztuje jednego golda. Moim zdaniem świetny pomysł a wręcz konieczny przy przejściu na hexy i eliminacji stackowania: teraz drogi pełnią rzeczywiście funkcje strategiczne łączące ważne punkty a oplecienie nimi całego kontynentu po wszytkich polach - to koszt z którym trza sie liczyć :)
Ogólnie piątka wydaje się być znacznie znacznie uproszczona w stosunku do czwórki, co jednak wcale nie umniejsza grywalności.
Właśnie ta złożoność wyróżniała cywilizacje od pozostałych strategi, nie wiem czy okrojenie i uproszczenie gry to krok w dobrym kierunku, trzeba będzie przekonać się samemu.
Azazzel3 -----> Mi już Cywilizacje padają przed naszą erą! Tego wcześniej nie było! Coś wspaniałego! Przeważnie do roku 1500 AD - podbijane zostają mniej więcej 5-6 nacji :).. I to wszystko przez kompa!
Azazzel3 - ja nie wiem o czym ty mówisz. Ja jak grałem w Civ4 to PRAWIE ZAWSZE komputer wybijał siebie nawzajem...
Czym się podniecać? I błagam zmień swoją stopkę na civfanatics - ktoś jeszcze pomyśli że jesteś fanbojem.
A co do pieprzenia że AI jest inne w demie a inne w pełnej wersji - no proszę was.... litości..... to takie fanbojowskie gadanie...
AI jest zjebane i każdy o tym wie. Poczytajcie co piszą na civfanatykach
Wystarczy poczytać same tytuły tematów na civfanatics, żeby wiedzieć jaki jest odbiór gry przez zdecydowaną większość, dziwnie rozbieżny z tymi 95% recenzjami. Wszędzie pojawia się wspomniana wyżej nadzieja, że po modach i patchach będzie lepiej i widać to tak samo w zawyżonych ocenach recenzentów. Dla mnie to hype i stosowanie podwójnych standardów przez recenzentów, bo np. w ocenie Mount & Blade na GOLu nie dodawano bonusowych procentów za to, że gra ma świetne możliwości modowania i masę modów lepszych od podstawki.
MrXX --> gdzie ci padały Civki w Civ 4? :) Człowieku nie do mnie z takimi tekstami. W Civ 4 może padła jedna civka na 3-4 rozgrywki.
AI jest słabe ALE tylko W DEMIE!
No to Azazell miałeś pecha. Mi padały jak muchy i właśnie to mi się NIE podobało. Nie po to ustawiałem sobie 10 cywilizacji żeby w najciekawszym momencie zostały 2 lub 3. To był dla mnie właśnie OGROMNY minus Civ4 za to że brakowało zrównoważenia w świecie gry. Granie z 2 przeciwnikami zamiast 10 było dla mnie mało atrakcyjne.
"AI jest słabe ALE tylko W DEMIE! " - Azazell - ty chyba faktycznie jesteś fanbojem...
Od dawna czytam różne rzeczy od Azazella na temat civ5 i z całym szacunkiem, ale według mnie zaślepiło go uwielbienie dla ostatniej civki i jest nieczuły na jakąkolwiek krytykę. Grałem w demo na deity walcząc jednocześnie z trzema cywilizacjami przez ponad 100 tur (nie pytajcie jak) i udało mi się jeszcze zdobyć miasta na traktatach nie tracąc nic. W poprzednich civkach nigdy nie dorosłem do grania na deity, a tu w drugi dzień grania pykam trzech rywali na raz. What to you see is what you get, nie wierzę, że w pełnej jest inaczej.
Generalnie jednak nie ma co narzekać, czwórka też startowała z niskiego poziomu, a teraz to istny geniusz, również AI. Czeka nas kilka lat wspaniałego rozwoju civ5, taka to już specyfika serii.
MrXX --> nie ale mam wersję pełną i jest zupełnie inaczej niż tak jak krytykują AI :).
Aztekowie mnie np podbili w 15 turach (wszystkie miasta zdobyli). Czegoś takiego wcześniej nie było :). Bardzo mądrze prowadzą atak w czasie wojny - wpierw atakują jednostkami oblęźniczymi a później dobijają dystansowymi oraz na końcu jednostkami walczącymi wręcz.
. Więcej przykładów podawać nie będę bo by mi pół dnia zajęło. Jak wspominałem AI daleko jej do ideału, ale w końcu potrafi pokazać się z dobrej strony. Ma sporo wad i napewno w patchach poprawią. Mimo to dla mnie AI oceniam na mocną 7/10.
dobrze napisane Tulus Tul
Azazzel - więc jeśli nie jesteś fanbojem (w co bardzo chcę wierzyć) to jedynym rozsądnym wyjaśnieniem jest to że w wersji Review (tą którą testowałeś tyle czasu) AI była lepsza. W finalnej wersji ją zjebali.
Tylko pytanie - HOW COME ?
A tak w ogóle. Może do rozmowy wrócimy jak więcej osób zagra w pełną wersję - w tym ja. Jadę do sklepu. Myślę że obiektywnie wam napiszę jak to jest z tą AI.
MrXX --> powiem ci tak. Od dnia kiedy wyszła wersja demo i zaczęła się krytyka AI, to do dziś nie mogę zrozumieć "co się dzieje naprawdę dzieje".
Ja jestem fanem serii i Civ 5 jest bardzo dobrą produkcją ALE ma błędy i nie zaprzeczam. Tylko że z tym AI jestem bardzo zszokowany.
Sam U.V. Impaler przyznał rację, że takich problemów z AI nie ma (a z tego co się domyślam miał identyczne wersje co ja)
Wypowiedź mojego kolegi:
"wow barbarzyńcy są bardzo agresywni i ciężko ich wytłuc.. w demie tego nie było"
No więc przestańmy szczekać. Niech każdy zagra w pełną wersję a nie w demo to się wszyscy przekonamy. Każdy ma inne wymagania co do AI. Może nie jest tak źle. Wiecie jak to działa. Jeden coś powie, drugi to wyolbrzymi i jest tzw. psychologia tłumu.
See ya wieczorem...
IMO jest taka mozliwosc, wersja redakcyjna byla poprawna, pozniej demo i wersja pudelkowa zrypane AI oraz patch w dniu premiery naprawiajacy.
Dzieki temu piraty, ktore i tak wczesniej wyplywaja, beda mialy gre mocno opozniona, bo musza czekac do premiery a pozniej na przerobke patcha itd.
Nie wiem jak jest w tym przypadku, ale chyba to nie takie glupie rozwiazanie.
mikmac no tak ale po co psuć wizerunek gry dając zrypane demo ? :)
no tak, to w sumie glupie... moze pliki z AI da sie jakos "latwo" wyciagnac z klienta i wlozyc do pelniaka? Wiesz ci na scenie to niezle mozgi zazwyczaj...
A opinia Civki tworzy sie latami, nie 1 dzien po premierze ;)
anymous a ja nie, tym bardziej, że w Total War mam tylko jeden okres (ale to zabrzmiało :P
anymous
Tylko TW to zupełnie inna gra. Wszystko jest w niej podległe militariom. Cokolwiek gracz nie robi to tylko po to, żeby mieć mocną armię i zmieść wrogów. :)
TobiAlex, chodzi o to, że może pójść w lewo, prawo, górę, dół, i pomiędzy, tzn. północny wschód etc.
no nic, zobaczymy jak to z tym AI, sprzedawca wlasnie mi wyslal kod i sie gra sciaga ze steama. Za godzinke, dwie sam pogram i ocenie.
Nie w demo i nie wprasowke - tylko w pelniaka.
mikmac --> W jakim kupiłeś sklepie/aukcji allegro? Planuje też sam kod dzisiaj uzyskać, jak na razie chłopaki ze sklepu GOL'a się nie palą do odpisania na maila, więc jak na razie czekam na ich odpowiedź.
Narzekacie na AI? Przecież to jest najłatwiejsza rzecz do zmodowania. Jeśli reszta gry trzyma poziom, to jest dobrze, wręcz bardzo dobrze!
Poza tym, 4-ta część też nie miała zbyt dobrego AI na początku. Dopiero później wraz z dodatkami zrobiło się ciekawie.
O DLC też się nie martwię, jeśli CivV jest otwarta na mody, to ewentualne DLC będą musiały prezentować bardzo wysoki poziom. Poza tym prędzej czy później doczekamy się wydania zbiorczego.
mikmac---> Zapłac z allegro i wysylales dodatkowo mejla ze chcesz sam kod produktu bez pudelka czy poprostu wyslali ci kod a reszta dojdzie w pozniejszym terminie?
mikmac: tez tak zrobilem, kod maja mi zaraz przeslac. Brales z wysylka tej gry czy sam kod? Bo to chyba normalna pudelkowa wersja jest? Zalezaloby mi na papierowej instrukcji, coby na kibelku poczytac ;)
edit: o prosze jak sie zgralismy ;)
koniec jest bliski--->Na ich stronce pisze ze realizuje do 15 godz, teraz zamawiałes? Od razu ci gosciu na mejla odpisał?
Dzwonilem przed chwila powiedzieli ze wysla zaraz mi mailem ten kod.
Skad sciagnac pelna wersje? Na steamie widze ze jest demo i dodaj do koszyka w sklepie...
Na steamie w zkladach u gory masz Dodaj kod produktu czy jakos tak jak dodasz klucz to zacznie ci sam sciagac gre...
Ale pudelko z instrukcja normalnie wysle poczta?
No ja poprosilem aby wyslali mi pudelko tez, doplacilem 9 zl.
Kod wlasnie doszedl, sciagam juz pelna wersje. Jeszcze w pracy siedze na lipnych 2 mbitach, ale zaraz do domciu na 10 mbit poleci :)
Zona bedzie smutna, z seksu wieczorem nici :D
Własnie wyslalem przelew i dopisalem w notkach dla sprzedajacego o tym kodzie czy jeszcze potwierdzic telefonem?
Ja mam ze swoja i tak ciche dni ostanio....
Lepiej zadzwon, wiadomo jak czesto maile sprawdzaja?
Powolaj sie na nas :) Ze reklame im robimy i jestes juz 3 osoba :)
No i żeby pomyłki nie było żadnej :D Ja też właśnie zamówiłem, zapłacone i zaraz będę dzwonić aby potwierdzić wszystko.
Miła pani juz wiedziała o co kaman :P tylko potwierdzila aukcje i juz mam kluczyk i zassysam ze steama...
Szybko miło i przyjemnie :D taniej jak w sklepie i nie musialem znowu tracic czasu i łazic po galeriach handlowych (przy okazji kobieta zawsze cos musi poogladac i dwie godziny z zycia wyjęte)
Ktos pisal ze Civka dlugo sie broni przed zlamaniem? Wlasnie SKIDROW wypuscili swoja wersje... :)
sorry chlopaki, ale gram... ;)
tak zadzwonilem i bylo rach ciach. Do tego paczuszka dojdzie kiedys tam zwykla poczta, nie wazne kiedy.
A moja wyemigrowala na 4 dni na dzialke do rodzicow, wiec sami wiecie... nie mam problemu :)
Cos czuje bedzie dluuuga noc...
edit: oo nawet juz przyslali maila, ze wyslali paczke - no bardzo ladnie, chwali sie. Fajny sklepik, choc to zapewne jednorazowa akcja, bo przeciez nie bede normalnie z b-stoku zamawial... :) Ot mili ludzie, co ida na reke.
koniec -->
so what? podobno rozne jazdy z AI sa w roznydh wersjach, kij im w oko.
z ultimy swój egzemplarz mam już od wczoraj :)
ale i tak zagram w pirata bo jest wygodniej (w sumie prawie zawsze tak robię)
jeśli chodzi o spór o ai, to wydaje się ze omg ma racje, reszta nie podaje równie silnych argumentów, poza tym jednak gol ma tendencje do za wysokich ocen.. idealem był tu kiedys ss, który deus ex dal 7, i to samo diablo 2 (korekta redakcyjna zmieniła na 8)
A wiadomo kiedy spolszczenie będzie ? Bo miało być w dzień premiery. Na pudełku to samo napisane, a na steamie pusto ?
Ocena jak to czesto tutaj bywa - zawyzona. Gra ma potencjal ale teraz nie zasluguje na tyle. Byc moze po roku patchowania i dodatkach (mam nadzieje, ze nie gory shitowych dlc, choc z 2k mozna byc tego prawie pewnym) bedzie faktycznie jedna z najlepszych w serii. Teraz lepiej pograc w C4 BTS i poczekac na kolejne laty - do C5 i Elementala...
wysłużonej „dziewiątce”
no nie takiej jeszcze wysłużonej...
Królowa strategii powróciła! Civka 5 po prostu miażdży, rządzi i dzieli:) Jedna z niewielu wielkich gier wydanych na PC w ostatnim czasie! Jestem zachwycony, non stop gram od włączenia!!!!
Aż z ciekawości rozegrałem szybkiego duela na malutkiej mapie, żeby sprawdzić jak to wróg poddaje się po stracie stolicy - wybrałem nawet trzeci poziom trudności, żeby było szybciej. I cóż. Berlin zdobyty, Bismarck na kolanach, ale reszty włości pokornie nie oddał. No tak jest Panowie z tą Civką? Do dupy czy nie do dupy? Rozumiem że parę rzeczy jest do poprawki, bo AI mądrością nie grzeszy, ale bez przesady! "Gra jest obecnie niegrywalna!!!!" - to chyba kiepski żart.
siwCa na pudełku jest napisane "po premierze gry". A po premierze jest zarówno jutro jaki i za pół roku.
W sumie, AI się zachowuje dziwnie jak zacząłem grę to barby w ogóle nie atakują KOMPA!!!!!!!! To jest nie dopuszczalne. Ogólnie AI jest gorsze od wersji prasowej.
Wracam do wersji PRASOWEJ. Gdy ponownie w nią zagrałem, to AI zachowuje postępuje inaczej.
szczerze nie porwala mnie. co nie zmienia faktu ze bede w nia gral zamiast w czworke teraz:)
po prostu civilizacja juz mi sie przejadla po setkach godzin spedzonych przy IV
Hm szkoda że nowa Civka poszła tak daleko w rezygnowaniu ze sprawdzonych rozwiązań. Jak dla mnie ograniczenie co do 1 jednostki na 1 polu to kompletny nonsens, podobnie jak ostrzał jednostek znajdujących się na heksach nie sąsiadujących z jednostką prowadzącą ostrzał. Ostrzał z oddali ma sens na mapie taktycznej w serii Total War ale jest istnym kuriozum logicznym na mapie strategicznej, na której 1 heks to odległość przynajmniej kilkudziesięciu km. Niestety dla mnie ta cecha eliminuje sens grania w Civ5.
Na poziomie trudnosci Prince (normal):
jestem na kontynencie z Montezuma i Chinami. Kilka miast-panstw ma dostep do zelaza. Jedno zloze zelaza jest na terenie Montezumy, dopiero okolo roku 500 AD buduje na nim kopalnie. Do roku 1000 AD nie wybudowal ZADNEJ zaawansowanej jednostki. Na terenie jego panstwa skladajacego sie z 3 duzych miast jest ok 5 (!!!) ulepszen terenu. Jego wojsko to 3 lucznikow i 2 wojownikow-jaguarow.
Kolejne zloze jest w zasiegu "zakupu" pol jednego z miast Chin. Nie zostaje w zaden sposob zajete do roku 500 AD, armia chinska to rowniez okolo 3 lucznikow i 2-3 wojownikow.
Na terenie kontynentu jest za to pare miast-panstw z bogatymi zlozami zelaza, zadna z powyzszych cywilizacji nie nawiazala z nimi przyjaznych stosunkow.
Efekt: doslownie 7 jednostkami podbijam oba panstwa, praktycznie nic nie tracac i nawet nie uzywajac katapult...
Wiecie co sadze o tym AI? Nie ma AI, jest generator losowych posuniec...
Dzoser: Nie przesadzaj. Jakos szkolenie jednostki wojownikow przez kilkaset lat nie bylo dla Ciebie "kuriozum logicznym"? A jazda miedzy miastami trwajaca kilkadziesiat lat? A to ze z calej armii kazdy wychodzi i walczy po kolei jeden na jednego z najsilniejszym obronca? Przeciez ta gra to jedno wielkie uproszczenie.
Czy jest jakas strona opisujaca co sie zmienilo pomiedzy IV a V? Czesc rzeczy jest oczywista, a czesc dosc niejawna.
Ze zmian w kategorii "nie wiem co o niej myslec" na pewno jest:
- ograniczenie ilosci jednostek korzystajacych z np zelaza do zasobnosci tego skladnika. W IV wystarczylo jedno zloze zelaza i mozna bylo produkowac ile sie chcialo jednostek. Teraz jedno zloze, daje np 2 sztuki zelaza, a wiec mozna miec tylko 2 jednostki ktore wymagaja tego surowca. Zmniejsza to liczebnosc wojsk, ale tez zmusza do korzystania z innych rodzajow jednostek a wiec urozmaica walke.
- niewielkie znaczenie niepokojow spolecznych, chociaz ich wplyw nie jest dla mnie w pelni jasny. W grze bylo bardzo malo to okreslone
ok, nie pamietam, kiedy ostatnio skonczylem grac o tej porze... dawno...
Gra ma 100% syndrom "jeszcze jedna tura" a wlasnie to jest najwazniejsza cecha Civ...
Z tego co tutaj czytam, to jednak wygląda mi to na odgrzewany kotlet.
Jedyna co wymiata, to cena.
Ragn'or jeżeli czytasz wszystkie posty a większość postów brzmi "to jest inne niż w Civ IV" itp. to jak to może być odgrzewany kotlet O.o ?
Dzięki za recenzję.
Zabrakło mi jedynie informacji, że obecnie nie ma w grze opcji gry wieloosobowej w trybie Hot Seat, co było dla mnie wielkim zaskoczeniem i zawodem. Twórcy obiecują, że dodadzą tę opcję w przyszłości, wraz z patchem. Oby! Jeśli ktoś jest równie zawiedziony jak ja, zapraszam do podpisania petycji na forum 2K.
http://forums.2kgames.com/forums/showthread.php?t=87164
PS. W recenzji wkradł się błąd: "Cywilizacja pozwala zaadoptować" - powinno być zaadaptować. Częsta pomyłka.
Pozdrawiam
Kurde, ciągle nie mam czasu przysiąść do niej na dłużej, ciągle mi coś przerywa, ale dla mnie, jako dla laika civ'owego gra jest fenomenalna.
A i AI jakoś mi specjalnie nie razi w oczy, mimo że gram na drugim poziomie trudności : )
Spostrzeżenia z gry multi
1 Przy włączonym własnym statusie READY jesli host zmienia ustawienia gry typu własny poziom trudnosci nacje przeciwników , gra potrafi nie odświerzyc statusu w takim wypadku po wejściu na mape nie mozna skonczyc 1 tury .
2 Przy wchodzeniu do gry z wewnetrznej wyszukiwarki gier istnieje mozliwośc iż gra wogole nie bedzie chciała wystartowac .
3 mielismy jeden przypadek zawieszenia "wewnetrznego " gry zastopowała na change production . Mogłem kliknąć na ten przycisk ustawić produkcje ale nie zmieniło to statusu moglem klikac na jednostki wydac rozkazy ale nic sie nie działo .
4 Zdarza sie iż umowy miendzynarodowe po upłynieciu tur na jaka zawarlismy nie wygasa( nie przechodzi w status zakończone) - szczególnie bolesne przy umowach coś za złoto na ture, jedyna możliwośc zakończenia to wojna
5 Barbarzyńcy potrafia zespamować sie "z nikąd" pojawili mi sie 1 heks od miasta mimo iż "widziałem" wszystkie okoliczne heksy ( 2 pierścienie od barbarzyńców ) albo miały ruch 3 ( a to byli zwykli barbarzyńcy ) albo uzyli teleportacji :P (zeby nie było to nie było nadmorskie miasto )
Ai potrafi po klęsce wojskowej oddać wszystko za pokój mi Montezuma ofiarował , bo zniszczeniu 90% sił i zniszczeniu jednego miasta , 2 pozostałe miasta wszystkie surowce nie strategiczne , całe złoto , całe złoto na ture , zostawił sobie tylko stolice i żelazo .Kolega miał ten sam przypadek w tej samej grze tylko z Dariuszem ( nie przytocze co konkretnie oddawał bo komentowaliśmy na bierzaco sytuacje ale było tego dużo )
wszystkie gry były grane na Mapa : standard , czas epic, human players 2-3 , comp players 8-9 , continents , 16-18 miast - państw , poziom trudności King , wyłaczony Bias ( chociaz ta opcja chyba nie działa bo na 4 gry Rzymem zawsze trafialem w strefe umiarkowana nad moze z 2-3 heksowa rzeką )
PS Montezuma jest chyba jeszcze bardziej agresywny niz w CIV4 w 2 turze znajomosci zaczął mi wygrazac i obrazac ( ze niby moja armia slaba itp )w 10 zaządał trybutu . Zbroi sie na potegę ( miał jeszcze kosmiczne szczęście i trafil na 5 złóz srebra )
Nie grałem w żadną Cywilizację. Zniechęcały mnie kwadratowe pola i możliwość pokonania rycerzami czołgów. W tę na pewno kiedyś zagram.
"Oby tak dalej panie Meier."
Meier daje tylko swoje nazwisko tak jak Tom Clancy. Nie brał udziału w produkcji.
@ Koniec jest blisko
zmień poziom trudności miałem gre w której w 1000 BC Asika (?) zatakowała mnie armia 3 jednostek swordów 4 wojowników 5 łuczników
Jak uruchomić CIV 5 w polskiej wersji językowej? Wg Cenegi wystarczy we właściwościach gry na Steamie ustawić właściwy język ale polskiego tam nie ma. MA ktoś jakiś patent? Z góry jestem wdzięczny za rozwiązanie.
Aby uruchomić grę w polskiej wersji językowej należy cierpliwie poczekać aż Cenega wyda obiecanego patcha.
Pan Dzikus bzdury mówisz. Może nie pisał kodu, ale cały czas brał udział przy produkcji gry.
Raistand --> gdzie nie wchodzę, to ty biedny ciągle piszesz o spolszczeniu w następnym tygodniu. Nie masz dość ? :P
Niestety, brak religii znacznie odmienił grę. Nie ma teraz zaproszeń do wspólnych krucjat. To raz.
Dwa - brak możliwości trzymania kilku oddziałów na innym polu jest po prostu idiotyczny. Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia, aby dwa oddziały łuczników nie mogły stać w tym samym miejscu!
Na plus za to interfejs , ładna grafika i animacje. Jednak do czwórki tej odsłonie jeszcze bardzo daleko.
HenrykTur --> Religia będzie w DLC. Dali osobno, bowiem wielu skarżyło się w IV, że Religia wypacza grę itp. Twórcy bardzo mądrze postąpili. Chociaż wolałbym aby to już było dołączenie w formie wyboru. Lecz lepsze to niż nic.
Teraz będzie tak, że jak Religia się pojawi, wtenczas będzie można ją aktywować w modowaniu i można będzie z nią grać. :) Religia jest już w grze. Widocznie schowana w pliczkach --> dowódd znajdziecie tu http://forums.civ.org.pl/viewtopic.php?TopicID=8376
Mi się system jedna jednostka = 1 heks - bardzo podoba. Dzięki temu walki są o niebo ciekawsze i więcej jest kombinowania podczas wojen. Super sprawa. Spróbuj Henryku spodoba ci się :).
Civ 5 jest o ciekawsza od Civ 4 ;) Tylko no brakuje mi statystyk z tamtej części.. Może moderzy dodadzą albo sami twórcy. Zobaczymy
Szczerze nie wiem co jest fajnego w tej grze kiedyś próbowałem grać ale mi sie nie podobało mimo to życzę miłej zabawy fanom serii i nie tylko :)
Dla mnie olbrzymi minus to brak opcji HOT SEAT, po prostu kaszana.
@Azazell -> "Religia będzie w DLC. Dali osobno, bowiem wielu skarżyło się w IV, że Religia wypacza grę itp". Kurczę, przecież tu budujemy cywilizację, a religia obok ekonomii i militariów jest jednym z najważniejszych czynników "tożsamości" danego państwa!
Jeśli by przenieść do rzeczywistości zasadę 1 oddział - 1 pole, to bitwa pod Grunwaldem nigdy nie miałaby miejsca. Inne zresztą także...
Na + liczę ekran dyplomacji. Państwa-miasta to jakaś bzdurka i koszmar.
Ogólnie - chcieli ulepszyć to, co było w IV, a w efekcie ucięli najlepsze cechy.
@koniec jest blisko
"Wiecie co sadze o tym AI? Nie ma AI, jest generator losowych posuniec... "
Dokładnie tak jest, do pewnego stopnia, twórcy wcale tego nie ukrywali. Im niższy poziom trudności tym bardziej losowo komp wybiera działania z szerokiego wachlarza możliwości. Im wyższy poziom tym jego ścieżka wyboru zawęża się do prawidłowych posunięć. Moim zdaniem gra poniżej Emperora nie ma zbytnio sensu dla weteranów serii, a i wyżej bywa różnie.
Generalnie jestem "piątką" miło zaskoczony. Myślałem, że goła wersja będzie znacznie gorsza. Przede wszystkim kuleje AI w kwestiach taktycznych w czasie walki, reszta wymaga tylko polerki w niektórych aspektach.
Czy mógłby mi ktoś powiedzieć, czy gra bęzie mi w miarę płynnie chodziła na sprzęcie :
Intel Celeron 3.2GHZ
3GB RAM
128 MB karta graf. (wiem wiem, do wymiany)?
Chodzi mi o najmniejsze bądź średnie detale.
po dluzszych sesjach nawet wciaga ale troche za bardzo kopia czworki , wielkiej rewolucji nie zrobili . hexy to rozwiazanie b.dobre ale wkurwia ze jak masz 3 postawione obok siebie jednostki to zeby je ominąc czwartą musisz wykonac z 7 ruchow(okrążyć własne jednostki!) . pozatym bnieco trudniej jest rozwinac metropolie, zamiast dbania tylko o zloto i food jak w 4 , musimy tutaj dbac takze o kulture i happiness. brak happiness i miasta sie nie rozwiajaja i spowalniaja produkcje(!). wyjsc z impasu jest ciezko jak masz -20happiness i musisz spedzic 30-40 tur zeby zbudowac teatr... tak pozatym to prawie zadnych zmian w mechanice i typie rozrywki .
B.dobra recenzja, gra wspaniała - na lata.
Ocena jak najbardziej zasłużona.
Nie można przechodzić przez własne jednostki? Powinni to poprawić. W chyba KAŻDE grze bitewnej "żetonowej" nawet jeśli był limit jednostek na hex to zawsze można było przechodzić po swoich jednostkach byle tam ruchu nie kończyć.
A tak btw ja właśnie wczoraj skończyłem pierwszą rozgrywkę w Civ IV.
Można przechodzić przez jednostki, ale nie mozna stać w miejscu gdzie jest jużjednostka..
Oczywiście to jest tak, że Na 1 polu mogą stać = 1 cywilna i 1 militarna. I tyle :) Proste. Super pomysł!
Dokladnie, jednostki przechodza przez siebie, pod warunkiem ze nie koncza ruchu na tym samym polu. Nie ma zadnego problemu jesli chcemy przejechac szybka konnica, ale juz w gorach, bez drog jednostki piesze sie blokuja. I dobrze :) Dodatkowo zwieksza to atrakcyjnosc obronna terenu gorzystego :)
spoko mozna przechodzic jak masz 2 ruchy , ale 2 ruchy masz tylko na field , co sie dosyc zadko zdarza. podczas oblezenia podprowadzic jednostki to ten system tylko sprawia klopoty. generalnie oceniam gre na plus , i bylaby taka na 9/10 gdybym tyle nie gral w civ4 . po prostu system mi sie juz nieco przejadl .Brakuje mi efektu kuli snieznej . jak masz 30 miast to sprawia ci tylko klopot bo unhappiness rosnie ,kasa niby tez ale podprowadz drogi to bedziesz na minusie, spowolni ci sie produkcja od minusowego happiness. Bez sensu troche. nie ma z miast takiej wartosci dodanej Lepiej miec 4 dobrze rozwiniete. Podbijesz kogos to masz klopot przez paredziesiat tur... Ciezko zarządzac tez wieloma miastami , brakuje jakiegos macrozarządzania... Nie mowiac juz o workerach ktore jak dasz im automated to niszcza twoje farmy i buduja co im sie tam spodoba, podprowadzaja drogi, mimo ze chcesz odlozyc troche kasy (- gold/turn) i puki co trzeba sie pierdzielic z tym recznie...... Gra wydaje sie niedokonczona, brakuje podstawowych opcji w menu (wlasnie jak np zeby workerzy nie rozwalali gotowych usprawnien) , brakuje wylaczania barbarzyncow itp , grania hotseat, modow typu 1city challenge, edytora swiata (taki cheat mode). Jedyne co masz to single graj z kompem ,multi graj z czlwoiekiem i nic wiecej sie z gra nie da zrobic. Ocena zawyzona moim zdaniem
Ja świeżo gram w civ IV i tam też robotnicy na auto działają bez sensu albo nawet destruktywnie.
W 5 powinni mieć zakaz niszczenia budynków i programy tematyczne zgodne polityką w danym mieście. Miasto ustawisz na kasę - to budują przemieścia, na młotki to warsztaty i kopalnie itp.
Muszę sobie chyba demo ściągnąć. Podają mi się zasady chodzenia armiami. Podoba mi się też pomysł ze stałym garnizonem w mieście. Ma to sens - co innego załoga zamku/miasta a co innego mobilne jednostki należące do armii.
uproszczenie interfacu - też na plus. W 4 po wejściu do miasta dostawaliśmy całe mnóstwo informacji całkowicie niepotrzebnych. Bo do miasta wchodzimy po to aby inaczej przydzielić pola albo zmienić produkcję. Dlatego info o każdym budynku i jego bonusie, o każdym szlaku handlowym i o wszystkich surowcach dostępny w tym mieście nie są cały czas potrzebne.
No cóż szkoda, że demo ledwo działa mi na laptopie. Będę musiał poczekać na ten wyśmienity produkt aż kupię nowego lapka ;)
in minus dolicze brak civilopedii (a byla w kazdym poprzednim civ!) i koszmarne wymagania jak na grafike ktora prezentuje (mam dual core 2.5ghz i gf 6800gt a gra chodzi na low /medium). Troche duzo minusow wymienilem jak na 94% nie sadzicie ? NIe czepialbym sie jakby nie bylo az tylu kroków wstecz w stosunku do czworki
diseasex -->
civilopedia jest bardzo rozbudowana z htmlem...
opcja bez barbarzyncow tez jest.
Dbanie o happiness nie jest wielkim problemem, po prostu trzeba sie nauczyc o to dbac.
Spokojnie mozna ciagnac i 20 miast i miec hapiness na plusie, do tego z 10-20 puppetow i jest wielkie imperium. W dodatku puppety nie maja wplywu na hapiness a produkuja kase, zarcie i luxury.
Mody beda - jak powstana. Civ4 tz zaczynala praktycznie bez, miala tylko kilka scenariuszy. Teraz nie ma osobno scenariuszy, beda w postaci modow.
Zgadzam sie, brakuje dobrego macro zarzadzania workerami.
a rzeczywiscie sorry , nie przesunalem suwaka w dol i nie widzialem tych dodatkowych opcji jak one city challenge :P moj blad . Mody jak mody , nigdy w nie nie gralem. Pozostale argumenty pozostaja, wracam do gry :P pozdrawiam
oplaca sie placic city states za influence zlotem ? bo jakos nie zauwazylem wielkiej przydatnosci tych miast...
Czy mi sie zdaje czy Nobunaga jest troche przegiety (ranne oddzialy walcza z pelna sila)?
diseasex: Wg mnie export 4 sztuk zelaza plus jedzenie i konie, plus co jakis czas jednostki - to sie oplaca oplacic :) sa miasta z ktorymi warto byc zaprzyjazniony, a sa takie z ktorymi nie warto :) szczegolnie ze czesto masz wybor: albo Tobie eksportuja zelazo, albo Twoim konkurentom.
Mozna zmienic zeby workerzy nie niszczyli juz obecnych usprawnien, ale trzeba to zrobic w pliku konfiguracyjnym. W necie jest opisane jaki plik i jaka wartosc, pozniej poszukam.
@koniec ale co bulisz 1000 golda ze 1 zelaza i troche food? no bzdura
Ok. Co do AI i poddawania sie...
Gram na 4tym poziomie trudnosci. Wlasnie mialem wojne z Grecja (ja 4 miasta, bronilem sie tylko, oni 5 miast, atakowali). Obronilem sie, wytluklem mu wiekszosc jednostek, on wycofal co sie dalo. W nastepnej turze pokoj i ... oddal mi 3/5 swoich miast. Moj komentarz jest tylko jeden: WTF? Nie mialem sil aby atakowac przez przynajmniej 10 tur a koles oddaje mi 60% swoich miast w tym 2 najwieksze?? O_o
spotkał sie ktos ze nie miał cd-key w pudełku ? kupiłem dzis w saturnie i mam zonk;/ jutro rano bede dzwonic do cenegi i saturna zeby cos z tym zrobic. mam nadzieje ze nie wyzuciłem 120 zł w błoto ;/
Thorn123 -> Niewiem jak jest w saturnie, ale w Tesco dzieje się to dosyć często. Biorą pudełko do przebieralni ukrywając pewnie za spodniami, po czym odrywają cdkey'a.
Thorn123 ---> CD Key masz wydrukowany na krótkiej papierowej instrukcji o nazwie Szybki start. Jak jej nie masz, to jesteś w kropce.
Asmodeusz ----> a czy masz zainstalowanego patcha ? On usuwa właśnie to oddawanie przez AI miast.
Ja mam patcha i zawsze jak atakuję miasto wroga i prawie je zdobywam, to przeciwnik oferuje mi pokój, znaczną ilość surowców, złota i 2 miasta. Jak widać ten błąd nie został poprawiony w patchu
Nie podoba mi się jedna rzecz - w miastach może stacjonować tylko jedna jednostka. Na hexach to rozumiem, ale miasto, logicznie myśląc, przecież powinno mieć możliwość utrzymywania kilku oddziałów łuczników.
[132]
Nic nie stoi na przeszkodzie aby jednostki stacjonowaly wokol miasta. I tak dostajesz bonusy za walke na swoim terenie (czasami nawet kilka razy - u mnie jest to bodajze 33% z policy + 25% z himei castle), miasto samo w sobie tez jest dosyc twarde. Ogolnie mechanika mi sie bardzo podoba w porownaniu do poprzednich civek - jest bardzo "generałowata".
W porównaniu gra civilization I przypomina civilization 5 w 5% a przecież mówią wszyscy że gry nie ewoluują. Z marki na markę na pewno nie ale z pierwowzoru na pewno ale za parę lat.
Zagrałem 2 pełne partie (i kilka niepełnych) w nowej Civ, i powiem szczerze - zawsze byłem fanem (choć nie 'hardkorowym' - raczej takim co to sobie lubi pogmerać przy next turn), ale to co dostałem jest zwyczajnie niesamowite.
Grooby_BCN -> Tyle, że wtedy miasto stałoby się zwyczajnie niezniszczalne... Nie pamiętam dokładnie ile udało mi się uzyskać przy grze Ghandim na zwycięstwo kulturalne (mała cywilizacja - 3 miasta łącznie + marionetki), ale pakowałem ile wlezie w ulepszenie obronne (choć w sumie nikt mnie nie atakował) i stolica miała coś koło 200+ Strength...
Sam system walki jest - nareszcie! - grywalny... Była to dla mnie zawsze pięta achillesowa serii i powód, dla którego preferowałem Total War ponad Civ (wiem, że to zupełnie inne gry... ale macie z grubsza pojęcie o co mi chodzi).
Szkoda tylko że poziom trudności jest taki... um... niski. :) Na Prince (5) bawiłem się Ghandim i ogólnie dążyłem do zwycięstwa kulturalnego na archipelagu. Obraził mnie burak Aleksander, więc chciałem mu trochę przytrzeć noska Fregatami... I tak oto przy pomoc 4 fregat i >1< oddziału riflemanów przejąłem całą jego cywilizacje na zasadzie - kilka salw z fregat (polecam 2 akcje na turę - de facto daje nam 3. akcję ruchu, możemy podpłynąć, odpalić 2 salwy i uciec z pola ostrzału przeciwnika) i wmaszerowujemy piechotą. Ogólnie zero oporu. Dość zresztą powiedzieć, że w momencie gdy inny mój rywal - Chiny - zaczynał produkować myśliwce i artylerię przeciwlotniczą zrzuciłem (jak na Ghandiego przystało) kilka bombek atomowych i dobiłem Stealth Bomberami... o.0
Druga partia z kolei - duel na niższym poziomie trudności - ni cholery mi się nie udał bo dosłownie kilka tur przed moim zwycięstwem naukowym skończył mi się czas. -.-
Panowie ponoć granie na poziomie KING jest znacznie lepsze niż Prince.
fresherty tak, ale myślałem o sytuacji w której wiele jednostek może stacjonować w mieście (choć powinien być limit oczywiście), a miasto samo nie może się bronić. Nawet 10 łuczników to chyba z 80 STRENGHT, a twoje miasto ma 200. I co jest bardziej niezniszczalne? ;)
Wtedy obrona byłaby wiele łatwiejsza - Ty musisz pakować wiele ulepszeń w obronę miasta, a jeśli byłby limit 10 jednostek na obronę miasta, pakowałbyś coraz lepsze jednostki wraz z rozwojem cywilizacji - siła miasta rosłaby szybciej, bez dodatkowych kosztów. Teraz jak o tym myślę to sam nie wiem, czy byłoby to dobre. Ale na pewno byłoby bardziej realne - masz mury w mieście, więc przeciwnikowi ciężko zdobyć miasto. Ale żeby z tych murów atakować, powinieneś mieć jakieś jednostki wojskowe!
Przeleję jeszcze moją wypowiedź z tego wątku(swoją drogą zapraszam tam wszystkich): https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=10678041&N=1
Ale pewna sytuacja mnie rozśmieszyła. Miałem z Asiką umowę o otwartych granicach. W pewnym momencie zaczął wojnę z Kopenhagą (bezsensowną IMO). Gdy przesuwał wojska na lewo, umowa o granicach się skończyła. I tak jego 4 jednostki zostały uwięzione pomiędzy moimi miastami, jak na obrazku :D
Azazell3 gram na poziomie KING i jest zbyt łatwo. Podbiłem już 3/8 cywilizacji, a jestem dopiero w średniowieczu. Komputer po prostu nie wie, co robić z wojskiem. Od dawna mam najlepszy wynik spośród przeciwników (teraz 3xwyższy niż drugi oponent). A wyjadaczem Civ nie jestem - grałem tylko jedną grę w Civ IV, 2 w GalCivII. Brakuje mi takiej dyplomacji jak w np. GalCivII.
PS. Gram na wersji 1.0.0.17
EDIT: Nie jestem malkontentem, gra jest przednia, ale AI mimo wszystko wymaga poprawy. Aż mi się nie chce kończyć gry, bo wiem, że wygrana jest kwestią czasu. Na multi też pewnie jest świetnie, ale nie testowałem.
Gram na wer. prasowej. Raz zdarzyło mi się, że Amerykańce oddali wszystkie miasta (poza stolicą, do której nawet nie zdążyłem jeszcze dotrzeć) i kupę fantów, błagając o pokój. Ale na pewno nie nastąpiło to po rozbiciu całej ich armii, bo kilka jednostek im zostało. Duże zaskoczenie bo jeszcze sporo tych miast mieli nim je oddali.
Co do CTD... Gram równiutko tydzień, po kilka ładnych godzin dziennie. Nie obchodzę się z Civką jak z jajkiem, często traktuję ją Alt-Tabem, a to jakiegoś Frapsa załączę w trakcie rozgrywki, co kilka tur zapisuję grę (aczkolwiek ładuję rzadko, tylko rozpoczynając zabawę w danym dniu), a to tamto - i nic, ANI JEDNEGO crasha, zwiechy. Gra stabilna jak pijak na czworakach.
Aaa, nie przesadzacie trochę z tym "słabym AI"? Dwukrotnie miałem sytuację, w której podczas ostrzeliwania z morza miasta jednego przeciwnika z zamiarem zajęcia go po chwili oddziałem lądowym, drugi przeciwnik sprytnie podchodził, czekał aż obrona miasta osłabnie i... sam je zajmował, cwaniak. Trochę przez moje niedopatrzenie ale i tak nieżle. Raz napuściłem Francuzów na Niemiaszków i... żabojady całkiem sprawnie prawie utopiły Bismarcka w oceanie zostawiając mu tylko stolicę. Siły oba państwa miały w momencie wybuchu wojny mniej więcej zrównoważone, wyniki punktowe podobne, chociaż żabojady trochę bardziej zaawansowane technologicznie. Jak na kiepskie AI to chyba całkiem sprytnie sobie kompek radził...
[151] ---> chodzą plotki, że głupi jesteś jak kilo gwoździ.
[137]
To dlatego ze komp na Kingu ma takie samo AI jak na prince... jedyna roznica to to, ze "oszukuje" (dostaje troche bonusow z powietrza) - i tak z wyzszymi poziomami trudnosci.
Osobiscie nie lubie takich rozwiazan, bo rownie dobrze mogliby graczowi wydluzyc czas budowy wszystkiego 2x. AI lepsze od tego nie bedzie, wszystko po prostu dluzej trwa...
[138]
Gra ogolnie jest bardzo dobrze dopracowana (oprocz marnego AI). DO tej pory mialem RAZ gfx glitcha (w powietrzu na srodku ekranu unosil mi sie barbarian camp - glitch zniknal jak wycentrowalem obraz na prawdziwym campie).
Ja tam czekam na łatę, bo póki co gra jest diablo niestabilna. Wywala mnie do pulpitu z przerażającą regularnością.
Nowy patch:
1.0.0.20 (27.09.10)
- Modding - Installer and permissions fixes. Should address any remaining mod download and install issues.
- Full screen crash fix. Game will now restart in Windowed mode if it cannot find a suitable full-screen resolution on first start.
- Hall of Fame now records data correctly when using a Windows username with special characters.
- Deal expiration fixes.
- Fix for Puppet State production exploit.
- Misc crash fixes.
Po roku patchowania będzie się grało całkiem znośnie. Teraz w porównaniu do dopieszczonej czwórki jest kicha.
Ja kupowalem pola i lipa :/. One zwalniaja rozwoj miast :/. Teraz potrzebuje ponad 100 tur :D do nastepnego poziomu.
grattz jest ograniczenie. Kupować możesz tylko w pewnej odległości. Przypuszczam, że ta odległość się zwiększa wraz z rozwojem kultury w mieście.
MarcoV86 pola same z siebie nie zwalniają rozwoju, na każdym polu musi pracować jeden mieszkaniec. Jeśli nie ma na nim mieszkańca, pole nic nie daje. Także nie ma co kupować zbyt dużo. Aby zmniejszyć czas oczekiwania na następny poziom, ustaw Food Focus w mieście. Możesz też manualnie przypisać mieszkańców do takich pól, które generują najwięcej jedzonka.
Kim gracie? Dla mnie za małe pole wyboru. W IV miałem po 2 typów z 1 kraju, a teraz po 1. Dla mnie to lekka żenada...
Żenada? Teraz każdy lider bardziej dopracowany.
Być moze, ale póki nie mam spolszczenie to nie widzę tego...
Gram w Civ od 1994 r i po zetknieciu z Civ 5 musze stwierdzic: ta gra skonczyla sie na czworce i jej wspanialych modach. RIP CIV. Czesc Jej Pamieci.
davv--> skonczyla sie na 4 i jej wspanialych modach? jaaaasne.
civ4 na poczatku tez superrewelacja nie byla (mimo ze duzo lepsza od 3, ale dalej jej duzo brakowalo na poczatek), a mody? tez w pare dni nie powstaly.
wiec ciut bredzisz, bo modow nie bylo, dopracowana tz neiu byla rewelacyjnie, a gra jak narazie sie zajebiscie... z kazda wersja sa duuuuuze postepy:)
Chodzą plotki, że mogą być 2 powody różnicy w ocenie AI. Pierwszy to taki, że w wersji prasowej było o wiele lepsze a w tej, które trafiła do sklepów zostało pogorszone. Drugi jest taki, że AI zupełnie ssie jeżeli ktoś wie o co chodzi, ale zachowuje się sensownie jeżeli gra z trochę gorszym graczem.
Bo widzisz Dessloch ... Prawie każdy odbiera Civ 4 jako wielką produkcję. BYŁA ALE DOPIERO PO DRUGIM DODATKU! Podstawowa wersja była krytykowana, że AI wariuje czy coś tam innego.
Ludzie są zaślepieni :)
Nie wiem po co ludzie wyciagaja argument, ze civ4 byla (jest) super ale dopiero po 2gim dodatku, a do piatki jeszcze nie ma zadnego (nie liczac obliczonych na wyciaganie kasy g*ych dlc)? Przeciez civ5 wychodzi pare lat po civ4 z dodatkami, wiec powinna zawierac wszystko co najlepsze z poprzednikow czesci "plus nowe plusy".
ps. Jestem jeszcze w stanie zrozumiec, ze ai jest beznadziejne i traktowac to w kategorii bug'a w nowej grze na rynku.
Święta prawda _Luke_
Wczoraj grałem na archipelagu. Ottomanie po oklepaniu im 3 miast zaproponowali pokój - standardowo wszystkie miasta plus cała kasa plus surowce.
Później pod jedno z nowych miast, bez ochrony, podeszli barbarzyńcy i całe zagrożenie z ich strony to fakt, że podeszli. Łucznikami stali bezmyślnie pod samym miastem i od czasu do czasu zmieniali pole, ale cały czas w sąsiedztwie miasta. Zero ataków na miasto, strzelania czy czegoś takiego.
No i babole typu kwadratowe pole lądu u wybrzeży bez możliwości wejścia na nie. Klikając na minimapie nagle miasta i usprawnienia wokół nich pojawiały się na morzu. A w końcu trochę po 1900AD gra wywalała się tak, że trzeba było ją z menadżera zadań ubijać. Zawsze w tej samej turze.
Jednym słowem 94 procentowa porażka ;)
Tak z ciekawości: jak dużo trzeba myśleć w tej grze? Można to porównać ze strategią w szachach?
Mi się w ogóle nie zwiesiła civka. Dziwna sprawa. :)
mortenpl--> graj smialo, jak wlaczysz na najlatwiejszy poziomto nawet i ty, ba nawet mozliwe ze twoj pies/kot/pluszowy mis sobie poradzi ;)
do tego masz samouczka (tak to w pl grachnazywaja tutoriala?) ktory ci bedzie mowil co i jak
Nie grałem nigdy w tą grę , pewnie to grzech , jak piszę w recenzji , ale jakoś mnie nie ciągnęło . Teraz to się zmieni , zakupie jak stanieje i jak wyjdzie spolszczenie od Cenegi .
Spróbowałem dać szansę nowej cywilizacji mimo moich pierwotnych uwag i niestety muszę powiedzieć, że ta gra ma syndrom Civ 3, która była też grą innowacyjną, ale niezbyt udaną. Co do innowacji :
a) brak możliwości handlu technologiami - to duży minus. Od początku istnienia serii to była jedna z jej cech charakterystycznych, która bardzo urozmaicała dyplomację i stwarzała ciekawe możliwości do kombinowania dla gracza, czyniąc rozgrywkę bardziej atrakcyjną w wymiarze dyplomatycznym. Odejście od tego to pójście trochę w stronę serii gier Paradoxu, a to błąd, bo Cywilizacja to zupełnie inna gra.
b) brak religii - uproszczenie, można powiedzieć że tego mi najmniej brakuje
c) system budżetu - inne rozwiązanie czy lepsze? Raczej po prostu inne. Czy łatwiejsze? Hm w Civ 4 wcale nie było łatwiej
d) heksy - ładniej wyglądają ale w sensie rozgrywki dziwi, że mimo że AI ma teraz mniej możliwości ruchu to radzi sobie z nimi gorzej :]
e) system społeczno-ustrojowy - rozwiązany inaczej niż w Civ 4, ale nie gorzej. Powiew świeżości, szkoda tylko że nie uwzględniono że system może się zmieniać nie tylko poprzez nowe wybory i raz powzięte postanowienia powinno się móc anulować.
f) 1 jednostka na 1 heks + ostrzał z dystansu. Proste i nie przekonywujące. Lepiej byłoby dać widok pola bitwy z heksami ala seria Heroes of Might & Magic. Uwzględniło by to lepiej niż w poprzednich częściach zalety artylerii bez niepotrzebnych rażących widoków jednostek strzelających na dziesiątki kilometrów i sztucznych uproszczeń kompletnie nie zrozumiałych typu 1 jednostka na 1 heks. To nie gra taktyczna gdzie mapa jest bardzo szczegółowa tylko strategiczna i dlatego to rozwiązanie wygląda po prostu źle.
Co do AI. :] x 1000. W podstawce Civ 4 AI sobie znacznie lepiej radziło niż tutaj. To jedno z najsłabszych AI w grach turowych jakie widziałem a co nieco widziałem bo gram od 20 lat. Nic nie tłumaczy twórców gry zwłaszcza, że ograniczenie ruchów poprzez system heksów i kombinacji poprzez 1 jednostkę na 1 heks stwarzało dogodne warunki do stworzenia dobrego AI.
Ogólnie ta gra to kolejna Civ 3 i mam nadzieję, że Civ 6 będzie w stosunku do Civ 5 tym czym była Civ 4 w stosunku do Civ 3.
Dzoser - pozwól że skomentuję ;) Przynajmniej część:
ad. a) wg mnie to bardzo dobrze, że nie da się technologiami handlować. Technologia to nie skóry, których można daną ilość przerzucić z miejsca na miejsce. Dlatego jestem szczerze za nowym rozwiązaniem - szczególnie że w poprzednich częściach zawsze AI handlowało ze sobą i wszyscy mieli wszystko. Jakby się tak AI dogadało, że każdy wynajduje co innego, to nawet na najłatwiejszym poziomie gracz nie miałby z nimi szans ;)
ad. b) podobno religia ma być dodana w dodatku, aczkolwiek ręki se za to uciąć nie dam :)
ad. f) mnie bardzo spodobało się to rozwiązanie z jednego powodu: w poprzednich wersjach komp budował setki jednostek i później na jednym kwadracie było 50 czołgów. Żadnego zróżnicowania, ładował wszystko w jedną, najmocniejszą jednostkę i tyle.
Oczywiście nie wspomniałeś o wielu ważnych rzeczach, np tym, że teraz wszystko jest globalne, co jest chyba nie do końca dobrym pomysłem... W końcu przecież w jednym mieście może być cacy, a w drugim niekoniecznie. Brakuje tu wielu innych rzeczy:
- dziwi mnie że nie zaimplementowano systemu zdrowia, który chyba nieźle się sprawdzał w poprzedniej części
- kultura uproszczona do maksimum
co do AI i dyskusji z tym związanych, to ja ostatnio miałem wspominaną już sytuację:
- gra na poziomie 6, tura około 150 (grałem na EPIC)
Atakuje mnie rywal, Babilonia... Po około 15 turach udało mi się go powstrzymać i rozbić praktycznie całą armię, podjechałem pod pierwsze miasto (też byłem mocno osłabiony: katapulta, łucznik, łucznik na słoniu, 1-2 warriory), nie zdążyłem go zaatakować, a tu przyszła propozycja pokoju:
Babilonia oferuje:
- całe swoje złoto
- cały swój zarobek złota
- swoje surowce luksusowe
- cztery swoje miasta
- pokój z miastami państwami
Tym samym sposobem została oczywiście goła stolica
Później natomiast jeszcze wkradł się bug... Gra się jakoś zapętliła i co turę kasowane były postanowienia pokoju (ale co turę się też odnawiał), a dodatkowo co turę dostawałem ture surowców strategicznych ile miałem w swoich granicach... Np. miałem 12 ironu, to po 5 turach miałem go już 60.
re mikhell
Co do handlu technologiami to różnie można patrzeć na to na ile dana technologia nadaje się do handlu a na ile nie. Niektóre technologie taką cechę mają i można czegoś nauczyć, coś zaimplementować z innej cywilizacji poprzez wykradnięcie danych bez których samo obcowanie z nią nie stwarza możliwości jej wykorzystania. Tak czy inaczej była to cecha Civki od jej początku i jedno z uproszczeń dla niej charakterystycznych. Mi to odpowiadało. Co do handlu między AI civkami w Civ4, to tam bywało różnie i często mogłem przehandlować technologie bo inne AI nie miało tego co miało AI od którego technologię otrzymałem w drodze wymiany.
Co do 1 jednostki na 1 polu to czy nie najlepszym rozwiązaniem byłby widok jak w serii Heroes of Might and Magic? Wtedy na mapie możnaby sensownie zgodnie z zasadami logiki przemieszczać jednostki a sama walka miałaby głębię wynikającą z użycia jednostek różnego rodzaju. Coś takiego było chyba w którejś Call to Power i był to jeden z nielicznych dobrych pomysłów w tamtej serii. Wcale by nie zajmowało to więcej czasu niż teraz kombinowanie przemieszczania z obecnym ograniczeniem a byłoby i bardziej widowiskowe.
A właśnie przypomniałeś mi o jednym z kluczowych uproszczeń, które doprowadzają mnie do szału, tzn o wpływu odległości od stolicy to baaaaaardzo duży minus. System zdrowia też był bardzo dobrze pomyślany w Civ4. Szkoda że zrezygnowano z tylu rzeczy, które u maniaków strategii były postrzegane jako cechy pozytywne i dodawały rozgrywce trudności ale sensownej.
To są jakieś jaja. Masa nowych elementów w grze? Jasne, ale kosztem jeszcze większej ilości.
System walk jest faktycznie najmocniejszą stroną w grze. Fajnie, że też można skupić się na rozwoju małych państw, które mogą mimo wszystko wymiatać. Kolejny plus - niezależne miasta-państwa.
Za to mamy panel civil policy, w który wciśnięto i religię i rozmaite doktryny. W tym, uwaga - komunizm jest najlepszy! Co śmieszniejsze, doktryna "Order" (w której właśnie znajduje się socjalizm i komunizm) wcale nie blokuje możliwości rozwoju drzewek z wartościami liberalnymi i wolnościowymi (w opozycji do nich stoi tylko autorytaryzm). Z tą "nierealnością" twórcy gry nieco przegięli.
Uproszczony został wątek z ONZ - można tutaj głosować tylko za ew. zwycięzcą scenariusza (na drodze dyplomatycznej). Brakuje ustaw np. o zbanowaniu broni nuklearnej, co się wcześniej pojawiało. Poza tym, w dzisiejszych czasach, gdy jest tyle umów międzynarodowych, o walce ze zmianami klimatu, sankcjami na jakieś państwa i inne pierdoły można było tu wcisnąć, ale tego nie zrobiono! Bo po co?
Najfajniej się gra przez pierwsze epoki do czasów industrialnych. Niestety, później, według mnie robi się dość nudno i wszystko ciągnie się ślamazarnym tempem.
No i wreszcie - gra jest prosta. Nawet bardzo. Banalnie łatwo jest uzyskać Golden Age. Cały renesans, epokę przemysłową i kawałek współczesności przeleciałem właśnie w tym trybie (i nie grałem na poziomie easy, tylko oczko wyżej od normala). Wszystko to przy pierwszym odpaleniu programu...
Gra jest fajna, ale nie wykorzystano jego dużego potencjału. Czy grywalna? Grałem tylko jeden dzień, ale mam niejasne wrażenie, że CiV IV jest zwyczajnie lepsze (pomimo słabszego systemu walk).
Ocena dana w recenzji jest znacząco zawyżona.
Bym zapomniał: w grze w ogóle nie ma szpiegostwa! Czy to oznacza, że twórcy gry planują wydać
masę dodatków by jeszcze bardziej żerować na portfelach wielbicieli serii?
lubię tą serię i na pewno zagram
gra ma zajebisty interfejs muzyke intro oraz ekrany dyplomacji( wladcy mowia w natywnych jezyka ZAJEBISTE TO JEST) ale poza tym jest to totalna porazka, uporszona do bolu wersja cywilizacji, nuda najglupszy pomysly to jedna jednostaka na pole wyglada to debilnie w koncowce gry misz masz totalny, jednostki tworz statki i plywaja hahahah, bardzo slabo wygladajce miasta i nowe budynki ktorych nie widac na mapie, jak nie masz luksusowych towarow to chodzbys mial wielka armie to i tak wtopisz -10 i do domu, na cholere w erze technologi komus marmur albo kosc sloniowa(nielegalne)?
gra wyglada jakby ja zrobili na konsole, ale nie ma wersji konsolowej, moze ja robia teraz
ocena 6/10